ps2013-033-01-002-042.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-10-06 ps2013-033-01-002-042 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(15.30 hodin) Nebo další věc . Když jsme třeba někde v Peru , tak máme zájem zaměstnávat české občany , kteří žiji v Peru . To má celou řadu výhod , protože český občan jednak má vztah k té zemi , je tam sníženo bezpečnostní riziko , prostě je tam celá řada faktorů . A my bychom měli na všechno dělat výběrová řízení ! Přátelé , když budeme dělat výběrové řízení , ve kterém bude předem známo , že vítězem bude manželka diplomata , nebo ve kterém bude předem známo , že to bude český občan , tak to bude protizákonné . Chápete ? Tady se prostě dostáváme do sporu s platným zákoníkem práce , tady se dostáváme do sporu se zákonem o státní službě . Takže já vám říkám , že skutečně na Ministerstvu zahraniční řešíme věci , které nikdo jiný v této podobě neřeší , a přitom máme obrovský zájem umožnit to zaměstnání . Například teď v Kyjevě , vám mohu říci , máme zrovna dva případy rodinných příslušníků , kde bychom potřebovali , aby pomohli při vydávání víz , ale my je nemůžeme zaměstnat právě proto , že nám současný systém nedovoluje rodinné příslušníky zaměstnat , a přitom je obrovský tlak na to , abychom vízovou problematiku zvládali . A to je Kyjev jenom jedno z míst , které tady jmenuji . Prostě v řadu případů nám dokonce nemožnost lidi zaměstnat podle zákona řádně opravdu komplikuje jednak činnost a jednak nám to komplikuje šetření prostředky , které naléhavě potřebujeme . Proto tedy vlastně potřebujeme určité omezení v konání například výběrových řízení . Mohu vám říci , že kdybychom měli výběrová řízení dělat v plném rozsahu , tak to de facto paralyzuje činnost Ministerstva zahraničí . My tady potřebujeme výjimku , ale výjimku samozřejmě jenom ve specifickém případě . To neznamená , že se nebudou dělat výběrová řízení . Ta se budou zásadně dělat v naprosté většině případů , ale tam , kde dochází ke změně , nebo tam , kde je situace , že na místo pracovníka v cizině přichází někdo , kdy dochází k té rotaci , k tomu pohybu , tam jsou okamžiky , kdy máme - li reagovat rychle , tak výběrové řízení je v podstatě úplně paralyzující . Je třeba si uvědomit , že činnost Ministerstva zahraničí má takový charakter , že vlastně reagujeme na krize . Rozumíte , máme krize všude kolem . Potřebujeme přelévat pracovníky z vízové oblasti z jedné země do druhé podle toho , jak se situace vyvíjí . To je prostě v rozporu s principem stabilizace , který je duchem zákona o státní službě . My naopak potřebujeme reagovat co nejrychleji . A je to prostě v zájmu služby , kterou děláme . Proto ta specifika jsou podle mě naprosto výjimečná a současná podoba zákona se ukazuje , že nám někde brání činit věci , které byly až do této chvíle samozřejmé . Jedním z opatření - nechci rozebírat úplně každé detailně - je třeba možnost , kterou tady navrhujeme , vyslat státního zaměstnance z ministerstva do zahraničí i bez jeho souhlasu , ovšem na dobu nejdéle jednoho roku . Důvod , proč to tady požadujeme nebo žádáme , je opět - já vás ujišťuji , že v tom není žádné politikum , tohle je opravdu technická novela , a tady jde o to , že máme celou řadu míst , které se nám nedaří obsazovat . A dokonce to nejsou nebezpečná místa , to byste se divili ! Do Kábulu nebo do některých míst , jako je Bagdád nám se daří najít diplomatické . . . protože řekněme jsou lidé , kteří se nebojí jít do těch destinací . V tom ten problém úplně není . Ona to jsou často místa , přátelé , docela fádní jako Brusel . Ale důvod je spíš to , že je tam hodně práce , že si někdo hledá destinaci , ve které není takový nápor na práci . A my nemáme žádnou možnost tady říci : ne , my tady potřebujeme někoho , protože mu to nemůžeme přikázat . A já vás ujišťuji , že to , co my tady chceme , jak jsem si ověřoval , je to princip , který funguje v Německu , který funguje ve Spojených státech amerických , prostě po omezenou dobu mít možnost poslat zaměstnance na třeba takové místo , kde nám chybí lidé . To je něco , co nám nesmírně chybí . Léta je to věc , která se zásadně neřešila , ale já skutečně z hlediska pokrytí i těch míst , která máme neobsazena , bych velice uvítal , kdybych takovou možnost měl po omezenou dobu tam někoho dostat , protože je to v současné době podle zákona o státní službě něco , co je pro mě prakticky neproveditelné . Takže opakuji , je to snaha ušetřit peníze a vyhovět principům rotace a neustálé změny , na kterou musí zahraniční služba reagovat a kde skutečně zaměstnanci se dostávají do režimu , který nikde jinde - možná Ministerstvo obrany by mohlo mít nějaký ještě podobný typ , ale jinak je to něco , co je na ostatních ministerstvech velmi neobvyklé . Tady je to normální . To je důvod , proč vás žádám o tuto technickou novelu , a věřím , že ve Sněmovně na ní najdeme dostatečnou shodu . Mohu jenom říci , že je to věc , kterou nesmírně potřebujeme , a hlavně se obávám , že pokud se nám to nepodaří prosadit , tak to bude znamenat nasazení výrazně vyšších finančních prostředků , což je něco , čemu bych se velice rád vyhnul . Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Děkuji a nyní prosím , aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Jeroným Tejc . Prosím , máte slovo . Poslanec Jeroným Tejc Vážená paní místopředsedkyně , kolegyně a kolegové , dovolte mi , abych navázal na pana ministra Zaorálka . Ten návrh zákona je relativně úsporný , což nebývá vždy obvyklé . Změna se týká v uvozovkách pouze šesti paragrafů služebního zákona . Souhlasil bych naprosto s tím , že výkon zahraniční služby je velmi specifická oblast . Debaty , které probíhaly při jednání o služebním zákonu , v některých věcech samozřejmě zohlednily a snažily se zohlednit tato specifika , nicméně praxe ukazuje , že je třeba do zákona znovu sáhnout nikoliv z důvodů nějakých technokratických , ale z ryze praktických a z důvodů , které jsou odůvodnitelné a jsou v souladu se zdravým rozumem , a myslím si , že pan ministr je tady velmi přesně popsal . Cílem je několik změn , které by podle mého názoru neměly budit velké emoce , a navíc , což také nebývá u všech zákonů obvyklé , zákon by měl přinést úspory , nikoliv další výdaje , které by následně putovaly na Ministerstvo zahraničí , takže i v tom si myslím , že si zaslouží podporu Sněmovny . To , co je avizováno , je to , že zákon s velkou pravděpodobností nebude možné schválit v jednom čtení , tedy podle § 90 odst . 2 jednacího řádu , což ale podle mého názoru není úplně na škodu , protože určitě můžeme využít čas , který by nám byl dán , k přípravě pozměňovacích návrhů . A já bych jen poprosil , pokud bude tento institut využit , aby se pokud možno zkrátila lhůta na maximum , to znamená , aby buď byla 30 denní nebo kratší podle toho , jak by se tato věc podařila dohodnout v rámci ostatních klubů . Zmíním pouze jednu věc , která byla diskutována v médiích , o které hovořil pan ministr , to znamená možnost vyslat k výkonu zahraniční služby danou osobu bez jejího souhlasu , a to až na dobu jednoho roku . Já jsem zaznamenal výtky , které se samozřejmě objevily . Je to logické , protože pokud je něco bez souhlasu , tak to může budit emoce těch , kteří by dnes mohli se této věci bránit . Já myslím , že je potřeba si uvědomit , že se jedná o službu státu a že není možné , pokud je člověk ve službě státu , má za to slušný příjem , má to jako své povolání , si úplně vybírat , kam půjde a kam nepůjde , a nechávat to tak trošku na tom , kde se mu bude líbit a kde ne . Na straně druhé je třeba omezení vnímat tak , jak jsou nastavena , a je potřeba se určitě zamyslet nad tím , zda jeden rok je doba dlouhá , nebo krátká , protože například z hlediska rodinného života to může být značně zatěžující , a zda zde budou , nebo nebudou nějaké kontrolní mechanismy , které by bránily zneužití tohoto institutu . Ale to je věc , o které jsme určitě schopni se ve výboru bavit , a příslib pana ministra je , že určitě tu debatu s námi ministerstvo povede , takže já myslím , že pokud tyto výhrady budou zaznívat , tak je možné je odstranit . Takže ještě jednou bych chtěl požádat o podporu tohoto návrhu zákona , a pokud by byl využit institut veta , tak požádal o to , aby se lhůta zkrátila na 30 dnů . Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Ano , já eviduji váš návrh . Otevírám obecnou rozpravu , do které se s přednostním právem hlásí pan poslanec Laudát . Poslanec František Laudát Děkuji . Jelikož někteří poslanci z ÚPV mně avizují , že tam může být problém v tom , jak je tento zákon navrhován , tak jménem tří klubů - TOP 09 , ODS a Úsvitu - dávám veto na projednávání v režimu § 90 odst . 2 . Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Děkuji a nyní prosím řádně přihlášené do rozpravy pana poslance Plíška . Prosím , máte slovo . Poslanec Martin Plíšek Vážená paní místopředsedkyně , milé kolegyně , vážení kolegové , dovolte , abych se vyjádřil k předkládané novele zákona o státní službě . Na začátku si dovolím konstatovat , že příliš nerozumím tomu , proč několik měsíců po účinnosti , protože služební zákon nabyl účinnosti k 1 . lednu tohoto roku , a po samotné systemizaci pracovních míst , kde které došlo k 1 . 7 . tohoto roku , po tak krátké době musíme mít zde novelu služebního zákona , když si všichni ještě vzpomínáme , jak v loňském roce probíhala složitá jednání . Nakonec se vládní koalice s částí opozice dohodla na znění tohoto služebního zákona . U těch jednání byl také přítomen mj . pan ministr zahraniční a já si vzpomínám , že i tehdy se vedla debata , jestli zahraniční státní služba má mít určité výjimky z tohoto zákona , anebo zda tyto výjimky mají být spíše ojedinělé a výjimečné .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities