ps2013-007-05-004-017.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-03-25 ps2013-007-05-004-017 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(16.10 hodin) Poslanec Vlastimil Vozka Děkuji , pane místopředsedo . Vážený pane ministře , vážené kolegyně , vážení kolegové , jako zpravodaj tisku 114 bych vás rád seznámil s potřebnými informacemi . Návrh zákona o celostátním referendu je předkládán Sněmovně jako iniciativa poslanců , které byl předložen 29 . ledna . Návrh byl rozeslán jako tisk 114 a posoudila jej vláda v zákonném termínu a své stanovisko dne 3 . března bylo zasláno poslancům jako tisk 114 / 1 . Vláda zdůvodnila své stanovisko a vyjádřila nesouhlas s návrhem zákona a já se s těmito výhradami , které vláda zakotvila ve svém stanovisku , plně ztotožňuji . Podrobně návrh představil , resp . vnější okolnosti tohoto zákona , pan poslanec Tomio Okamura . Nevidím v tuto chvíli potřebu jeho vyjádření jakkoli doplňovat , protože s tiskem 114 jste se všichni seznámili . Jen obecně . Poslanecký návrh v důvodové zprávě uvádí , že se jedná historicky o 17 . pokus o přijetí zákona upravujícího tuto problematiku . Nicméně se předkladatelé vydávají svou vlastní cestou . Bohužel i při snaze o maximální vstřícnost k dobrému úmyslu předkladatelů je nutno konstatovat , že návrh obsahuje řadu nedostatků . Především je referendum zaváděno v tak širokém měřítku , že by ve své podstatě změnilo dosavadní vyvážení současné zastupitelské demokracie . Při základních parametrech počtu občanů , poslanců nebo senátorů může dojít i k ovlivnění fungování státu , přičemž v takto pojatém referendu může dojít i k zásahu do ústavních zákonů . Rovněž je tak možný zásah do otázek rozpočtu , tedy financování státu nebo daní . Toto určitě není tématem pro referendum . Rovněž časté využívání referenda znamená nemalé zatížení rozpočtu . Z dostupné koaliční smlouvy je možné vyčíst i řešení pro postup koalice ve věci referenda , kde smlouva obsahuje text : Předložíme návrh ústavního zákona o obecném referendu na základě lidové iniciativy , které umožní občanům konání referenda o zásadních otázkách fungování státu . Jsem toho názoru , že je potřebné ústavní zákon připravit a řádně projednat vládou s řádným meziresortním připomínkovým řízením . Zejména proto , že nehrozí nebezpečí z prodlení , navrhuji proto návrh zákona dle tisku 114 zamítnout . Podrobněji ještě v rozpravě . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu zpravodaji a otevírám obecnou rozpravu . Jako první s přednostním právem se přihlásil pan poslanec Radim Fiala , poté s dalším přednostním právem pan poslanec Tomio Okamura a potom již poslanci , kteří jsou uvedeni na seznamu řádných přihlášek . Prosím , pane poslanče , máte slovo . Poslanec Radim Fiala Děkuji za slovo . Vážený pane místopředsedo , vážený pane ministře , vážené kolegyně , kolegové , ještě předtím , než řeknu to , co jsem původně chtěl říci , zareaguji na pana zpravodaje . On sám řekl , že je to již 17 . návrh , já věřím , že jich bude možná 20 , možná 30 a potom to referendum stejně jednou projde , protože to , co se děje , je naprosto neudržitelné . Výtky proti referendu jsou pořád stejné . Nedokonale připravený návrh , široká možnost ovlivňování čehokoli apod . Ale o to přece v referendu jde , aby mohli rozhodovat nikoliv elity a elitáři , ale občané . To , zda připouštíme , či nepřipouštíme možnost referenda , je v prvé řadě mravní otázkou , a tedy hodnotovým soudem . Já osobně říkám , že církevní restituce neschválené v referendu jsou nemravností . Já osobně říkám , že schválení fiskálního paktu nebo případné přistoupení k euru budou nemravností . A já říkám , že zde bylo takových nemravností dost na to , abychom se poučili a předchozí chyby neopakovali . V zásadních věcech týkajících se životů rodin a majetků mají lidé přirozené právo se rozhodovat . Kdo se bojí referenda , bojí se skutečné demokracie . Věci nejsou tak , že tady máme hloupé lidi , za které musí rozhodovat chytří politici . Rozhodování chytrých politiků přivedlo tuto zemi do situace , kdy náš státní dluh činí 1 bilion 680 miliard korun . Jediné , co nás čeká a na co si musíme zvyknout , je lidem vysvětlovat problémy , které se jich týkají , a to je přece zásadní úlohou politiků od samotného počátku , a proto jsme to politiky také šli . Zřejmě některé politické strany si myslí , že jejich práce spočívá ve lžích nebo planých volebních slibech . Pak je ovšem jasné , že musí být z referenda strach . A to je dobře . Kdyby se ODS a TOP 09 nebály referend , znervózněl bych a zkoumal důvod , proč jsou tyto dvě strany v klidu . Ony však nejsou . Ony dobře vědí , že až se naplní ústavní vize naší státnosti , nezbude pro plané volební sliby prostor . To je vize , se kterou jsme šli do Poslanecké sněmovny , a to je náš předvolební slib . Děkuji vám za pozornost . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu poslanci Radimu Fialovi za jeho vystoupení . Nyní pan poslanec Tomio Okamura v rozpravě a připraví se pan poslanec Martin Lang . Prosím , pane poslanče , máte slovo . Poslanec Tomio Okamura Vážený pane předsedající , vážení kolegové , vážené kolegyně , já bych tady ještě v obecné rozpravě podrobněji rozebral výtky vlády k našemu zákonu , protože k tomu je potřeba se samozřejmě vyjádřit . Obdrželi jsem sedm výtek a já je vzal postupně , velice krátce . Za prvé vláda vytýká našemu návrhu o referendu , že vede k oslabení zastupitelské demokracie . No tak to je tedy opravdu novinka ! Ano , samozřejmě , protože se posiluje demokracie přímá . Tak jestli je tedy toto výtka číslo jedna , tak to už vzbuzuje úsměv hned zkraje . Výtka číslo dvě : Nám je vytýkáno , že zákon zavádí nesourodý institut zákona přijatého v referendu , který je fakticky nadřazen ostatním zákonům , protože ho lze změnit jen referendem a nemůže ho změnit parlament . To může vést k problémům kvůli velké rigiditě . No tak vážení , samozřejmě , protože je to cena za to , že referendum má být vyjádření nejvyšší vůle lidu , takže kroutím hlavou nad těmito výtkami , to si snad dělá vláda úplnou legraci . Za třetí : Zákon není dostatečně provázaný s Ústavou . To je tedy vrcholně pokrytecké , protože my , a už jsem to říkal i na tiskových konferencích , jsme si přímo vzali do rukou předlohu ČSSD z minulých let a pouze jsme tam změnili parametry . To znamená , ČSSD sama tady navrhuje zákon o referendu , který jsme si schválně vzali takticky za základ , aby se nemohla ČSSD vymlouvat , že náš návrh je nekvalitní , což se tady vymlouvali schválně v minulosti . Změníme parametry - a oni řeknou , že není provázaný s Ústavou . No tak předtím jim to nevadilo a teď je to zase další výmluva . Za čtvrté : Podle vlády se referendum např . o daních nemůže konat už z podstaty věci . To jsou jenom řeči , to jsem tady říkal už ve své úvodní řeči . Za páté : Není stanoveno žádné minimální kvorum pro přijetí referenda . To je opravdu výtka krásná ! Nejenže ve druhém čtení to když tak můžeme upravit , ale hlavně zajímavé je , a škoda , že tu není , protože největším kritikem našeho návrhu je tady ministr pro lidská práva pan Dienstbier , mně to připadá spíše , že začíná být ministrem menšin , a ne lidských práv většiny českých občanů , a ten říká , že o neomezené kvorum nejde , ale pan Dienstbier byl snad ve druhém kole do Senátu zvolen 15 % hlasů oprávněných voličů . To znamená teplé místečko , když ho někdo zvolí , a další senátory , 15 % oprávněných voličů , až na šest let za milion korun ročně , tak nikomu nevadí a hlas občana má , řekl bych , těžkou váhu , ale když stejný hlas občana chce vlastně rozhodnout o konkrétním zákonu , což volba politické strany je vlastně volba souboru zákonů , souboru volebního programu , tak najednou hlas občana má jinou váhu a najednou je zde potřeba kvorum . Tímto vlastně především senátoři zpochybňují sami svůj mandát , protože jestli má hlas občana dvojí váhu , to je pro mě novinka , to jsem v Ústavě nečetl , a zároveň tím pádem by asi měli všichni odstoupit , protože 15 % hlasů je tedy zřejmě málo a hlavně u všech voleb v České republice neomezené kvorum platí . To znamená v tom smyslu , že není nějak omezeno kvorum .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities