|

ps2017-040-02-005-012.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-01-22 ps2017-040-02-005-012 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

12. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 580/ - druhé čtení

Date2020-01-22
Meetingps2017/040
Agenda Itemps2017/040/012
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/040schuz/s040047.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   1 < Page 2 > 3

Poslanec Lukáš KoláříkDěkuji za slovo, pane předsedající. Dobrý den, vážené kolegyně a vážení kolegové, navážu tam, kde jsem včera skončil. Chtěl bych představit svůj pozměňovací návrh k tomuto tisku. Protože se ve svém mandátu zabývám dlužnictvím a celkově problematikou státu a problematikou dluhů, tak bych se chtěl zaměřit na takzvané úroky z prodlení, které máme v České republice při neplnění daňové povinnosti. Ta úprava proběhla za několik let třemi změnami. V podstatě poslední z nich byla taková, že ty úroky, které z prodlení vyplývají, nejsou nijak omezené a zastropované tak, jak to bylo předtím, a v podstatě se ta dlužná částka úročí do smrti dlužníka. Myslím si, že v dnešní době, kdy je často konzultován negativní vliv předlužených lidí a dluhových pastí nejenom na ekonomiku státu, ale celkové fungování, stát by neměl přispívat a zvyšovat tuto problematiku a ty lidi zatěžovat dalšími a dalšími platbami. Je logické, že je třeba zaplatit nějaký úrok, pokud člověk neplní svou daňovou povinnost, nicméně to úročení do smrti si myslím, že je zbytečné, a proto bych to rád vrátil do stavu tak, jak to bylo před rokem 2010, to znamená, že ty úroky z prodlení se počítají pouze po dobu 500 dní. Pak je tam ten strop. To by znamenalo, že maximální úrok by byl ve výši zhruba 70 % dlužné částky, takže vidíte sami, že to je téměř dvojnásobek ve výši toho dluhu. Protože jsem si vědom toho, že Ministerstvo financí asi nebude úplně šťastné z tohoto pozměňovacího návrhu, tak jsem připravil dvě varianty. Jedna varianta je taková, že se dotýká i právnických i fyzických osob, to je taková všeobjímající, řekněme. Druhá varianta je taková, že úrok z prodlení by se počítal maximálně 500 dní pouze u osob fyzických. Takže děkuji za podporu těchto mých návrhů. je, avizuji, načtu je potom v podrobné rozpravě a prosím o jejich podporu. Děkuji. Místopředseda PSP Vojtěch FilipDěkuji panu poslanci Lukáši Koláříkovi. Pokračovat budeme vystoupením pana poslance Ferjenčíka, připraví se pan poslanec Miroslav Kalousek. Prosím, pane poslanče, máte slovo. Poslanec Mikuláš FerjenčíkDěkuji za slovo, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, vážená paní ministryně, nejprve velmi stručně k tomu zákonu jako celku. On , řekněme, dvě části. Jedna, která je nekonfliktní a je na shoda napříč celou Sněmovnou, je část, která zjednodušuje elektronický výběr daní. To samozřejmě plně podporujeme. Podporujeme, aby vznikl jeden uživatelsky přívětivý portál, kde budou moci daňoví poplatníci platit všechny daně, a my navíc ještě tedy podporujeme, aby skrz to mohli platit i sociální pojištění, výhledově ideálně i zdravotní pojištění. Bohužel, s touto zásadní funkcionalitou se v první fázi nepočítá, což považujeme za chybu, ale stále věřím, že časem se to podaří integrovat, aby skutečně úředníci daňové správy nemuseli dělat to samé co úředníci České správy sociálního zabezpečení a aby se podařilo tyhle dva procesy dostat pod jednu střechu. To je tedy ta první část, která podporu napříč. Druhá část je daleko problematičtější, a to je především jednorázové vylepšení bilance státního rozpočtu státu, a nejen státního rozpočtu, ale i rozpočtu dalších veřejných institucí, především tedy krajů a obcí, v úhrnu o 24 miliard korun na úkor našich firem. S tím skutečně nemůžeme souhlasit a to je asi i hlavní důvod, proč je ohledně toho tisku značná debata, značná kontroverze. Z toho důvodu jsme připravili několik pozměňovacích návrhů. Jeden pozměňovací návrh, který také podporuji, představila včera paní kolegyně Kovářová z hnutí STAN, to znamená, aby k zachování toleranční lhůty u podání daňového tvrzení, což podpořil rozpočtový výbor na můj návrh a za což všem kolegům děkuji, přibylo i zachování této toleranční lhůty u zaplacení daně. Takže to je taková spíše drobnost, která zachovává osvědčený institut toleranční lhůty. Kromě toho společně s kolegyní Kovářovou a s kolegou Martínkem podáváme návrh, který ruší ten návrh na prodloužení lhůt vratek DPH o 15 dní a vyrobení toho jednorázového lepšího výsledku hospodaření státu. Myslím si, že není důvod, aby ve chvíli, kdy si firmy půjčují za horší úrok než stát, jim stát jednorázově zhoršoval cash flow o 24 miliard korun. A pokud je ten důvod zlepšení nějakých záloh a omezení zadržování vratek, tak skutečně ta cena 24 miliard korun na 15 dnů je prostě velmi vysoká a fakticky každý měsíc. S tímhle samozřejmě nemůžeme souhlasit, takže spolu s paní Kovářovou a kolegou Martínkem předkládáme pozměňovací návrh, který tuto část novely ruší. Dále předkládám pozměňovací návrh, který se věnuje problematice zajišťovacích příkazů a problematice odškodnění firem v případě, že se staly terčem nezákonného nebo nicotného zajišťovacího příkazu. navrhuji, aby v takovém případě měly nárok na dvojnásobný úrok proti úroku běžnému. Myslím si, že zvláště u zajišťovacích příkazů, které mají potenciál zlikvidovat fungující firmu, by měli být úředníci daňové správy extrémně obezřetní. A pokud dojde k nezákonnému zajišťovacímu příkazu, odškodnění pro firmu by mělo být nad rámec běžné inflace, nebo toho, na co daňový subjekt nárok automaticky, ale mělo by být vyšší, aby skutečně daňová správa byla motivována posuzovat tento nástroj extrémně obezřetně a aby se firmy o tu náhradu škody nemusely se státem soudit. prostě automaticky dostanou o něco víc, než je minimum, a případně se soudí o to, co je nad rámec, ale myslím si, že ten dvojnásobný úrok proti jiným pochybením státu je naprosto adekvátní, a ty případy zajišťovacích příkazů, které se děly v minulosti, byl naprostý extrém. Ostatně dnes stát vyplatil stovky milionů na úrocích z neoprávněných zajišťovacích příkazů. Prosím o podporu tohoto pozměňovacího návrhu, stejně tak prosím o podporu mého návrhu na zachování toleranční lhůty, kterou podpořil rozpočtový výbor. Děkuji za pozornost. Místopředseda PSP Vojtěch FilipDěkuji panu poslanci Mikuláši Ferjenčíkovi. Nyní pan poslanec Miroslav Kalousek. Připraví se pan poslanec Tomáš Martínek. Prosím, pane poslanče, máte slovo. Poslanec Miroslav KalousekDěkuji za slovo, pane předsedající. Vážené dámy, vážení pánové, nechci zdržovat tím, že bych tady opakoval argumenty, které tady padly již od paní poslankyně Kovářové, či od pana poslance Ferjenčíka. Pouze si povzdechnu, že je velká škoda, že nemůžeme říct, že tenhle návrh zlepšuje podnikatelské prostředí. Kdyby nebylo těch několika min, které tam byly vloženy, co se týče úroků nebo snížení toleranční doby, ale především prodloužení doby na vratku DPH, tak bychom teď mohli jako opoziční poslanci říci: děkujeme, ten návrh skutečně je přátelský a zlepšuje podnikatelské prostředí. Takhle musíme bohužel říct, ten návrh zajisté přátelský je, ale přátelský je především vůči úředníkům Finanční správy a pro jednorázové vylepšení státního rozpočtu. Jinak celková bilance podnikatelského prostředí je minus. Zcela jistě tím nejnepřijatelnějším bodem tohoto návrhu je ono prodloužení vratky daně z přidané hodnoty na 45 dní, které samozřejmě jinak dopadne na malé a střední podnikatele a jinak dopadne na velké, kapitálově silné korporace, takže opět přispěje k otevírání nůžek v podmínkách mezi malými a velkými.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities