ps2013-033-01-002-042.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-10-06 ps2013-033-01-002-042 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(15.40 hodin) Tehdy poslanci vládní koalice , a ten vládní návrh , který se vlastně začlenil do toho poslaneckého návrhu - nám říkali , že těch výjimek má být co nejméně i z hlediska notifikace této normy , tohoto služebního zákona , Evropskou komisí , ke které podle mých informací již došlo . Dnes je navrhována stručná , ale myslím si velmi zásadní novela , která stojí za to , aby byla řádně probrána v ústavněprávním výboru , a je proto v pořádku , že tři poslanecké kluby uplatnily veto na zrychlené projednání . Nyní se tedy budu věnovat již konkrétním připomínkám . Už o tom hovořili předřečníci , ale skutečně doplnění § 67 o ustanovení , věty , že státní zaměstnanec vykonávající službu v Ministerstvu zahraničních věcí nebo Ministerstvu obrany může být vyslán k výkonu zahraniční služby i bez svého souhlasu , nepřevyšuje - li doba jeho vyslání jeden rok . Toto je velmi sporné ustanovení . Já chápu vysílání bez souhlasu v ozbrojených složkách , u příslušníků ozbrojených sborů , kde panují určité jiné předpisy , jiné principy , ale u zaměstnanců ve státní službě toto pokládám za velmi sporné ustanovení . A já předpokládám , protože nenavrhuji zamítnutí nebo vrácení k přepracování , že toto ustanovení tohoto zákona bude podrobeno debatě v ústavněprávním výboru a že společně s kolegy přijdeme s pozměňovacím návrhem , protože nelze podle mého názoru zaměstnance ve státní službě takto striktně nutit k výkonu služby v rámci služebního zákona . To není všechno , i vládní legislativa - v připomínkovém řízení zůstaly některé nevypořádané věci , ke kterým bychom se měli dostat potom při projednávání v ústavněprávním výboru . Mám tím na mysli navrhovaný bod 2 návrhu novely služebního zákona , na základě něhož by byla vypuštěna povinnost konat výběrová řízení na služební místa na služebním působišti na území České republiky uvolněná v souvislosti s vysláním osoby k výkonu zahraniční služby . Tato služební místa by tak mohla být obsazena bez výběrového řízení osobou , která dosud nevykonává službu ve služebním poměru . Nekonáním výběrového řízení na obsazení volného služebního místa v takto širokém rozsahu by mohl být porušen jeden ze základních požadavků Evropské unie . Já si velmi vzpomínám , jak vládní koalice , když prosazovala služební zákon , tak říkala : je to jasný požadavek Evropské unie , musíme do 1 . ledna mít tento zákon účinný . A teď tady její vládní legislativa říká , že tam může být porušen základní požadavek Evropské unie na transparentní státní službu a s tím související transparentní výběrová řízení a systém obsazování volných služebních míst . Protože když už jsme se takto rozhodli zahraniční státní službu začlenit do služebního zákona , když už proběhla notifikace v Evropské komisi , tak teď se přichází s poměrně zásadními změnami . A částečně problematickým se pak také jeví bod 5 návrhu novely zákona , podle něhož by mohli na služebním místě vykonávat státní službu po dobu nejvýše dvou let státní zaměstnanci , kteří nemají uznanou nebo složenou zvláštní část úřednické zkoušky z oboru služby , který je stanoven pro jejich služební místo . Zase by mohlo dojít k porušení dalšího principu státní služby požadovaného Evropskou unií , a to konkrétně požadavku na profesionální státní správu . Takže jde na první pohled o nevinnou , stručnou novelu služebního zákona , která ale obsahuje hned tři sporná ustanovení . Na dvě už upozorňuje vládní legislativa , a to jedno , vysílání na dobu jednoho roku bez souhlasu státního zaměstnance proti jeho vůli , je samozřejmě velmi rozporné . Proto je v pořádku , že tento návrh bude projednáván v ústavněprávním výboru . Myslím si , že je nutné jej zásadním způsobem přepracovat . Děkuji za pozornost . Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Já děkuji . Nyní prosím s faktickou poznámkou pana poslance Šarapatku . Prosím , pane poslanče , vaše dvě minuty . Poslanec Milan Šarapatka Děkuji , paní předsedající . Vážené dámy a pánové , já bych a konto mého předřečníka . Chtěl říct , že jeho připomínky se týkaly spíše formulací , a domnívám se , že není příliš obeznámen s fungováním zahraniční služby . Tak jak on to říkal , to skutečně nejde . Ale já se spolu s ním domnívám , že ta novela nevyřeší problém na ministerstvu . Já se domnívám , že zahraniční služba by měla být řešena zvláštním zákonem . Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Já děkuji . Prosím k mikrofonu pana poslance Bendu . Připraví se pan poslanec Bendl . Prosím , máte slovo . Poslanec Marek Benda Vážená paní místopředsedkyně , vážený pane předsedo vlády , páni ministři , dámy a pánové , já bych chtěl také krátce okomentovat zejména důvod , pro který jsme vznesli veto na tento návrh zákona , ale navážu na to , co říkal můj předřečník ve faktické poznámce . Myslím , že všechny návrhy , které jsou nám zde dneska ministerstvem zahraničí , respektive vládou jako celkem , ale fakticky zpracované ministerstvem zahraničí , překládány , ukazují na to , že na zahraniční službu se striktní zákon o státní službě v podstatě nehodí . Otázka samozřejmě zní , jestli se zákon o státní službě hodí vůbec na spravování státu . Víte , že o tom mám velkou pochybnost . Mnohokrát jsem ji tady vyslovoval . Přesto si tato vládní koalice prostřednictvím svých poslanců za nadšené podpory Evropské unie vynutila , že zákon o státní službě mít musíme a máme , a myslím , že teď jenom všichni smutně koukají , kromě toho , že se podařilo na úřadech řadu lidí vyměnit a dosadit vlastní , co to dělá a bude dělat do budoucna . Setkáváme se s tím na každém kroku . Státní služba v zahraničí je jenom jednou z oblastí , kde se ukazuje , jak neuvěřitelné problémy to dělá . Já bych měl jednu připomínku k tomu návrhu , toho , co tam chybí . Já jsem předpokládal , že když ministerstvo ohlásilo s velikou slávou , že předloží návrh novely zákona o státní službě k řešení problémů zamini , že první problém , který budou řešit , je problém s velvyslankyněmi , respektive velvyslanci , kterým je přes 70 , který vyvolává velké mediální , řekněme , ozvěny . Dobře víme , že stáhnout Filipiovou ze Sýrie by byla prostě zoufalá hloupost , ale přesto to je jediná věc , o které se veřejně mluví a která v návrhu vůbec řešena není . Ona možná má nějaké jiné řešení , já teď nechci pana ministra nutit k tomu , aby nám ho tady říkal , jestli nám ho říkat chce , nebo nechce . Ale přesto jsem byl překvapen , že jediná věc , která mi připadala , že opravdu spěchá a musí být učiněna , jinak se na konci roku dostaneme do lehce absurdní situace , tak ta v návrhu obsažena není . Naopak jsou v něm obsaženy - já bych řekl , že je to takový typický úřednický materiál . Úředníci zamini zjistili , že některé věci se pro ně nehodí , protože se jim tak jako blbě rotuje a blbě se vrací z těch zahraničních misí do těch neobsazených míst a zase volně vyjíždí na mise . Tak zkoušejí vymyslet , jak by se jim mohlo rotovat lépe a mohli mít po celou dobu zajištěno , že v té státní službě budou . Myslím si , že chtějí - li rotovat a chtějí - li , tak jak popisoval pan ministr , být spíše na řešení krizových situací , možná vůbec neměli být pod státní službou a pod představou toho , že mají na celý život vystaráno a už nikdy nebudou muset žádného ministra a někoho podobného poslechnout , to si možná měli rozmyslet předem . Ale teď se tak snaží uchovat si výhody ze zákona o státní službě a současně uchovat si výhody a privilegia , na které byly dlouhodobě zvyklí na Ministerstvu zahraničních věcí , a to bez ohledu na to , jaký tam seděl ministr nebo jaké bylo obsazení vlády . To je prostě notorieta Ministerstva zahraničních věcí .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities