|

ps2017-019-07-002-075.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-09-20 ps2017-019-07-002-075 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

75. Návrh doporučení Rady o klíčových kompetencích pro celoživotní učení /kód dokumentu 5464/18, KOM(2018) 24 v konečném znění/ /sněmovní tisk 144-E/ - prvé čtení

Date2018-09-20
Meetingps2017/019
Agenda Itemps2017/019/075
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/019schuz/s019233.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index Page 1 > 2

Místopředseda PSP Vojtěch Filip75. Návrh doporučení Rady o klíčových kompetencích pro celoživotní učení /kód dokumentu 5464/18, KOM(2018) 24 v konečném znění/ /sněmovní tisk 144-E/ - prvé čtení Výbor pro evropské záležitosti projednal návrh doporučení Rady a inicioval jeho zařazení na schůzi Poslanecké sněmovny. Usnesení a stanovisko výboru včetně návrhu usnesení Poslanecké sněmovny je součástí předloženého tisku 144-E. Žádám tedy předsedu a zároveň zpravodaje výboru pro evropské záležitosti Ondřeje Benešíka, aby nás informoval o jednání výboru a přednesl návrh usnesení Poslanecké sněmovny. Kolega Benešík není. Tak. Předseda klubu KDU - pane předsedo, kde máte předsedu výboru? Nevíte. (Posl. Jan Bartošek říká mimo mikrofon, že bude přítomen za dvě minuty.)Dobře. Samozřejmě rád vyhovím. Přerušuji jednání do na požadavek předsedy klubu KDU-ČSL, aby se na pevně zařazený bod předseda výboru dostavil. Mezitím ještě si dovolím konstatovat omluvu Víta Kaňkovského od do hodin, Jiřího Miholy od do konce jednacího dne a Pavla Jelínka od do hodin z pracovních důvodů. Pan předseda klubu KDU-ČSL své ovečky v pořádku. Řekl dvě minuty, trvalo mu to dvě minuty (se smíchem). Nechám vydechnout pana poslance Ondřeje Benešíka, tak aby se mohl ujmout své zpravodajské zprávy a přednesl informaci o jednání výboru pro evropské záležitosti s návrhem na usnesení k doporučení Rady o klíčových kompetencích pro celoživotní učení. (Chvilku čeká.)Pane předsedo, máte slovo. Poslanec Ondřej BenešíkDámy a pánové, vážený pane místopředsedo, se moc omlouvám za malé zpoždění. To je přesně ten pocit, kdy tu vstupní kartičku zapomenete na stole a pak vám chybí těch pět nebo tři minuty, kdy se pro ni vracíte, abyste se do sněmovny dostali. Takže moc se omlouvám, doufám, že to zpoždění nebylo natolik velké, abychom nemohli řádně projednat tento bod. Jedná se o návrh doporučení Rady o klíčových kompetencích pro celoživotní učení. Dámy a pánové, milé poslankyně, vážení poslanci, vážená vládo, dovolte mi, abych jakožto předkladatel tohoto tisku stručně uvedl, proč se tato záležitost dostala na jednání Poslanecké sněmovny, byť evropské tisky většinou končí v evropském výboru. Projednali jsme jich tuším za ten necelý rok, co fungujeme, téměř 150, možná 130, ale tento tisk jsme považovali jako jeden z mála za natolik důležitý, aby se dostal na jednání Poslanecké sněmovny. Výbor pro evropské záležitosti na své 9. schůzi dne 28. března - shodou okolností 28. březen je Den učitelů - tohoto roku projednal předmětný návrh doporučení Rady o klíčových kompetencích pro celoživotní učení. Přijal k němu poměrně obsáhlé stanovisko, s nímž vás samozřejmě za moment, na to bude ta vhodná chvíle, seznámím. A k tomuto stanovisku dospěl mimo jiné i proto, že tuto problematiku považuje za poměrně zásadní a závažnou. Proto jsme se rozhodli tento tisk posunout na jednání pléna Poslanecké sněmovny. A nyní k tomu, proč vlastně Evropská komise předložila uvedený návrh doporučení. Jeho cílem je odůvodnění Komise zlepšovat rozvoj klíčových kompetencí pro všechny lidi, a to po celý život, a podpořit opatření potřebná k dosažení tohoto cíle. Doporučení by mělo povzbuzovat členské státy, aby lépe připravovaly lidi na měnící se trhy práce a aktivní občanství v různorodějších, mobilnějších, více digitálních a globálních společnostech a aby rozvíjely učení ve všech fázích života. To si pochopitelně žádá zejména investování do základních dovedností, do kompetencí, k podnikavosti a k podnikání, do digitálních kompetencí. Také do jazykových kompetencí, aby se všem umožnila aktivní účast ve společnosti a v hospodářství. Dále také investice do kompetencí v oblasti přírodních věd, technologií, inženýrství a matematiky. Pro forma a pro úplnost ještě dodávám, že navrhované doporučení nahradit doporučení o klíčových schopnostech pro celoživotní učení, které Evropský parlament a Rada přijaly v roce 2006. Současně bych chtěl ještě upozornit, že technickým nedopatřením zůstala v předloženém sněmovním tisku u návrhu na usnesení Poslanecké sněmovny v bodu 2 a v bodě 5 formulace VEZ, tedy zkratka výboru pro evropské záležitosti místo Poslanecká sněmovna. Tak bych vás chtěl, milé kolegyně a vážení kolegové, požádat, abyste si toto ve svých materiálech změnili, a samozřejmě při načítání usnesení toto samozřejmě budu reflektovat. Nyní dovolte - se ptám pana předsedajícího, jestli mohu přímo přečíst (ano)návrh usnesení z VEZ. se k němu samozřejmě přihlásím. Je to usnesení, které bylo přijato všemi přítomnými členy výboru kromě dvou, ti se zdrželi hlasování. Takže dovolte, abych vám přečetl návrh, který schválil výbor pro evropské záležitosti a předkládá ho Poslanecké sněmovně ke schválení k tomuto sněmovnímu tisku. Poslanecká sněmovna 1. bere na vědomí návrh doporučení Rady o klíčových kompetencích pro celoživotní učení, KOM (2018)24 v konečném znění, kód Rady 5464/18; 2. vítá důraz, který Evropská unie v rámci občanské kompetence klade na pojem zodpovědné občanství, které považuje za pojem nadřazený pojmu aktivní občanství. Jako hlavní cíl občanské kompetence Poslanecká sněmovna doporučuje používat pojem zodpovědného, nikoliv aktivního občanství. Zároveň Poslanecká sněmovna shledává, že v základním výčtu oblastí, jimž je třeba porozumět pro zajištění plné účasti na občanském a společenském životě, v prvním odstavci textu o občanské kompetenci chybí oblast práva, kterou považuje pro občanskou kompetenci za stejně klíčovou jako porozumění sociálním, ekonomickým a politickým pojmům a strukturám.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities