ps2013-026-05-018-057.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-04-01 ps2013-026-05-018-057 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(15.20 hodin) Regulaci jiných subjektů než lékařů se návrh věnuje jenom okrajově , a to pouze v jednom jediném bodě a ještě zcela nevhodně . Jde o ustanovení , kterým se vyjímají z regulace takzvané pobídkové programy zdravotních pojišťoven . Tento nově zaváděný pojem , který legislativa dosud nezná , pobídkové programy - v praxi jde zřejmě zejména takzvaně o pozitivní listy a oblast formálních a neformálních dohod o nejnižší ceně - přitom však nejsou nijak blíže definovány a není popsán ani proces jejich vzniku . Dochází tedy k legalizaci libovůle zdravotních pojišťoven . Tam , kde by nová regulace byla nejvíce potřebná a žádoucí , poslanecký návrh zcela selhává a působí spíše kontraproduktivně . Za nevhodné lze označit taktéž paušální ztrojnásobení sankcí . Není přitom respektován poznatek teorie , že sankce působí zejména svou neodvratitelností , kdy je postiženo každé protiprávní jednání , nikoliv svou likvidační výší . Obecně považuji za nevhodné řešit problém korupce cestou regulace reklamy . Pokud je skutečným problémem netransparentní tvorba úhradových mechanismů a existence nežádoucích pobídek , provizí a rabatů mezi výrobci , distributory a poskytovateli . Vhodnějším přístupem by bylo zvýšit transparentnost tvorby úhradových mechanismů a zavedení cíleného protikorupčního zákona zakazujícího obecně jakékoliv pobídky směřující ke zvýšenému čerpání péče hrazené z veřejných fondů , anebo naopak motivující ke skrytému omezování péče , a to nejen na úrovni lékařů a lékárníků , ale především na úrovni účastníků trhu s léčivy a zdravotnickými prostředky . Takto předkládaný zákon , který je cílený především na lékaře a který zvyšuje jejich administrativní zátěž , pouze posílí syndrom vyhoření a obecnou nedůvěru v právo mezi lékaři . Ti mohou nabýt oprávněného dojmu , že se absurdně zpřísňují protikorupční opatření jenom vůči nim , na jejich úrovni , zatímco mnohem větší korupční rizika na úrovni managementu nemocnic , zdravotních pojišťoven a pracovníků regulátora zůstávají zcela opomenuty . Obdobný problém zatěžuje mimochodem i pokusy průmyslových asociací o seberegulaci . Ke konkrétním ustanovením : Regulace setkávání odborníků a pohostinnosti . Jde o oblast , která je již upravena a regulována . Zde by bylo spíše namístě regulovat pohostinnost poskytnutou pracovníkům regulátora , tedy zaměstnancům SÚKLu , úředníkům Ministerstva zdravotnictví , případně osobám majícím politický vliv v oblasti zdravotnictví . Vzorky léčiv . Zde jde opět o oblast dostatečně regulovanou a z praxe není známo , že by současné omezení vzorkování bylo nedostatečné . Zákaz poskytovat vzorky humánních léčivých přípravků hrazených z prostředků veřejného zdravotního pojištění po uplynutí dvou let od jejich uvedení na trh je navíc zjevně nesmyslný v případech , kdy je pro stávající , již hrazený a distribuovaný léčivý přípravek schválená nová úhradová indikace , zejména je - li v odbornosti , kde se tento léčivý přípravek dosud nepoužíval . Tím vzniká nedůvodný rozdíl mezi léky zcela novými , kdy vzorkovat lze , a léky s novou oblastí úhrady , kdy již vzorkovat nelze . Na okraj je možno ostatně poznamenat , že z hlediska systému veřejného zdravotního pojištění jsou vzorky zdarma , nelze je vykázat zdravotním pojišťovnám . Z praxe je tedy známo , že se někdy cestou vzorků řeší situace , kdy léčivý přípravek nemá stanovenou úhradu , ale je jedinou terapeutickou alternativou . Jde zejména o oblast vzácných onemocnění . V takovém případě by bylo nutno schválení výjimečné úhrady podle § 16 zákona č . 48 / 1997 Sb . , o veřejném zdravotním pojištění , a tedy dodatečné výdaje zdravotního pojištění často velmi vysoké . Z pohledu pacienta může být schvalování podle § 16 velmi zdlouhavé a může dojít k ohrožení léčebného procesu . Stává se to zejména , je - li lék velmi drahý a onemocnění není zcela typické . Je - li však poskytnut vzorek , vícenáklady nevzniknou a léčba je zahájena hned . Jde samozřejmě o nesystémové řešení , je však otázkou , zda pro ně vytvářet administrativní překážky , když lepší řešení pro praxi zatím naše regulace nenabízí a nenalezla . Regulace neintervenčních studií . Předkladatel se mylně domnívá , že neintervenční studie je možno stavět na roveň nástrojům průzkumu trhu používaným k podpoře preskripce spotřeby atd . To je chybný předpoklad , protože neintervenční studie jsou definovány v zákonu o léčivech takto : Neintervenční poregistrační studií u humánního léčivého přípravku se pro účely tohoto zákona rozumí jakákoliv studie , při níž je registrovaný léčivý přípravek používán běžným způsobem a v souladu s podmínkami jeho registrace a při níž použití léčivého přípravku není určeno zařazením pacienta do takové studie , ale rozhodnutím ošetřujícího lékaře , přičemž u pacientů se nepoužijí žádné dodatečné diagnostické nebo monitorovací postupy a pro analýzu shromážděných údajů se použijí epidemiologické metody . Neintervenční poregistrační studie zahrnují zejména studie epidemiologické , farmakoekonomické a výzkumné . Nic z této definice nedává důvod se domnívat , proč by mohly být či měly neintervenční studie sloužit jako marketingový nástroj . Předkladatel se možná snaží reagovat na situaci , kdy jsou tyto studie pouze předstírány nebo simulovány a slouží jenom jakýsi nosič k tomu , aby se k lékařům dostalo finanční plnění za zpracování takovéto " studie " . Avšak pokud by taková situace nastala , je možné ji postihnout již podle platného právního předpisu , protože by se vůbec nejednalo o intervenční studii , naopak šlo by o skrytou platbu lékaři za preskripci , která je již nyní zakázána , tedy o obcházení zákona . Pokud je motivací předkladatelů odstranit tyto praktiky , není k tomu třeba měnit zákon , stačí důsledně vymáhat stávající povinnosti se znalostí právní nauky o úkonech skrytých a předstíraných . Nyní k pobídkovým programům zdravotních pojišťoven . Návrh zákona vyjímá z regulace reklamy pobídkové programy zdravotních pojišťoven za účelem hospodárného nakládání s prostředky veřejného zdravotního pojištění . Co se rozumí těmito pobídkovými programy , předkladatel nikde neupřesňuje . Jejich definici nenajdeme ani nikde v jiných platných právních předpisech . A zase je důvodné se domnívat na základě porovnání s dřívějším sněmovním tiskem 761 z minulého období a jeho důvodovou zprávou , že takto patrně předkladatel zamýšlí legalizovat takzvané pozitivní listy zdravotních pojišťoven . To však není možné , dokud nebude připravena jejich zákonná definice včetně procesu jejich tvorby . Nyní bych se zmínil ještě okrajově o jednom existujícím problému , a to je , že současný zákon dostatečně nepostihuje reklamu na vakcíny . Česká republika po zjevném zásahu farmaceutické lobby v legislativě provedla klíčovou výjimku směrnice 2001 / 83 / ES zjevně odlišným způsobem . Zákon o regulaci reklamy neustavuje výjimku reklamy nebo propagace vakcinačních akcí , ale výjimku reklamy propagace léčiv používaných při vakcinačních akcích . Byl zcela zjevně zaměněn vlastní předmět této výjimky unijního práva v předpise povinně provádějícím plně harmonizované právo Evropské unie . Muselo to zřejmě stát hodně peněz . Reklama konkrétních vakcín , tzv . brandová reklama , vůči laické veřejnosti je podle stejného práva Evropské unie nepřípustná a zakázaná v mnoha členských státech Evropské unie . Chtěl bych říct , že Ministerstvo zdravotnictví připravuje novelu zákona o léčivech , kdy by řada problémů , o kterých jsem se zmínil , měla být řešena . Jsem si vědom , že návrh tohoto zákona podepsali s jedinou výjimkou zástupci všech poslaneckých klubů . Předpokládám však , že většina kolegů podepsala tento zákon s co nejlepším úmyslem , aniž by se hlouběji zabývala tím , jaký je skutečný záměr předkládané novely a jaké mohou být jeho skutečné dopady . Návrh zákona považuji za rizikový a ze všech výše uvedených důvodů navrhuji jeho zamítnutí v prvním čtení . Pokud tento návrh neprojde , pak navrhuji vrácení předkladatelům k dopracování . Děkuji za pozornost .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities