|

ps2017-072-01-001-005.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-12-01 ps2017-072-01-001-005 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

5. Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony v souvislosti s paušální daní /sněmovní tisk 922/4/ - vrácený Senátem

Date2020-12-01
Meetingps2017/072
Agenda Itemps2017/072/005
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/072schuz/s072006.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index Page 1 > 2

Předseda PSP Radek Vondráček5. Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony v souvislosti s paušální daní /sněmovní tisk 922/4/ - vrácený Senátem Senát vrátil návrh zákona s pozměňovacími návrhy, jeho usnesení bylo doručeno jako sněmovní tisk 922/5. Informace k pozměňovacím návrhům vám byly rozdány do vaší pošty. Vítám mezi námi pana senátora, zatím ho nevidím, měl by to být pan senátor Vilímec. (Hluk v sále.)Pan senátor jde, dobrý den. Poprosím, aby se za navrhovatele k usnesení Senátu a k předloženým pozměňovacím návrhům nejprve vyjádřila místopředsedkyně vlády a ministryně financí Alena Schillerová. Vás, dámy a pánové, asi pošesté žádám o klid v sále. Prosím, zachovejme důstojnou atmosféru tohoto shromáždění. Děkuji. Máte slovo, paní ministryně. Místopředsedkyně vlády a ministryně financí ČR Alena SchillerováDěkuji za slovo, pane předsedo. Dámy a pánové, dovolte mi připomenout návrh zákona, kterým se mění zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony v souvislosti s paušální daní. Návrh představuje naplnění požadavku na rozšíření institutu paušální daně, který je jedním z bodů programového prohlášení vlády. Současný systém nastavení paušální daně, tak jak je v zákoně o daních z příjmů, není příliš využíván, a bude tedy nahrazen tímto novým koncepčním režimem, který je k poplatníkům vstřícnější. Chtěla bych připomenout, že cílí na skupinu, na vybranou skupinu poplatníků daně z příjmů fyzických osob s příjmy ze samostatné výdělečné činnosti, například živnostníky, u nichž je odůvodnitelné významné snížení administrativní náročnosti. Do paušálního režimu mohou vstoupit poplatníci, kteří mají příjmy ze samostatné výdělečné činnosti nepřevyšující 1 milion korun, to znamená, nejsou plátci DPH. A paušalizovaná je nejen daň, ale i veřejná pojistná, to znamená, že v jedné měsíční platbě, takovém odvodu souhrnném, zašlou jednu platbu správci daně a o další věci se starat nemusí, nepodávají daňové přiznání ani přehledy k veřejným pojistným, reálně jim nehrozí daňová kontrola, protože co by kontrolovala. Celková výše měsíční platby pro rok 2021 bude 5 469 korun a zahrnuje zálohu na pojistné důchodové pojištění a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti rovnu minimálnímu měsíčnímu vyměřovacímu základu osoby samostatně výdělečně činné zvýšené o 15 %, ve výši tedy 2 976 korun, zálohu na pojistné na veřejné zdravotní pojištění, která je rovna měsíčnímu minimálnímu vyměřovacímu základu osoby samostatně výdělečně činné ve výši 2 393 korun, a zálohu na daň z příjmů, která bude pevně daná ve výši 100 korun. Samozřejmě předesílám a podtrhuji, že je to dobrovolné, to znamená, to, jestli se poplatník - živnostník, osoba samostatně výdělečně činná - rozhodne přejít pod paušální daň, je na jeho volbě. Senát návrh zákona vrátil s pozměňovacím návrhem týkajícím se zákona o rozpočtovém určení daní. Chci říct, že se jedná o technickou úpravu uvedeného zákona, kterou Ministerstvo financí podporuje, kdy nově bude příslušný podíl obce a kraje na dani z příjmů fyzických osob počítán z celého celostátního hrubého výnosu, nikoliv jen z 60 %. Je to anomálie, která je léta v zákoně a k jejíž úpravě by se ministerstvo klonilo, kdyby byl otevřen v řádném legislativním procesu zákon o rozpočtovém určení daní. Tato úprava vede ku prospěchu územních samospráv, my to odhadujeme zhruba na 700 milionů korun, a tedy z tohoto důvodu podporuji verzi tak, jak byla vrácena Senátem. Děkuji. Předseda PSP Radek Vondráček vám děkuji a poprosím, aby se slova ujal senátor Vladislav Vilímec. Prosím, máte slovo. Senátor Vladislav VilímecVážený pane předsedo, vážená paní místopředsedkyně vlády, vážené poslankyně, vážení poslanci, byl jsem pověřen odůvodněním pozměňovacího návrhu k vrácenému sněmovnímu tisku 922, návrhu zákona, kterým se mění zákon o dani z příjmů č. 586/1992 a některé další zákony, a to v souvislosti s paušální daní. Paní ministryně vlastně komplexně představila pozměňovací návrh Senátu, takže pouze dodám, že zavedení institutu paušální daně není tak jednoduché a vyžaduje technické úpravy mnoha dalších zákonů, zákonů spojených se sociálním zabezpečením, nemocenským pojištění i zdravotním pojištěním, a jedním z těch zákonů, který se musí nutně také novelizovat v souvislosti s paušální daní, je zákon o rozpočtovém určení daní, protože tento zákon ten nový institut paušální daně vlastně vůbec nezná. Pozměňovací návrh Senátu spočívá v tom, co uvedla paní ministryně, spočívá v narovnání nelogičnosti, která historicky vznikla v rozpočtovém určení daní u výpočtu podílu obcí a krajů na výnosu daně z příjmů fyzických osob placené daňovými poplatníky. Pouze v tomto případě se ten podíl vypočítává, že se (nesroz.)ze 60 %, jinak v ostatních případech, v případě ostatních sdílených daní, u daně z přidané hodnoty u všech dalších titulů příjmových daní, je to ze 100 %. Senát se snaží v souvislosti s tou paušální daní odstranit tuto nelogičnost, protože pokud by ji neodstranil, tak by se vlastně ještě ta nelogičnost rozšířila i na paušální daň, protože paušální daň je vlastně jakousi obdobou daně z příjmů fyzických osob placené daňovými poplatníky. Dopad tohoto návrhu je, jak uvedla paní ministryně, zhruba maximálně podle propočtu Ministerstva financí plusový pro obce a kraje do výše 700 milionů korun, ale cílem toho návrhu je v daném případě nezvyšovat přínos pro obce a kraje, ale narovnat, napravit tu situaci, která nastala vlastně s přispěním paradoxně Senátu v roce 2016, a to v souvislosti se zrušením takzvané motivace ve výši 30 % na inkasu daně z příjmů fyzických osob placených daňovými poplatníky. Myslím si, že k tomu návrhu to stačí, protože určitě tady nejsem proto, abych rozebíral tak komplikovaný systém, jako máme u rozpočtového určení daní. abych vás chtěl, vážené poslankyně a poslanci, požádat o podporu pozměňovacího návrhu v Senátu, ten je vnitřně provázaný, jedná se vlastně o jeden návrh vnitřně provázaný, a poté i o podporu návrhu zákona ve verzi, kterou vrátil Senát Parlamentu České republiky. Děkuji za pozornost. Předseda PSP Radek Vondráček vám děkuji. Ptám se, zda se chce vyjádřit i zpravodaj garančního výboru, což je pan poslanec Venhoda - nemá zájem o vystoupení. Otevírám rozpravu k tomuto bodu. Ptám se, kdo zájem o vystoupení. Pan poslanec Ferjenčík.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities