ps2017-061-01-006-006.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-10-07 ps2017-061-01-006-006 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(16.50 hodin) Poslanec František Kopřiva Děkuji za slovo , pane předsedající . Já jenom za kolegu Ferjenčíka řeknu faktickou , kterou chtěl zmínit , že v klubu Pirátů máme všichni staženou eRoušku . A nyní tedy se dostanu už k tomuto materiálu , který projednáváme . Vážené kolegyně , vážení kolegové , vážený pane ministře , my tuhle problematiku sledujeme už od minulého volebního období , kdy byla novela zákona o Vojenském zpravodajství poprvé předložena v roce 2016 , aby následně kvůli vlně nevole spadla pod stůl . A v aktuálním volebním období se teď jedná už o pátou verzi , jestli správně počítám , protože ten návrh procházel i za našeho přispění neustálým vývojem , což je pozitivní . Na úvod bych chtěl poděkovat řediteli Vojenského zpravodajství panu generálovi Berounovi a jeho kolegům za vstřícnou komunikaci a konstruktivní dialog . Sluší se také transparentně uvést , že Piráti tuto novelu konzultovali se zástupci Svazu průmyslu a dopravy , ICT unie , Sdružení pro internetový rozvoj , CZ.NIC , NIX.cz , IuRe , Brmlab , společnosti Seznam a dalšími nezávislými odborníky . Pochopitelně je mrzuté , že stát často nedokáže využít nové možnosti , které nám internet nabízí , a stejně tak je znepokojivé , když se podceňují hrozby , které v kyberprostoru dostávají také zcela nové možnosti . Bohužel je čím dál víc vidět , že státy prostě nestíhají na dynamicky se vyvíjející technologické trendy reagovat . Je rozhodně žádoucí , aby se zpravodajská služba Ministerstva obrany neustále přizpůsobovala novým výzvám a mohla efektivně fungovat i v kyberprostoru . A je namístě , aby byl nastaven odpovídající legislativní rámec . Takže je určitě dobře , že to tady probíráme a že se to snad i posune po dnešku dál . Chtěl bych jenom říct , že Armády České republiky i Vojenského zpravodajství si moc vážím , mají mou plnou důvěru a podle průzkumu veřejného mínění mají i důvěru veřejnosti . A je to tak správně . Nicméně každá zákonná úprava , která rozšiřuje pravomoci státu , natožpak zpravodajské služby , se musí důkladně a kriticky posoudit , zvlášť když se návrh potenciálně dotýká ústavních práv a svobod občanů . Jádro téhle novely totiž spočívá právě v rozšiřování pravomocí Vojenského zpravodajství . Proto jsme byli od začátku také tak obezřetní . Původní verze z roku 2018 obsahovala skutečně nepřijatelná ustanovení , případně vágní formulace u poměrně závažných věcí . Návrh měl Vojenskému zpravodajství umožnit blíže nespecifikované sondy , takže nebylo jisté , zda by nemohly kromě internetového provozu číst také samotný obsah komunikace uživatelů na internetu , což by bylo skutečně zásadním narušením ústavních svobod . Nedostatečně bylo také v původním návrhu ošetřené zavádění těchto sond do komunikačních sítí a spolupráce s poskytovateli internetového připojení . Zákon nově umožňuje takzvané aktivní zásahy , což je v mimořádných případech legitimní požadavek Vojenského zpravodajství , nicméně původní návrh aktivní zásahy umožňoval v poměrně extenzivní míře . Nebylo také jasné , zda by informace získané zpravodajskou činností nemohly být využívány v trestním řízení . K odstranění těchto nedostatků Piráti proaktivně zpracovali vlastní paragrafové znění těch inkriminovaných částí . Dále jsme se také zaměřili na posílení parlamentní kontroly skrze sněmovní komisi pro kontrolu činnosti Vojenského zpravodajství , což by mělo jít ruku v ruce s rozšiřováním pravomocí Vojenského zpravodajství . Své připomínky k návrhu jsme zaslali už během meziresortního připomínkového řízení v březnu loňského roku . Následně jsme Vojenskému zpravodajství i ministerstvu zaslali konkrétní návrhy v paragrafovém znění . V podobném duchu zaslaly své připomínky také Ministerstvo vnitra , Ministerstvo průmyslu a obchodu , Český telekomunikační úřad , Hospodářská komora , Asociace malých a středních podniků , Úřad pro zahraniční styky a informace , Bezpečnostní informační služba , Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost . Další připomínky tam , myslím , mělo Ministerstvo financí , Česká advokátní komora , Úřad pro ochranu osobních údajů a tak dále . Musím konstatovat , že Vojenské zpravodajství postupně zapracovávalo připomínky naše i těch ostatních subjektů , v některých pasážích se dokonce přímo inspirovalo našimi návrhy . Takže s mírným optimismem tady dnes musím konstatovat , že s každou další verzí jsme se posouvali správným směrem . Aktuální verze , což tedy není ta , co je v tomto sněmovním tisku obsažena , ale ta zhruba půl měsíce stará , tak ta už všechny ty zásadní výhrady reflektuje , i většinu těch dílčích připomínek , konkrétně jde o ty sondy . Ty se změnily , nyní se nazývají nástroje detekce , ale především je nyní explicitně uvedeno , že tato zařízení mohou číst pouze metadata , čímž se zajistí , že nástroje detekce budou moct sledovat provoz , ale nemohou číst obsah komunikace uživatelů . Ty nástroje detekce jsou nyní definovány jako pasivní zařízení , která by neměla ohrozit tu infrastrukturu poskytovatelů internetového připojení nebo narušit internetový provoz . Aktivní zásahy v komunikačních sítích dostaly poměrně jasné mantinely , takže se minimalizuje riziko případného zneužití nebo neúmyslně přehnané reakce . Nakonec je lépe upravená spolupráce s poskytovateli internetového připojení , která nastavuje vcelku vyvážený vztah Vojenského zpravodajství a těch firem , takže nyní by měly být spíše v partnerském vztahu a měly by spolupracovat na zajištění obrany v kyberprostoru . Dostali jsme se tedy teď do situace , kdy projednáváme sněmovní tisk , který odpovídá nikoliv nejaktuálnější verzi , nýbrž zastaralé verzi této novely z března 2020 , která ještě zcela nevypořádává všechny ty zmíněné připomínky , ačkoliv ty připomínky samo Vojenské zpravodajství již akceptovalo . Proto jsme se na semináři v Poslanecké sněmovně v červenci letošního roku domluvili , že ve druhém čtení předložíme ideálně nějak napříč kluby komplexní pozměňovací návrh , čímž tuto předlohu aktualizujeme na nejnovější verzi , která je už přijatelná , myslím , pro většinu těch zúčastněných subjektů . Rádi bychom také tímto vyzvali Ministerstvo obrany , aby následně zvážilo zaujetí souhlasného stanoviska k tomu společnému pozměňovacímu návrhu . Předpokládám , že ještě nějaké třeba drobné pozměňováky budeme navrhovat z různých klubů , ale ty skutečně nejdůležitější věci , to znamená ta zařízení detekce , jak mají fungovat , aby tam bylo ošetřeno , že se nečte obsah komunikace , a nějaké nastavení mantinelů těm aktivním zásahům , tak to by měl obsahovat ten komplexní návrh . Moc děkuji všem , kteří se zúčastnili toho kulatého stolu v červenci , a doufám , že tuto spolupráci dotáhneme úspěšně do konce a Sněmovna o tomto zákoně rozhodne . Děkuji za pozornost . Místopředseda PSP Tomio Okamura Nyní vystoupí poslanec Ondřej Profant a připraví se jako poslední poslanec Leo Luzar . Prosím , pane poslanče , máte slovo . Poslanec Ondřej Profant Vážení kolegové , vážená veřejnosti , v první řadě bych chtěl poděkovat Vojenskému zpravodajství , ministerstvu a panu ministrovi za spolupráci . Chápu , že musela být velmi obtížná úloha takovéto relativně veřejné projednávání a že zpravodajská služba na toto není stavěná . Nicméně tady je potřeba zdůraznit , že se jedná o plošné . . . že ta novela má zavést plošná opatření , která se dotýkají všech občanů , nikoliv konkrétních aktivit nebo konkrétního spisu , konkrétní akce vedené , ale prostě monitoring je plošný , a proto je potřeba o tom jednat v trochu jiném režimu než o jejich běžných operacích . Vím , že proces přípravy tohoto zákona byl velmi náročný . Byl tu již v minulém volebním období . Teď už tu byl také velmi dlouho a velmi dlouho jsme to projednávali . Přípravu shrnul můj předřečník , ale já si dovolím říct , že tato obtížnost a zdlouhavost v projednávání se projevila na kvalitě . Musím se pozastavit nad tou předlohou , která nám je předkládána . Tam bylo mnoho problémů . Definice metadat , aktivita versus pasivita sond , to znamená , jestli ty sondy třeba můžou zaměňovat obsah , nebo ne . Byla relativně invazivní vůči poskytovatelům připojení . Velkou pasáží byly aktivní zásahy , které nebyly moc definovány , a jestli k nim může být využíváno sond . Stejně tak pro nás velkou otázkou v prvních verzích byla kontrola , jak vnitřní , takže inspektor , tak parlamentní . A diskutovanou otázkou byla i náhrada škody .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities