ps2017-040-02-005-012.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-01-22 ps2017-040-02-005-012 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(11.40 hodin) Poslanec Lukáš Kolářík Děkuji za slovo , pane předsedající . Dobrý den , vážené kolegyně a vážení kolegové , já navážu tam , kde jsem včera skončil . Chtěl bych představit svůj pozměňovací návrh k tomuto tisku . Protože se ve svém mandátu zabývám dlužnictvím a celkově problematikou státu a problematikou dluhů , tak bych se chtěl zaměřit na takzvané úroky z prodlení , které máme v České republice při neplnění daňové povinnosti . Ta úprava proběhla za několik let třemi změnami . V podstatě poslední z nich byla taková , že ty úroky , které z prodlení vyplývají , nejsou nijak omezené a zastropované tak , jak to bylo předtím , a v podstatě se ta dlužná částka úročí až do smrti dlužníka . Myslím si , že v dnešní době , kdy je často konzultován negativní vliv předlužených lidí a dluhových pastí nejenom na ekonomiku státu , ale celkové fungování , stát by neměl přispívat a zvyšovat tuto problematiku a ty lidi zatěžovat dalšími a dalšími platbami . Je logické , že je třeba zaplatit nějaký úrok , pokud člověk neplní svou daňovou povinnost , nicméně to úročení až do smrti si myslím , že je zbytečné , a proto bych to rád vrátil do stavu tak , jak to bylo před rokem 2010 , to znamená , že ty úroky z prodlení se počítají pouze po dobu 500 dní . Pak je tam ten strop . To by znamenalo , že maximální úrok by byl ve výši zhruba 70 % té dlužné částky , takže vidíte sami , že to je téměř dvojnásobek ve výši toho dluhu . Protože jsem si vědom toho , že Ministerstvo financí asi nebude úplně šťastné z tohoto pozměňovacího návrhu , tak jsem připravil dvě varianty . Jedna varianta je taková , že se dotýká i právnických i fyzických osob , to je taková všeobjímající , řekněme . Druhá varianta je taková , že úrok z prodlení by se počítal maximálně 500 dní pouze u osob fyzických . Takže děkuji za podporu těchto mých návrhů . Já je , avizuji , načtu je potom v podrobné rozpravě a prosím o jejich podporu . Děkuji . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu poslanci Lukáši Koláříkovi . Pokračovat budeme vystoupením pana poslance Ferjenčíka , připraví se pan poslanec Miroslav Kalousek . Prosím , pane poslanče , máte slovo . Poslanec Mikuláš Ferjenčík Děkuji za slovo , pane předsedající . Vážené kolegyně , vážení kolegové , vážená paní ministryně , nejprve velmi stručně k tomu zákonu jako celku . On má , řekněme , dvě části . Jedna , která je nekonfliktní a je na ní shoda napříč celou Sněmovnou , je část , která zjednodušuje elektronický výběr daní . To samozřejmě plně podporujeme . Podporujeme , aby vznikl jeden uživatelsky přívětivý portál , kde budou moci daňoví poplatníci platit všechny daně , a my navíc ještě tedy podporujeme , aby skrz to mohli platit i sociální pojištění , výhledově ideálně i zdravotní pojištění . Bohužel , s touto zásadní funkcionalitou se v první fázi nepočítá , což považujeme za chybu , ale stále věřím , že časem se to podaří integrovat , aby skutečně úředníci daňové správy nemuseli dělat to samé co úředníci České správy sociálního zabezpečení a aby se podařilo tyhle dva procesy dostat pod jednu střechu . To je tedy ta první část , která má podporu napříč . Druhá část je daleko problematičtější , a to je především jednorázové vylepšení bilance státního rozpočtu státu , a nejen státního rozpočtu , ale i rozpočtu dalších veřejných institucí , především tedy krajů a obcí , v úhrnu o 24 miliard korun na úkor našich firem . S tím skutečně nemůžeme souhlasit a to je asi i hlavní důvod , proč je ohledně toho tisku značná debata , značná kontroverze . Z toho důvodu jsme připravili několik pozměňovacích návrhů . Jeden pozměňovací návrh , který také podporuji , už představila včera paní kolegyně Kovářová z hnutí STAN , to znamená , aby k zachování toleranční lhůty u podání daňového tvrzení , což podpořil rozpočtový výbor na můj návrh a za což všem kolegům děkuji , přibylo i zachování této toleranční lhůty u zaplacení té daně . Takže to je taková spíše drobnost , která zachovává osvědčený institut toleranční lhůty . Kromě toho společně s kolegyní Kovářovou a s kolegou Martínkem podáváme návrh , který ruší ten návrh na prodloužení lhůt vratek DPH o 15 dní a vyrobení toho jednorázového lepšího výsledku hospodaření státu . Myslím si , že není důvod , aby ve chvíli , kdy si firmy půjčují za horší úrok než stát , jim stát jednorázově zhoršoval cash flow až o 24 miliard korun . A pokud je ten důvod zlepšení nějakých záloh a omezení zadržování vratek , tak skutečně ta cena 24 miliard korun na 15 dnů je prostě velmi vysoká a fakticky každý měsíc . S tímhle samozřejmě nemůžeme souhlasit , takže spolu s paní Kovářovou a kolegou Martínkem předkládáme pozměňovací návrh , který tuto část novely ruší . Dále předkládám pozměňovací návrh , který se věnuje problematice zajišťovacích příkazů a problematice odškodnění firem v případě , že se staly terčem nezákonného nebo nicotného zajišťovacího příkazu . Já navrhuji , aby v takovém případě měly nárok na dvojnásobný úrok proti úroku běžnému . Myslím si , že zvláště u zajišťovacích příkazů , které mají potenciál zlikvidovat fungující firmu , by měli být úředníci daňové správy extrémně obezřetní . A pokud dojde k nezákonnému zajišťovacímu příkazu , odškodnění pro firmu by mělo být nad rámec té běžné inflace , nebo toho , na co má daňový subjekt nárok automaticky , ale mělo by být vyšší , aby skutečně daňová správa byla motivována posuzovat tento nástroj extrémně obezřetně a aby se firmy o tu náhradu škody nemusely se státem soudit . Ať prostě automaticky dostanou o něco víc , než je minimum , a případně ať se soudí o to , co je nad rámec , ale myslím si , že ten dvojnásobný úrok proti jiným pochybením státu je naprosto adekvátní , a ty případy zajišťovacích příkazů , které se děly v minulosti , byl naprostý extrém . Ostatně dnes stát už vyplatil stovky milionů na úrocích z neoprávněných zajišťovacích příkazů . Prosím o podporu tohoto pozměňovacího návrhu , stejně tak prosím o podporu mého návrhu na zachování toleranční lhůty , kterou podpořil rozpočtový výbor . Děkuji za pozornost . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu poslanci Mikuláši Ferjenčíkovi . Nyní pan poslanec Miroslav Kalousek . Připraví se pan poslanec Tomáš Martínek . Prosím , pane poslanče , máte slovo . Poslanec Miroslav Kalousek Děkuji za slovo , pane předsedající . Vážené dámy , vážení pánové , nechci zdržovat tím , že bych tady opakoval argumenty , které tady padly ať již od paní poslankyně Kovářové , či od pana poslance Ferjenčíka . Pouze si povzdechnu , že je velká škoda , že nemůžeme říct , že tenhle návrh zlepšuje podnikatelské prostředí . Kdyby nebylo těch několika min , které tam byly vloženy , ať už co se týče úroků nebo snížení toleranční doby , ale především prodloužení doby na vratku DPH , tak bychom teď mohli jako opoziční poslanci říci : děkujeme , ten návrh skutečně je přátelský a zlepšuje podnikatelské prostředí . Takhle musíme bohužel říct , ten návrh zajisté přátelský je , ale přátelský je především vůči úředníkům Finanční správy a pro jednorázové vylepšení státního rozpočtu . Jinak celková bilance podnikatelského prostředí je minus . Zcela jistě tím nejnepřijatelnějším bodem tohoto návrhu je ono prodloužení vratky daně z přidané hodnoty na 45 dní , které samozřejmě jinak dopadne na malé a střední podnikatele a jinak dopadne na velké , kapitálově silné korporace , takže opět přispěje k otevírání nůžek v podmínkách mezi malými a velkými .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities