Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-07-16 ps2013-012-02-001-005 [ParCzech.ana]
Agenda Item Title
5. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 206/ - druhé čtení
Poslanec Petr FialaPředkládanánovelařešíproblémzhrubašestiažosmiprocentnašichučitelů,kteřínesplňujípotřebnoukvalifikacitak,jakjimtopředepisovalzákon,kterýbylpřijattoutoSněmovnoupředdesetilety,anemohlibytedydáleučit.Jepotřebamítnapaměti,žetitolidémělivíceneždesetletčassenanovépodmínkypřipravitapřizpůsobitsejim.Předloženounoveloupovolujemevlastnědalšívýjimkyzvýjimek,ajetedyotázka,jestliti,kterýchsesituacetýká,uvěří,žestáttotentokrátmyslíopravduvážně,začnousipotřebnoukvalifikacidodělávat,anebobudouopětspoléhatnato,žejakoužmnohokrátjimbudeudělenadalšívýjimka.Azůstávátutaképroblémtěch,kteříuvěřili,žetostátmyslívážně,atukvalifikacisičastosvelkýmiobtížemianaúkorsvérodinydodělávali.Pokudsestáttaktochová,achovámesetakopakovaně,udělujemevýjimkuzvýjimek,nedodržujemeto,cojsmesamischválili,taksenedivme,žeobčanéstátučastonedůvěřují.Nadruhéstraněchápuasouhlasímstím,žeMinisterstvoškolstvísesnažířešitsituacinedostatkupedagogůachce,abystátposkytovaldobrouvzdělávacíslužbu.Tojesamozřejměvpořádku.Jinávěcje,kdyžsetadymluvítřebaotom,ževminulostinebylořešenoto,žeseblížíúčinnosttohotozákona,jináotázkaje,jestlibyldobrýtenpůvodnízáměr,kterýbylpřijatvroce2004vdobě,kdyMinisterstvoškolstvíspravovalaČeskástranasociálnědemokratická.Onoseukazuje,žezhlediskastátuavrámcizákonanelzedobřestanovit,jestlijeučiteldobrý,neboješpatný,jestlimápřirozenouautoritu,schopnostpředávatvědomosti,mávztahkdětem.Aprotoženejsmeschopnitostanovit,takseuchylujemekformálnímkritériím.Abychomseztétosituacedostali,nestačípřijmouttutonovelu,vyřešitproblémšestiažosmiprocentnekvalifikovanýchpedagogů,alejepotřebakonečněpřistoupitksystémovémuřešení,kterénámumožníneposuzovatučitelejenomnazákladěformálněstanovenéhokritériavzákoně.Tímřešenímjezavedeníkariérníhosystému,kariérníhořádupropedagogy,abyučiteléměliskutečnoumotivacisevzdělávat,růst,zlepšovatseaspecializovatse.Jedinětakbudememítvrukáchjednoznačnýnástroj,kterýdápedagogůmjistotuaučiníjejichpovoláníatraktivnějšíabudeiprospolečnostzárukou,žeučíti,kteřímajínašimdětemconabídnout.Nazávěrbychrádkonstatoval,žeObčanskádemokratickástrananebudevtétofázinavrhovatzamítnutítétonovely,asouhlasímestím,abyprocházeladáldotřetíhočteníaSněmovnasejízabývala.Místopředseda PSP Petr GazdíkJáděkujipanupředsedoviObčanskédemokratickéstrany,jehožpedagogickáautoritajeočividná,protožesesněmovnaskutečněvýrazněztišila.Děkujivám.DálesepřihlásilspřednostnímprávempanministrškolstvíMarcelChládek.Prosím,paneministře,máteslovo.PoněmpanzpravodajJiříZlatuška.(Zpravodaj jde k řečnickému pultu.)Poněmprosím,popanuministrovi,panezpravodaji.Děkuji.Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Marcel ChládekDěkuji,panepředsedající.Jásepokusímsvýmvystoupenímmožnázkrátitněkterédalšípříspěvky,protoževčeranavýborubyladebatadlouháasidvěapůlhodinyanakonecjsmestejnězjistili,žetenvládnínávrh,kterýmámenastole,jeopravduvyváženýmkompromisem,nakterémdělaliodbornícinaškolskoulegislativu,kteřítambyliprůřezově,aťtamjelevice,nebopravice.Jetoopravdupřipravenotak,abychomdalijasnýsignál,žepedagogsimusídodělatkvalifikaci.Výjimky,kterétadyjsou,jsoupouzeučiněnyprourčitouskupinuosob,ukterénazákladědebatysodbornouveřejnostíbylodoporučenonetrvatnakvalifikaci,protožejižmajítukvalifikacizískanoujinýmzpůsobem.Vzhledemktomu,žedesetletjetenzákontadyavpodstatětéměřnikdotoneřešil,souhlasímstím,žetomůžeřešitikariérnířád.Provašiinformaci,jevpřípravě,jižsebudepilotovatodpříštíhoroku.Zároveňjsmesedohodlispedagogickýmifakultaminarozšířeníjejichnabídky,protožebylozjištěno,ževněkterýchlokalitáchavněkterýchoborechnebylanabídkadostatečná.Bylonapříkladprezenčnístudium,nebylodistančnístudium,takžesehonemohlzúčastnitpedagog,kterýbylvevzdělávacímprocesu.Zároveňbychchtělpodotknout,ženávrhnavýborubylpodpořenadoporučendrtivouvětšinouposlancůnapříčpolitickýmspektrem,avšechnyostatnínávrhy,kterétambyly,kromězmiňovanéhonávrhu,kterýsetýkáneslyšících-atamjsmesebaviliomožnosti,jestlitonedatspíšedoškolskéhozákona-,takvšechnyostatnínávrhybylypodpořenyjednímhlasem.Vzávěrusvéhovystoupeníbychchtělpožádatozkrácenílhůtymezidruhýmatřetímčtenímna48hodinztohodůvodu,žeučitelémusívědět,jaktapodobabudevypadat,ařediteléstavějíjižnynírozvrhavzhledemktomu,žeúčinnostzákonajeod1.1.2015,aleškolnírokjeod1.9.tohotoroku,opravdunásvelmitlačíčasajábuduvelmirád,pokudbudevstřícnostnejenomzkoalice,aleizestranyopozicetotopodpořit.Děkuji.Místopředseda PSP Petr GazdíkDěkujipanuministrovi.Dalšířádněpřihlášenýjepanzpravodaj,poněmsfaktickoupoznámkoupanpředsedaZbyněkStanjura.Poslanec Jiří ZlatuškaVáženýpanepředsedající,jájsemnato,cozdeříkalpanpředsedaODSktédobě,cobylomožné,nebonebylomožnénaMinisterstvuškolstvířešit,chtělbychzdůraznit,žeto,comuselobýtznámo,bylaskutečnost,žezdenebylidostatečněkvalifikovaníučiteléažezdeučířada,to,že50procentztěchnekvalifikovaných,nebo47,májenomstřednívzdělání,jealarmujícíproblém,kterýjevpříkrémprotikladusevšemiproklamacemiotom,jakmápřípravaučitelůvypadat.Souhlasímstím,ženemusíbýtbránoformálnívzděláníjakojedinékritériumproposuzováníučitelů,alektomuzdebylodesetletodtohoroku2004,abysetomupředchozíministřivěnovaliapřišlisalternativníkoncepcíktomu,cozdepanpředsedaODSzmiňovaljakotennávrhpředchozísociálnědemokratickévlády.Totosenestalo.Abezohledunato,jestlibylo,nebonebylomožnéřešitproblematikunekvalifikovanýchučitelů,takminimálněmělitiministřiaMinisterstvoškolstvíapředchozívládypracovatnatom,abytadyudělalijinýkonceptaabysetonemuselořešitvroce2014běhemmimořádnéschůze,běhemprázdninvtomčasovémpresu,okterémmluvilteďvtombezprostředněpředchozímpanministr.Totojezásadníproblémajetoproblémtoho,jakjekoncipovánovzdělání,jakégarancestátdávárodičům,žeopravduseototostará,adojakémírysenatomohouspolehnoutnejenučitelé,žepravidla,kterájsouproněnastavená,jsoudodržovaná.Plněsouhlasímsvýhradamivšech,kteřísitoformálnívzdělánídoplniliateďmajívedlesebekolegy,kteřítadytohlenemají,abudejimtoprominuto.Alesoučasnějetofaktickýnezájempředchozíchvedeníministerstvaoto,abytadytotokoncepčněpracovalo.