ps2017-040-08-010-073.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-01-31 ps2017-040-08-010-073 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(13.00 hodin) Prvním významným negativem je dopad na příjmovou stránku systému veřejného zdravotního pojištění , ten lze odhadovat až na jednu miliardu korun , přičemž v žádném případě nebude kompenzován zvýšeným počtem uzavřených částečných úvazků , jak uvádějí předkladatelé . Každá osoba s trvalým pobytem na území České republiky , která není státním pojištěncem , zaměstnancem nebo osobou samostatně výdělečně činnou , je povinna odvádět pojistné jako osoba bez zdanitelných příjmů . Těch je přibližně 250 tisíc . To se týká i osob , které jsou zaměstnány na dohodu o pracovní činnosti s měsíčním příjmem do 3 tisíc korun , případně mají příjmy z dohody o provedení práce s měsíčním příjmem do 10 tisíc . Tyto osoby platí pojistné z minimálního vyměřovacího základu . To pro letošní rok znamená 1 971 korun za jeden měsíc . Při přijetí návrhu budou tyto osoby moci uzavřít jakýkoliv zkrácený úvazek a výše jimi odváděného pojistného okamžitě klesne na úroveň přibližně 420 korun za jeden měsíc . Pokud se tímto způsobem zachová jen čtvrtina ze současného počtu osob bez zdanitelných příjmů , bude roční dopad a propad příjmů v systému veřejného zdravotního pojištění ve výši téměř 800 milionů korun . Odůvodnění návrhu se tedy v části dopadu do veřejných rozpočtů zcela míjí s realitou . Mnohem horším důsledkem je ovšem zcela zřejmá podpora zdravotní turistiky pro občany z jiných zemí Evropské unie i mimo ni . Navržená právní úprava bude motivovat k účelovému jednání , kdy do českého systému veřejného zdravotního pojištění umožní vstoupit velkému množství cizinců s nízkým pracovním úvazkem a zcela zanedbatelnou výší odvodů na veřejné zdravotní pojištění . Rozsah jim hrazených zdravotních služeb poté zůstává shodný jako u ostatních pojištěnců , přičemž na tyto osoby budou významně doplácet všechny osoby ekonomicky aktivní . Zde lze uvést i praktický příklad , kdy na Slovensku při neexistenci minimálního vyměřovacího základu docházelo k účelovému zakládání společností , u nichž byli na částečný úvazek zaměstnáni pojištěnci , kteří ačkoli odváděli nepatrné pojistné , měli přístup k celému portfoliu zdravotních služeb hrazených z tamního systému zdravotního pojištění . Na základě této zkušenosti od 1 . ledna 2018 slovenský zákon o veřejném zdravotním pojištění stanoví , že na základě zaměstnání může být jejich systému zdravotního pojištění účasten jen ten , jehož měsíční příjem je minimálně ve výši slovenské minimální mzdy , což na druhou stranu působí řadu problémů přeshraničním pracovníkům , kteří mají pouze částečný pracovní úvazek . Vzhledem k tomu , že v České republice je rozsah hrazených zdravotních služeb jeden z nejširších v rámci Evropské unie , lze očekávat , že obdobným způsobem jako na Slovensku se nebudou chovat pouze zaměstnanci z příhraničních oblastí , ale všichni , pro něž to bude ekonomicky výhodné . Česká republika tak tímto krokem otevírá náruč svého štědrého zdravotnického systému všem , kteří zde uzavřou pracovní poměr na co nejmenší možný úvazek . Na tuto situaci pochopitelně doplatí všichni , protože v konečném důsledku nebude v systému dost peněz na potřebnou zdravotní péči , čili se pro všechny dostupnost zdravotních služeb zhorší . Předkladatelé tohoto návrhu dále argumentují tím , že v pojistném na sociální pojištění minimální vyměřovací základ neplatí a pojistné se vypočítává z reálně dosaženého výdělku . Oproti zdravotnímu pojištění však v sociálním pojištění dostává zaměstnanec dávky , například důchod nebo nemocenskou , vypočtené na základě příspěvků do systému odvedených , neboť v sociálním pojištění jde o dávky finanční , zatímco ve zdravotním pojištění dostává pojištěnec všechno , na co má podle zákona nárok , bez ohledu na to , kolik přispěje . Způsob , jakým se předkladatelé snaží dosáhnout podpory uzavírání částečných úvazků u některých limitovaných skupin osob nepovažuji za šťastný . I v současné době zákon o pojistném na veřejném zdravotním pojištění obsahuje výčet pojištěnců , pro něž minimální vyměřovací základ neplatí . Přestože je podle mého názoru již nyní dost široký , nic nebrání diskusi nad tím zvýšit rozsah a jeho případné tedy rozšíření na další skupiny , například větší podporou matek starajících se o děti po rodičovské dovolené , což je ostatně jediná skupina , kterou předkladatelé výslovně zmiňují jako tu , na niž návrh cílí . Úplné zrušení minimálního vyměřovacího základu za účelem podpory několika relativně malých skupin osob považuji v tomto směru za příslovečné vylití vaničky i s dítětem Návrh obsahuje také další zásadní nedostatky , například vůbec nezohledňuje skupinu osob samostatně výdělečně činných . U té v prvé řadě nic nemění , a zakládá tak jejich faktickou diskriminaci vůči zaměstnancům . Nad to zrušením několika ustanovení upravujících vyměřovací základ zaměstnanců , na něž úprava minimálního vyměřovacího základu osob samostatně výdělečně činných výslovně odkazuje , návrh působí , že pro něj již nadále výjimky platit nebudou , a to ani v případě , že budou zároveň státními pojištěnci nebo osobami s těžkým zdravotním postižením anebo osobami pečujícími o děti a dalšími , na něž se tyto výjimky dosud vztahují . Postavení osoby samostatně výdělečně činné se tak díky návrhu výrazně zhorší , neboť bude doplácet z minimálního vyměřovacího základu i tehdy , když bude státním pojištěncem nebo jinou osobou , na kterou se podle dosavadní úpravy vztahuje výjimka . Vážený pane předsedající , vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , ustanovení o minimálním vyměřovacím základu není v zákoně o pojistném na veřejném zdravotním pojištění obsaženo bezúčelně a bez problémů funguje již více než 25 let . Velmi rád podpořím racionální návrh , kterým se z objektivních důvodů uleví některým dalším skupinám pojištěnců . Zcela ovšem musím odmítnout předloženou novelizaci zákona , která nejen že způsobí zásadní nerovnost mezi plátci pojistného , což je podle mého názoru a soudu nepřijatelné , ale současně přináší obrovská rizika hrozící systému veřejného zdravotního pojištění , a to vše za účelem podpory jediné , výslovně uvedené skupiny pojištěnců , na niž však fakticky zacílen není . Proto navrhuji zamítnutí tohoto návrhu zákona v prvním čtení . Děkuji . Místopředseda PSP Vojtěch Pikal Děkuji . Návrh jsem zaznamenal . Nyní tedy s faktickou poznámkou paní poslankyně Langšádlová . Než dorazí a dám jí slovo , tak pan poslanec Ondráček se nám omlouvá z pracovních důvodů z dnešního jednání od 13.30 hodin do konce jednacího dne . Prosím , paní poslankyně . Poslankyně Helena Langšádlová Děkuji za slovo . Pane ministře zdravotnictví , mě vaše argumenty velmi mrzí . Vy jste mladý člověk a vy byste měl rozumět tomu , v jaké situaci jsou třeba mladé rodiny , které by rády slaďovaly svůj profesní a osobní život , a to například prostřednictvím těch částečných úvazků . A to , že systém platí 25 let , no , to je možná pravda , ale to ještě neznamená , že je správný . A já jsem přesvědčena , že je nelogický a že je nefér a že zkrátka z hlediska těch odvodů hendikepuje ty , kteří pracují a chtějí pracovat na částečný úvazek . A jsou to samozřejmě velmi často právě ty mladé rodiny . A dobře víte , a paní předkladatelka to tady jasně řekla , jak nízká úroveň počtu částečných úvazků u nás je . Tak hledejme jiné cesty . Ale vy s nimi nepřicházíte . Vy kritizujete náš návrh , a podle mě ještě nefér v tom , že říkáte : to bude 800 milionů . Je to víc , než vy říkáte , ale i těch 800 milionů je opravdu jenom zlomkem toho , co vy vynakládáte například na podporu cestovních nákladů , a to naprosto necíleně všem . Takže moc vás prosím , vy nepřicházíte s jiným návrhem , kritizuje náš návrh , ale sami pro to nic neděláte . Ta situace je opravdu nedobrá . Tak vymysleme společně v rámci projednávání toho zákona nějaký kompromis , který povede k podpoře částečných úvazků . Já mám velké zkušenosti i z Holandska , a víte , že to je země , kde opravdu snad třetina lidí dělá na částečné úvazky , a to nejenom rodiče malých dětí , ale i další skupiny . Já si myslím , že velmi často je to nabídka i pro lidi , kteří mají třeba těsně před důchodem a kteří už nejsou tolik zaměřeni na to , aby si co nejvíce vydělali . Je to opravdu jedna z forem budoucnosti , která tu flexibilitu bude umožňovat , a hledejme další , alternativní flexibilní formy zaměstnávání . K nim bezpochyby patří i ty částečné úvazky . Jsem přesvědčena , že ten návrh k tomu směřuje , a prosím o podporu k propuštění do dalších čtení . Děkuji . Místopředseda PSP Vojtěch Pikal Tak , děkuji . A nyní pan poslanec Grospič je přihlášen v obecné rozpravě . Prosím . Poslanec Stanislav Grospič Děkuji , pane místopředsedo . Vážené kolegyně a kolegové , vážení členové vlády , já bych se chtěl také vyjádřit krátce k předloženému návrhu novely zákona , která tady budí asi , jak se zdá , také hodně emocí , byť se zdá nevinná , rozumná , a dokonce tak , že by ulehčila zejména maminkám nebo osobám , které chtějí pracovat na krátkodobé úvazky . Chci tady zdůraznit , že v programu Komunistické strany Čech a Moravy v žádném případě není podpora a preference krátkodobých úvazků či jiných forem zaměstnávání na úkor utlumování klasických pracovněprávních úvazků na plnohodnotnou osmihodinovou pracovní dobu . Jsme si přitom vědomi , že specifické kategorie obyvatel , mladé rodiny , maminky s dětmi , určitá kategorie starších osob , musí s ohledem na svůj zdravotní stav , na své rodinné prostředí volit a hledat formy krátkodobého zaměstnávání . Ale neměla by se z toho stát situace , kdy bude jednoznačně upřednostňováno , nebo byla ustavena taková legislativní pravidla , že bude umožňována preference takovýchto úvazků .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities