|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-02-12 ps2017-026-09-004-083 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

83. Návrh poslanců Ondřeje Veselého, Jana Chvojky, Jaroslava Foldyny, Romana Onderky a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích a o změně zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla), ve znění zákona č. 307/1999 Sb. /sněmovní tisk 278/ - prvé čtení

Date2019-02-12
Meetingps2017/026
Agenda Itemps2017/026/083
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/026schuz/s026311.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 203 • previousnext

ps2017-026-09-004-083.u1.p1.s1 83.
ps2017-026-09-004-083.u1.p1.s2 Návrh poslanců Ondřeje Veselého, Jana Chvojky, Jaroslava Foldyny, Romana Onderky a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích a o změně zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla), ve znění zákona č. 307/1999 Sb. /sněmovní tisk 278/ - prvé čtení
ps2017-026-09-004-083.u1.p2.s1 Stanovisko vlády jste obdrželi jako sněmovní tisk 278/1.
ps2017-026-09-004-083.u1.p2.s2 Pan poslanec Ondřej Veselý je připraven.
ps2017-026-09-004-083.u1.p2.s3 Dávám mu slovo a poprosím ho, aby nám návrh uvedl.
ps2017-026-09-004-083.u2.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedo.
ps2017-026-09-004-083.u2.p1.s2 Vážení členové vlády, kolegyně, kolegové, předkládám vám jednoduchou novelu zákona o provozu vozidel na pozemních komunikacích.
ps2017-026-09-004-083.u2.p1.s3 Novela se týká jenom jedné jediné věci, a to invalidních vozíků.
ps2017-026-09-004-083.u2.p2.s1 Podle stávajícího znění zákona se invalidní vozík nepovažuje za vozidlo dle zákona, pokud jeho konstrukční rychlost nepřevyšuje 6 km v hodině a zároveň nemá rozměry nad jeden metr.
ps2017-026-09-004-083.u2.p2.s2 To sice vypadá zdánlivě normálně, nicméně v praxi to znamená, že každý vozík, který by byl konstrukčně rychlejší, o tu rychlost jde zejména, ale i větší, je považován za vozidlo podle tohoto zákona, což v praxi znamená, že lidé odkázaní buď zčásti, nebo zcela na invalidní vozík, prakticky dostávají od pojišťoven proplaceny pouze vozíky do konstrukční rychlosti 6 km v hodině a nemohou se pohybovat rychleji, což znamená, že se nemohou pohybovat prakticky rychleji než rychlostí lidské chůze.
ps2017-026-09-004-083.u2.p2.s3 To pro způsobuje problémy zejména v konfliktních situacích, jde třeba o uhýbání před dopravními prostředky na přechodech, jde o dohánění dopravních prostředků a prostě podobné situace, kdy lidé, kteří nejsou odkázáni na invalidní vozík, zrychlí krok, popoběhnou a podobně.
ps2017-026-09-004-083.u2.p3.s1 Novela, kterou předkládám, v první fázi zvyšuje konstrukční rychlost vozíků, aby nebyly považovány za vozidlo, z 6 km na 15 km v hodině.
ps2017-026-09-004-083.u2.p3.s2 Je to rychlost, řekněme, střídmého běhu zdravého člověka.
ps2017-026-09-004-083.u2.p3.s3 A zároveň jsem vyhověl, a to je pozměňovací návrh, který budu načítat později, i stanovisku vlády, která pozitivní stanovisko - za to děkuji -, ale říká, že by se měl zvednout i rozměr vozíků, a to bude věc pozměňovacího návrhu.
ps2017-026-09-004-083.u2.p3.s4 To znamená, primárně u tohoto zákona jde pouze o drobnou novelu zákona o provozu vozidel na pozemních komunikacích, tak abychom pomohli vozíčkářům k tomu, aby se dostali k vozíkům, které mají větší konstrukční rychlost.
ps2017-026-09-004-083.u2.p4.s1 si dovolím vzhledem k tomu, že ten zákon považuji za nekonfliktní, a projednal jsem i se zástupci hospodářského výboru schopnost projednat ten zákon rychleji, navrhnout, aby byla lhůta mezi prvním a druhým čtením zkrácena na 21 dnů, to znamená, že bychom se ke druhému čtení vrátili na příští řádné schůzi Poslanecké sněmovny.
ps2017-026-09-004-083.u2.p4.s2 Děkuji.
ps2017-026-09-004-083.u3.p1.s1 vám děkuji, pane poslanče.
ps2017-026-09-004-083.u3.p1.s2 Poprosím paní zpravodajku Zuzanu Ožanovou, aby se ujala slova.
ps2017-026-09-004-083.u4.p1.s1 Dobrý den, vážený pane předsedající, vážená vládo, vážené poslankyně, vážení poslanci.
ps2017-026-09-004-083.u4.p1.s2 Návrh zákona mění povolenou konstrukční rychlost invalidních vozíků, při které ještě nejsou považovány za zvláštní vozidla dle zákona, z 6 km za hodinu na 15 km za hodinu.
ps2017-026-09-004-083.u4.p1.s3 Zvláštní vozidla lze provozovat, pokud svou konstrukcí a technickým stavem odpovídají technickým požadavkům stanoveným prováděcím právním předpisem a mají schválenou technickou způsobilost k provozu podle zákona č. 56/2000 Sb.
ps2017-026-09-004-083.u4.p1.s4 V současnosti by dle legislativy měly být všechny invalidní vozíky s povolenou konstrukční rychlostí nad 6 km za hodinu registrovány.
ps2017-026-09-004-083.u4.p2.s1 Dle odůvodnění navrhovatelů invalidní osoby, které jsou odkázány na invalidní vozík, mají právo se v případě potřeby pohybovat rychleji.
ps2017-026-09-004-083.u4.p2.s2 Rychlost 15 km za hodinu, která je navrhována, odpovídá rychlejšímu běhu člověka.
ps2017-026-09-004-083.u4.p2.s3 Je však otázkou, zda v případě střetu například s chodcem se nejedná o rychlost příliš vysokou.
ps2017-026-09-004-083.u4.p3.s1 Vláda doporučila ve svém stanovisku vedle zvýšení maximální konstrukční rychlosti vozíku pro invalidy také zvýšení maximální hodnoty délky takovýchto vozíků, a to z jednoho metru na 1,4 metru.
ps2017-026-09-004-083.u4.p3.s2 Toto doporučení vlády již promítl do svého písemného pozměňovacího návrhu č. 2174 jeden z předkladatelů návrhu zákona, poslanec Ondřej Veselý.
ps2017-026-09-004-083.u5.p1.s1 Děkuji.
ps2017-026-09-004-083.u5.p1.s2 Otevírám obecnou rozpravu a ptám se, kdo zájem vystoupit v obecné rozpravě k tomuto bodu.
ps2017-026-09-004-083.u5.p1.s3 Pan poslanec, prosím, máte slovo.
ps2017-026-09-004-083.u6.p1.s1 Děkuji.
ps2017-026-09-004-083.u6.p1.s2 Vážený pane předsedo, kolegyně, kolegové, nic proti principu návrhu tohoto jednoduchého zákona, jenom bych měl spíš dotaz na předkladatele, nebo přímo na pana ministra dopravy, z čeho ta patnáctikilometrová rychlost vychází.
ps2017-026-09-004-083.u6.p1.s3 Proč to není 10?
ps2017-026-09-004-083.u6.p1.s4 Proč to není 20?
ps2017-026-09-004-083.u6.p1.s5 A jestli těch 15, když říkáte, že je to rychlejší běh člověka, není moc.
ps2017-026-09-004-083.u6.p1.s6 Protože se občas potkám s takovýmto vozíkem na silnici ve městě a většinou to není úplně jednoduchá situace.
ps2017-026-09-004-083.u6.p1.s7 Takže bych chtěl vědět, jak jste přišli na tu patnáctikilometrovou rychlost.
ps2017-026-09-004-083.u6.p1.s8 Děkuji.
ps2017-026-09-004-083.u7.p1.s1 Děkuji.
ps2017-026-09-004-083.u7.p1.s2 Do rozpravy se hlásí pan navrhovatel.
ps2017-026-09-004-083.u7.p1.s3 Máte slovo.
ps2017-026-09-004-083.u8.p1.s1 Budu reagovat, pane kolego.
ps2017-026-09-004-083.u8.p1.s2 Je to po domluvě se samotnými paraplegiky, to znamená vozíčkáři, kteří hledali tu rovinu mezi tím, kdy by to bylo moc, kdy by ohrožovali, a tu rovinu, kde je to pro dostačující.
ps2017-026-09-004-083.u8.p1.s3 Je to s nimi vyjednáno, je to jejich přání a požadavek.
ps2017-026-09-004-083.u8.p1.s4 Pokud jde o rychlost, jsem si sám nechal změřit rychlost, protože taky zajímalo, jak rychle běžím.
ps2017-026-09-004-083.u8.p1.s5 A na 50 metrech, což uznávám, že není moc, jsem dosáhl rychlosti 21 km v hodině.
ps2017-026-09-004-083.u8.p1.s6 Byl jsem rád, ale byl jsem podstatně rychlejší, než bude ten vozík.
ps2017-026-09-004-083.u8.p1.s7 Takže takto.
ps2017-026-09-004-083.u8.p1.s8 Na 50 metrů.
ps2017-026-09-004-083.u9.p1.s1 Děkuji.
ps2017-026-09-004-083.u9.p1.s2 S faktickou poznámkou pan poslanec Brázdil.
ps2017-026-09-004-083.u10.p1.s1 děkuji za slovo.
ps2017-026-09-004-083.u10.p1.s2 Jen se chci zeptat.
ps2017-026-09-004-083.u10.p1.s3 A 1,4 metru je na základě čeho?
ps2017-026-09-004-083.u10.p1.s4 Děkuji.
ps2017-026-09-004-083.u11.p1.s1 To byla velmi rychlá faktická poznámka.
ps2017-026-09-004-083.u11.p1.s2 se omlouvám, ale faktická poznámka pan poslanec Onderka.
ps2017-026-09-004-083.u11.p1.s3 přednost před vaší přihláškou.
ps2017-026-09-004-083.u11.p1.s4 Vaše dvě minuty.
ps2017-026-09-004-083.u12.p1.s1 Vážený pane předsedo, kolegyně, kolegové, jenom k předřečníkům.
ps2017-026-09-004-083.u12.p1.s2 Patnáctikilometrová rychlost je rychlost, která je odůvodnitelná.
ps2017-026-09-004-083.u12.p1.s3 Když se dneska podíváte na moderní technologie, mám na mysli segwaye, kolonoběžky a všecky tyto stroje, které dneska používá půl republiky, tak jsou koncipovány do 20 km v hodině.
ps2017-026-09-004-083.u12.p1.s4 To znamená, že patnáctikilometrová rychlost tam ještě tu pětikilometrovou toleranci pro to, abychom spíše nezpůsobili zlo než dobro, které kolega Veselý předkládá právě v tomto pozměňovacím návrhu.
ps2017-026-09-004-083.u12.p1.s5 Děkuji.
ps2017-026-09-004-083.u13.p1.s1 vám děkuji.
ps2017-026-09-004-083.u13.p1.s2 Další faktická poznámka, pan poslanec Jiránek.
ps2017-026-09-004-083.u13.p1.s3 A zaregistroval jsem, že do diskuse se hlásil pan navrhovatel, paní zpravodajka a pan ministr dopravy s řádnou přihláškou.
ps2017-026-09-004-083.u14.p1.s1 Pěkný den, kolegové.
ps2017-026-09-004-083.u14.p1.s2 bych se chtěl jenom zeptat.
ps2017-026-09-004-083.u14.p1.s3 My jsme na klubu dopoledne probírali, že v Anglii naopak došlo ke snížení rychlosti.
ps2017-026-09-004-083.u14.p1.s4 Nejsem proti zvýšení rychlosti, ale by jenom zajímalo, jestli jsme nějak zjišťovali, proč to v Anglii snížili a jaký tam byl důvod snížení, jestli třeba zvýšení nehodovosti nebo nějak...
ps2017-026-09-004-083.u14.p1.s5 nevím proč, tak by to jenom zajímalo.
ps2017-026-09-004-083.u14.p1.s6 Jinak OK.
ps2017-026-09-004-083.u15.p1.s1 Děkuji.
ps2017-026-09-004-083.u15.p1.s2 Tedy pořadí pan poslanec Veselý jako navrhovatel, poté paní poslankyně Ožanová, poté pan ministr dopravy.
ps2017-026-09-004-083.u16.p1.s1 Děkuji.
ps2017-026-09-004-083.u16.p1.s2 Budu reagovat na kolegu Milana Brázdila s tím rozměrem.
ps2017-026-09-004-083.u16.p1.s3 Ten rozměr vyšel ze stanoviska vlády a podle stanoviska vlády jde o běžný rozměr k dnešním invalidním vozíkům, tzn. ty invalidní vozíky nejsou větší než jeden metr, takže když bychom zvýšili na patnáct kilometrů, tak by to samo o sobě nemuselo stačit, protože ty konstrukční rozměry vozíků jsou běžně do 1,4 metru.
ps2017-026-09-004-083.u16.p1.s4 To ta odpověď.
ps2017-026-09-004-083.u16.p2.s1 Proč k tomu došlo, pane kolego, to se musím přiznat, že jste nachytal na hruškách, to jsem nezkoumal.
ps2017-026-09-004-083.u16.p2.s2 Proč k tomu došlo, netuším.
ps2017-026-09-004-083.u17.p1.s1 Děkuji.
ps2017-026-09-004-083.u17.p1.s2 Paní zpravodajka.
ps2017-026-09-004-083.u18.p1.s1 Vážený pane předsedající, vaším prostřednictvím bych se obrátila na pana poslance Onderku.
ps2017-026-09-004-083.u18.p1.s2 Koloběžky nesmí na chodník.
ps2017-026-09-004-083.u18.p1.s3 Koloběžky jsou nemotorová vozidla, která nemají na chodníku co dělat, kdežto invalidní vozíky se nebudou pohybovat jenom po cestě, ale i po chodníku.
ps2017-026-09-004-083.u18.p1.s4 Proto zde vyvstává otázka rychlosti těchto invalidních vozíků.
ps2017-026-09-004-083.u18.p1.s5 Navíc, přiznejme si, pokud někdo zná trošku fyziky, tak hybnost je hmotnost krát rychlost.
ps2017-026-09-004-083.u18.p1.s6 Hmotnost invalidního vozíku bude pravděpodobně větší, než je hmotnost.
ps2017-026-09-004-083.u18.p1.s7 Tedy při střetu může docházet k horším zraněním, než když se střetnou pouze dva utíkající chodci.
ps2017-026-09-004-083.u19.p1.s1 Děkuji.
ps2017-026-09-004-083.u19.p1.s2 Objevila se nám tu faktická.
ps2017-026-09-004-083.u19.p1.s3 Pan poslanec Onderka s faktickou.
ps2017-026-09-004-083.u20.p1.s1 Pane předsedo, dámy a pánové, k předřečnici.
ps2017-026-09-004-083.u20.p1.s2 Chci upozornit, že kolonoběžka není motorové vozidlo ze zákona a může samozřejmě i na chodník a pouze záleží na tom, jaký typ tohoto vozidla to je.
ps2017-026-09-004-083.u20.p1.s3 A proto rozlišujeme kolonoběžky, které jsou pětikilometrové, desetikilometrové, patnácti- a dvaceti-.
ps2017-026-09-004-083.u20.p1.s4 Aby mohly jet na komunikaci, musí mít také ochranné prvky, a některé z těchto přístrojů tyto ochranné prvky prostě nemají.
ps2017-026-09-004-083.u20.p1.s5 To samé bychom se mohli bavit o různých druzích segwaye, a nebavím se o tom dvoukolovém, bavím se o tom jednokolovém, se kterým s běžně jezdí po chodníku, a je to dvacetikilometrové rychlosti.
ps2017-026-09-004-083.u21.p1.s1 Děkuji vám.

Text viewDownload CoNNL-U