|

ps2013-056-02-006-036.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2017-04-05 ps2013-056-02-006-036 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

36. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 388/1991 Sb., o Státním fondu životního prostředí České republiky, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 930/ - prvé čtení

Date2017-04-05
Meetingps2013/056
Agenda Itemps2013/056/036
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/056schuz/s056063.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index Page 1 > 2

Místopředseda PSP Radek Vondráček36. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 388/1991 Sb., o Státním fondu životního prostředí České republiky, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 930/ - prvé čtení Z pověření vlády předložený návrh uvede přítomný ministr životního prostředí pan Richard Brabec. Prosím, pane ministře, ujměte se slova. Ministr životního prostředí ČR Richard BrabecTak, potřetí děkuji za slovo, vážený pane předsedající, a je možné, že dnes naposled. Návrh této novely v sobě obsahuje několik bodů. Především napravuje nedostatečnou implementaci rámcové směrnice o vodách, konkrétně odst. 4.7, tím, že zakotvuje způsob udělování výjimek vodoprávním úřadem v případě, že realizací záměru dojde ke zhoršení stavu vodního útvaru povrchové nebo podzemní vody. Návrh tak umožňuje dotčeným vodoprávním úřadům dvoufázově zhodnotit, zda posuzovaným záměrem nedojde ke zhoršení stavu dotčeného vodního útvaru. Dále předloženým návrhem dochází též k naplnění některých požadavků plynoucích z tzv. ekoauditu, tedy z usnesení vlády č. 72 ze dne 30. ledna 2013. Tady konkrétně dochází k významnému omezení administrativy v oblasti poplatků, kdy je v návrhu novelu upuštěno od povinnosti podávat poplatková hlášení u obou typů poplatků, tzv. zrušení záloh. Rovněž byla omezena povinnost ohlašování údajů přes elektronický systém plnění ohlašovacích povinností, tzv. ISPOP, na zdroje s povoleným vypouštěním větším než 6 000 m3 odpadních vod za kalendářní rok, což se zásadním způsobem projeví na snížení administrativy u desítek tisíc malých zdrojů znečištění, což jsou většinou obce pod sto obyvatel a malé domovní čistírny odpadních vod. Jednou z dalších změn, kterou návrh přináší, je také přenos správy poplatků za odebrané množství podzemní vody a poplatků za vypouštění odpadních vod do vod povrchových z České inspekce životního prostředí na Státní fond životního prostředí České republiky a změna systému administrace ze správního na daňový řád. Fond se tak stává správcem poplatků ve smyslu daňového řádu. Mimo zjednodušení systému, které plyne z aplikace daňového řádu namísto dosavadního správního řádu a z centralizace celého procesu, je pozitivem také snížení administrativní zátěže České inspekce životního prostředí, která je a měla by být primárně orgánem kontrolním. A konečně, dále se také navrhuje novelizace ustanovení týkajících se odpadních vod, především upřesnění definice pojmu odpadní voda a způsobů likvidace odpadních vod podle vodního zákona, včetně vyjasnění způsobu likvidace odpadních vod akumulovaných v tzv. bezodtokých jímkách. Toto vymezení je nezbytnou reakcí na poslední novelu zákona o odpadech, která na základě požadavku Evropské komise zavádí zbytkovou kompetenci tohoto zákona na nakládání s odpadní vodou, jež není upraveno jinými složkovými zákony. Dále dochází ke změně ustanovení týkající se geologických prací spojených se zásahem do pozemku. Navrhovaná úprava dává vodoprávním úřadům možnost posoudit nebezpečí případného ovlivnění poměrů dříve, než dojde k realizaci geologických prací spojených se zásahem do pozemku. Také dochází ke změně ustanovení týkajících se ochrany před povodněmi a záplavových území. V zájmu ochrany před povodněmi se do znění vodního zákona navrhuje vložit ustanovení, které v odůvodněných případech zabrání opětovnému nebo novému zastavění záplavových území, případně zvýší informovanost občanů a podnikatelských subjektů o míře povodňového nebezpečí. Rovněž se upravují některá sankční ustanovení a záležitosti týkající se vodoprávního dozoru. I zde vzhledem k tomu, že 11. ledna 2017 zahájila Evropská komise tzv. EU Pilot, který se týká provedení směrnice do českého právního řádu, bych si vás dovolil požádat o zkrácení projednání ve výborech na 30 dní. Děkuji. Místopředseda PSP Radek Vondráček vám děkuji, pane ministře, a prosím, aby se slova ujal pan zpravodaj pro prvé čtení poslanec Karel Tureček. Máte slovo. Poslanec Karel TurečekDěkuji, pane předsedající. Kolegyně a kolegové, myslím, že pan ministr popsal účel navrhované novely vodního zákona. Zdůrazňuji, že nejdůležitějším asi účelem této novely je právě přenos správy poplatků za odebrané množství podzemní vody a poplatků za vypouštění odpadních vod do vod povrchových. Dále chci zdůraznit, že organizační výbor navrhl jako garančním výborem výbor pro životní prostředí. si pak dovolím navrhnout také k projednání výbor zemědělský, protože vodní zákon spadá do kompetence i Ministerstva zemědělství. Děkuji za pozornost. Místopředseda PSP Radek Vondráček vám děkuji. Otevírám obecnou rozpravu, do které se jako první přihlásil pan poslanec Jan Zahradník. Eviduji přihlášku z pléna pana poslance Kučery. Máte slovo, pane poslanče. Poslanec Jan ZahradníkDěkuji. Vážený pane místopředsedo, dámy a pánové, toto je zákon, který před nějakou dobou vzbuzoval poměrně značné emoce, protože měl jednu z pasáží právě zvýšení poplatků za odběr podzemní vody. Ale tato pasáž byla z návrhu nakonec vypuštěna, takže tím pádem tady na galerii, jak jsem si všiml, nesedí nikdo. Jinak by tam asi byla daleko větší účast, protože to byla poměrně kontroverzní věc. Nicméně nám tady zbývá ještě celá řada věcí, o kterých bych chtěl tady promluvit. Pan ministr mluvil o souhlasu vodoprávního úřadu mj. také s pracemi, které mohou ovlivnit třeba vodní poměry, geologické práce spojené se zásahem do pozemku a následné využití průzkumného díla na stavbu a jímání podzemní vody nebo pro vrty pro využívání energetického potenciálu. Tady je potřeba říct, že celá řada osob využívá průzkumné vrty k tomu, že pak buďto si zřídí na jejich místě studny nebo tepelná čerpadla. Tento paragraf podle mého názoru sjednotí ten systém, lidé, kteří to dosud používají nelegálně nebo bez nějakého povolení, tak budou mít své věci v pořádku. Pravdou je, že může dojít k zdražení realizací vrtů, odhadnuto nějak v jednotkách tisíc korun.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities