ps2013-006-06-002-025.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-02-12 ps2013-006-06-002-025 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(10.40 hodin) Dlouholetá praxe bohužel ukázala , že stát není žádným jiným způsobem schopen čelit tomuto nemravnému fenoménu . Orgány činné v trestním řízení doposud nebyly schopny aplikovat předmětné ustanovení trestního zákona tak , aby zabránily obrovskému rozmachu lichvy v České republice . Současné znění je tedy možné považovat za zcela , či z větší části neúčinné . Navrhovaná novela řeší tento nedostatek taxativním vymezením pásma , ve kterém se nepovažuje RPSN za protiplnění , které bylo v hrubém nepoměru k poskytnutému plnění . Ve věci již judikoval Nejvyšší soud České republiky , a to nejméně dvakrát , jak v trestní věci , tak i v občanskoprávní věci , a v obou případech se soud vyslovil ke konkrétním úrokovým mírám projednávaným v daných případech , což v jednom případě šlo o 70 % úrok a ve druhém o 60 % úrok při průměrné lombardní sazbě 3 , 3 % . V obou případech Nejvyšší soud konstatoval , že jde o plnění v hrubém nepoměru k poskytnuté půjčce , které je v rozporu s dobrými mravy . Žádnou úrokovou míru , kterou by považoval za přiměřenou , však soud nezmínil . Předložený pozměňovací návrh do jisté míry vychází z modelu , který je uplatňován například v Belgii , a to plovoucí úrokovou sazbou v kombinaci s pevnou limitací při extrémních poklesech či zvýšení výpočtových základů . Za základ výpočtu je brána lombardní sazba vyhlášená Českou národní bankou , která nejlépe odráží cenu peněz na finančním trhu a je užívána k určování ceny , za kterou si obchodní banky půjčují peníze u České národní banky . Regulovaná je celá roční procentní sazba nákladů namísto samostatné úrokové míry , přičemž jsou definovány pevné procentní limity , mimo které se hranice nejvyšší přípustné RPSN nemůže dostat ani při extrémním poklesu či extrémním zvyšování lombardní sazby . V úvahu jsou brány její nejvyšší a nejnižší hodnoty za posledních 15 let . Dámy a pánové , doufám , že při rozhodování , zdali podpoříte tuto novelu , převládne zdravý rozum nad politicko - podnikatelskými lobby . Já vám mockrát děkuji . Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Děkuji panu navrhovateli , a dříve než předám slovo panu poslanci Laudátovi , zpravodaji tohoto zákona , táži se pana poslance Beznosky , zda chce faktickou . Přihlásil jste se k faktické . (Nechce vystoupit.) Prosím , pane poslanče . Poslanec František Laudát Vážená paní předsedající , dámy a pánové , dostali jste poměrně jednoduchý tisk . Já jako pamětník bych řekl , že byť s nějakými změnami , parametrickými změnami , se tento tisk tady objevuje , dohledal jsem , již od roku 2008 , kdy ho navrhovali tehdejší poslanci sociální demokracie . V minulém volebním období ho tady navrhoval poslanec Bárta . Tento tisk nereaguje na skutečnost , že v loňském roce byla na základě návrhu ministra financí schválena rozsáhlá novela zákona o spotřebitelských úvěrech . Teď k vlastnímu předmětu tisku . Krátké shrnutí . Návrh na změnu zákona není postaven na žádné seriózní analýze , není doprovázen hodnocením dopadů a především je v rozporu s míněním neziskových organizací a seriózních poskytovatelů úvěrů . Zastropování roční procentní sazby nákladů bude vytlačovat rizikovější klienty od poskytovatelů úvěrů dodržujících zákon na ochranu spotřebitele , vázaných navíc etickými pravidly příslušných zájmových sdružení , k poskytovatelům šedé a černé zóny s negativními dopady na jejich finanční a právní situaci . Predátorští poskytovatelé úvěrů , kteří již dnes postupují cíleně proti zájmům spotřebitele , dlužníka v tomto případě , a zákony často nedodržují , naleznou cesty , jak regulaci obejít , a bude tak neúčinná , protože dodržovat ji budou jen banky a velcí nebankovní poskytovatelé úvěrů , kteří ale žádné lichvářské praktiky neprovozují . Regulace RPSN omezí existenci úvěrových produktů s krátkodobou splatností . Evropská komise na základě výsledků studií německých konzultačních firem od záměru regulovat RPSN ustoupila . Nabízí se naopak možnost se systémově zamyslet nad zpřísněním dohledu a možnosti podnikání na trhu nebankovních poskytovatelů úvěrů . Teď k některým věcem blíže . Vůbec nezpochybňuji bohulibý záměr předkladatelů této novely , nicméně jedná se o případ , kdy se jim kouzlem nechtěného může podařit přesný opak , a před tím experti varují . Je trochu škoda , třeba se ještě dostaví ministr financí , protože pokud pustíte tento zákon do druhého čtení s tím , že ho možná opravíte , což mám tyto informace např . z kruhu sociálních demokratů , tak mu neskutečně zavaříte , protože bez seriózní analýzy tímto způsobem zasáhnout do trhu finančních služeb i vlastně do sociální oblasti - to ještě zpřesním a řeknu k tomu více - je velice riziková operace . Dnes platí , že návrh požadující zastropování RPSN je jednoznačně pomýlený a není způsobilý dosáhnout deklarovaných cílů na poli ochrany spotřebitele . Důvodová zpráva předkládaného materiálu vůbec nekvantifikuje a hlouběji se nezamýšlí nad dopady , a do jakých oblastí vůbec tento návrh bude mít dopad . Za návrhem tak nestojí žádná seriózní analýza , a je dokonce v rozporu s míněním neziskových organizací , které existenci obětem lichvy poskytují . Zastropováním roční procentní sazby nákladů by vznikl problém v případě balíčků souvisejících produktů , neboť roční procentní sazba nákladů musí zahrnovat i veškeré náklady na doplňkové služby sjednávané spolu se spotřebitelským úvěrem , například pojištění schopnosti splácet spotřebitelský úvěr sjednané jako podmínka poskytnutí tohoto úvěru . Stručně řečeno , jestliže v tomto případě nastavíme tento parametr , tak podvodníci si vždycky najdou cestu , jak toto přenést na jiné pole . Ocituji tady potom příběh ze Slovenska , který o tomto dokazuje . Navrhované omezení výše roční procentní sazby nákladů by vedlo k vyloučení části rizikových , a tedy zranitelnějších klientů z možnosti dostat úvěr u legálního , férově postupujícího poskytovatele úvěrů . Už jsem na to upozorňoval . Můžeme se bavit o tom , že zregulujeme v tomto případě touto novelou banky . Zregulujeme a znepříjemníme a zdražíme úvěry u takových těch drobných spotřebních úvěrů , které nabízejí firmy , to znamená , že najednou to může přeskočit do toho , že odtrhneme poptávku po různých produktech , které dneska poskytují prodejci . Sami to dobře víte . Tam , kde to cíleně zasáhne nejvíce , tak to budou malé úvěry do 5000 Kč , budou to spotřební úvěry poskytované v různých prodejnách apod . To znamená , otáčí se to i proti deklarované politice vlády zvýšit spotřebu . To , co považuji za velice rizikové , je , že lichva běží mimo zákony . Už dneska existují - a je to obráceně , než tady bylo již řečeno a dnes je i v tom materiálu - existují soudní rozhodnutí a u soudů jsou soudní precedenty , uzavřené pře , které jasně dokazují , že soud si umí poradit s tím , co je lichvářský úrok a co není . A to velice rizikové spatřuji v tom , že skutečně se přesune od legálních poskytovatelů , protože jestli se někdo dostane do obtížné situace finanční , tak bude hledat ten úvěr , půjčku , ber kde ber . A jestliže budou velice nevýhodné podmínky na legálním trhu , tak samozřejmě začne hledat právě v těch kruzích lichvářů .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities