ps2017-039-09-001-003.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-12-17 ps2017-039-09-001-003 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(14.30 hodin) Ministerstvo dopravy se s uvedenými argumenty neztotožňuje a s vypuštěním daného vymezení nesouhlasí . Konstatuji , že převážná většina mimořádných událostí , jejichž příčinou byl pád stromů do dráhy , byla způsobena pádem zcela zdravých dřevin . Obavy stran plošného kácení v celém ochranném pásmu dráhy rovněž nejsou opodstatněné , neboť kácení by měly podléhat pouze stromy , které jsou v dopadové vzdálenosti od dráhy , nikoliv tedy všechny stromy . Je nutno vzít v úvahu úvahu , že vedle zájmu na ochraně životního prostředí zde stojí zájem na ochraně lidských životů a na předcházení závažným škodám . Pokud pak jde o zájem na ochraně přírody a krajiny , je nutno připomenout , že s navrhovanou právní úpravou vyslovilo souhlas i Ministerstvo životního prostředí . Druhý z pozměňovacích návrhů spočívá ve vypuštění části údajů , které by Ministerstvo dopravy mohlo vést v informačním systému jednotných jízdních dokladů . Konkrétně jde o údaje u kupujících jednotného jízdního dokladu poskytnuté při jeho zakoupení . Ministerstvo dopravy s tímto pozměňovacím návrhem nesouhlasí , neboť evidování údajů o kupujících je důležité pro možnost vystavení faktury a daňového dokladu , založení účtu v rámci uvedeného informačního systému , plnění z přepravní smlouvy a pro kontrolu elektronického jízdního dokladu . Zadání osobních dat do systému kupujícím je zcela dobrovolné . K tomuto postupu existuje alternativa a systém eviduje jen to , co kupující zadá . Ačkoliv je možno připustit , že bez údajů týkajících se kupujícího bude systém funkční , bez možnosti evidovat tyto údaje se však podstatně zhorší zákaznický komfort . Lze tedy shrnout , že Ministerstvo dopravy navrhuje schválit návrh zákona ve znění , v jakém byl postoupen Poslaneckou sněmovnou Senátu . Děkuji za pozornost . Předseda PSP Radek Vondráček Já vám děkuji , pane ministře . Pro záznam s náhradní kartou číslo 22 hlasuje paní poslankyně Němcová . A já poprosím , aby se slova ujal pan senátor Mikuláš Bek . Prosím , máte slovo . Senátor Mikuláš Bek Vážený pane předsedo , vážený pane premiére , vážené paní poslankyně , páni poslanci , dovolte mi , abych představil pozměňovací návrhy , se kterými Senát Parlamentu České republiky vrátil Sněmovně novelu zákona o dráhách . První pozměňovací návrh se týká § 10 , který upravuje ochranu dráhy . Senát navrhuje vypustit druhou větu Sněmovnou navrženého nového odstavce třetího , který celý zní takto : " Provozovatel dráhy má právo odstraňovat a oklešťovat stromoví a jiné porosty ohrožující bezpečnost nebo plynulost drážní dopravy anebo provozuschopnost dráhy v případě , kdy tak po předchozím upozornění provozovatele dráhy neučinil jejich vlastník v přiměřené lhůtě a v rozsahu , které jsou stanoveny v tomto upozornění . " A nyní ta inkriminovaná věta : " Stromoví a jiné porosty , které při svém pádu mohou zasáhnout do průjezdného průřezu dráhy , jsou stromovím ohrožujícím bezpečnost nebo plynulost drážní dopravy nebo provozuschopnost dráhy . " Senát se v tomto případě shodl většinou hlasů napříč většinou senátních klubů na návrhu druhou větu vypustit . Než uvedu věcné důvody , je třeba zmínit fakt , že tato věta tím , že definuje stromoví a porosty ohrožující bezpečnost nebo plynulost drážní dopravy , fakticky vynucuje na provozovateli dráhy jejich odstranění . V první větě se sice deklaruje , že jde pouze o právo provozovatele , ale tato definice z práva činí de facto povinnost . Který provozovatel by riskoval neodstranit porosty , které přímo zákon označuje za ohrožení ? Lze tedy předpokládat , že v případě schválení sněmovního znění bude odstraňování porostů probíhat plošně a masově . První a nejpádnější věcný důvod pro vypuštění zmíněné definice spočívá v tom , že tato úprava se měla podle deklarovaného přání dotčených aktérů , například federace strojvůdců , původně týkat železnice , která má z hlediska bezpečnosti provozu zřejmá specifika . Ovšem navržená novela zřejmě opomenutím autorů pozměňovacího návrhu mluví o dráze , což ve smyslu tohoto zákona zahrnuje nejen železnici , ale také tramvajové , trolejbusové a lanové dráhy . Zejména u městských tramvajových a trolejbusových tratí je přitom zcela běžné , že jsou obklopeny blízkými stromy , jež by podle navrhovaného znění novely měly být odstraněny . Šlo by tak například o alej podle tramvajové linky u Pražského hradu nebo o velkou část stromů v parku na Moravském náměstí v Brně . Pochybuji , že autoři novely něco