|

ps2017-034-08-002-220.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-09-27 ps2017-034-08-002-220 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

220. Vládní návrh zákona o výběru osob do řídících a dozorčích orgánů právnických osob s majetkovou účastí státu (nominační zákon) /sněmovní tisk 220/ - třetí čtení

Date2019-09-27
Meetingps2017/034
Agenda Itemps2017/034/220
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/034schuz/s034296.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index Page 1 > 2

Místopředseda PSP Vojtěch Filip220. Vládní návrh zákona o výběru osob do řídících a dozorčích orgánů právnických osob s majetkovou účastí státu (nominační zákon) /sněmovní tisk 220/ - třetí čtení Z pověření vlády, které tady mám z 5. září přiloženo, uvede tento tisk paní ministryně spravedlnosti Marie Benešová. Požádám ji tedy o přítomnost v sále, vím, že tady byla. (Ministryně přichází z předsálí.)Kolega Luzar je připraven u stolku zpravodajů, a tedy mohu konstatovat, že pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 220/3, který vám byl doručen 12. září 2019, a usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 220/4. Ptám se paní ministryně spravedlnosti, jestli chce před otevřením rozpravy za vládu vystoupit jako navrhovatelka. Ano, tak v tom případě slovo ministryně spravedlnosti vlády České republiky, paní Marie Benešová. Prosím. Ministryně spravedlnosti ČR Marie BenešováVážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, máme zde ve třetím čtení tzv. nominační zákon, který byl v podstatě předkládán jednou a navazuje na věcně obdobný návrh zákona, který byl předložen v minulém období Ministerstvem financí. Tehdy ovšem nebyl schválen. Současná vláda připravila obdobný návrh zákona, jehož cílem je povinnost jednotlivých ministerstev provést při výběru osob do řídicího orgánu právnické osoby s majetkovou účastí státu, která spadá do působnosti tohoto ministerstva, otevřené transparentní výběrové řízení na danou pozici. (Neklid v sále.)Navržený zákon upravuje i postavení, složení a působnost výboru pro personální nominace. Ve druhém čtení jsem jej podrobně představovala, tak budu tentokrát stručnější a spíš se zaměřím na pozměňovací návrhy. Chtěla bych zmínit, že pozměňovací návrhy - Místopředseda PSP Vojtěch FilipPaní ministryně, vás na chvilku přeruším a požádám kolegy a kolegyně o klid ve sněmovně, abyste mohla dokončit své úvodní slovo. Pokud diskutujete jiné téma, než je nominační zákon, prosím zásadně v předsálí. počkám ještě, kolegové, aby tady byl dostatečný klid. Děkuji, můžete pokračovat. Ministryně spravedlnosti ČR Marie BenešováPozměňovací návrhy byly projednány hospodářským výborem Poslanecké sněmovny jako výborem garančním na jeho schůzi 18. září 2019. Za předkladatele lze sdělit, že se stanovisky garančního výboru k jednotlivým pozměňovacím návrhům, jak jsou obsaženy v usnesení hospodářského výboru, souhlasím, a konkrétně to znamená, že doporučuji vyslovit souhlas zejména s pozměňovacím návrhem hospodářského výboru, který je uveden jako pozměňovací návrh A, a s kompromisními pozměňovacími návrhy poslance Vondráčka a dalších označenými jako C2 C10. Mám za to, že zákon je v podstatě posunem k lepšímu, a proto vám děkuji za pozornost a dovoluji si vás požádat o podporu k tomuto velmi důležitému vládnímu návrhu zákona. Děkuji za pozornost. Místopředseda PSP Vojtěch FilipDěkuji paní ministryni spravedlnosti za úvodní slovo. Otevírám rozpravu, do které se s přednostním právem hlásí zpravodaj. Tak pokud ne, tak v tom případě pan poslanec Marian Jurečka je přihlášen do rozpravy. Prosím, pane poslanče, máte slovo. Poslanec Marian JurečkaDěkuji. Vážený pane předsedající, kolegyně, kolegové, dovolte mi se vyjádřit k tomuto vládnímu návrhu nominačního zákona. Jsem rád, že tento návrh po několika pokusech i po několika letech do Poslanecké sněmovny do třetího čtení dorazil, a vlastně tak navazuje na snahy, které byly započaty již v roce 2014 s koaliční vládou Bohuslava Sobotky, kdy tehdy nejenom politici, ale i veřejnost kriticky vnímala způsob obsazování orgánů firem s účastí státu, kdy se mluvilo o tom, že to jsou trafiky, že tam jsou dosazováni lidé bez odborné kompetence, bez znalostí, s různou pochybnou minulostí a podobně, a že to je věc, kdy si toto ministři jednotlivých resortů dělají naprosto bez jakýchkoli pravidel a podle vlastního uvážení. Samozřejmě je to vždycky zodpovědnost toho daného ministra, je to jeho politická, profesní, je to otázka jeho cti, ale víme v minulosti, že opravdu docházelo k tomu, že lidé v těchto orgánech mnohdy působili směšně, když neměli na to erudici, a přitom tam byli nominováni. Nicméně k tomuto návrhu zákona si dovolím ještě pár poznámek, protože ten původní návrh, který tady vláda odeslala, tak z mého pohledu to byl vlastně nic neříkající zákon, protože vlastně on jenom orámoval to, co běželo od roku 2014, kdy tady prostě vláda svým nařízením zřídila vládní výbor pro nominace. Tehdy ministři posílali své nominace tomuto vládnímu výboru. si osobně pamatuji, že třeba i mně tento výbor jeden návrh odmítl. Ten uchazeč neprošel výběrovým řízením, nebo obhajováním se před touto výběrovou komisí. Nicméně ale tato vládní novela vlastně ponechávala ten stav, tak jako byl v předešlém období, to znamená, sice pošleme návrh uchazečů nebo návrh nominantů na vládní výbor pro personální nominace, ale stejně nakonec se ten ministr může rozhodnout jakkoliv, a nejsou vlastně ani žádná základní pravidla pro to, co ti uchazeči musejí splňovat.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities