ps2017-040-02-005-012.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-01-22 ps2017-040-02-005-012 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(11.50 hodin) Ministerstvo financí se na rozpočtovém výboru obhajobě tohoto návrhu věnovalo mimořádně pečlivě na několika stranách . Bohužel musím říct , že všechny tyto argumenty jsou liché . Nechci zdržovat jejich podrobným vyvracením . Odkazuji na odbornou literaturu , která už v této věci vychází a která vyvrací velmi přesvědčivě všechny zástupné argumenty Ministerstva financí . Řeknu jenom ten hlavní . Chceme - li vyplácet zálohy a vyhovět nálezu Ústavního soudu , musíme mít vyhledávací činnost o 50 % delší , to znamená nikoli 30 , ale 45 dní , abychom to mohli odpovědně zvážit . Nicméně v návrhu zákona samém je popsáno , a zákon to předpokládá , že zálohy budou vypláceny až v rámci kontrolní činnosti , kde žádná lhůta uvedena není . To znamená , že v rámci vyhledávací činnosti se ta částka zálohy nestanovuje . Ta se stanovuje až v rámci kontrolní činnosti . Argument Ministerstva financí je tady zcela lichý . Není prostě možné , aby v době digitalizace , aby v době , kdy finanční úřad má usnadněnu situaci kontrolním hlášením , elektronickým podáním , aby si zjednodušoval situaci prodloužením doby na vratku o 50 % , tedy na 45 dní . Těch 15 dní bude velmi drahých pro každého živnostníka , pro každého středního podnikatele . Nezaslouží si tento stav , aby s ním stát tímhle způsobem zacházel , jenom tím , že to pak paní ministryni lépe vyjde v rozpočtu roku 2021 . Že jí to o to hůř vyjde v rozpočtu roku 2022 , to už jí vadit nebude , to už budou volby a deficit se bude sčítat až po volbách . Takže to je jediný , opravdu jediný důvod , zakrývaný mnoha zástupnými a nepravdivými argumenty . Mrzí mě , že to musím říct . Ale je tomu skutečně tak . Předkládám tedy jediný pozměňovací návrh , o jehož podporu prosím . Samozřejmě podpořím celou řadu i jiných . Předložím ho v podrobné rozpravě . V poněkud jiné legislativní konstrukci navrhuji totéž , co avizoval už pan poslanec Ferjenčík , zachovat dobu pro vratku na 30 dnů . Je mi úplně jedno , zda projde můj pozměňovací návrh , nebo jiný na stejné téma . Pokládám ale za nestydaté vůči podnikatelům , aby tato lhůta byla prodloužena . Pokud tento nebo jiný podobný pozměňovací návrh nebude přijat , je naprosto vyloučeno , abych hlasoval pro tento návrh novely daňového řádu , jakkoli je tam spousta důvodů , pro které bych pro něj hlasoval rád . Ale ta mina se 45 dny je nepřekročitelná . Děkuji za pozornost . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu poslanci Miroslavu Kalouskovi . Nyní pan poslanec Tomáš Martínek . Připraví se pan poslanec Stanislav Juránek . Prosím , pane poslanče , máte slovo . Poslanec Tomáš Martínek Děkuji . Vážené dámy , vážení pánové , na začátek bych chtěl říci , že jsem rád , že již vládní návrh obsahuje můj dříve předkládaný návrh na prodloužení lhůty pro elektronicky podávané daňové přiznání , což má pozitivně motivovat občany k využívání digitální komunikace se státem . Dále chci říci , že návrh obsahuje některé ne úplně šťastné úpravy , které tu naštěstí upravují pozměňovací návrhy kolegy Mikuláše Ferjenčíka či poslankyně Věry Kovářové , kde jsem též spolupředkladatelem . Rád se k nim přihlásím . Teď bych chtěl ještě krátce okomentovat pozměňovací návrh , který má za cíl , aby automaticky bylo odstraněno rodné číslo z daňového identifikačního čísla u nově přidělovaných DIČ . Rodné číslo je jeden z nejcitlivějších osobních údajů , lze ho zneužít například při sjednávání úvěru a podobně . Vládní návrh sice umožňuje změnu DIČ , ale mám za to , že v době , kdy pomalu nezveřejňujeme celá jména v některých případech za účelem ochrany osobních údajů , by všechna nově vytvořená DIČ již rodné číslo obsahovat neměla . Hlavním argumentem proti návrhu podle Ministerstva financí má být asi finanční náročnost . Pokud by dodavatel , předpokládám tedy IBM spravující ADIS , za pouhou změnu číselné řady účtoval více než 20 000 korun , byl by to za mě důvod k okamžitému ukončení nevýhodné smlouvy . Samotné přijetí pozměňovacího návrhu umožní určit si ministerstvu identifikátor , který uzná za vhodný . Teoreticky tak může i nadále pokračovat s praxí vydávání rodných čísel , ale už to alespoň nebude jasně definováno v zákoně . Je zvláštní , že číslo ve tvaru rodného čísla nedojde , zatímco číslo v jakémkoli tvaru dojít má . Počet náhodně generovaných obecných identifikátorů může být už z povahy věci vždy větší než počet rodných čísel . Řešením tohoto problému je tedy pouze otázkou drobné změny algoritmů užívaných ke generování obecného identifikátoru . O komplexním řešení se hovoří již více jak deset let a nedávno byl Poslaneckou sněmovnou schválen návrh zákona , který komplexní řešení nahrazení rodných čísel opět odkládá . Argument ministerstva ohledně dobrovolnosti rozhodnutí můžeme otestovat například zde ve Sněmovně . Schválně . Změňme veřejné e - mailové schránky poslanců na tvar rodné číslo poslance@psp.cz , a schválně , kolik poslanců si e - mail v tomto tvaru ponechá a kolik bude chtít úpravu na jiný tvar . Děkuji za pozornost . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu poslanci Tomáši Martínkovi . Nyní pan poslanec Stanislav Juránek . Připraví se Vojtěch Munzar . Prosím , pane poslanče , máte slovo . Poslanec Stanislav Juránek Vážený pane předsedající , vážení přítomní , mám zde stanovisko KDU - ČSL k tomuto zákonu . Nicméně máme i své pozměňovací návrhy , které jsem předkládal společně s poslancem Bartoškem . Vládní návrh zákona , kterým se mění daňový řád , směřuje k několika změnám v oblasti lhůty u daňového odpočtu při neoznámení vyměření nebo doměření , které jsou všechny vždy na úkor daňových subjektů , aniž by k tomu byly legitimní důvody nebo aniž by byly změny uvedené ve vládním návrhu zákona přiměřené , vhodné a nezbytné . Jde tady zejména o oblast úroků hrazených správcem daně v souvislosti s jeho neoprávněným jednáním . Stát prostřednictvím jednotlivých změn v uvedených oblastech snižuje prostor daňovému subjektu , zvláště v oblasti stanovení a vymáhání daní a v oblasti vrácení vratitelných přeplatků . Vládní návrh zákona nepřiměřeně upřednostňuje správce daně , aniž by zohlednil a správně poměřil důvody svědčící ve prospěch daňového subjektu . Proto náš pozměňovací návrh v zásadě směřuje k zachování současného stavu , kdy upřednostňujeme , aby výše úroků hrazených za jeho neoprávněné jednání byla stanovena zákonem a měla nadále nejen běžnou funkci reparační , zohledňující cenu peněz , ale takovou , která zohledňuje neoprávněnost jednání správce daně , a tak má funkci zostřené reparace , a lze - li o ní v tomto kontextu hovořit , také funkci sankční . Bez většího odůvodnění je ve vládním návrhu zákona zcela vypuštěn úrok z neoprávněného jednání správce daně v případě neoprávněného vymáhání , když právě neoprávněné vymáhání patří do oblastí , které nejcitlivěji daňové subjekty negativně zasáhnou . Nemají pak mnoho možností , jak negativní následky takového neoprávněného jednání správce daně zvrátit , či alespoň zmírnit . A tak se ukazuje jako vhodné zachovat zvláštní vyšší sazbu úroku z neoprávněného jednání správce daně v případě vymáhání . Obdobnou výši by pak měl mít úrok z nesprávně stanovené daně uhrazené na základě nezákonného nebo nicotného zajišťovacího příkazu , protože v negativních důsledcích se takové neoprávněné jednání správce daně , zejména nezákonný nebo nicotný zajišťovací příkaz , začasté podobá svou citelností a závažností pro daňové subjekty neoprávněnému vymáhání . I proto je třeba u takových neoprávněných zajišťovacích příkazů mít zostřenou reparační funkci takových úroků , resp . sankční funkci .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities