|

ps2017-026-09-004-083.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-02-12 ps2017-026-09-004-083 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

83. Návrh poslanců Ondřeje Veselého, Jana Chvojky, Jaroslava Foldyny, Romana Onderky a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích a o změně zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla), ve znění zákona č. 307/1999 Sb. /sněmovní tisk 278/ - prvé čtení

Date2019-02-12
Meetingps2017/026
Agenda Itemps2017/026/083
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/026schuz/s026311.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index Page 1 > 2

Předseda PSP Radek Vondráček83. Návrh poslanců Ondřeje Veselého, Jana Chvojky, Jaroslava Foldyny, Romana Onderky a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích a o změně zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla), ve znění zákona č. 307/1999 Sb. /sněmovní tisk 278/ - prvé čtení Stanovisko vlády jste obdrželi jako sněmovní tisk 278/1. Pan poslanec Ondřej Veselý je připraven. Dávám mu slovo a poprosím ho, aby nám návrh uvedl. Poslanec Ondřej VeselýDěkuji za slovo, pane předsedo. Vážení členové vlády, kolegyně, kolegové, předkládám vám jednoduchou novelu zákona o provozu vozidel na pozemních komunikacích. Novela se týká jenom jedné jediné věci, a to invalidních vozíků. Podle stávajícího znění zákona se invalidní vozík nepovažuje za vozidlo dle zákona, pokud jeho konstrukční rychlost nepřevyšuje 6 km v hodině a zároveň nemá rozměry nad jeden metr. To sice vypadá zdánlivě normálně, nicméně v praxi to znamená, že každý vozík, který by byl konstrukčně rychlejší, o tu rychlost jde zejména, ale i větší, je považován za vozidlo podle tohoto zákona, což v praxi znamená, že lidé odkázaní buď zčásti, nebo zcela na invalidní vozík, prakticky dostávají od pojišťoven proplaceny pouze vozíky do konstrukční rychlosti 6 km v hodině a nemohou se pohybovat rychleji, což znamená, že se nemohou pohybovat prakticky rychleji než rychlostí lidské chůze. To pro způsobuje problémy zejména v konfliktních situacích, jde třeba o uhýbání před dopravními prostředky na přechodech, jde o dohánění dopravních prostředků a prostě podobné situace, kdy lidé, kteří nejsou odkázáni na invalidní vozík, zrychlí krok, popoběhnou a podobně. Novela, kterou předkládám, v první fázi zvyšuje konstrukční rychlost vozíků, aby nebyly považovány za vozidlo, z 6 km na 15 km v hodině. Je to rychlost, řekněme, střídmého běhu zdravého člověka. A zároveň jsem vyhověl, a to je pozměňovací návrh, který budu načítat později, i stanovisku vlády, která pozitivní stanovisko - za to děkuji -, ale říká, že by se měl zvednout i rozměr vozíků, a to bude věc pozměňovacího návrhu. To znamená, primárně u tohoto zákona jde pouze o drobnou novelu zákona o provozu vozidel na pozemních komunikacích, tak abychom pomohli vozíčkářům k tomu, aby se dostali k vozíkům, které mají větší konstrukční rychlost. si dovolím vzhledem k tomu, že ten zákon považuji za nekonfliktní, a projednal jsem i se zástupci hospodářského výboru schopnost projednat ten zákon rychleji, navrhnout, aby byla lhůta mezi prvním a druhým čtením zkrácena na 21 dnů, to znamená, že bychom se ke druhému čtení vrátili na příští řádné schůzi Poslanecké sněmovny. Děkuji. Předseda PSP Radek Vondráček vám děkuji, pane poslanče. Poprosím paní zpravodajku Zuzanu Ožanovou, aby se ujala slova. (V sále je velký hluk.)Poslankyně Zuzana OžanováDobrý den, vážený pane předsedající, vážená vládo, vážené poslankyně, vážení poslanci. Návrh zákona mění povolenou konstrukční rychlost invalidních vozíků, při které ještě nejsou považovány za zvláštní vozidla dle zákona, z 6 km za hodinu na 15 km za hodinu. Zvláštní vozidla lze provozovat, pokud svou konstrukcí a technickým stavem odpovídají technickým požadavkům stanoveným prováděcím právním předpisem a mají schválenou technickou způsobilost k provozu podle zákona č. 56/2000 Sb. V současnosti by dle legislativy měly být všechny invalidní vozíky s povolenou konstrukční rychlostí nad 6 km za hodinu registrovány. Dle odůvodnění navrhovatelů invalidní osoby, které jsou odkázány na invalidní vozík, mají právo se v případě potřeby pohybovat rychleji. Rychlost 15 km za hodinu, která je navrhována, odpovídá rychlejšímu běhu člověka. Je však otázkou, zda v případě střetu například s chodcem se nejedná o rychlost příliš vysokou. Vláda doporučila ve svém stanovisku vedle zvýšení maximální konstrukční rychlosti vozíku pro invalidy také zvýšení maximální hodnoty délky takovýchto vozíků, a to z jednoho metru na 1,4 metru. Toto doporučení vlády již promítl do svého písemného pozměňovacího návrhu č. 2174 jeden z předkladatelů návrhu zákona, poslanec Ondřej Veselý. Předseda PSP Radek VondráčekDěkuji. Otevírám obecnou rozpravu a ptám se, kdo zájem vystoupit v obecné rozpravě k tomuto bodu. Pan poslanec, prosím, máte slovo. Poslanec Ivan AdamecDěkuji. Vážený pane předsedo, kolegyně, kolegové, nic proti principu návrhu tohoto jednoduchého zákona, jenom bych měl spíš dotaz na předkladatele, nebo přímo na pana ministra dopravy, z čeho ta patnáctikilometrová rychlost vychází. Proč to není 10? Proč to není 20? A jestli těch 15, když říkáte, že je to rychlejší běh člověka, není moc. Protože se občas potkám s takovýmto vozíkem na silnici ve městě a většinou to není úplně jednoduchá situace. Takže bych chtěl vědět, jak jste přišli na tu patnáctikilometrovou rychlost. Děkuji. Předseda PSP Radek VondráčekDěkuji. Do rozpravy se hlásí pan navrhovatel. Máte slovo. Poslanec Ondřej VeselýBudu reagovat, pane kolego. Je to po domluvě se samotnými paraplegiky, to znamená vozíčkáři, kteří hledali tu rovinu mezi tím, kdy by to bylo moc, kdy by ohrožovali, a tu rovinu, kde je to pro dostačující. Je to s nimi vyjednáno, je to jejich přání a požadavek. Pokud jde o rychlost, jsem si sám nechal změřit rychlost, protože taky zajímalo, jak rychle běžím. A na 50 metrech, což uznávám, že není moc, jsem dosáhl rychlosti 21 km v hodině. Byl jsem rád, ale byl jsem podstatně rychlejší, než bude ten vozík. (Potlesk z pravé části sálu.)Takže takto. (Výkřik z pravé části sálu, zřejmě dotaz na metry.)Na 50 metrů. Předseda PSP Radek VondráčekDěkuji. S faktickou poznámkou pan poslanec Brázdil. Poslanec Milan Brázdil děkuji za slovo. Jen se chci zeptat. A 1,4 metru je na základě čeho? (Výkřik z pravé části sálu - nebylo rozumět.)Děkuji. Předseda PSP Radek VondráčekTo byla velmi rychlá faktická poznámka. se omlouvám, ale faktická poznámka pan poslanec Onderka. přednost před vaší přihláškou. (V sále je stále hluk a neklid!)Vaše dvě minuty. Poslanec Roman OnderkaVážený pane předsedo, kolegyně, kolegové, jenom k předřečníkům. Patnáctikilometrová rychlost je rychlost, která je odůvodnitelná. Když se dneska podíváte na moderní technologie, mám na mysli segwaye, kolonoběžky a všecky tyto stroje, které dneska používá půl republiky, tak jsou koncipovány do 20 km v hodině. To znamená, že patnáctikilometrová rychlost tam ještě tu pětikilometrovou toleranci pro to, abychom spíše nezpůsobili zlo než dobro, které kolega Veselý předkládá právě v tomto pozměňovacím návrhu. Děkuji. Předseda PSP Radek Vondráček vám děkuji. Další faktická poznámka, pan poslanec Jiránek. A zaregistroval jsem, že do diskuse se hlásil pan navrhovatel, paní zpravodajka a pan ministr dopravy s řádnou přihláškou.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities