|

ps2013-049-04-006-065.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-09-09 ps2013-049-04-006-065 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

65. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 715/ - prvé čtení

Date2016-09-09
Meetingps2013/049
Agenda Itemps2013/049/065
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/049schuz/s049152.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index Page 1 > 2

Místopředseda PSP Vojtěch Filip65. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 715/ - prvé čtení Žádám připraveného pana ministra zdravotnictví Svatopluka Němečka, aby se ujal slova. Ministr zdravotnictví ČR Svatopluk NěmečekVážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte mi, abych uvedl návrh novely zákona o pojistném na veřejné zdravotní pojištění. Cílem tohoto návrhu je upravit stávající systém přerozdělování pojistného na veřejné zdravotní pojištění. Návrh vychází z programového prohlášení vlády, v němž vláda deklarovala záměr zavést spravedlivý model přerozdělení pojistného, který zohlední skutečné výdaje zdravotních pojišťoven na léčbu nákladných diagnóz. Podle návrhu by se pojistné mezi zdravotní pojišťovny přerozdělovalo nejen podle skladby věku a pohlaví pojištěnců dané pojišťovny jako dosud, ale také podle toho, kolik zdravotní pojišťovna pojištěnců trpících chronickými nemocemi, které jsou spojeny s vyšší spotřebou léčivých přípravků, a tedy s vyššími náklady zdravotní pojišťovny na jejich léčbu. Současný model přerozdělení pojistného tak bude obohacen o příslušnost pojištěnců do farmaceutickonákladových skupin, pharmacy-based cost groups, zkráceně FCG. Tento návrh nezmění celkový objem finančních prostředků v systému veřejného zdravotního pojištění. Přerozdělení těchto prostředků ale bude lépe reflektovat faktory determinující spotřebu hrazených zdravotních služeb. Dopady návrhu na zdravotní pojišťovny jsme pečlivě vyhodnotili na základě dat z minulých let. Při samotném zavádění nového modelu přerozdělování se neočekávají vyšší dopady na příjmy zdravotních pojišťoven než maximálně v řádu stovek milionů ročně. Změny v příjmech zdravotních pojišťoven budou provedeny citlivě a fungování zdravotních pojišťoven nebude nějak ohroženo. Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, páni poslanci, věřím, že tento návrh v dalším legislativním procesu podpoříte. Děkuji za pozornost. Místopředseda PSP Vojtěch FilipDěkuji panu ministrovi zdravotnictví Svatopluku Němečkovi a žádám zpravodaje pro prvé čtení pana poslance Jaroslava Krákoru, aby přednesl zpravodajskou zprávu. Prosím, pane zpravodaji. Poslanec Jaroslav KrákoraDěkuji za slovo. Vážený pane místopředsedo, vážené poslankyně, vážení poslanci, návrh zákona, kterým se mění zákon číslo 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotním pojištění, ve znění pozdějších předpisů. Ten zákon je samozřejmě jasný a poměrně krátký, takže pan ministr vyčerpávajícím způsobem v několika větách řekl, o co jde. bych řekl za prvé, že cílem návrhu zákona je upravit stávající systém přerozdělování pojistného na veřejné zdravotní pojištění. Musíme si to umět představit tak, že v současnosti se pojistné přerozděluje pouze podle věku a pohlaví. Jiná kritéria nejsou. Toto dostatečně nezohledňuje skutečnou nákladovost pojištěnců zvláště v chronických a závažných onemocněních, která vyžadují vyšší spotřebu léčivých přípravků. Dopad na státní rozpočet je vyčíslen asi na 900 tisíc korun ročně, protože by to znamenalo zavést na Ministerstvu zdravotnictví dva nové pracovníky. Dopady na rozpočty zdravotních pojišťoven v závislosti na struktuře a nemocnosti pojistného kmene pojišťoven budou změny na příjmové stránce jednotlivých pojišťoven v řádu stovek milionů korun ročně. To znamená, že některé pojišťovny budou mít o desítky stovky milionů víc a jiné zase méně. Ta celková částka bude stejná, akorát dojde k jinému přerozdělení. Na závěr bych chtěl říct, že návrh se pozitivně projeví u chronicky nemocných pojištěnců. Díky zohlednění chronických nemocí přerozdělování budou chronicky nemocní pojištěnci pro pojišťovny v průměru finančně neutrální, nikoliv ztrátoví. Zdravotním pojišťovnám se nebude tolik vyplácet upřednostňování zdravých pojištěnců před chronicky nemocnými pacienty. Takže je to určitá korekce, která vede k větší spravedlnosti v přerozdělení finančních prostředků u zdravotních pojišťoven. Děkuji za pozornost. Místopředseda PSP Vojtěch FilipDěkuji panu zpravodaji Jaroslavu Krákorovi. Otevírám obecnou rozpravu. Jako první se do přihlásil pan předseda klubu ODS Zbyněk Stanjura. Vnímám další přihlášky. Prosím, pane předsedo, máte slovo. Poslanec Zbyněk StanjuraDěkuji za slovo. bych chtěl polemizovat s vyjádřením pana zpravodaje. Že ten zákon je poměrně krátký, s tím souhlasím. Že je poměrně jednoduchý, s tím naprosto nesouhlasím. Pokud pan zpravodaj bude trvat na svém, tak začnu zkoušet z těch iterací, které tam jsou. nemám nic proti tomu zákonu. Důvodová zpráva mi přijde logická. Jenom mám několik dotazů. Pokud jsem dobře počítal trojčlenkou, tak maximální roční dopad je v objemu na VZP kolem půl miliardy a na zaměstnanecké zdravotní pojišťovny taky půl miliardy. Číslo na první poslech opravdu vysoké. V okamžiku, když jsem vyšel z plnění za osm měsíců v důvodové zprávě, vydělil jsem to dvěma a vynásobil třemi, tak to bylo 250 miliard ročně - a z toho řešíme 500 milionů, což je zhruba dvě promile. Dvě desetiny promile dokonce. Dvě desetiny procenta, pane zpravodaji, jsou dvě promile. Tak bych prosil, abychom si aspoň ujasnili, když ten zákon je tak jednoduchý, co jsou procenta a promile... Takže jsem se nespletl, jsou to dvě promile, nebo chcete-li, dvě desetiny procenta.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities