ps2017-039-09-001-003.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-12-17 ps2017-039-09-001-003 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(14.40 hodin) Podle předkladatele je navíc jediným důvodem centrální evidence kupujících jízdenek to , aby měli možnost uplatnit práva z přepravy . Tento důvod je jednak mnohem slabší než u zmíněného , nyní přehodnocovaného PNR a jednak především není validní . I dnes je totiž možné nakupovat online jízdenku anonymně u většiny dopravců a rovněž se nakupuje a cestuje anonymně při nákupu fyzické jízdenky na pokladně . U nákupu fyzické jízdenky na pokladnách budou anonymní nákup i cestování ostatně zachovány i po této novele , jak uvedl i pan ministr v Senátu . A i dnes je samozřejmě možné reklamovat práva z přepravy , a to pouze na základě předložení jízdního dokladu . Ztotožnění reklamujícího je pak obvyklé právě při tomto úkonu reklamace pro kontakt při reklamačním řízení . Určitě však není nutné předem v okamžiku nákupu jízdenky . V této souvislosti nelze nevzpomenout čínský systém všeobecné kontroly , která mimo jiné zahrnuje i cestování jednotlivců po železnicích . Neradi bychom zbytečným shromažďováním údajů občanů tvořili i jen teoretické možnosti podobných modelů , anebo i jen prostého zneužití údajů z databáze . Ostatně je smutným faktem , že zneužití osobních údajů ze sebelépe zabezpečené databáze bývá jen otázkou času . Uzavírám , že důvody pro centrální evidování kupujících jízdenek dle Senátu nejsou jednoznačně dány , a je třeba tedy dbát na zásadu minimalizace zpracování osobních údajů vtělené do legislativy na ochranu osobních údajů , ale ta je v podstatě vtělením ústavní zásady minimalizace zásahů veřejné moci do života občanů , kterou máme zakotvenou v Ústavě . Žádám vás proto , dámy a pánové , o laskavé posouzení změn navržených Senátem a doufám v jejich férové posouzení . Děkuji za pozornost . Předseda PSP Radek Vondráček Děkuji , pane senátore . Ptám se , zda se k předloženým návrhům chce vyjádřit zpravodaj garančního výboru , což byl hospodářský výbor , pan poslanec Martin Kolovratník . Máte zájem o vyjádření k tomuto bodu , či nikoli ? (Až v rozpravě.) Jste přihlášen do rozpravy . Výborně . Pak zde byl zpravodaj výboru pro bezpečnost pan poslanec Marek Novák . Toho nevidím v sále . Otevírám tedy rozpravu a jako první je do rozpravy přihlášena paní poslankyně Matušovská . Prosím , paní poslankyně , máte slovo . Poslankyně Květa Matušovská Děkuji , pane předsedo . Dobrý den , kolegyně , kolegové . Ráda bych se vyjádřila ke změně , kterou v novele zákona o drahách udělal Senát . Musím konstatovat , že problematika kácení dřevin tu byla zdlouhavě probírána , a to nejen na plénu Poslanecké sněmovny , ale hlavně na hospodářském výboru , kde jsme si vlastně vyslechli zástupce Správy železniční dopravní cesty , ale i Federace strojvůdců , kolegy z Drážní inspekce , a na podvýboru pro hasiče se tato problematika probírala vzhledem k zásahům podnikových hasičů Správy železniční dopravní cesty . Při této diskusi jsme se všichni shodli , že kácení dřevin v ochranném pásmu drah je zcela nezbytné . Nevím , jestli kolegové ze Senátu měli tyto informace . Škoda , že páni kolegové senátoři nenašli čas a nezjistili si o této problematice více , protože by zjistili , že Mendelova univerzita Lesní fakulta má vlastně certifikovanou metodu kácení dřevin , která je příznivá právě v zájmu ochrany přírody . Účelem předloženého návrhu bylo vytvořit v rámci zákona o dráhách co nejjednodušší procesní postup pro zajištění bezpečnosti drážní dopravy před nečekanými pády poškozených stromů , ale jak již řekl pan ministr , ale zejména , a to zdůrazňuji , zdravých stromů do kolejiště a následného najetí vlaku na spadlý strom končícího případně vykolejením vlaku . Cílem navržené úpravy je zejména chránit bezpečnost cestujících a obsluhy vlaku , protože po pádu stromu do kolejiště to znamená samozřejmě ohrožení životů , zdraví , bez jakéhokoli nároku na odškodnění . Stejně tak problematika jednotného jízdného , která je v současnosti velkým problémem , a to hlavně po nedělním nástupu platnosti nového grafikonu vlakové dopravy , kdy výkony po Českých drahách převzali soukromí dopravci na dálkových spojích i v regionech . Tady doufám , že si Ministerstvo dopravy a kraje uvědomují , že si vzalo za rukojmí nevinné cestující . A divím se krajům , které mají většinově schválené standardy kvality veřejné dopravy , že si nezjistily , jestli jimi vybraní dopravci mají dostatečný počet vozového parku splňujících tyto standardy . Také musím konstatovat , že bylo chybou , a v těchto dnech se to i ukazuje , že Ministerstvo dopravy v novele , která je součástí zákona o dráhách , je to zákon o veřejných službách v přepravě cestujících , nevyslyšelo požadavky , které požadujeme a na které jako strana upozorňujeme dlouhodobě , a to na neexistující implementační plán liberalizace trhu osobní železniční dopravy na přechodné období , jak stanovuje čtvrtý železniční balíček . Mohli jsme si odpustit a ušetřit cestujícím problémy , kterým v současnosti čelí . Čtvrtý železniční balíček pro státem zřízené železniční dopravce stanovil takzvané přechodné období deset let , ve kterém mají státy možnost implementovat liberalizaci trhu osobní dopravy postupně a řízeně právě proto , aby nedocházelo ke strukturálním otřesům na železnici , kterých jsme svědky v těchto dnech . Závěrem bych vás všechny , kolegyně a kolegové , chtěla poprosit o podporu poslanecké verze zákona o dráhách . Děkuji za pozornost . Předseda PSP Radek Vondráček Děkuji . Další do rozpravy je přihlášen pan poslanec Kolovratník . Omlouvám se , s přednostním právem jsem přehlédl pana předsedu Stanjuru . Nepodíval jsem se vpravo . Omlouvám se . Poslanec Zbyněk Stanjura Já vím , že jste zvyklý se dívat vlevo , ale občas doprava neuškodí . Chtěl bych reagovat na tu část vystoupení pana ministra , kde mluvil o sběru dat . To mi přijde neuvěřitelné , že vládní návrh zákona obsahuje takový nástroj na sbírání dalších a dalších dat o cestujících . Už tam chybí jenom barva očí , velikost bot , případně stav bankovního účtu , ze kterého někdo platil v e - shopu jízdenku . Vůbec tomu nerozumím . Takhle si představujeme digitalizaci ? Žádný argument pro to není . Žádný racionální argument pro to není . Jenom stát , v tomto případě České dráhy jako stoprocentně vlastněná firma chtějí shromažďovat další a další údaje . Jsem si skoro jistý , že ti cestující budou zahrnováni spoustou akčních nabídek od všech dopravců , kteří budou mít ta data k dispozici . Neexistuje jediný racionální důvod . To je hlavní důvod , proč pro tento návrh zákona nemůžeme hlasovat . Velmi často tady říkám , že stát se chová jako nenasytný otesánek . Zkuste mi , pane ministře , vysvětlit , k čemu ta data ten dopravce potřebuje . Nepotřebuje je k ničemu . Abyste mi řekl , k tomu , aby se opakovaně nejezdilo na elektronickou jízdenku , tak to je úplná blbost . Omlouvám se . Zeptejte se někoho , kdo napsal aspoň jednoduchý program , jak je to složité , nebo jak je to jednoduché tomu zabránit . Takže přestaňte konečně sbírat další a další data o našich občanech . K ničemu to nepotřebujete . Takové to ujišťování o tom , jak budou data chráněna , myslím , že mnozí z občanů České republiky zažili , když i renomovanějším dopravcům ze západní Evropy hackeři ukradli kompletní seznam všech bankovních karet a podobně . Taky se ty letecké společnosti kasaly tím , že se jim to nikdy nestane a že to bude stoprocentně ochráněno . A stalo se to . Opakovaně se to stalo . Například British Airways , kdybyste chtěli vědět příklad , kdy někdo přišel o miliony platebních karet a k nim údajů a na ty karty se pak platilo podvodně . Proč toto riziko chceme zvyšovat i v České republice ? Protože někdo si využije nákupu na internetu , tím pádem nepotřebuje využívat ty klasické kamenné pokladny , tak ho tím budeme trestat ? Nebo plánujete , že když si přijdu koupit na pokladnu , tak budu taky dávat občanku a budete shromažďovat i čísla ? Jaký je rozdíl mezi papírovou jízdenkou a elektronickou ? Proč vůbec chcete ta data nadále schraňovat ? Nemá to žádnou logiku . Ale pan ministr pro to horuje a říká , že tuto část senátního pozměňovacího návrhu odmítá Ministerstvo dopravy . Není pro to žádný důvod . Místo abyste dávno prosadil jednotný jízdní doklad , tak jako náhražku budete sbírat další a další data . Nemůžeme podpořit tento návrh zákona právě z těchto důvodů . Předseda PSP Radek Vondráček Děkuji . A nyní tedy už pan poslanec Kolovratník . Nepřehlédl jsem nikoho tentokrát ? Ne . Máte slovo .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities