|

ps2017-040-06-014-057.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-01-29 ps2017-040-06-014-057 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

57. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 416/2009 Sb., o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury a infrastruktury elektronických komunikací, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 673/ - prvé čtení

Date2020-01-29
Meetingps2017/040
Agenda Itemps2017/040/057
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/040schuz/s040233.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index Page 1 > 2

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal57. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 416/2009 Sb., o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury a infrastruktury elektronických komunikací, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 673/ - prvé čtení Z pověření vlády předložený návrh uvede také místopředseda vlády, ministr průmyslu a obchodu a ministr dopravy Karel Havlíček. Prosím, ujměte se slova. Místopředseda vlády, ministr průmyslu a obchodu a ministr dopravy ČR Karel HavlíčekVážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovoluji si předložit vládní návrh zákona, na kterém se spolupodílelo Ministerstvo dopravy, Ministerstvo průmyslu a obchodu a Ministerstvo pro místní rozvoj. Jedná se o tolik diskutovaný zákon takzvanou 416, který je zaměřen na urychlení výstavby dopravní, vodní, energetické infrastruktury a rovněž elektronických komunikací. Je třeba říci, že tento zákon je velmi důležitý a že se bezprostředně dotýká desítek dalších zákonů, a to například stavebního zákona, energetického zákona, zákona o ochraně přírody a krajiny, zákona o pozemních komunikacích, elektronických komunikacích atd. Cílem je umožnit rychlejší, a rovněž tedy tím efektivnější přípravu staveb dopravní, ale i vodní a energetické infrastruktury, a co je důležité říct, rovněž i vše, co se týká infrastruktury elektronických komunikací. Předložený návrh umožňuje lepší využití nových typů povolovacích zařízení podle stavebního zákona, a to i pro stavby dopravní infrastruktury. Navrhuje se umožnit umístění a povolení stavby dopravní infrastruktury tzv. společným povolením na základě méně podrobné dokumentace. Návrh obecně eliminuje velké množství různých závazných stanovisek, povolení, souhlasů. Je třeba říct, že u záměru bylo provedeno posouzení vlivů na životní prostředí. Navrhuje se vydávat jediné závazné stanovisko, které nahradí téměř veškeré správní akty, které jsou vydávány podle zákona o ochraně přírody a krajiny. Je důležité říct, že problematikou těchto závazných stanovisek se návrh zabývá v několika ohledech, vstupuje přímo do správního řádu, v němž se tedy zakotvuje základní zásada vydání závazného stanoviska bezodkladně a současně se stanovuje maximálně 30denní lhůta pro vydání závazného stanoviska, resp. 60denní lhůta ve zvlášť složitých případech. Velmi důležitou součástí toho zákona je i vše, co se týká vyvlastňování. Navrhuje se pro účely urychlení řízení o vyvlastnění stanovení jednoznačných lhůt pro některé procesní postupy. Dovolím si tady zmínit tři, a to je tzv. 60 dní, 15 dní a 30 dní. O co se jedná? Šedesát dní bude maximální lhůta od zahájení řízení po tzv. ústní projednání, přičemž před tím ústním projednáním se musí nejméně 15 dní předtím ustanovit ten termín a to vytyčení vlastně toho jednání, a do 30 dnů poté, co to jednání proběhne, se musí vydat rozhodnutí. To jsou celkem důležité změny, které by to vyvlastnění a ten vlastní proces pochopitelně, nikoliv to meritum věci, měly urychlit. V oblasti oceňování pozemků rovněž dochází ke změně, a to ve smyslu staveb potřebných pro výstavbu dopravní infrastruktury, v tzv. vyhotovování znaleckých posudků, a to tak, že se navrhuje výslovně umožnit vyhotovení jednoho posudku pro více pozemků a staveb, které jsou tedy potřebné pro stavbu dopravní infrastruktury, a rovněž se tam zafixuje cena a využití pro případné budoucí výkupy těch oceněných pozemků a staveb. Rovněž návrh podrobně upravuje problematiku rušení přejezdů - rozumíme tím přejezd železnice/silnice, to je ta část dopravy, a stanoví konkrétní kritéria, při jejichž splnění se zrušení přejezdu povolí. To by mělo mít za následek snížení nehodovosti na přejezdech a rovněž zefektivnění modernizace užívání dráhy. Nově se do toho zákona implementuje i výstavba vodní a energetické infrastruktury. Navrhuje se tedy rozšířit institut konkrétně tzv. mezitímního rozhodnutí, a to právě na ty stavby vodní energetické infrastruktury, které budou doplněny do přílohy zákona. Rozšiřuje se rovněž možnost využití právní úpravy vstupu na pozemky za účelem měření a různých průzkumných prací.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities