|

ps2017-016-02-008-019.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-06-27 ps2017-016-02-008-019 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

19. Návrh poslanců Věry Kovářové, Petra Gazdíka, Jana Farského, Víta Rakušana a Jany Krutákové na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 140/ - prvé čtení

Date2018-06-27
Meetingps2017/016
Agenda Itemps2017/016/019
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/016schuz/s016042.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index Page 1 > 2

Místopředseda PSP Tomio Okamura19. Návrh poslanců Věry Kovářové, Petra Gazdíka, Jana Farského, Víta Rakušana a Jany Krutákové na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 140/ - prvé čtení Stanovisko vlády vám bylo doručeno jako sněmovní tisk číslo 140/1. vidím zástupkyni navrhovatelů, paní poslankyni Věru Kovářovou, že se usazuje na své místo. Takže vás poprosím, abyste návrh uvedla jako zástupkyně navrhovatelů. Paní poslankyně, máte slovo. A zároveň se již usazuje i zpravodaj pro prvé čtení, pan poslanec Jan Hrnčíř. Tak. Prosím. Poslankyně Věra KovářováVážené dámy, vážení pánové, dovolte, abych vám představila návrh novely zákona o dani z přidané hodnoty, který předložil klub Starostů a nezávislých. Cílem tohoto zákona, resp. tohoto návrhu, je snížit sazbu daně z přidané hodnoty na jízdné ve veřejné dopravě z 15 na 10 %. Tato novela umožní ponechat více peněz ve veřejné dopravě. Veřejná doprava je z velké části kryta z veřejných financí. Týká se to státu, krajů a obcí. Nejeví se tedy proto vhodným, aby veřejná doprava byla bezúčelně zatěžována vyššími sazbami DPH na jízdné. Připomínám, že sazba v České republice na jízdné je osmou sazbou nejvyšší v Evropské unii. Samozřejmě že pokud dojde ke snížení této sazby, z těch odhadů, které máme, by jedna miliarda mohla zůstat v podstatě v rozpočtu krajů, obcí a měst a mohly by se krýt výdaje na dopravní obslužnost, které neustále stoupají. Připomeňme si zvýšení platů řidičů, které bylo z rozhodnutí vlády, které výrazným způsobem zvýšilo náklady na veřejnou dopravu v rámci krajů. To jim bylo částečně kompenzováno, ale obcím kompenzováno nic nebylo. Pokud by tato částka zůstala v jejich rozpočtech, tak poté by samozřejmě se mohly krýt další náklady, které budou způsobeny nárůstem inflace. Samozřejmě že by bylo možné nezvyšovat jízdné, protože jsou takové signály, že by se jízdné muselo zvyšovat, i když víme, že ze strany vlády jde jiné opatření. Samozřejmě kraje, obce a města by tuto částku mohly také použít na zkvalitnění dopravní obslužnosti, na zlepšení spojů, na kvalitu služeb. Pokud vím, tak vláda se chystá zařadit do druhé snížené sazby různé služby, například opravy oděvů, i když vím, že to je v návaznosti na EET. Ale myslím si, že podpora veřejné dopravy lidí, kteří jezdí do škol, do zaměstnání, je cesta správným směrem. A jednou z těch cest je snížení daně z přidané hodnoty na jízdné ve veřejné dopravě. Proto bych vás poprosila, abyste tento návrh propustili do druhého čtení. Na závěr bych chtěla říci, že vláda vyjádřila negativní stanovisko a zdůvodnila to tím, že v našem zákoně jsou určité chyby. My jsme si toho vědomi, a proto jsme připravili pozměňovací návrh, který vše upravuje v soulad. Tento návrh jsme konzultovali s Ministerstvem financí a předložili bychom ho potom do rozpočtového výboru. Děkuji za pozornost. Místopředseda PSP Tomio OkamuraDěkuji zástupkyni navrhovatelů, paní poslankyni Věře Kovářové. A nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, pan poslanec Jan Hrnčíř. Poslanec Jan HrnčířPane předsedající, děkuji za slovo. Vážené dámy a pánové, návrh poslanců Věry Kovářové, Petra Gazdíka, Jana Farského, Víta Rakušana a Jany Krutákové na vydání zákona, kterým se mění zákon číslo 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů, sněmovní tisk 140. Dle stávající legislativní úpravy podléhá jízdné ve veřejné dopravě první snížené sazbě z daně z přidané hodnoty. Podle názoru předkladatelů nejde s ohledem na existenci veřejného zájmu na využívání a rozvoji veřejné dopravy o vhodné řešení. Zdanění totiž v obecné rovině navyšuje cenu jízdného a vůči potenciálním zákazníkům působí demotivačně.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities