ps2013-006-06-002-025.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-02-12 ps2013-006-06-002-025 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(10.50 hodin) Je třeba vzít v úvahu , a slíbil jsem Slovensko . Tam přistoupili k zavedení regulace RPSN a to vedlo v některých případech k provázání spotřebitelských úvěrů s řadou skrytých poplatků a požadavků na uzavření nejrůznějších doplňkových služeb , a tím v konečném důsledku ke zhoršení situace pro spotřebitele . Podmínky úvěru se tak v některých případech staly nepřehlednými a netransparentními a vedly k dezorientaci spotřebitelů v otázce konečných nákladů úvěrů . Mimo jiné i z těchto důvodů byla regulace RPSN na Slovensku v relativně krátké době zrušena . Už jsem tady říkal i v úvodu , že nad regulací právě i z důvodu predátorských úvěrů se zamýšlela i Evropská komise a nechala si pořídit z nebankovního sektoru , ale samozřejmě i z bankovního , podrobného analýzy , co to bude znamenat , a rozhodla se k této regulaci nepřistoupit . Znova opakuji , problém lichvy nevyplývá z ceny finanční služby . Jeho základem jsou spíše nekalé praktiky a nátlakové přístupy ke spotřebiteli , kterým je možné již za současné právní úpravy čelit důsledným dohledem nad dodržováním zákona o spotřebitelském úvěru a které je možné řešit především prohloubení informovanosti obyvatel o využívání finančních produktů . Takový postup je na rozdíl od stanovení stropů RPSN skutečně účinný . Jenom výčet instrumentů , které už má stát dneska . Jako klíčový - znova podotýkám - je zákon číslo 43 / 2013 Sb . , který jsme zde schvalovali někdy v první polovině loňského roku . Bohužel předkladatelé novely a zřejmě ani Ministerstvo práce a sociálních věcí - nevím , ani Ministerstvo financí zatím nemá detailní analýzy účinnosti tohoto zákona v praxi . Znova opakuji , základním problémem je , že zejména menší nebankovní poskytovatelé úvěru postupují cíleně proti zájmům spotřebitele a zákony nedodržují . To znamená , oni na to nebudou reflektovat . Dámy a pánové , z těchto důvodů si dovoluji navrhnout následující postup za předkladatele - že bychom měli hlasovat o návrhu na zamítnutí . V případě , že neprojde , tak návrh na vrácení k dopracování . V případě , že neprojde , tak alespoň prodloužení lhůty o 30 dnů . Ale podotýkám znova , že dostanete Ministerstvo financí , ministra financí do velice obtížné situace . Domnívám se , že by měl mít čas k této problematice zpracovat reálné analýzy . Své by k tomu měla říct a s analýzami přijít ministryně práce a sociálních věcí , aby si to spolu povídalo . Jenom podotýkám , protože se skutečně obávám , hluboce se obávám , že v dobré víře tady můžeme způsobit přesný opak . Před tím , abychom v této podobě tuto novelu schvalovali , nás varuje Česká bankovní asociace . Dobře , můžete říci , oni mají zájem o byznys . Nicméně nás varuje i Člověk v tísni , obecně prospěšná společnost , Poradna při finanční tísni , obecně prospěšná společnost , Česká leasingová finanční asociace , Kancelář finančního arbitra a Úřad vládního zmocněnce pro lidská práva . Doufám , že to jsou dostatečně silné váhy pro to , abyste reflektovali to , že nechť se tato záležitost vrátí na pole vlády , která má prostředky na to nechat zadat seriózní analýzy a teprve na základě těch postupovat dále . Děkuji za pozornost . Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Děkuji panu zpravodaji a prosím ho , aby navržené návrhy přednesl potom ještě jednou v obecné rozpravě . Děkuji . Ještě než obecnou rozpravu otevřu , chci vás informovat , že stanovisko vlády jsme obdrželi k tomuto návrhu jako sněmovní tisk číslo 41 / 1 . Tímto tedy otevírám obecnou rozpravu , do které jsou přihlášení paní poslankyně Havlová , pan poslanec Votava , pan poslanec Tejc , pan poslanec Klaška a pan poslanec Beznoska . Prosím tedy paní poslankyni Havlovou , aby se ujala slova , a prosím pana poslance Votavu , aby se připravil . Poslankyně Olga Havlová Vážená paní předsedající , vážené kolegyně , vážení kolegové , děkuji za slovo . Znovu se dostáváme k ožehavému tématu . Je to zákon o spotřebitelském úvěru , který se nebojím nazvat lichvou . Zde bych chtěla vyjádřit plnou podporu tomuto zákonu . Myslím si , že se jedná o typ normy , kde bychom měli zapomenout na pravici nebo levici , na hašteření politických subjektů , a měli bychom nejvíce ze všeho myslet na to , jak hrozně tu lichva kvete a jaký ohromný počet lidí je podvodníky s půjčkami zasažen . Lichva se v Čechách bohužel stala velkým byznysem , byznysem s lidskou chudobou . A bohužel za stávající praxe je to skoro beztrestná lumpárna , a to přesto , že ji máme definovanou v trestním zákoníku . Bohužel lichva není českou justicí potírána . Tento návrh zákona má za sebou opět dlouhou historii a navazuje na snahy , které tu opakovaně probíhaly v minulém volebním období . Stejně jako u zneužívání doplatku na bydlení je , doufám , mezi námi všemi shoda , že lichva je zásadní problém . Lichva stojí na počátku tragických příběhů , které končí exekucemi a zničenými lidskými životy . Lichvářské společnosti jsou generátorem problému . Pokud máme rozetnout tento zásadní sociální problém , tak ho nerozetneme ani prioritně omezováním kompetencí exekutorů , ani debatou o tom , jestli se lichva začne vnímat jako věc nemravná , ale omezíme ji jedině rychlým legislativním opatřením . Všechny zákony , které tu byly přijímány v minulosti , chodily jen okolo horké kaše . Žádná schválená novela nešla na jádro problému , to je omezení celkové ceny za půjčku , ceny , která musí obrážet cenu služby , tedy půjčky , ale která nesmí klienta zničit . A jak jinak si vysvětlit půjčky , kde se úroky pohybují v desetitisících procentech ? To není o ničem jiném než o tom , že lichvář chce někoho podvést a okrást . Není to vůbec o poctivém podnikání a o tom , že tato předloha omezuje poctivé podnikatele . Trestní zákon a současná justice neuznávají jasnou hranici toho , co je a co není už lichva . Tento zákon si klade za cíl jednou pro vždy určit , kde je hranice , kde se slušně podniká , a kde je to okrádání . Bohužel není jiné cesty , než to jasně stanovit zákonem , protože zvyk nějaké ustálené soudní praxe u nás v dohlednu není . Doufám , že nová Sněmovna bude podstatně vnímavější ke skutečným problémům našich občanů . Děkuji za pozornost . Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Děkuji paní poslankyni . Prosím pana poslance Votavu k mikrofonu . Prosím , aby se připravil pan poslanec Tejc . Prosím , pane poslanče . Poslanec Václav Votava Děkuji za slovo , vážená paní místopředsedkyně . Pokusím se mluvit tišeji , ne tak hlasitě jako včera - ano , paní kolegyně Černochová prostřednictvím předsedající . Jak už bylo řečeno , tato problematika se tady probírala už několikrát minulé volební období také . Určitě je třeba uvítat přístup předkladatelů , kteří mají snahu řešit problematiku spotřebitelských úvěrů , především poskytování těch lichvářských půjček , úvěrů , zamezit praktikám některých nebankovních institucí . Podotýkám některých , protože je řada samozřejmě seriózních a ty poskytují , myslím , spotřebitelské úvěry tak , jak by se poskytovat měly . Je třeba si říci , že žijeme v době , která má mnoho možností , jak si zkvalitnit a zpříjemnit život . Všichni vidíme , jak z médií , časopisů , letáků na nás doslova vyskakují různé lákavé nabídky a podmanivá reklama a - no , nekupte to . Tak možná uvažuje řada lidí a prostě si chce ten život zpříjemnit , aniž by domýšleli potom důsledky , že také musí jednou ten úvěr splatit . Často přeceňují svoji situaci životní a pak se samozřejmě dostávají do velkých neřešitelných problémů , vytloukají úvěr úvěrem atd .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities