|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-09-20 ps2017-019-07-002-075 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

75. Návrh doporučení Rady o klíčových kompetencích pro celoživotní učení /kód dokumentu 5464/18, KOM(2018) 24 v konečném znění/ /sněmovní tisk 144-E/ - prvé čtení

Date2018-09-20
Meetingps2017/019
Agenda Itemps2017/019/075
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/019schuz/s019233.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 400 • previousnext

ps2017-019-07-002-075.u1.p1.s1 75.
ps2017-019-07-002-075.u1.p1.s2 Návrh doporučení Rady o klíčových kompetencích pro celoživotní učení /kód dokumentu 5464/18, KOM(2018) 24 v konečném znění/ /sněmovní tisk 144-E/ - prvé čtení
ps2017-019-07-002-075.u1.p2.s1 Výbor pro evropské záležitosti projednal návrh doporučení Rady a inicioval jeho zařazení na schůzi Poslanecké sněmovny.
ps2017-019-07-002-075.u1.p2.s2 Usnesení a stanovisko výboru včetně návrhu usnesení Poslanecké sněmovny je součástí předloženého tisku 144-E.
ps2017-019-07-002-075.u1.p3.s1 Žádám tedy předsedu a zároveň zpravodaje výboru pro evropské záležitosti Ondřeje Benešíka, aby nás informoval o jednání výboru a přednesl návrh usnesení Poslanecké sněmovny.
ps2017-019-07-002-075.u1.p3.s2 Kolega Benešík není.
ps2017-019-07-002-075.u1.p3.s3 Tak.
ps2017-019-07-002-075.u1.p3.s4 Předseda klubu KDU - pane předsedo, kde máte předsedu výboru?
ps2017-019-07-002-075.u1.p3.s5 Nevíte.
ps2017-019-07-002-075.u1.p3.s6 Dobře.
ps2017-019-07-002-075.u1.p3.s7 Samozřejmě rád vyhovím.
ps2017-019-07-002-075.u1.p4.s1 Přerušuji jednání do na požadavek předsedy klubu KDU-ČSL, aby se na pevně zařazený bod předseda výboru dostavil.
ps2017-019-07-002-075.u1.p4.s2 Mezitím ještě si dovolím konstatovat omluvu Víta Kaňkovského od do hodin, Jiřího Miholy od do konce jednacího dne a Pavla Jelínka od do hodin z pracovních důvodů.
ps2017-019-07-002-075.u1.p5.s1 Pan předseda klubu KDU-ČSL své ovečky v pořádku.
ps2017-019-07-002-075.u1.p5.s2 Řekl dvě minuty, trvalo mu to dvě minuty (se smíchem).
ps2017-019-07-002-075.u1.p5.s3 Nechám vydechnout pana poslance Ondřeje Benešíka, tak aby se mohl ujmout své zpravodajské zprávy a přednesl informaci o jednání výboru pro evropské záležitosti s návrhem na usnesení k doporučení Rady o klíčových kompetencích pro celoživotní učení.
ps2017-019-07-002-075.u1.p5.s4 Pane předsedo, máte slovo.
ps2017-019-07-002-075.u2.p1.s1 Dámy a pánové, vážený pane místopředsedo, se moc omlouvám za malé zpoždění.
ps2017-019-07-002-075.u2.p1.s2 To je přesně ten pocit, kdy tu vstupní kartičku zapomenete na stole a pak vám chybí těch pět nebo tři minuty, kdy se pro ni vracíte, abyste se do sněmovny dostali.
ps2017-019-07-002-075.u2.p1.s3 Takže moc se omlouvám, doufám, že to zpoždění nebylo natolik velké, abychom nemohli řádně projednat tento bod.
ps2017-019-07-002-075.u2.p1.s4 Jedná se o návrh doporučení Rady o klíčových kompetencích pro celoživotní učení.
ps2017-019-07-002-075.u2.p2.s1 Dámy a pánové, milé poslankyně, vážení poslanci, vážená vládo, dovolte mi, abych jakožto předkladatel tohoto tisku stručně uvedl, proč se tato záležitost dostala na jednání Poslanecké sněmovny, byť evropské tisky většinou končí v evropském výboru.
ps2017-019-07-002-075.u2.p2.s2 Projednali jsme jich tuším za ten necelý rok, co fungujeme, téměř 150, možná 130, ale tento tisk jsme považovali jako jeden z mála za natolik důležitý, aby se dostal na jednání Poslanecké sněmovny.
ps2017-019-07-002-075.u2.p3.s1 Výbor pro evropské záležitosti na své 9. schůzi dne 28. března - shodou okolností 28. březen je Den učitelů - tohoto roku projednal předmětný návrh doporučení Rady o klíčových kompetencích pro celoživotní učení.
ps2017-019-07-002-075.u2.p3.s2 Přijal k němu poměrně obsáhlé stanovisko, s nímž vás samozřejmě za moment, na to bude ta vhodná chvíle, seznámím.
ps2017-019-07-002-075.u2.p3.s3 A k tomuto stanovisku dospěl mimo jiné i proto, že tuto problematiku považuje za poměrně zásadní a závažnou.
ps2017-019-07-002-075.u2.p3.s4 Proto jsme se rozhodli tento tisk posunout na jednání pléna Poslanecké sněmovny.
ps2017-019-07-002-075.u2.p4.s1 A nyní k tomu, proč vlastně Evropská komise předložila uvedený návrh doporučení.
ps2017-019-07-002-075.u2.p4.s2 Jeho cílem je odůvodnění Komise zlepšovat rozvoj klíčových kompetencí pro všechny lidi, a to po celý život, a podpořit opatření potřebná k dosažení tohoto cíle.
ps2017-019-07-002-075.u2.p4.s3 Doporučení by mělo povzbuzovat členské státy, aby lépe připravovaly lidi na měnící se trhy práce a aktivní občanství v různorodějších, mobilnějších, více digitálních a globálních společnostech a aby rozvíjely učení ve všech fázích života.
ps2017-019-07-002-075.u2.p4.s4 To si pochopitelně žádá zejména investování do základních dovedností, do kompetencí, k podnikavosti a k podnikání, do digitálních kompetencí.
ps2017-019-07-002-075.u2.p4.s5 Také do jazykových kompetencí, aby se všem umožnila aktivní účast ve společnosti a v hospodářství.
ps2017-019-07-002-075.u2.p4.s6 Dále také investice do kompetencí v oblasti přírodních věd, technologií, inženýrství a matematiky.
ps2017-019-07-002-075.u2.p5.s1 Pro forma a pro úplnost ještě dodávám, že navrhované doporučení nahradit doporučení o klíčových schopnostech pro celoživotní učení, které Evropský parlament a Rada přijaly v roce 2006.
ps2017-019-07-002-075.u2.p6.s1 Současně bych chtěl ještě upozornit, že technickým nedopatřením zůstala v předloženém sněmovním tisku u návrhu na usnesení Poslanecké sněmovny v bodu 2 a v bodě 5 formulace VEZ, tedy zkratka výboru pro evropské záležitosti místo Poslanecká sněmovna.
ps2017-019-07-002-075.u2.p6.s2 Tak bych vás chtěl, milé kolegyně a vážení kolegové, požádat, abyste si toto ve svých materiálech změnili, a samozřejmě při načítání usnesení toto samozřejmě budu reflektovat.
ps2017-019-07-002-075.u2.p7.s1 Nyní dovolte - se ptám pana předsedajícího, jestli mohu přímo přečíst (ano)návrh usnesení z VEZ.
ps2017-019-07-002-075.u2.p7.s2 se k němu samozřejmě přihlásím.
ps2017-019-07-002-075.u2.p7.s3 Je to usnesení, které bylo přijato všemi přítomnými členy výboru kromě dvou, ti se zdrželi hlasování.
ps2017-019-07-002-075.u2.p7.s4 Takže dovolte, abych vám přečetl návrh, který schválil výbor pro evropské záležitosti a předkládá ho Poslanecké sněmovně ke schválení k tomuto sněmovnímu tisku.
ps2017-019-07-002-075.u2.p8.s1 Poslanecká sněmovna
ps2017-019-07-002-075.u2.p9.s1 1. bere na vědomí návrh doporučení Rady o klíčových kompetencích pro celoživotní učení, KOM (2018)24 v konečném znění, kód Rady 5464/18;
ps2017-019-07-002-075.u2.p10.s1 2. vítá důraz, který Evropská unie v rámci občanské kompetence klade na pojem zodpovědné občanství, které považuje za pojem nadřazený pojmu aktivní občanství.
ps2017-019-07-002-075.u2.p10.s2 Jako hlavní cíl občanské kompetence Poslanecká sněmovna doporučuje používat pojem zodpovědného, nikoliv aktivního občanství.
ps2017-019-07-002-075.u2.p10.s3 Zároveň Poslanecká sněmovna shledává, že v základním výčtu oblastí, jimž je třeba porozumět pro zajištění plné účasti na občanském a společenském životě, v prvním odstavci textu o občanské kompetenci chybí oblast práva, kterou považuje pro občanskou kompetenci za stejně klíčovou jako porozumění sociálním, ekonomickým a politickým pojmům a strukturám.
ps2017-019-07-002-075.u2.p11.s1 Zároveň Poslanecká sněmovna doporučuje změnit prioritizaci oblastí následujícím způsobem: politickým, právním, sociálním a ekonomickým pojmům a strukturám.
ps2017-019-07-002-075.u2.p11.s2 Poslanecká sněmovna také požaduje, aby jako základ pro občanskou kompetenci byla explicitně uvedena znalost kulturních kořenů Evropy, kterými jsou mimo jiné židovsko-křesťanská kultura, řeckořímská tradice demokracie a právního státu, jakož i humanismus a osvícenství;
ps2017-019-07-002-075.u2.p12.s1 3. u kompetence občanské, jakož i kompetence v oblasti kulturního povědomí a vyjadřování požaduje konkretizovat, že "podporou kulturní rozmanitosti" - toto je v uvozovkách, protože je to citace z původního textu - se rozumí podpora rozmanitosti pouze takových kultur, které jednoznačně a plně uznávají základní lidská práva a svobody a nejsou v rozporu s právními řády evropských zemí;
ps2017-019-07-002-075.u2.p13.s1 4. připomíná, že prvotní motivy evropské integrace po druhé světové válce, tj. zajistit mír, stabilitu a zamezit dalším ničivým konfliktům v Evropě, položily základ pro ekonomický a sociální rozvoj Evropy a měly by být proto zdůrazňovány i v současnosti;
ps2017-019-07-002-075.u2.p14.s1 5. podporuje rozvoj jazykové kompetence s důrazem jak na mateřský jazyk, tak i na cizí jazyky.
ps2017-019-07-002-075.u2.p14.s2 Znalost cizích jazyků považuje Poslanecká sněmovna za klíčovou kompetenci člověka v době globalizované ekonomiky 21. století.
ps2017-019-07-002-075.u2.p14.s3 Poslanecká sněmovna vyzývá Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, aby věnovalo zvýšenou pozornost jazykovému vzdělávání s ohledem na skutečnost, že Česká republika v této kompetenci dlouhodobě zaostává;
ps2017-019-07-002-075.u2.p15.s1 6. bere na vědomí rámcovou pozici vlády k tomuto dokumentu;
ps2017-019-07-002-075.u2.p16.s1 7. upozorňuje, že podle Zprávy o České republice 2018 předložené v rámci aktuálního cyklu evropského semestru je jedním z hlavních strukturálních problémů České republiky přetrvávající nízká atraktivita učitelského povolání;
ps2017-019-07-002-075.u2.p17.s1 8. v této souvislosti připomíná nezbytnost systematické dlouhodobé podpory pedagogických pracovníků na všech úrovních vzdělávacího systému prostřednictvím zajištění odpovídajícího počátečního a pokračujícího vzdělávání, vhodných pracovních podmínek a odpovídajícího platového ohodnocení.
ps2017-019-07-002-075.u2.p18.s1 Tolik návrh usnesení, které přijal výbor pro evropské záležitosti a které předkládá Poslanecké sněmovně.
ps2017-019-07-002-075.u2.p18.s2 Děkuji.
ps2017-019-07-002-075.u3.p1.s1 Děkuji předsedovi a zároveň zpravodaji výboru pro evropské záležitosti Ondřeji Benešíkovi.
ps2017-019-07-002-075.u3.p1.s2 Otevírám všeobecnou rozpravu, do které je jako první přihlášen pan poslanec Kopřiva.
ps2017-019-07-002-075.u3.p1.s3 Prosím, aby se diskuse vedly...
ps2017-019-07-002-075.u3.p1.s4 Ještě pan předseda.
ps2017-019-07-002-075.u3.p1.s5 jsem ohlásil pana kolegu Kopřivu, tak poté vám dám hned slovo.
ps2017-019-07-002-075.u3.p1.s6 tomu rozumím.
ps2017-019-07-002-075.u3.p1.s7 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2017-019-07-002-075.u4.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2017-019-07-002-075.u4.p1.s2 Vážené kolegyně, vážení kolegové, vážená vládo, sem velmi rád, že se věnujeme tak důležité problematice, jako je občanské vzdělávání.
ps2017-019-07-002-075.u4.p1.s3 bych se zpočátku věnoval trochu tomu navrženému usnesení a pak bych k tomu doplnil komentář za náš klub.
ps2017-019-07-002-075.u4.p2.s1 My jsme na výboru pro evropské záležitosti, jak citoval pan předseda Benešík, hodně slovíčkařili.
ps2017-019-07-002-075.u4.p2.s2 Koneckonců pan kolega Zahradník potvrdí, že ta sémantika je důležitá na výboru pro evropské záležitosti.
ps2017-019-07-002-075.u4.p2.s3 A si dovolím v této chvíli taky ještě slovíčkařit, protože bych se rád vyjádřil k bodům 2 a 3 toho usnesení.
ps2017-019-07-002-075.u4.p3.s1 K bodu 2.
ps2017-019-07-002-075.u4.p3.s2 Mně přijde trošku absurdní ten souboj mezi aktivním a zodpovědným občanstvím, přijde mi to jako trochu nesmyslné hraní si se slovy, protože jedno nutně předpokládá druhé a jde to ruku v ruce.
ps2017-019-07-002-075.u4.p3.s3 Aktivní občan se musí nutně informovat a k zodpovědnosti pak patří i aktivita.
ps2017-019-07-002-075.u4.p3.s4 Normativní vyjmenovávání hodnot v bodu 2, na kterých stojí evropská kultura, podle není příliš nutné, protože žijeme v prostoru, kde si rozhodnutí, jestli je důležitější kořen židovský, katolický nebo reformační udělá každý sám, když se informuje.
ps2017-019-07-002-075.u4.p3.s5 K tomu nepotřebují lidi instrukci ze školy.
ps2017-019-07-002-075.u4.p3.s6 Proto jsem rád, že jsme aspoň našli konsenzus, že jsme na můj návrh doplnili "mimo jiné", že to tedy nejsou jen tyto kořeny, ale i další, a jsem rád, že jsme doplnili osvícenství, protože osvícenství je podle jedním z pilířů novověku.
ps2017-019-07-002-075.u4.p4.s1 K bodu 3 bych potom chtěl podotknout, že vzdělávání klade kromě osvojování si již ověřených znalostí také důraz na nezávislé myšlení.
ps2017-019-07-002-075.u4.p4.s2 Právě díky osvícenství víme, že škola by měla motivovat k uvažování mimo zajeté koncepty, a rozmanitost ve výuce bychom neměli v žádném případě omezovat.
ps2017-019-07-002-075.u4.p4.s3 Jistě, vzdělávací systém nesmí nabádat k aktivitám, které nejsou kompatibilní s občanským soužitím, či dokonce ilegální.
ps2017-019-07-002-075.u4.p4.s4 Tuto linii však v právním státě určuje zákon, nikoliv naše subjektivní definice evropských hodnot.
ps2017-019-07-002-075.u4.p4.s5 A my se o těch evropských hodnotách často bavíme nejen na výboru pro evropské záležitosti, ale i tady na plénu a jistě všichni uznáme, že to je hodně subjektivní.
ps2017-019-07-002-075.u4.p4.s6 Tudíž nepovažuji za účelné šermovat pojmem "hodnotové vymezení evropské kultury", takže jsem na výboru navrhl nahradit ta hodnotová vymezení evropské kultury těmi právními řády evropských zemí.
ps2017-019-07-002-075.u4.p4.s7 To dává větší smysl podle .
ps2017-019-07-002-075.u4.p5.s1 Pak tam jsou další body, se kterými nelze než souhlasit.
ps2017-019-07-002-075.u4.p5.s2 Plně podporujeme deklaraci v bodě 5 o rozvoji jazykových kompetencí, neboť výrok Jana Amose Komenského o jazycích platí v globalizovaném světě 21. století dvojnásob a navíc je na rozdíl od různých jiných výroků jemu premiérem připisovaných skutečně jeho.
ps2017-019-07-002-075.u4.p5.s3 Obzvlášť pak oceňujeme deklaraci v bodě 8 a přidáváme se k výzvě větší podpory adekvátního finančního ohodnocení učitelů.
ps2017-019-07-002-075.u4.p5.s4 I přes tyto drobné výhrady Česká pirátská strana s tím usnesením po korekcích souhlasí, takže ho podpoříme.
ps2017-019-07-002-075.u4.p5.s5 A bych chtěl velmi poděkovat panu předsedovi Benešíkovi za vstřícnost, kterou projevil při hledání konsenzu na výboru pro evropské záležitosti.
ps2017-019-07-002-075.u4.p6.s1 Tak, končím se slovíčkařením a teď k meritu věci.
ps2017-019-07-002-075.u4.p6.s2 Vůbec ta nejzásadnější věc.
ps2017-019-07-002-075.u4.p6.s3 Dnes tady hlasujeme o stanovisku k nezávaznému unijnímu doporučení, přitom stále nemáme koncepci občanského vzdělávání národní, a to přesto, že minulá Sněmovna si to na podnět kolegy Jiřího Miholy vytkla za úkol na své 23. schůzi, konkrétně 4. prosince 2014, bylo to hlasování číslo třicet.
ps2017-019-07-002-075.u4.p6.s4 A tam je jasně deklarováno, že koncepce občanského vzdělávání je důležitá, a bohužel od doby se nic nestalo.
ps2017-019-07-002-075.u4.p6.s5 Minulá vláda nic neudělala, současná vláda jaksi začala něco dělat, ale pak to poslala opět k ledu.
ps2017-019-07-002-075.u4.p6.s6 To docela mrzí.
ps2017-019-07-002-075.u4.p6.s7 Konkrétně 12. července byl předložen návrh, 19. 7. byl rozeslán a 24. července tohoto roku byl zařazen na jednání vlády.
ps2017-019-07-002-075.u4.p6.s8 Bohužel 31. července byl tento dokument z vlády stažen.
ps2017-019-07-002-075.u4.p6.s9 Takže to vnímám opět, že se tady budeme teď možná dohadovat o evropském nezávazném doporučení, a přitom nemáme koncepci národní.
ps2017-019-07-002-075.u4.p6.s10 To poměrně mrzí.
ps2017-019-07-002-075.u4.p7.s1 Na závěr bych rád podotkl, že informovaná, aktivní a zodpovědná občanská společnost je jedním z pilířů demokratického a právního státu.
ps2017-019-07-002-075.u4.p7.s2 A všechny autoritářské režimy se vždycky bojí aktivní občanské společnosti.

Text viewDownload CoNNL-U