takového zamýšleli , ale znění přijaté Sněmovnou takové kácení implikuje . Již proto by bylo dobré problematickou větu z novely vypustit . Většina senátorů má však pochybnost , že navržené znění je vhodné i pro železnici samotnou . Úlohou parlamentu je nepochybně artikulovat dílčí zájmy různých aktérů a posléze mezi nimi nalézat funkční kompromis . Nově navržená drastická paušální úprava odstraňování porostů podél železničních tratí je nepochybně na prvním místě v zájmu Správy železniční dopravní cesty jako provozovatele dráhy , jíž by výrazně zjednodušila agendu a ulevila od dosavadní nezbytnosti posuzování a náročného projednávání každého konkrétního případu ohrožení . Může také konvenovat například strojvůdcům , kteří se právem obávají o bezpečnost svoji a cestujících , protože současný zanedbaný stav okolí tratí budí všeobecné obavy . Podle názoru Senátu je však nezbytné při hledání legislativního řešení respektovat i další zájmy , především práva vlastníků přilehlých pozemků na jejich využívání a zájem ochrany životního prostředí . Nešetrné kácení krajních stromů podél tratí může vyvolat zejména v současné situaci ohrožení lesů suchem a kůrovcovou kalamitou rozsáhlá poškození lesních porostů ve větší vzdálenosti od dráhy , než je vzdálenost definovaná v novele . Navíc po chvályhodném přijetí závazku klimatické neutrality v posledním týdnu se zvyšuje role lesů jako přirozeného nástroje v pohlcování kysličníku uhličitého . Práva vlastníků pozemků podél tratí je třeba rovněž respektovat , neboť v posledních dekádách mohli v dobré víře hospodářsky využívat těchto pozemků a necitlivý zásah kácení by jim zejména s ohledem na drastický pokles ceny dřeva v důsledku kůrovcové kalamity způsobil nezanedbatelné škody . Senát se proto domnívá , že krátkodobým legislativním řešením je přijetí novely bez inkriminované věty . Novelizované znění by i tak umožnilo provozovatelům dráhy zasahovat v odůvodněných případech ohrožení . A mnozí senátoři se domnívají , že je třeba urychleně pracovat na nové , detailnější úpravě této problematiky , jež by kromě varianty kácení stromů otevřela pozitivní řešení problémů bezpečnosti provozu na dráhách zejména směrem k lepšímu technickému zajištění dopravy výstražnými systémy . Také stojí za úvahu to , na co upozorňuji sami strojvůdci . Zatímco v Německu dochází v případě meteorologického varování před vichřicemi k zastavení železniční dopravy s ohledem na bezpečnostní rizika , v České republice jsou strojvůdci nuceni jezdit i v rizikových povětrnostních poměrech . Jsem přitom přesvědčen , že úprava porostů kolem tratí by měla být z pera Ministerstva dopravy , nikoliv vznikat cestou poslaneckých pozměňovacích návrhů . Měla by vyváženě respektovat hlediska bezpečnosti dopravy , zohlednit zájem ochrany životního prostředí a co nejšetrněji zasahovat do práv soukromých vlastníků . Druhý pozměňovací návrh se týká zacházení s osobními údaji . Připomenu , že novelou zákona číslo 194 / 2010 Sb . , o veřejných službách v přepravě cestujících , se v souvislosti s jednotnou jízdenkou zavádí centrální databáze provozovaná Ministerstvem dopravy . Do ní se povinně shromažďují jednak údaje , které nemají charakter osobních údajů , a které jsou tím pádem bezproblémové a je užitečné , aby byly centrálně evidovány . Za druhé však navrhovaná úprava rovněž přikazuje , aby se do této centrální databáze terminologií návrhu zákona informačního systému jednotných jízdních dokladů od dopravců a prodejců jízdních dokladů plošně zasílaly údaje o lidech , kteří s nakoupenou jízdenkou cestují , a rovněž o těch , kdo jízdenku nakoupili . Obsahem návrhu Senátu je vypuštění povinného shromažďování řady údajů o kupujících jízdenek z této centrální evidence , a to osob fyzických i právnických . Senát však neshledal skutečně žádný důvod , aby se centrálně evidovali ti , kdo jízdenky nakupují . Připomínám , že na evropské úrovni se s ohledem na soukromí občanů debatuje o zrušení tzv . systému PNR - Passenger Name Records , tedy systému , který takto shromažďuje osobní údaje o cestujících aerolinek . Původní účel , poměrně silný , konkrétně ochrana před terorismem , neobstál v očích Evropského soudního dvora zejména pro svou plošnost a nezacílenost . Zkrátka se pro jistotu sbírala data o všech . Před dvěma lety rozhodl Evropský soudní dvůr o tom , že dohody o zavedení PNR mezi Evropskou unií a Kanadou odporuje primárnímu evropskému právu . Je proto zjevně neadekvátní , aby se systém evidence cestujících a kupujících jízdenek zaváděl i u elektronických nákupů jízdenek na vlaky .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities