ps2013-033-04-003-005.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-10-09 ps2013-033-04-003-005 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(9.40 hodin) Stávající úprava odměňování dotyčných zaměstnanců Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových , v terminologii ÚZSVM se používá jejich označení " právní zástupci " , zakotvená v ustanovení § 16 odst . 4 vůbec nepřihlíží k délce odborné praxe těchto " právních zástupců " a neumožňuje přihlédnout při jejich odměňování k jejich pracovní výkonnosti . Plat je zde stanoven paušálně jako pevný bez ohledu na délku odborné praxe a pracovní výsledky . Nelze stanovovat osobní ohodnocení a přiznávat odměny . Taková právní úprava je doslova neřízeným výstřelem v odměňování zaměstnanců státu . Právní zástupce s 30 letou odbornou praxí a s vysokou výkonností má v důsledku tohoto ustanovení stejnou výši platu jako právní zástupce s praxí tříletou a podstatně nižší pracovní výkonností . Na rozdíl od platu státních zástupců , z jejichž platové úpravy dané zákonem č . 201 / 1997 Sb . , o odměňování právních zástupců a generálního ředitele ÚZSVM , vychází se zde pro úřad vůbec nevyžaduje specializační zkouška , to je zkouška státního zástupce , zkouška justiční , notářská , zkouška exekutorská a vzhledem k pracovní náplni státních zástupců zejména zkouška advokátní . V ustanovení § 16 odst . 4 bylo při přijetí zákona č . 201 / 2002 Sb . , o Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových , do tohoto zákona zakotveno účelově , a to proto , že v té době na pracovním trhu existoval nejen nedostatek kvalitních úředníků , kvalitních právníků , ale právníků z majetkoprávní oblasti vůbec . Jednalo se tehdy o snahu motivovat z platového hlediska právníky k nástupu do úřadu . Kritéria odměňování ostatních zaměstnanců státu však byla opomenuta . S tímto konstatováním se ztotožňují i příslušní odborníci Ministerstva práce a sociálních věcí . Situace na pracovním trhu právníků je však nyní diametrálně zcela odlišná . V současné době dochází k podstatnému paradoxu , když v zásadě na naprosto stejnou činnost jsou právní zástupci na ÚZSVM oproti právníkům v ostatních organizačních složkách státu , přičemž i tito právníci zastupují stát v majetkoprávních sporech , o 30 až o 50 % ve výši platu zvýhodněni . Tento nevyhovující stav nebyl dosud po celou dobu účinnosti zákona č . 201 / 2002 Sb . , o úřadu , řešen . Jedním z důvodů neřešení je mj . i to , že stávající právní úprava § 16 odst . 4 zvýhodňuje rovněž generálního ředitele Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových . V případě jeho další praxe výše jeho platu převyšuje např . výši platu náměstků jednotlivých ministrů . Všichni dosavadní generální ředitelé zůstali v tomto směru naprosto nečinní . Tady se nabízejí dvě řešení . Ze zákona č . 201 / 2002 Sb . , o Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových , ve znění pozdějších předpisů , vypustit jeho ustanovení § 16 odst . 4 . Takovéto řešení by přineslo státnímu rozpočtu finanční úsporu . Nebo je druhá možnost - řešit tuto věc novou právní úpravou celého § 16 tak , aby zvýhodněný plat právních zástupců úřadu byl podmíněn specializační zkouškou a byl odstupňován alespoň podle délky právní praxe . Při zachování výše platu pro právní zástupce s krátkou praxí by však toto řešení znamenalo navýšení výdajů státního rozpočtu . V případě zvolení řešení toho prvního je dále nezbytné ze stávajícího ustanovení § 16 odst . 5 vypustit slovo " ostatních " . Já se omlouvám , dostal jsem tento podnět , nemohl jsem zpracovat tu druhou variantu , která je složitější . Proto si dovolím v podrobné rozpravě načíst ten první pozměňovací návrh . Myslím si , že to je bez ohledu na to , že tento zákon je potřebný , že by se mělo přihlédnout k tomu , aby skutečně zásluhovost a kvalita lidí byla náležitě odměněna , aby nezůstala taková významná nerovnost . Proto si v podrobné rozpravě dovolím načíst tento pozměňovací návrh , ten první , který jsem vám tady ocitoval . Děkuji za pozornost a tímto se současně hlásím do podrobné rozpravy . Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Děkuji a nyní prosím s faktickou poznámkou k mikrofonu paní poslankyni Válkovou , připraví se pan poslanec Bendl . Prosím , vaše dvě minuty . Poslankyně Helena Válková Vážená paní předsedající , milé kolegyně , milí kolegové , pozměňovací návrh kolegy pana poslance Farského je třeba podpořit z hlediska věcného jistě , byť bych nepoužila tak dramatického obratu , jaký je zde použit , že by jinak došlo ke znárodnění majetku obcí a rozvrácení důvěry . Je smysluplný a rozhodně bychom měli využít této možnosti , když už tedy je otevřen vládní návrh zákona , kterým se mění zákon o majetku České republiky . Ale mám trochu problém s tím zněním , které je zde navrhováno , protože si myslím , že jak po stránce legislativně technické , tak věcné by bylo třeba některé věci ještě upřesnit a přihlédnout i k novému občanskému zákoníku . Teď nejsem s to říci přesné znění , nicméně myslím , že navrhované znění celý problém , tak jak je zde předestřen a jak byl i komentován , nevyřeší . Takže jenom upozorňuji na tuto věc , že zde ještě bude třeba zřejmě některých změn . Děkuji . Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Děkuji a prosím k mikrofonu pana poslance Bendla . Taktéž s faktickou . Prosím , pane poslanče , vaše dvě minuty . Poslanec Petr Bendl Děkuji za slovo , paní předsedající . Já jsem chtěl věcně podpořit návrh pana kolegy Farského , protože si myslím , že je třeba zabránit tomu , aby docházelo k zpětvzetí majetku státu z obcí , zvlášť pokud s ním hospodařily více než deset let . V minulosti existoval jakýsi termín vydržení , kdy i fyzické osoby , pokud hospodařily s nějakým majetkem a neměly dokonce zapsán ve svém majetku nějaký pozemek , ale prokázaly státu , že se o něj deset let staraly a vlastníka tam nebylo , tak stát zapisoval tyto pozemky do vlastnictví konkrétních osob . My bychom šli 25 let zpátky a myslím si , že bychom tím ohrozili možné financování obcí , protože často při úvěrech , které si braly na významné investice , kanalizace , čističky , školy a podobně , všechny ty větší investice , vždy musely ručit nějakým majetkem . Tady bychom se mohli dostávat do konfliktů , které , věřím , by si nikdo nepřál . A tak jak jsem cítil napříč politickým spektrem , že to má šanci projít , tak chci říct jenom , že my to podpoříme také . Jenom pokud má někdo pocit , jak tady říkala paní kolegyně Válková , že tam je něco ještě k dodělání , tak bych prosil , aby se na podívali pan předkladatel případně s paní doktorkou a upravili věci tak , aby se pak nestalo , že ve třetím čtení už to nebudeme moci schválit nebo tam bude nějaká technická chyba . Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Děkuji a nyní prosím s faktickou k mikrofonu pana poslance Farského . Prosím , máte slovo . Poslanec Jan Farský Děkuji . Chtěl bych poděkovat za vstřícnost a za to , že sněmovna naslouchala a uvědomovala si vážnost situace . K vydržení jenom bych chtěl uvést , že bohužel v tomhle případě nelze aplikovat , protože soudy rozhodují tak , že vlastně nikdy se obec vlastníkem nestala . A ještě bych jen doplnil , než silové zákonné řešení , tak vždycky se snažím upřednostnit dohodu . A tak už jsem několik měsíců jednal se šéfkou Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových , ale bohužel tam jsem se zastání nedočkal . Ona plní svoji zákonnou roli a tohle není v zájmu Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových , protože on tak přirozeně toho majetku spíše chce více než méně . Takže z toho pohledu zkoušel jsem i tuto cestu a žádal jsem o možnost přípravy pozměňovacího návrhu . Bohužel jsem byl odmítnut . Ten pozměňovací návrh jsem připravil v tomto znění . Jsem přesvědčen o tom , protože on vychází ze změny , kterou jsme tady udělali v roce 2012 , kdy se dělala jakási tečka za tím , že se obce vyzvaly , že musí do určitého dne požádat stát o majetek . A pokud do toho dne nepožádají , tak se automaticky počítá , že ten majetek je státu . Stejným způsobem jsem to použil , jenom v opačném znění . Jsem přesvědčen , že to navržené znění je správné , ale samozřejmě je to otázka legislativy . A pokud bude vyhodnoceno jako toto nepoužitelné , po tom , co tady zaznělo , věřím tomu , že i v devadesátce jsme schopni se na rychlé změně případně dohodnout . Děkuji .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities