ps2017-061-01-006-006.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-10-07 ps2017-061-01-006-006 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(16.40 hodin) Místopředseda PSP Tomio Okamura Prosím , aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení , poslanec Josef Bělica . Prosím , máte slovo . Poslanec Josef Bělica Děkuji , pane místopředsedo . Vážený pane předsedající , děkuji za slovo . Vážené kolegyně , vážení kolegové , dovolím si krátce navázat na pana ministra , který návrh zákona již podrobně představil . Dámy a pánové , jak bohužel můžeme být v současné době očitými svědky , je zcela zásadní , aby stát byl schopen aktivně odvrátit nejzávažnější kybernetické útoky ohrožující fungování jeho kritické infrastruktury . Toho ovšem nelze dosáhnout , aniž bychom disponovali schopnostmi proti takovým útokům aktivně zasáhnout . Proto si myslím , že bylo nutné připravit legislativní nástroj , který to umožní , legislativní nástroj , který umožní odhalit , identifikovat a vyhodnotit kybernetický útok a především v případě nutnosti aktivně odvrátit ty nejzávažnější z nich . Tento návrh zákona , který nyní máme projednat , připravilo Ministerstvo obrany , které svěřilo pravomoc pro zajišťování obrany státu v kybernetickém prostoru Vojenskému zpravodajství , a to včetně stanovení vnějších vazeb garantujících začlenění této kybernetické obrany do celého kontextu zajišťování obrany a bezpečnosti České republiky . Vojenské zpravodajství má tak jasně vymezené činnosti navazující na působnost NÚKIB a dalších složek armády , policie a zpravodajských služeb . V podstatě se jedná o zakotvení oprávnění Vojenského zpravodajství komunikovat s operátory a případně i umístit u operátorů nástroje , které budou cíleně detekovat pouze kybernetické útoky a hrozby nejvyšší intenzity . Návrh nepřipouští použití nástrojů k jiným účelům než pouze k odhalení útoku . Vojenské zpravodajství zasáhne jen v případě ohrožení státu , např . budou - li ohroženy životy lidí z důvodu vyřazení IT systémů nemocnic anebo elektrárny , a to navíc jenom když to nepůjde jinak a bude nutné konat co nejrychleji . Jedná se však o krajní možnost v případě těch opravdu nejzávažnějších útoků a pouze v případě naplnění zákonem stanovených přísných kritérií , po souhlasu ministra obrany . Vojenské zpravodajství také okamžitě informuje vládu , NÚKIB a ostatní zpravodajské služby . Pro eliminaci možných obav z narušování ochrany soukromí a osobních údajů návrh taktéž stanovuje garance pro jejich ochranu . Při detekování a vyhodnocování definovaných jevů Vojenské zpravodajství bude disponovat pouze metadaty , a tudíž nebude sledovat obsah komunikace konkrétních osob , ale pouze signalizovat určité přesně definované negativní jevy související s kybernetickým prostorem . V neposlední řadě návrh také zakotvuje kontrolní mechanismy poskytující záruky proti zneužití takto svěřených pravomocí . Návrh zákona počítá s kontrolou ze strany vlády , parlamentu , zejména stálé komise pro kontrolu činnosti Vojenského zpravodajství , a také orgánů nezávislé kontroly . Pro účely kontroly nakládání s daty vznikne navíc v rámci Vojenského zpravodajství nová pozice inspektora , který bude garantem pro oblast zpracování dat a informací . Návrh zákona je tak shledán ústavně konformní . V maximálně možné míře reflektuje připomínky a požadavky na vytvoření opravdu jasného a kvalitního zákona , který splňuje svůj účel proporcionálním způsobem . Navrhuji tedy , abychom se určitě zákonem zabývali a předali ho k projednání výborům . Děkuji za pozornost . Místopředseda PSP Tomio Okamura Otevírám obecnou rozpravu , do které mám přihlášené tři poslance . Teď jako první vystoupí pan poslanec Pavel Jelínek a připraví se pan poslanec František Kopřiva . Prosím , pane poslanče , máte slovo . Poslanec Pavel Jelínek Děkuji za slovo . Vážený pane předsedající , vážené kolegyně , kolegové , novela zákona o Vojenském zpravodajství , která rozšiřuje jeho pravomoci na oblast řízení kybernetických hrozeb , přichází v další verzi . Předchozí verze se nelíbily a k téhle mám také zásadní výhrady . Například není uspokojivě vysvětleno , proč byl před pár lety vytvořen Národní úřad pro kybernetickou bezpečnost , který funguje , a najednou by měl mít podobné pravomoci zase jiný orgán státní moci . Vznikne tím vlastně dvoukolejnost výkonu veřejné moci v oblasti kybernetické bezpečnosti . Důvodová zpráva k zákonu o Vojenském zpravodajství se odvolává na usnesení vlády č . 382 z roku 2016 , které je ale neveřejné , tedy není možné ověřit jeho znění . V rámci Vojenského zpravodajství je sloučena rozvědka a kontrarozvědka a už to je problém . Nyní se má přidat ještě nová významná kompetence - monitorování kybernetického prostoru . Navíc důvodová zpráva přímo uvádí , že bylo - li by nutné se zaměřit na konkrétní osoby a jejich chování v kybernetickém prostoru , bude to činěno v rozsahu povolení na zpravodajskou techniku tak jako dosud . Tedy není tam striktní oddělení informací získaných při monitoringu kybernetického prostoru od zpravodajské činnosti . Co se týká praktického fungování , Vojenské zpravodajství bude umisťovat do komunikačních sítí speciální instrumenty , které jsou v předkládaném návrhu zákona označeny jako nástroje detekce a které v předchozí verzi návrhu byly označované jako sondy . To ale stále není přesné označení funkce a schopnosti takových zařízení . Zákon dostatečně nevysvětluje , co přesně tato zařízení budou dělat . Některé právnické osoby poskytující službu elektronických komunikací se však obávají , že nástroj detekce může být použit i aktivně , jak k odvrácení kybernetického útoku , tak přímo k takovému útoku . Takovou pravomoc Vojenské zpravodajství tímto zákonem skutečně získá . Útok mu musí schválit ministr obrany , jiné úřady v zákoně vyjmenované se to dozvědí až následně . Potenciálně dotčené firmy zajišťující elektronické komunikace se obávají , že pokud bude nástroj detekce u nich umístěný využit ke kybernetickému útoku , mohly by být dokonce odpojeny od internetu . Uvědomme si přitom , že tyto firmy zabezpečují internetové připojení pro domácnosti i podniky . Tedy toto internetové připojení by bylo ohroženo . Je také třeba dobře zvážit , jaké důvody by vedly k realizaci případného kybernetického útoku . Domnívám se , že rizika zde převažují nad ziskem . Nabízí se jednoduchá technická možnost , aby operátor komunikačních sítí mohl podávat data požadovaná Vojenským zpravodajstvím sám , což by plnilo funkci detekce , samozřejmě na základě schváleného technického řešení . Podobný postup už v praxi existuje u záznamu komunikace . Dalším velkým problémem zákona je kontrola Vojenského zpravodajství při jeho činnosti řízení kybernetických hrozeb . Nepřipadá mi vhodné , aby hlavním kontrolním orgánem pro kontrolu řízení kybernetických hrozeb Vojenským zpravodajstvím byl inspektor pro kybernetickou ochranu , to znamená jen jeden člověk podřízený ministrovi obrany . A ministrovi obrany by tím byl podřízen jak kontrolor , tak kontrolovaný . Vhodné by bylo , aby nakládání s osobními údaji , které mohou být značně rozsáhlé , podléhalo kontrolní pravomoci Úřadu pro ochranu osobních údajů , což ale zákon nepředpokládá . Nejistá je také reálná kontrola ze strany parlamentu . V zákoně jsou totiž některé vágní formulace , které mohou mít za výsledek , že se Vojenskému zpravodajství v oblasti řízení kybernetických hrozeb bude dařit vyhnout vnějším kontrolám . Na závěr dovolte připomenout ještě jeden aspekt týkající se toho , že v poměrně nedávné minulosti byli pravomocně odsouzeni dokonce dva bývalí ředitelé Vojenského zpravodajství - Ondřej Páleník a Milan Kovanda . To také napovídá , že by Vojenské zpravodajství nemělo dostat větší pravomoci , než má v současné době . Hnutí Svoboda a přímá demokracie přijetí tohoto zákona nepodpoří . A možná ještě malá sonda do vašeho svědomí . Kolik z vás má ve svém mobilu nainstalovanou aplikaci eRouška ? A přitom je to anonymní zjišťování o styku - no , kolik těch rukou ? Moc jich nevidím . Už je to lepší , ale pořád to není ani polovina . A přitom chceme podpořit takovéto velké narušení svobody ve virtuálním světě . Dávám návrh na zamítnutí návrhu zákona v prvním čtení . Děkuji . Místopředseda PSP Tomio Okamura Tak to byl pan poslanec Pavel Jelínek a nyní vystoupí pan poslanec František Kopřiva . Moment , ale to je . . . (Reakce v lavicích Pirátů.) Prosím ? Tak prosím .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities