Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-08-19 ps2017-057-01-003-002 [ParCzech.ana]
Agenda Item Title
2. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 972/ - zkrácené jednání
Místopředseda PSP Petr FialaAno,děkuji.Zaznělprocedurálnínávrh.Otomtonávrhudámbezprostředněhlasovat.Zahajujihlasování.Kdojepro?Kdojeproti?Vhlasováníčíslo13přihlášeno136poslanců,pro63,proti16.Konstatuji,ženávrhnebylpřijatažádnálhůtanaomezenířečnickédobynebylastanovena.Prvnípřihlášenývobecnérozpravě,písemněpřihlášený,jepanposlanecJiříMihola.PřipravísepanposlanecDominikFeri.Ještěvásmezitímseznámímsomluvou.MinistryněspravedlnostiMarieBenešováseomlouvádokoncednešníhojednacíhodnezpracovníchdůvodů.Prosím,paneposlanče,máteslovo.Poslanec Jiří MiholaDobrýden,váženýpanepředsedající,váženýpaneministře,váženékolegyně,váženíkolegové.Jápřitakámtomu,cotadynaznačilpanministrškolstvípředchvílíspíšjakořečnicky,tenzákonužměltadybýtamohltadybýt.Konečněvíme,žedigitalizacičeskéhoškolstvínabízelavětšinastranvesvýchvolebníchprogramech.TotovýznamnétémanechybíopakovaněvestrategiíchMinisterstvaškolstvíamnohýchdalšíchodbornýchinstitucí.Plánybohuželzůstávajíspíšenapapíře,atakjeurčitýmparadoxem,žeknejvětšímuposunuprakticky,atodobřeznatelnémuposunu,došloprávěvdoběkoronavirovépandemie.Atadyjepotřebapochválitrodičeiučitele,protožejetopředevšímdíkyjejichnasazení,určitěseotenposunzasloužilivícnežsamotnéMinisterstvoškolství.Přestotaon-linevýuka,kteráprobíhalaběhemjara,mělasvénedostatky.Logicky,ocitlijsmesetotižvbezprecedentnísituaci.Nemělijsmetyzkušenosti.Najařejsmetomohliříkat.Napodzimaněkdypříštěsitonemůžemedovolitříkat,protožetobyznamenalo,žejsmesenikamneposunuli.PodleinformacíČeskéškolníinspekcezůstalokolem10tisícžákůastudentůúplněnepřipojeno,vůbecnefungovalion-line.Ovšemtechnickézázemíurčitěnadalekovícemístechnebylonapatřičnénebopotřebnéúrovni.Situaciurčitěkomplikovalatapovinná-nepovinnádocházka,mnozíučitelépakpracovalivlastněnadvoufrontách,vedlion-linevýukuavedlikontaktnívýuku.Vdomácnostechtobylomnohdytakénapjaté,protožezdalekaasinekaždáčeskádomácnostmápočítačprokaždéhosvéhočlena.Anašímúkolemmělobýtužnajařepracovatnatom,abychomnapodzimnehledaliřešení,alenapodzimtořešeníprostědávnoměli.Vpřípadězákladníchškoljepotřebaupozornit,ževlastnětajinakbohulibásnahaotuon-linevýukuprobíhalanabázilegislativníhovakua,protoženebylazachycenaveškolskémzákoně,narozdílodstředníchškol.PoslanciKDU-ČSLsitohobylivědomi,aprotozačátkemletníchprázdninpředložiliposlaneckýnávrh,kterývzdělávánínadálkudoškolskéhozákonadoplňoval.Ministerstvonávrhodmítlo.Protoříkám,mohlijsmebýtdál,mohlijsmetomítvyřešené,protožeiposlaneckýnávrh,jakbyprocházeljednotlivýmičteními,takmálokterýnávrh,samitodobřevíte,máúplnětupůvodnípodobu,takžepokudtamněcobylopotřebadoplnit,zdokonalit,tenprostorskutečněbynatobylabylibychomprostědál.Mětomrzíhlavněztohodůvodu,žejsemtadyopakovaněslyšelproklamacezejménavtěchtěžkýchchvílíchnajaře-jsmevšichninajednélodi.Alepakzjistíte,žetotakúplněpravdanení.Kdyžjeposlaneckýnávrh,takseodloží,odsune,pakpřijdevládnínávrh,kterýjevpodstatěstejný,protožejánemámproblémnávrhpanaministrapodpořitatakéhopodpořím,ataktojsemžádalisvékolegyposlanceKDU-ČSL,abypodpořilitentovládnínávrh,protožejepotřebný,avlastnětafilozofie,nebodikce,jevelmipodobná.Stím,žeparadoxnětenposlaneckýnávrhmnoupředloženýjepřecejenomtrošičku,troufámsiříct,širší,protožejátamneupozorňujipouzenasituaci,jakojekoronavirovápandemienebojinémožnéepidemiečiživelníkatastrofy,alezdůrazňujiprávěvkontextutoho,žechcemerozhýbattudigitalizacičeskéhoškolstvíaopravduvypadatjakov21.století,takžetoto,taon-linevýukajemožnátaképrostudenty,kteřímajídlouhodobézdravotníproblémyneborůznéspecificképožadavkynebojsounanějakémdlouhodobémstudijnímpobytunebozrůznýchdůvodůvzdáleniodsvékmenovéškoly.Anavícjakkolivždycky,vždyckyjsemříkal,žezáklademjekontaktnívýuka,avždyckyproměbude,takivkontaktnívýucesedávyužítprávěvtom21.stoletíaťužpropráciveškole,neboprodomácíprácion-linevýukaamělibychomnatobýtpřipraveni.Legislativníúpravasama,cosetýkázařazenítéon-linevýukyprozákladníškoly,nenísložitá.Dalekosložitějšíjetarealizace,protožetazměnalegislativylogickysivyžadujepoměrněmasivníinvesticedovybaveníškol,žákůpočítačovoutechnikouasamozřejmětaképřípravuučitelůnato,abytadytentoproceson-linevýukypotombylconejlépezvládán.Pomíjímteďskutečnost,žetakovýnotebookmělbýtuždávnopodleměsoučástípracovníhovybaveníučitelůnavšechstupníchškol,alevíme,žetomutakbohuželnení.Jezřejmé,žepeníze,kterévládavyčlenila,adíkyzato-jávždyckysesnažímbýtpozitivníaděkuji,ževyčlenilatumiliardu300milionů-alejsemsiskorojist,žetobudemálo,žetonebudestačit,protožetomíří,jakpanministrránonavýboruříkal,předevšímkzákladnímškolám,aleosvésebudouhlásitškolystřední,osmiletágymnázia,církevníškolyatakémateřskéškoly,nakterésečastozapomíná,tojepotřebatadyříct,stímjepotřebataképočítat.Mymámepovinnoudesetiletouškolnídocházkuatasetýkáitohoposledníhorokuvmateřskýchškolách,ajakkolichápuasouhlasímspanemministrem,žetamnepředpokládámtuon-linevýukuvestejnémprovedení,jakobybylapotomnazákladnínebostředníškole,tourčitěne,aletoneznamená,žebysityučitelkynezasloužilyvybavenítoumodernítechnikou,majíotozájem,nikoližene.Atakjsemsiskorojist,žetenbalíkpeněznatovyčleněnýchprostěstačitnakonecnebude.Panministrpoznamenaltaké,žejeúkolemtototechnickézázemízaříditpředevšímzestranyzřizovatelů,tedyměst,krajů.Játomurozumím.Alepaneministře,dovolímsipoznámku.Právěproto,ževíme,jakjetosložité,takbytochtělolepšíkomunikacistěmitozřizovateli,takabystesitonadálkunevzkazovali,kdocomá,nebonemá,protožestudentyarodičetotolikzajímatnemusí.Jepotřebasednoutkestoluařešittotak,kdocomůže,takabysetoconejdálposunulo.Atosimyslím,žetadybylarezervanebožesetoneodehrálotak,jakmohlo.Párslovnazávěrkmanuálu,kterýseváževlastněktétosituaci.Jájsemjinakrád,ževýukapodleujištěnípanaministrazačnenormálnějakokontaktní,díkybohuipanuministrovizato,ažeseodehrajíasityadaptačnítýdnyasnadiškolyvpřírodě,protožejáfandímpraktickémupoznávání.Ajedobře,žeitenmanuáldostaliřediteléještěpředtímpřípravnýmtýdnem.Itenalemohlbýtdřív,mohlbýtdiskutován.Asamozřejměkdybychdotohomohlvstoupit,takbychtřebajenomlehceporadil,ženěkterétyformulacestylistickésetammohlyvystřihnout,abynesloužilypotomrůznýmvtipálkůmnasociálníchsítích,protožepředpokládám,žekoševetřídáchseminimálnějednoudenně,zvlášťvletnímobdobí,opravduvynášejí,protožejinakbytambylnesnesitelnýsmradtřebajenomzeslupekbanánůapodobně.Taktéžvětráníjeurčitěvždyckydobré,nemusísetolikzdůrazňovat,ženejlépeoknyačerstvýmvzduchem.