|

ps2013-048-02-003-149.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-06-29 ps2013-048-02-003-149 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

149. Vládní návrh zákona, kterým se mění některé volební zákony a další související zákony /sněmovní tisk 568/ - třetí čtení

Date2016-06-29
Meetingps2013/048
Agenda Itemps2013/048/149
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/048schuz/s048040.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index Page 1 > 2

Předseda PSP Jan Hamáček149. Vládní návrh zákona, kterým se mění některé volební zákony a další související zákony /sněmovní tisk 568/ - třetí čtení Prosím tedy ještě pana zpravodaje Chvojku. Pozměňovací návrhy jsou uvedeny v tisku 568/7. Ten byl doručen 2. června 2016. Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako tisk 568/8. Zeptám se pana ministra, zda si přeje vystoupit. Je tomu tak? Takže ještě před otevřením rozpravy pan ministr. Prosím. Ministr vnitra ČR Milan ChovanecVážený pane předsedo, vážené poslankyně, vážení poslanci, cílem předkládaného návrhu zákona je zajistit vyšší míru transparentnosti financování volebních kampaní. Předložený návrh zákona je v souladu s programovým prohlášením vlády ČR. (V sále je silný hluk.)Podstata návrhu spočívá v jednotné úpravě pravidel volebních kampaní a jejich financování zákonem upravujícím volby do Parlamentu, volbu prezidenta ČR, volby do zastupitelstev krajů a volby do Evropského parlamentu. Kontrola nad financováním volební kampaně se svěřuje Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran. Předseda PSP Jan HamáčekPane ministře, se omlouvám, ale mám opravdu problém vám rozumět. Takže prosím všechny, kteří tady hovoří, aby tak nečinili. Kromě vás, samozřejmě, pane ministře. Ministr vnitra ČR Milan Chovanec budu lépe artikulovat. Tento úřad by měl být zřízen novelou zákona o sdružování v politických stranách a politických hnutích, který je na jednání Poslanecké sněmovny jako sněmovní tisk 569. Návrh zákona byl Poslaneckou sněmovnou projednán ve druhém čtení dne 1. června 2016 a k návrhu byly uplatněny pozměňovací návrhy. Stanovisko Ministerstva vnitra k těmto návrhům předložím při jejich projednání. Pro orientaci, jsou stanoveny též limity na volební kampaň. Pro volbu prezidenta se jedná celkově o částku 50 milionů pro prvé a druhé kolo s tím, že pro prvé kolo se jedná o částku 40 milionů. Pro volby do Poslanecké sněmovny pro jeden subjekt 90 milionů, pro volby do Senátu 2 miliony korun na jednoho kandidáta a jedno kolo, 2,5 milionu potom v součtu prvého a druhého kola pro jednoho kandidáta. Volby do zastupitelstev krajů. Jedná se o částku 7 milionů v průměru za každý kraj, kde byla zaregistrována kandidátní listina. A pro volby do Evropského parlamentu pro jeden kandidující subjekt jde o částku 50 milionů. Děkuji za pozornost. Předseda PSP Jan HamáčekDěkuji, pane ministře. Otevírám rozpravu. Mám zde jednu přihlášku, to je pan poslanec Plíšek. Takže pane poslanče, máte slovo. Poslanec Martin PlíšekVážený pane předsedo, milé kolegyně, vážení kolegové, dovolte, abych se krátce vyjádřil k tomuto návrhu, respektive budu se vyjadřovat také již k tomu dalšímu návrhu, pokud jde například o Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran. musím nejdříve říci k tomuto zákonu, že on se na jedné straně tváří, že chce přinášet transparentnost do financování volebních kampaní a výdajů na volby, nicméně může vést přesně k opačným důsledkům. Stanovení limitů totiž zároveň umožňuje jejich obcházení jinými způsoby, než říká samotný zákon, a to zejména působením soukromých subjektů, soukromých firem při vedení volební kampaně. Tento zákon skutečně neřeší například reklamu na vodňanské kuře, neřeší to, když firma sponzoruje jednotlivé politiky, kandidáty do Poslanecké sněmovny, Senátu či dalších uskupení. Je jasné, že ani úřad, který se vytvářet v tom druhém zákoně, s tímto nic neudělá. To znamená, účast politiků v soukromých reklamách bude bohužel umožněna, a tím můžeme označit ty limity za formální, protože výdaje, které půjdou na volby, politiky a politické strany, mohou být několikanásobně vyšší bez ohledu na to, že v tomto volebním zákoně se stanoví jejich limity. Takže skutečně je to taková trošku v některých ohledech hra na transparentnost.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities