ps2013-036-10-001-214.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-12-16 ps2013-036-10-001-214 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(9.20 hodin) Celá věc má ještě jeden významný rozměr , na který jsem upozornila již výše . I když v souhrnu budou v případě schválení senátního znění obce v plusu , některé z nich mohou zaznamenat propad , v jejich daňových příjmech se promítnou negativně . Já se ptám , které obce to jsou , pane ministře . Vyměnila jsem si několik e - mailů s panem ředitelem odboru financování územních rozpočtů Matejem . Ve své poslední odpovědi uvedl následující : " Dobrý den . Třicetiprocentní podíl obcí na výnosu daně z příjmu fyzických osob z přiznání představuje velmi nestabilní prvek v systému RUD . V čase vykazuje značnou volatilitu , a to jak na celostátní úrovni , tak zejména na úrovni jednotlivých obcí . Jeho finanční efekt je na úrovni jednotlivých obcí nepredikovatelný , protože meziroční změny v objemech , které předvedly konkrétním obcím finanční úřady , se pohybují v desítkách , ale i stovkách procent , a to směrem nahoru , tak i dolů . Jinými slovy , jednotlivé obce mají na této složce RUD jeden rok relativně vyšší inkaso , zatímco následující rok podstatně nižší , nebo dokonce i záporné . Záleží , kolik zaměstnanců si podá daňové přiznání , zda nezkrachuje nějaký živnostník nebo zda se naopak do obce nepřistěhuje například ředitel velké mezinárodní firmy a neodvede tam například daň z dividend . Exaktní číslo dopadu proto nelze spočítat , což je vlastně jeden z důvodů , proč je vhodné tento nestabilní prvek ze systému odstranit . " Dále pan ředitel pokračuje : " Co je ale evidentní , je skutečnost , že 77 % obcí , přes 4 800 obcí , na tomto parametru tratí . Z tohoto důvodu Ministerstvo financí pro analýzy používá statistické metody střední hodnoty s využitím historických dat o využití této daně . Propočty byly aplikovány dále na daňovou predikci 2017 . Na základě tohoto modelu bylo zjištěno , že ztráty nad jeden milion korun by se měly týkat 15 obcí , přičemž pouze u dvou obcí se jedná o ztrátu cca tří milionů korun na daňových příjmech , což je ve vztahu k celkovým daňovým příjmům marginální . S pozdravem Miroslav Matej . " Dovolila jsem si ocitovat téměř celou odpověď pana ředitele . Mám za to , že pan ministr bude argumentovat velmi podobně , což se také stalo . Co je důležité , odpověď vypadá velmi racionálně , to musím přiznat . Vyplývá z ní ale také to , že 23 % obcí na tomto parametru netratí . To není málo . To je téměř čtvrtina obcí . Přirozeně mě zajímalo , které obce to jsou a jak moc se do jejich rozpočtů tato změna promítne . To je myslím docela normální otázka , která se sama nabízí . Ostatně , víte třeba vy , kolego Volný prostřednictvím paní předsedající , jak se navrhovaná změna promítne do rozpočtu Chodové Plané ? Víte vy , kolego Faltýnku prostřednictvím paní předsedající , jak si bude stát Prostějov ? Tuší třeba pan Komárek prostřednictvím pana předsedajícího , co bude návrh pana ministra Babiše předložený prostřednictvím pana senátora Martínka znamenat pro obce v Libereckém kraji ? A ví pan ministr , co bude senátní návrh znamenat pro Průhonice ? Viděli jste , kolegové a kolegyně , tyto propočty ? Byli jste s nimi seznámeni ? Nemusím asi připomínat , že v případě předchozích změn rozpočtového určení daní probíhaly velmi dlouhé a komplikované debaty . Zvažovaly se argumenty pro a proti . Jednotliví poslanci požadovali vyčíslení dopadů navrhovaných změn pro obce ze svého volebního obvodu . Nemyslím , že by bylo moudré v tomto případě se odchýlit od zavedené praxe , alespoň mně bude dopad pro obce , zejména ve středních Čechách , velmi důležitým argumentem při zvažování , jak se k návrhu postavit . Tím spíš , že jsme konfrontováni s tak pro mě poněkud překvapivým návrhem , který navíc nebyl prodiskutován ani ve výborech ani na plénu Poslanecké sněmovny , který dokonce nebyl prodiskutován ani ve výborech Senátu . Takhle se koncepční změny prostě nedělají , pane ministře . To nemohu označit jinak než za pohrdání obcemi a městy . To nemohu označit jinak než jako pohrdání Parlamentem . Postavit nás pouhých pár dnů před koncem roku před takové rozhodování . To není ale pěkný vánoční dárek . Opravdu ne ! Víte , já v těchto otázkách musím naprosto souhlasit s mými předchůdci , kteří v souvislosti s projednáváním novely zákona o rozpočtovém určení daní v roce 2007 uvedli v zásadě to , že je chybou Ministerstva financí , předkládá - li návrhy pozdě a neexistuje - li dostatek času k jejich projednávání a prodiskutování . To jsou závěry , které jsou podle mého skromného názoru uplatnitelné v našem současném případě . Mimochodem , těmito předchůdci byli podle této publikace sociálně demokratičtí poslanci , kteří se jmenovali Bohuslav Sobotka a Radko Martínek . Tolik jen na doplnění . Možná bych se pozastavila ještě u jedné otázky a tou je pro mě zcela nesrozumitelná úloha , kterou při projednávání tohoto návrhu sehrála tzv . expertní nebo pracovní skupina pro rozpočtové určení daní při Ministerstvu financí . Pokud se nemýlím , a pokud ano , nezlobte se na mne za to , její vznik byl avizován na začátku července 2015 . Pak se dlouho nic nedělo a tato skupina se sešla až v druhé polovině listopadu 2015 , tedy pár dní před projednáváním posuzovaného návrhu v Senátu . Ráda bych zdůraznila , že jsem se jednání této skupiny také zúčastnila . V průběhu rozsáhlé diskuse zazněla celá řada připomínek . Vytýkalo se to či ono . Mezi zmiňované problémy patřila i ona motivační složka . Pokud byla na něčem shoda , tak na tom , že se o těchto problémech a jejich řešení ještě musí dlouho debatovat a hledat schůdné řešení . Jaké bylo mé překvapení , když mi pan ředitel Matej napsal e - mail a následně mě tedy informoval : " Vážená paní poslankyně , chci vás informovat , že Senát včera schválil novelu RUD s pozměňovacím návrhem , který ruší problematický parametr třicetiprocentní motivace a zároveň navyšuje podíl obcí na DPH na 21 , 4 % od roku 2017 . Ministerstvo financí bude při projednávání návrhu ve Sněmovně se senátní verzí souhlasit . Uvedený pozměňovací návrh je zároveň v souladu se závěry pracovní skupiny RUD , která se sešla na Ministerstvu financí . V případě potřeby mě neváhejte kontaktovat . " A tak jsem tedy neváhala . Vidíte , že si s panem ředitelem píšeme docela často , ale tato jeho zpráva mě vůbec nepotěšila . Po jejím přečtení jsem se cítila jako Alenka v říši divů . Dozvěděla jsem se totiž , že pracovní skupina RUD , která se sešla na Ministerstvu financí , měla nějaké závěry . To mě jako účastníci zaskočilo . Žádných závěrů jsem si nebyla vědoma .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities