Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-07-16 ps2013-012-02-001-005 [ParCzech.ana]
Agenda Item Title
5. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 206/ - druhé čtení
Navčerejšímvýborujsmesezabývalimožnostmi,nakolikdiskuse,kteráproběhlanazasedánípodvýboruproregionálníškolství,opravňujektomuvtétodoběještěpřicházetspozměňujícíminávrhyktomuvládnímunávrhu.Motivacetoho,pročtenvládnínávrhnějakýmzpůsobempozměňovat,tasedánajítvevelmidramatickédebatěkolemtoho,zdatentonávrhmění,neboneměnítazákladníparadigmata,kterásevČeskérepubliceustanovilakolemvzděláváníučitelů.Státgarantujevzdělávání.Státdávápodmínkynato,jakýmformálnímvzdělánímmusíučiteléprojít.Vedletohomámepovinnouškolnídocházku,kderodičeposílajídětidoškol,astáttadytěmitoformálnímikritériigarantujejistouúroveň.(V lavicích panuje rušící debata.)Debatakolemtěchmožnýchzměnsetýkalamimojinétoho,nakolikuznáváníkvalifikacířediteliškolnarušujetadytentoprincip.Víceméněkdybychtomělshrnoutjednoduchýmpříměrem,takjakpadlonajednánívýboru.Jetootázka,nakoliksevjinýchoblastech,třebavřízenímotorovýchvozidel,spokojímestím,žečlověk,kterýumíříditauto,nemusímítřidičskýprůkaz,nebonakolikbychombylispokojenistím,žebyvnemocnicioléčbě,kterásebudepoužívat,neboolécích,rozhodovalvýhradněředitelvtomsmyslu,žesinebudevšímatklinickýchzkoušek,nebudesivšímatlegeartisabudeprostěusuzovatjenomzesvévlastnízkušenosti.Tenpříměrbybyltřeba"zemřelonámjenom15%pacientů",takjetahleléčba,byťjeobecněpovažovanázašarlatánství,dobrá.Totojejednazpoloh,kteráfaktickybylavtédlouhédebatědiskutována.JenomvlastněprůchodmeziScylloutrvánínastriktníchpožadavcíchsoučasnéhozákona,kdekvalifikacimnohoučitelůnemá,žácijsousnimispokojeni,řediteléškoltaké,anenítamvidětrozumnýzpůsob,jaksiformálnívzdělánídoplnit,aCharybdoučástečnéhorozvolněnítésituace.Ztétodebatynepřinášímusnesení,tobynebylomožné,abychomjednali,alemámdoporučenívýboru-Místopředseda PSP Petr GazdíkJáseomlouvám,panepředsedo.Přestožesezabývámenekvalifikovanýmipedagogickýmipracovníky,chcictěnouSněmovnuupozornit,žejsemkvalifikovanýpedagogickýpracovník.ApokudseopravduSněmovnaneztiší,takpřistoupímkjmenováníznámýchrušičů.Jetosicestředověkámetoda,aleujišťujivás,žepořádúčinná.Děkuji.Poslanec Jiří ZlatuškaPaknenídivu,žetikvalifikovaníučiteléveškoláchchybějí.(Pousmání.)ZvýborupřicházímsdoporučenímpodpořitpozměňujícínávrhpaníposlankyněBerdychové,kterýsetýkátlumočníkůzeznakovéřeči.Jetoproblém,kterýnenířešenvpůvodnímnávrhu.Ministerstvoškolství,mládežeatělovýchovysicemělonázor,žebybylovhodnějšítadytotořešitažvnějakýchdalšíchnovelách,nicméněhorizontdalšíchdvouletsezjevnězdálvětšiněčlenůškolskéhovýborujakonedostatečný,takžetojetadytotodoporučení.Uostatníchproblémů,kterésetýkajívěcnýchnedostatkůvtomnávrhu,převládlnázor,žeslibyMinisterstvaškolství,mládežeatělovýchovy,ženěkteréztěchvěcíbudouřešenyvnastávajícímškolskémzákoněnebožejsoutověciřešitelnénaúrovniškolskéinspekce,žejsoudostatečné,takžetamnenídoporučenínicdalšíhosvýjimkoutéznakovéřečiměnit.Konstatovalbychještě,žezhlediskaprocesníhoprojednávánípovažujiproblémkvalifikaceastanovováníkvalifikaceučitelůzaproblematiku,kterákolidujesezmocněním,kteréjednesvzákoněovysokýchškolách.Praktickytovypadátak,žeobsahovounáplňvzděláváníučitelůstanovujífakulty,kterévzdělávajíučitele.TojecelkempadesátfakultvČeskérepublice.Avzákoněovysokýchškolách§1písm.b)jestanovenovýhradníprávovysokéškolyumožnitzískáníodpovídajícíprofesníkvalifikace.Ztohotohlediskamohukonstatovat,žejetroškunešťastné,žetatověcnebylameritorněprojednávánatak,jakbyodpovídalo,svysokýmiškolamizhlediskatadytohotojejichvěcnéhoposlání.ZároveňnámbylydoručenypřipomínkyAsociaceděkanůpedagogickýchfakultknovelezákona,kdekbodu3,4,7,8a12jsoupřipomínky,kteréjsou-jetopodepsanézaAsociaciděkanůpedagogickýchfakultdocentemTrnou4.7.2014-uvedenyjakoneakceptovatelné.Ztohohlediskainformaceotom,žetanovelasezakládánasouhlasuspedagogickýmifakultami,tobohuželnenímožnébrátjakopravdivouinformaci.Nicménějakříkám,doporučenívýborutadyktomutojepřijmoutvezněnípředkládanémamodifikovanémpozměňujícímnávrhempaníposlankyněBerdychové.Děkuji.Místopředseda PSP Petr GazdíkDěkujipanupředsedovi,kterýnásinformovalojednánívýboruprovědu,vzdělání,kulturu,mládežatělovýchovu.NyníjsemchtělpoprositzpravodajevýboruproveřejnousprávuaregionálnírozvojpanaposlanceVáclavaHoráčka,nicménětenjezdnešníhojednáníomluven.Ptámsetedy,jestlijetadyčlenvýboruproveřejnousprávuaregionálnírozvoj,kterýbymohlpřednéststanoviskojakozpravodaj.JetopanposlanecPetrů.JátedyformálněpoprosímSněmovnu,abychomschválilizměnuzpravodajezpanaposlanceVáclavaHoráčka,kterýjenepřítomen,napanaposlancePetrů.Zahajujiotomhlasování.Kdojeprozměnuzpravodaje,aťzvednerukuazmáčknetlačítko.Kdojeproti?Jepřihlášeno158poslankyňaposlanců,pro128,protižádný.DěkujictěnéSněmovně,změnilijsmezpravodajevýboruproveřejnousprávuaregionálnírozvoj.Prosím,panezpravodaji,máteslovo.Poslanec Jiří PetrůVáženédámyapánové,obdrželijstevšichnisněmovnítiskčíslo206/1.Jetousnesenívýboruproveřejnousprávuaregionálnírozvojčíslo50zedne25.června2014kvládnímunávrhuzákona,kterýmseměnízákonč.563/2004Sb.,opedagogickýchpracovnícíchaozměněněkterýchzákonů,vezněnípozdějšíchpředpisů.Tímtousnesenívýborproveřejnousprávuaregionálnírozvojnasvé11.schůzipoodůvodněnídoktoraPetraMlsny,náměstkaministraškolství,mládežeatělovýchovy,apozpravodajskézprávěposlanceMgr.VáclavaHoráčkadoporučujePoslaneckésněmovněsněmovnítiskčíslo206projednataschválitvpředloženémznění.Děkuji.Místopředseda PSP Petr GazdíkDěkujipanuzpravodaji.Otvírámobecnourozpravu,dokterésenejprvespřednostnímprávempřihlásilpanpředsedaObčanskédemokratickéstranyPetrFiala.Prosím,panepředsedo,máteslovo.Poslanec Petr FialaVáženýpanepředsedající,dámyapánové.Ktétoprojednávanénovelebychrádučinilněkolikpoznámeknejenomjakokvalifikovanýpedagog,kterýmjsem-prouklidněnípanapředsedajícího-také,alejakobývalýministrškolství.Místopředseda PSP Petr GazdíkJáovásnepochybuji,panepředsedo.Děkuji.