ps2017-072-05-002-016.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-12-15 ps2017-072-05-002-016 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(15.50 hodin) Nicméně do našich mailových schránek přece jen některé maily přišly . Přišly , řekl bych , z velmi významných a respektovaných pracovišť a od odborníků na vzdělávání budoucích generací . Některé maily jsou adresované nám poslancům v kopii a v originále jsou zasílány na výbor pro vědu , vzdělání a školství . Nicméně víme všichni , že tento výbor samozřejmě má veřejné jednání , projednávání . Ale také víme , že s ohledem na aktuální pandemickou situaci se ne vždy můžeme těchto jednání zúčastnit . Samozřejmě výstupy jsou veřejné , ale ne každý pátrá na webových stránkách a seznamuje se se stanoviskem výboru . Proto mi , vážené kolegyně a vážení kolegové , dovolte , abych některá stanoviska odborných pracovišť tady přečetl a upozornil na to , že nejde o nějaký trucpodnik , o nějaké dupání si tady nás poslanců , ale že jde o skutečně racionální , věcné a kritické připomínky k navrhovanému zákonu , k navrhované novele školského zákona . Dovolte mi , abych vás seznámil se stanoviskem , které jsem obdržel od pana doc . Mgr . Daniela Jandačky , Ph . D , děkana Ostravské univerzity , Pedagogické fakulty : " Vážené dámy , vážení pánové , dovoluji si vás oslovit jako děkan Pedagogické fakulty Ostravské univerzity ve věci novely zákona o pedagogických pracovnících . Novelu umožňující pedagogickou praxi bez pedagogické kvalifikace nejen na středních odborných školách , ale i na prvním a druhém stupni základních škol považuji za nepřijatelnou . Z návrhu je zřejmé , že předkládaná novela je v rozporu se standardy regulátora učitelského povolání , tedy Ministerstva školství , mládeže a tělovýchovy schvalujícího studijní plány učitelských studijních programů . Nesouhlasím se základní linií argumentací , která obhajuje návrh pedagogického působení na školách bez pedagogické kvalifikace . Nedostatek učitelů nemůže být v žádném případě argumentem ospravedlňujícím záměr snižování jejich kvalifikační úrovně . S přihlédnutím k výzkumům dokládajícím souvislosti mezi výsledky vzdělávání žáků a kvalifikací učitelů je tato novela v rozporu s těmito aktuálními poznatky . V podobně disharmonickém vztahu je i s všeobecně deklarovanou podporou školství . Věřím , že při rozhodování vezmete v úvahu , že naše děti na základních a středních školách si zaslouží ty nejvyšší standardy a nejmodernější přístupy , nikoliv kompromisy , které jsou omlouvány chybami našich minulých politických reprezentací . S úctou k vaší práci podepsán děkan Ostravské univerzity , Pedagogické fakulty , pan doc . Mgr . Daniel Jandačka , Ph . D . " Mohl bych samozřejmě v tuto chvíli rozebírat každý argument , který je zde předkládán . Myslím si , že pro laickou veřejnost , která případně bude sledovat v nějakých pozdních nočních hodinách , v okamžicích , které významně nahradí ty chvíle , kdy by seděli například v restauraci a mohli popíjet nějaký dobrý punč , mok či něco jiného - třeba i víno , jsem upozorňován tady svým kolegou z vinařské oblasti - tak bych si dovolil pouze jedno upozornění a jednu takovou vsuvku . Je třeba zásadně rozlišovat mezi kvalifikací , což je v podstatě vysokoškolské vzdělání , pro to , aby člověk mohl být učitelem s aprobovaností . Ne vždy je tento rozdíl dostatečně vnímán . Aprobovanost je vlastně speciální příprava budoucího učitele na to , aby mohl vyučovat konkrétní vyučovací předmět , který je zařazen do učebního programu příslušné školy . Příprava takového aprobovaného učitele probíhá jednak v bakalářském studijním programu , který je v podstatě zaměřen na to , aby budoucí učitel získal odbornou připravenost , aby získal odborné znalosti , aktuální vhled do oboru , jehož odborný obsah pak tvoří obsah vyučovacího předmětu . To znamená , že učitel českého jazyka a literatury je seznámen s aktuálním stavem poznání ve většině oborů , které s tímto učebním předmětem souvisí . Učitel matematiky je stejně tak seznamován s celou řadou aktuálních poznatků daného oboru . To samé učitel přírodopisu , dějepisu , společenských věd a podobně . Druhá fáze přípravy budoucího učitele je pak situována do magisterského navazujícího studia učitelství . Tady budoucí student , absolvent a učitel , získává dovednosti , které mu umožní ten odborný obsah převést do pedagogicky použitelného obsahu . Tedy do takového obsahu , do takové formy , která bude srozumitelná žákům a která podle dlouhodobých zkušeností může vést ke konečnému cíli , to jest k tomu , že žák převezme tyto vědomosti , znalosti a dovednosti a je schopen je potom i v praxi , v běžném životě , použít a aplikovat . V tom je ten zásadní a klíčový rozdíl mezi odborníkem a aprobovaným pedagogem . V tom , že aprobovaný pedagog má dovednosti z oblasti oborové a předmětové didaktiky , která mu umožňuje právě to cílené pedagogické působení na své žáky . Bez této dovednosti bychom mohli říci , že skutečně může učit každý , ale není tomu tak . Já se velice omlouvám , ale v 16 hodin je plánovaná tisková konference , na které chceme veřejnost informovat o tom , proč vlastně zde hovoříme tak , jak hovoříme . Nikoliv proto , abychom blokovali tento zákon , abychom nějakým způsobem destruovali snahu Ministerstva školství , ale proto , že nám není lhostejné , kdo bude vychovávat naše budoucí děti . Takže já budu pokračovat ve svém vystoupení později . Ještě jednou se omlouvám a přeji vám všem zdar při tomto jednání . Místopředseda PSP Vojtěch Pikal Děkuji . Dovolím si podotknout , že lavice poslanců jsou prázdné zejména z důvodů protiepidemiologických opatření v této Sněmovně a vedle pana ministra nesedí předkladatel , ale zpravodaj . Nyní tedy odsunu pana poslance nakonec a prosím paní poslankyni Melkovou , připraví se paní poslankyně Valachová v rozpravě . Prosím . Poslankyně Marcela Melková Dobrý den , děkuji za slovo . Vážení kolegové , milý pane místopředsedo , já mám čistě pragmatickou vsuvku , jelikož bych chtěla představit svůj pozměňovací návrh ve věci tohoto vládního návrhu zákona , jehož obsahem je změnit původně navrženou účinnost zákona , kterou vzhledem k délce legislativního procesu již není možné dodržet .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities