ps2017-019-07-002-075.u1.p1.s1
75 . ps2017-019-07-002-075.u1.p1.s2
Návrh doporučení Rady o klíčových kompetencích pro celoživotní učení / kód dokumentu 5464 / 18 , KOM ( 2018 ) 24 v konečném znění / / sněmovní tisk 144 - E / - prvé čtení ps2017-019-07-002-075.u1.p2.s1
Výbor pro evropské záležitosti projednal návrh doporučení Rady a inicioval jeho zařazení na schůzi Poslanecké sněmovny . ps2017-019-07-002-075.u1.p2.s2
Usnesení a stanovisko výboru včetně návrhu usnesení Poslanecké sněmovny je součástí předloženého tisku 144 - E . ps2017-019-07-002-075.u1.p3.s1
Žádám tedy předsedu a zároveň zpravodaje výboru pro evropské záležitosti Ondřeje Benešíka , aby nás informoval o jednání výboru a přednesl návrh usnesení Poslanecké sněmovny . ps2017-019-07-002-075.u1.p3.s2
Kolega Benešík není . ps2017-019-07-002-075.u1.p3.s3
Tak . ps2017-019-07-002-075.u1.p3.s4
Předseda klubu KDU - pane předsedo , kde máte předsedu výboru ? ps2017-019-07-002-075.u1.p3.s5
Nevíte . ps2017-019-07-002-075.u1.p3.s6
Dobře . ps2017-019-07-002-075.u1.p3.s7
Samozřejmě rád vyhovím . ps2017-019-07-002-075.u1.p4.s1
Přerušuji jednání do 10.13 na požadavek předsedy klubu KDU - ČSL , aby se na pevně zařazený bod předseda výboru dostavil . ps2017-019-07-002-075.u1.p4.s2
Mezitím ještě si dovolím konstatovat omluvu Víta Kaňkovského od 10 do 13 hodin , Jiřího Miholy od 10 do konce jednacího dne a Pavla Jelínka od 10 do 13 hodin z pracovních důvodů . ps2017-019-07-002-075.u1.p5.s1
Pan předseda klubu KDU - ČSL má své ovečky v pořádku . ps2017-019-07-002-075.u1.p5.s2
Řekl dvě minuty , trvalo mu to dvě minuty (se smíchem) . ps2017-019-07-002-075.u1.p5.s3
Nechám vydechnout pana poslance Ondřeje Benešíka , tak aby se mohl ujmout své zpravodajské zprávy a přednesl informaci o jednání výboru pro evropské záležitosti s návrhem na usnesení k doporučení Rady o klíčových kompetencích pro celoživotní učení . ps2017-019-07-002-075.u1.p5.s4
Pane předsedo , máte slovo . ps2017-019-07-002-075.u2.p1.s1
Dámy a pánové , vážený pane místopředsedo , já se moc omlouvám za malé zpoždění . ps2017-019-07-002-075.u2.p1.s2
To je přesně ten pocit , kdy tu vstupní kartičku zapomenete na stole a pak vám chybí těch pět nebo tři minuty , kdy se pro ni vracíte , abyste se do té sněmovny dostali . ps2017-019-07-002-075.u2.p1.s3
Takže moc se omlouvám , doufám , že to zpoždění nebylo natolik velké , abychom nemohli řádně projednat tento bod . ps2017-019-07-002-075.u2.p1.s4
Jedná se o návrh doporučení Rady o klíčových kompetencích pro celoživotní učení . ps2017-019-07-002-075.u2.p2.s1
Dámy a pánové , milé poslankyně , vážení poslanci , vážená vládo , dovolte mi , abych jakožto předkladatel tohoto tisku stručně uvedl , proč se tato záležitost dostala až na jednání Poslanecké sněmovny , byť evropské tisky většinou končí v evropském výboru . ps2017-019-07-002-075.u2.p2.s2
Projednali jsme jich tuším za ten necelý rok , co fungujeme , téměř 150 , možná 130 , ale tento tisk jsme považovali jako jeden z mála za natolik důležitý , aby se dostal na jednání Poslanecké sněmovny . ps2017-019-07-002-075.u2.p3.s1
Výbor pro evropské záležitosti na své 9 . schůzi dne 28 . března - shodou okolností 28 . březen je Den učitelů - tohoto roku projednal předmětný návrh doporučení Rady o klíčových kompetencích pro celoživotní učení . ps2017-019-07-002-075.u2.p3.s2
Přijal k němu poměrně obsáhlé stanovisko , s nímž vás samozřejmě za moment , až na to bude ta vhodná chvíle , seznámím . ps2017-019-07-002-075.u2.p3.s3
A k tomuto stanovisku dospěl mimo jiné i proto , že tuto problematiku považuje za poměrně zásadní a závažnou . ps2017-019-07-002-075.u2.p3.s4
Proto jsme se rozhodli tento tisk posunout na jednání pléna Poslanecké sněmovny . ps2017-019-07-002-075.u2.p4.s1
A nyní k tomu , proč vlastně Evropská komise předložila uvedený návrh doporučení . ps2017-019-07-002-075.u2.p4.s2
Jeho cílem je odůvodnění Komise zlepšovat rozvoj klíčových kompetencí pro všechny lidi , a to po celý život , a podpořit opatření potřebná k dosažení tohoto cíle . ps2017-019-07-002-075.u2.p4.s3
Doporučení by mělo povzbuzovat členské státy , aby lépe připravovaly lidi na měnící se trhy práce a aktivní občanství v různorodějších , mobilnějších , více digitálních a globálních společnostech a aby rozvíjely učení ve všech fázích života . ps2017-019-07-002-075.u2.p4.s4
To si pochopitelně žádá zejména investování do základních dovedností , do kompetencí , k podnikavosti a k podnikání , do digitálních kompetencí . ps2017-019-07-002-075.u2.p4.s5
Také do jazykových kompetencí , aby se všem umožnila aktivní účast ve společnosti a v hospodářství . ps2017-019-07-002-075.u2.p4.s6
Dále také investice do kompetencí v oblasti přírodních věd , technologií , inženýrství a matematiky . ps2017-019-07-002-075.u2.p5.s1
Pro forma a pro úplnost ještě dodávám , že navrhované doporučení má nahradit doporučení o klíčových schopnostech pro celoživotní učení , které Evropský parlament a Rada přijaly v roce 2006 . ps2017-019-07-002-075.u2.p6.s1
Současně bych chtěl ještě upozornit , že technickým nedopatřením zůstala v předloženém sněmovním tisku u návrhu na usnesení Poslanecké sněmovny v bodu 2 a v bodě 5 formulace VEZ , tedy zkratka výboru pro evropské záležitosti místo Poslanecká sněmovna . ps2017-019-07-002-075.u2.p6.s2
Tak bych vás chtěl , milé kolegyně a vážení kolegové , požádat , abyste si toto ve svých materiálech změnili , a samozřejmě při načítání usnesení toto samozřejmě budu reflektovat . ps2017-019-07-002-075.u2.p7.s1
Nyní dovolte - já se ptám pana předsedajícího , jestli mohu přímo přečíst (ano) návrh usnesení z VEZ . ps2017-019-07-002-075.u2.p7.s2
Já se k němu samozřejmě přihlásím . ps2017-019-07-002-075.u2.p7.s3
Je to usnesení , které bylo přijato všemi přítomnými členy výboru kromě dvou , ti se zdrželi hlasování . ps2017-019-07-002-075.u2.p7.s4
Takže dovolte , abych vám přečetl návrh , který schválil výbor pro evropské záležitosti a předkládá ho Poslanecké sněmovně ke schválení k tomuto sněmovnímu tisku . ps2017-019-07-002-075.u2.p8.s1
Poslanecká sněmovna ps2017-019-07-002-075.u2.p9.s1
1 . bere na vědomí návrh doporučení Rady o klíčových kompetencích pro celoživotní učení , KOM (2018) 24 v konečném znění , kód Rady 5464 / 18 ; ps2017-019-07-002-075.u2.p10.s1
2 . vítá důraz , který Evropská unie v rámci občanské kompetence klade na pojem zodpovědné občanství , které považuje za pojem nadřazený pojmu aktivní občanství . ps2017-019-07-002-075.u2.p10.s2
Jako hlavní cíl občanské kompetence Poslanecká sněmovna doporučuje používat pojem zodpovědného , nikoliv aktivního občanství . ps2017-019-07-002-075.u2.p10.s3
Zároveň Poslanecká sněmovna shledává , že v základním výčtu oblastí , jimž je třeba porozumět pro zajištění plné účasti na občanském a společenském životě , v prvním odstavci textu o občanské kompetenci chybí oblast práva , kterou považuje pro občanskou kompetenci za stejně klíčovou jako porozumění sociálním , ekonomickým a politickým pojmům a strukturám . ps2017-019-07-002-075.u2.p11.s1
Zároveň Poslanecká sněmovna doporučuje změnit prioritizaci oblastí následujícím způsobem : politickým , právním , sociálním a ekonomickým pojmům a strukturám . ps2017-019-07-002-075.u2.p11.s2
Poslanecká sněmovna také požaduje , aby jako základ pro občanskou kompetenci byla explicitně uvedena znalost kulturních kořenů Evropy , kterými jsou mimo jiné židovsko - křesťanská kultura , řeckořímská tradice demokracie a právního státu , jakož i humanismus a osvícenství ; ps2017-019-07-002-075.u2.p12.s1
3 . u kompetence občanské , jakož i kompetence v oblasti kulturního povědomí a vyjadřování požaduje konkretizovat , že " podporou kulturní rozmanitosti " - toto je v uvozovkách , protože je to citace z původního textu - se rozumí podpora rozmanitosti pouze takových kultur , které jednoznačně a plně uznávají základní lidská práva a svobody a nejsou v rozporu s právními řády evropských zemí ; ps2017-019-07-002-075.u2.p13.s1
4 . připomíná , že prvotní motivy evropské integrace po druhé světové válce , tj . zajistit mír , stabilitu a zamezit dalším ničivým konfliktům v Evropě , položily základ pro ekonomický a sociální rozvoj Evropy a měly by být proto zdůrazňovány i v současnosti ; ps2017-019-07-002-075.u2.p14.s1
5 . podporuje rozvoj jazykové kompetence s důrazem jak na mateřský jazyk , tak i na cizí jazyky . ps2017-019-07-002-075.u2.p14.s2
Znalost cizích jazyků považuje Poslanecká sněmovna za klíčovou kompetenci člověka v době globalizované ekonomiky 21 . století . ps2017-019-07-002-075.u2.p14.s3
Poslanecká sněmovna vyzývá Ministerstvo školství , mládeže a tělovýchovy , aby věnovalo zvýšenou pozornost jazykovému vzdělávání s ohledem na skutečnost , že Česká republika v této kompetenci dlouhodobě zaostává ; ps2017-019-07-002-075.u2.p15.s1
6 . bere na vědomí rámcovou pozici vlády k tomuto dokumentu ; ps2017-019-07-002-075.u2.p16.s1
7 . upozorňuje , že podle Zprávy o České republice 2018 předložené v rámci aktuálního cyklu evropského semestru je jedním z hlavních strukturálních problémů České republiky přetrvávající nízká atraktivita učitelského povolání ; ps2017-019-07-002-075.u2.p17.s1
8 . v této souvislosti připomíná nezbytnost systematické dlouhodobé podpory pedagogických pracovníků na všech úrovních vzdělávacího systému prostřednictvím zajištění odpovídajícího počátečního a pokračujícího vzdělávání , vhodných pracovních podmínek a odpovídajícího platového ohodnocení . ps2017-019-07-002-075.u2.p18.s1
Tolik návrh usnesení , které přijal výbor pro evropské záležitosti a které předkládá Poslanecké sněmovně . ps2017-019-07-002-075.u2.p18.s2
Děkuji . ps2017-019-07-002-075.u3.p1.s1
Děkuji předsedovi a zároveň zpravodaji výboru pro evropské záležitosti Ondřeji Benešíkovi . ps2017-019-07-002-075.u3.p1.s2
Otevírám všeobecnou rozpravu , do které je jako první přihlášen pan poslanec Kopřiva . ps2017-019-07-002-075.u3.p1.s3
Prosím , aby se diskuse vedly . . . ps2017-019-07-002-075.u3.p1.s4
Ještě pan předseda . ps2017-019-07-002-075.u3.p1.s5
Už jsem ohlásil pana kolegu Kopřivu , tak poté vám dám hned slovo . ps2017-019-07-002-075.u3.p1.s6
Já tomu rozumím . ps2017-019-07-002-075.u3.p1.s7
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2017-019-07-002-075.u4.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedající . ps2017-019-07-002-075.u4.p1.s2
Vážené kolegyně , vážení kolegové , vážená vládo , sem velmi rád , že se věnujeme tak důležité problematice , jako je občanské vzdělávání . ps2017-019-07-002-075.u4.p1.s3
Já bych se zpočátku věnoval trochu tomu navrženému usnesení a pak bych k tomu doplnil komentář za náš klub . ps2017-019-07-002-075.u4.p2.s1
My jsme na výboru pro evropské záležitosti , jak citoval pan předseda Benešík , hodně slovíčkařili . ps2017-019-07-002-075.u4.p2.s2
Koneckonců pan kolega Zahradník potvrdí , že ta sémantika je důležitá na výboru pro evropské záležitosti . ps2017-019-07-002-075.u4.p2.s3
A já si dovolím v této chvíli taky ještě slovíčkařit , protože bych se rád vyjádřil k bodům 2 a 3 toho usnesení . ps2017-019-07-002-075.u4.p3.s1
K bodu 2 . ps2017-019-07-002-075.u4.p3.s2
Mně přijde trošku absurdní ten souboj mezi aktivním a zodpovědným občanstvím , přijde mi to jako trochu nesmyslné hraní si se slovy , protože jedno nutně předpokládá druhé a jde to ruku v ruce . ps2017-019-07-002-075.u4.p3.s3
Aktivní občan se musí nutně informovat a k zodpovědnosti pak patří i aktivita . ps2017-019-07-002-075.u4.p3.s4
Normativní vyjmenovávání hodnot v bodu 2 , na kterých stojí evropská kultura , podle mě není příliš nutné , protože žijeme v prostoru , kde si rozhodnutí , jestli je důležitější kořen židovský , katolický nebo reformační udělá každý sám , když se informuje . ps2017-019-07-002-075.u4.p3.s5
K tomu nepotřebují lidi instrukci ze školy . ps2017-019-07-002-075.u4.p3.s6
Proto jsem rád , že jsme aspoň našli konsenzus , že jsme na můj návrh doplnili " mimo jiné " , že to tedy nejsou jen tyto kořeny , ale i další , a jsem rád , že jsme doplnili osvícenství , protože osvícenství je podle mě jedním z pilířů novověku . ps2017-019-07-002-075.u4.p4.s1
K bodu 3 bych potom chtěl podotknout , že vzdělávání klade kromě osvojování si již ověřených znalostí také důraz na nezávislé myšlení . ps2017-019-07-002-075.u4.p4.s2
Právě díky osvícenství víme , že škola by měla motivovat k uvažování mimo zajeté koncepty , a rozmanitost ve výuce bychom neměli v žádném případě omezovat . ps2017-019-07-002-075.u4.p4.s3
Jistě , vzdělávací systém nesmí nabádat k aktivitám , které nejsou kompatibilní s občanským soužitím , či dokonce ilegální . ps2017-019-07-002-075.u4.p4.s4
Tuto linii však v právním státě určuje zákon , nikoliv naše subjektivní definice evropských hodnot . ps2017-019-07-002-075.u4.p4.s5
A my se o těch evropských hodnotách často bavíme nejen na výboru pro evropské záležitosti , ale i tady na plénu a jistě všichni uznáme , že to je hodně subjektivní . ps2017-019-07-002-075.u4.p4.s6
Tudíž nepovažuji za účelné šermovat pojmem " hodnotové vymezení evropské kultury " , takže jsem na výboru navrhl nahradit ta hodnotová vymezení evropské kultury těmi právními řády evropských zemí . ps2017-019-07-002-075.u4.p4.s7
To dává větší smysl podle mě . ps2017-019-07-002-075.u4.p5.s1
Pak tam jsou další body , se kterými nelze než souhlasit . ps2017-019-07-002-075.u4.p5.s2
Plně podporujeme deklaraci v bodě 5 o rozvoji jazykových kompetencí , neboť výrok Jana Amose Komenského o jazycích platí v globalizovaném světě 21 . století dvojnásob a navíc je na rozdíl od různých jiných výroků jemu premiérem připisovaných skutečně jeho . ps2017-019-07-002-075.u4.p5.s3
Obzvlášť pak oceňujeme deklaraci v bodě 8 a přidáváme se k výzvě větší podpory adekvátního finančního ohodnocení učitelů . ps2017-019-07-002-075.u4.p5.s4
I přes tyto drobné výhrady Česká pirátská strana s tím usnesením po korekcích souhlasí , takže ho podpoříme . ps2017-019-07-002-075.u4.p5.s5
A já bych chtěl velmi poděkovat panu předsedovi Benešíkovi za vstřícnost , kterou projevil při hledání konsenzu na výboru pro evropské záležitosti . ps2017-019-07-002-075.u4.p6.s1
Tak , končím se slovíčkařením a teď k meritu věci . ps2017-019-07-002-075.u4.p6.s2
Vůbec ta nejzásadnější věc . ps2017-019-07-002-075.u4.p6.s3
Dnes tady hlasujeme o stanovisku k nezávaznému unijnímu doporučení , přitom stále nemáme koncepci občanského vzdělávání národní , a to přesto , že minulá Sněmovna si to na podnět kolegy Jiřího Miholy vytkla za úkol na své 23 . schůzi , konkrétně 4 . prosince 2014 , bylo to hlasování číslo třicet . ps2017-019-07-002-075.u4.p6.s4
A tam je jasně deklarováno , že koncepce občanského vzdělávání je důležitá , a bohužel od té doby se nic nestalo . ps2017-019-07-002-075.u4.p6.s5
Minulá vláda nic neudělala , současná vláda jaksi začala něco dělat , ale pak to poslala opět k ledu . ps2017-019-07-002-075.u4.p6.s6
To mě docela mrzí . ps2017-019-07-002-075.u4.p6.s7
Konkrétně 12 . července byl předložen návrh , 19 . 7 . byl rozeslán a 24 . července tohoto roku byl zařazen na jednání vlády . ps2017-019-07-002-075.u4.p6.s8
Bohužel 31 . července byl tento dokument z vlády stažen . ps2017-019-07-002-075.u4.p6.s9
Takže já to vnímám opět , že se tady budeme teď možná dohadovat o evropském nezávazném doporučení , a přitom nemáme koncepci národní . ps2017-019-07-002-075.u4.p6.s10
To mě poměrně mrzí . ps2017-019-07-002-075.u4.p7.s1
Na závěr bych rád podotkl , že informovaná , aktivní a zodpovědná občanská společnost je jedním z pilířů demokratického a právního státu . ps2017-019-07-002-075.u4.p7.s2
A všechny autoritářské režimy se vždycky bojí aktivní občanské společnosti .