ps2013-036-10-001-214.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-12-16 ps2013-036-10-001-214 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(9.10 hodin) Došlo i k poklesu inkasa daně , na kterou je tento podíl navázán . Provedená analýza navíc ukázala , že inkaso z této daně nejen že meziročně klesá , ale na úrovni jednotlivých obcí vykazuje jeho výnos značnou volatilitu , je již nepredikovatelný , a tudíž pro rozpočtové účely obcí naprosto nevhodný . Ministerstvo financí proto s pozměňovacím návrhem souhlasí a dovoluje si vás rovněž požádat o jeho podporu . Děkuji za pozornost . Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Děkuji , pane ministře . Táži se zpravodajů , především garančního výboru pana poslance Volného , zda se chce vyjádřit . Prosím , máte slovo . (V sále je silný ruch.) Poslanec Jan Volný Paní předsedající , kolegové , kolegyně . Tento bod uvedl pan ministr financí . Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Pane poslanče , já se omlouvám , ale opravdu ten hluk je velký . Poslanec Jan Volný Já se připojuji k podpoře senátního návrhu . Děkuji . Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Ano , děkuji . Táži se zpravodajky dalšího výboru , výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj , paní poslankyně Věry Kovářové , zda se chce vyjádřit . Nechce . Dobrá . Otevírám tedy rozpravu a v rozpravě jako první vystoupí pan senátor Martínek . Prosím , aby se připravili další poslanci . Prosím , máte slovo . Senátor Radko Martínek Děkuji , paní místopředsedkyně . Vážené kolegyně poslankyně , kolegové poslanci , je mi ctí , že mohu před vás předstoupit s návrhem zákona , kterým se zabýval Senát ČR a který vám vrátil k novému projednání . Senát k tomu přistoupil z následujících důvodů . Za prvé Senát přivítal zvýšení daňových příjmů pro kraje z DPH a přijal je bez námitek . Za druhé po rozsáhlé debatě navrhuje Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR zvýšit taktéž daňové příjmy pro města a obce , a proto byl nucen vrátit zákon zpět k novému projednání . Pozměňovací návrh , který byl nakonec přijat Senátem , zvyšuje podíl daní obcí na DPH z 21 , 4 ( ? ) na 21 , 4 % v kombinaci se zrušením podílu obcí na 30 % daně z příjmu fyzických osob z přiznání , které je alokován dle trvalého bydliště osoby podávající daňové přiznání . Tato změna je odložena s účinností od 1 . 1 . 2017 . Celkový přínos pro obce z tohoto opatření by se měl v nejbližších letech pohybovat mezi jednou až jednou a půl miliardou korun . Opatření , které ruší příjem 30 % podílu na dani fyzických osob z podnikání , reaguje na skutečnost , že přijímání různých daňových úlev , odpočtů prakticky výrazným způsobem snížilo výběr této daně , takže máme - li porovnávat v minulých letech , tak z původního výběru zhruba asi osmi miliard je dnes výběr zhruba na jedné miliardě korun . Navíc tato daň dlouhodobě , a kdo se tím dlouhodobě zajímá , tak ví , že je velmi nepravidelná , velmi špatně prognózovaná , prognózovatelná . Tímto opatřením se také řeší jedna věc , která , musím říct , senátory velmi trápila , to je skutečnost , že v okamžiku , kdy , a týká se to , vážené kolegyně a kolegové , také vás , když podáváte daňové přiznání , kterým si dáváte například různé odpočty , které v průběhu roku dáváte , jako například různé dary , které dáváte různým sociálním a dalším institucím , a pak si požádáte o odpočet , tak paradoxní je , že to , co se vám vrací do vašich peněženek , tak jde pouze , nebo do této chvíle šlo pouze z kapes vlastní obce , ve které bydlíte . Takže ten stav je natolik neutěšený , že se to týká prakticky 70 % obcí , a dokonce zhruba jedna třetina obcí je na tom tak , že nejenom že nevybírá žádné daně z této , nebo nedostává žádné příjmy z této daně , ale naopak díky těmto vratkám se jí ještě odebírají daně i z ostatních sdílených daní . Takže je evidentní , že tahle situace se musí řešit . Senát zároveň v doprovodném usnesení žádal vládu , aby v případě přijetí dalších úlev se touto situací zabývala a zabránila tomu , aby tyto úlevy snižovaly dále rozpočty obcím . Z těchto důvodů doporučuji jménem Senátu Parlamentu ČR vrácený tisk ve znění pozměňovacího návrhu schválit . Děkuji vám za pozornost . Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Děkuji , pane senátore , a prosím k mikrofonu paní poslankyni Kovářovou , která je řádně přihlášena do rozpravy , a po ní se připraví s přednostním právem místopředseda Sněmovny Gazdík . Prosím , máte slovo . Poslankyně Věra Kovářová Děkuji za slovo . Vážené kolegyně , vážení kolegové , ve výboru pro veřejnou správu se v průběhu projednávání tohoto tisku podařilo schválit pozměňovací návrh , který obcím a městům s účinností od 1 . ledna 2016 navyšuje podíl na výnosu daně z přidané hodnoty na 21 , 4 % . Jejich rozpočty by si tak přilepšily o nějaké dvě miliardy korun , což sice není částka omračující , ale rozhodně ani částka zanedbatelná . Pan ministr financí Babiš s tímto návrhem po celou dobu projednávání nesouhlasil . Mrzelo mě to , protože jsem argumenty , se kterými tak činil , považovala za velmi slabé . Například že obce hospodaří dobře , že mají příliš peněz na účtech . Říkala jsem si , že pramení z toho , že pan ministr nemá vůbec žádnou komunální zkušenost , a proto odůvodněnost požadavku samospráv svým způsobem pochopitelně podceňuje . Přitom hlas bývalých nebo současných komunálních politiků hnutí ANO je natolik slabý , že nedokáže korigovat rozhodnutí nezkušeného pana ministra . Nebyl prostě nikdo , kdo by vykřikl : " Král , respektive ministr je nahý ! " Nepřekvapilo mě to . Překvapilo by mě , kdyby tomu bylo naopak . Nicméně pak přišla opravdu neuvěřitelná zpráva . Ministr Babiš v Senátu podpořil pozměňovací návrh , který podíl obcí a měst navýší na 21 , 4 % . Zpětně si říkám , že ta zpráva byla příliš dobrá na to , aby byla pravdivá . A taky že pravdivá nebyla . Nebo vlastně jen zčásti . Po seznámení se s pozměňovacím návrhem , který vznikl horkou jehlou na Ministerstvu financí a který horní komora přijala , jsem pochopila , že pan ministr je v zásadě konzistentní . Alespoň se svými dřívějšími postoji , které k otázce novely zákona o rozpočtovém určení daní v posledním roce uplatňuje . Tyto postoje jsou směrem k požadavkům obcí odmítavé až nevstřícné . Pan ministr tak sice není konzistentní s tím , co svému hnutí vepsal do programu , ale vem to čert , to už si stejně pamatuje jen málokdo . Pro zájemce připomínám , že v programu hnutí ANO se hovoří o posilování rozpočtového určení daní pro obce a města a rušení národních dotačních titulů . Nemohu si pomoci , ale mám za to , že v politické praxi je tento program poněkud přehlížen . To jsem ale lehce odbočila . Zkrátka pan ministr , který obcím přidat nechtěl , je konzistentní , protože navýšení na 21 , 4 % , a to ještě až od 1 . 1 . 2017 , jednak není žádná sláva a jednak není jasné , jestli vůbec o navýšení v jednotlivých případech půjde . Proč ? Toto navýšení je kombinované se zrušením motivační složky 30 % výnosu daně z příjmu fyzických osob z podnikání , které obcím značnou část toho , o co se jejich příjmy navýší , zase odebere . Můžeme se bavit o tom , o kolik přesně obce přijdou . Jestli to bude 80 milionů , jedna miliarda , jedna miliarda 200 milionů nebo třeba mnohem víc . To když se panu ministrovi podaří prosazovat některá navrhovaná opatření , ne že bych po tom zvlášť toužila , to musím přiznat . Paradoxně čím úspěšnější v této oblasti pan ministr bude , tím méně si polepší obce . Zlepšený výběr se projeví už výhradně jen ve státním rozpočtu , což by z pohledu obcí samozřejmě bylo mrzuté .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities