ps2017-028-05-002-027.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-04-24 ps2017-028-05-002-027 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(10.00 hodin) Poslanec Lukáš Černohorský Děkuji za slovo . Prostřednictvím pana předsedajícího k panu poslanci Bláhovi . Ty terminály , to je problém v tom , že máme v podstatě dva monopolní dodavatele karet , což je MasterCard a Visa . A oni sami si stanoví takové poplatky , že ta marže , která by potenciálně zůstávala bankám , je naprosto minimální . A to je právě to , co se snaží řešit tento zákon , že umožní otevřít okénko pro čtvrtého operátora , který vytvoří konkurenční prostředí . Ono po pravdě řečeno , náš trh , všichni se sice vymlouvají na to , že je malý , ale on je tady dostatečný prostor , aby generovali dostatečně velké zisky , které vyvádějí do svých mateřských společností . Takže určitě je tam i prostor pro to , abychom tady měli data za výhodnější ceny , abychom dostávali lepší služby . Děkuji . Předseda PSP Radek Vondráček Děkuji . Další faktická poznámka pan poslanec Nacher . Poslanec Patrik Nacher Já jsem myslel , že se přihlásím jenom na tu debatu . Musím reagovat fakticky na kolegu Bláhu . Ono to tak není . Když to srovnáme , jak tady fungovalo bankovnictví před 14 lety , on tady vzal bankovnictví , tak tady skutečně ten rozdíl žádný nebyl a člověk neměl šanci získat účet bez poplatků . Dneska po deseti letech jsou banky nejvíc výdělečné v Evropě , i přesto od toho vrcholu klesl výběr z poplatků o sedm miliard . O sedm miliard . Máme tady minimálně sedm bank , které mají nabídku bezpoplatkového účtu , a to bez jakýchkoli podmínek , to znamená , že ta konkurence prostě funguje a ani nemusí být přijata nějaká cenová regulace . Takže to tak není . Pokud jde o ty terminály , tak tam to , pokud já si dobře vzpomínám , tam to provozuje pět , teď vlastně nově šest bank . Bojují o ty klienty , a dokonce to je právě jedna z věcí , která je - kdyby mě kolega Bláha poslouchal - že platba kartou u obchodníka je regulovaná : 0 , 2 % u debetních karet , 0 , 3 % u kreditních karet . To znamená , že to je jedna z věcí , kde se Evropská unie vydala cestou cenové regulace , a samozřejmě se to potom projevilo , vyhřezlo to někde jinde . Například , že se ztratily ty benefity , pokud jde o kreditní karty , apod . Takže ono všeho s mírou . Tak tolik stručná reakce . Předseda PSP Radek Vondráček Děkuji . Přečtu omluvy . Omlouvá se pan poslanec Milan Hnilička mezi 11 . a 13 . hodinou z pracovních důvodů . Omlouvá se paní poslankyně Věra Adámková od 10 do 12 hodin z pracovních důvodů . Faktická poznámka pan poslanec Bláha . Poslanec Jiří Bláha Kolegyně , kolegové , já se vám to pokusím ještě jednou vysvětlit . Opravdu to tak nefunguje . Veškeré služby , veškeré produkty , které v rámci svého podnikání nakupuji , tak pište si , že 99 % díky tomu , že jsem z České republiky , tak nakupuji dráž , než je nakupují v zahraničí , přestože mají vyšší příjem peněz , vyšší ziskovost atd . Prostě to tak je . Třeba teď naposled jsme si dělali výměnu papírových utěrek na ruce . Tak jenom ty zásobníky v Německu jsem schopen nakoupit levněji než u nás v Česku . A takhle můžu jít od služby ke službě : stroje , zařízení , energie , suroviny , všechno díky tomu , jak ten trh je malý , jak někdy i čím více je hráčů na trhu , tím mají menší možnost vydělat , a proto jsou pak služby i dražší . Takže neplatí vyšší konkurence v případě našeho státu . Nás je deset milionů , vždyť jsme jedno větší město v Americe ! Zkuste se nad tím zamyslet , děkuji . Předseda PSP Radek Vondráček Děkuji . Tím jsme se vypořádali s faktickými poznámkami , aspoň doufám , ano . A jako další je přihlášen pan poslanec Valenta . Poslanec Jiří Valenta Děkuji za slovo , pane předsedo . Kolegyně , kolegové , vážení členové vlády , nedá mi , abych se jako sněmovní zpravodaj posledních dvou novel zákona o elektronických komunikacích , a to v letech 2014 a 2017 , k této problematice alespoň rámcově s pár poznámkami nevyjádřil . Musím poctivě konstatovat , že předložený vládní návrh lze samozřejmě přivítat , tedy jestli je myšlen skutečně poctivě . A jestliže ano , tak je potom lhostejno , kdo jej předkládá . Žabomyší , zejména mediálním způsobem vedené války o to , kdo komu vykrádá volební program či kdo přišel s tou či onou myšlenkou na vylepšení zákona o elektronických komunikacích , jsou navýsost jen trapným a zbytečným divadýlkem . Narážím tak na fakt , že nyní řešíme několik velice obsahově podobných , avšak jaksi zbytečně ideologicky paralelně vedených návrhů . Jsem totiž přesvědčen , že nejspíše všichni , jak zde sedíme , jsme motivováni a vedeni stejnou snahou o snížení nesmyslně vysokých cen hovorů a mobilních dat v naší zemi , ovšem ne všichni máme stejnou šanci , že když něco předložíme , tak to legislativním procesem projde až do konce . (Někteří poslanci spolu hlučně debatují.) Možná by nebylo od věci příště opoziční úsilí tam , kde se jeví významný obsahový průsečík , sjednotit tak , jak se to povedlo např . u zákona o digitální službě . Konkrétně ale k této novele . Například odejít od operátora po třech měsících po podepsání smlouvy bez jakéhokoli finančního postihu nebo jej změnit za dva dny je jistě chvályhodné směrem ke spotřebitelům , ať to předkládá kdokoliv . Určitě i některé další navrhované změny mohou napomoci funkčnosti a kvalitě konkurenčního prostředí . Bohužel možností , kam však může dotyčný nespokojený český zákazník odejít , zase tolik u nás není . A toužebně očekávaný čtvrtý operátor situaci , alespoň podle mého názoru , zásadním způsobem nenapomůže . To si zbytečně nenamlouvejme . Říká se však , že nemusí vždy jen pršet , někdy stačí , když kape . Už jen to samotné narušení stávajícího oligopolu tří operátorů , jak tady zmínila i paní ministryně , u nás je již více než nutné a potřebné . Osobně tento stav kritizuji již několik let . Činil jsem takto bohužel vždy pouze z opoziční lavice , takže reálná šance na změnu byla pramalá . Neshodl jsem se tehdy ani s bývalým ministrem financí , expředsedou hospodářského výboru a nyní náměstkem na Ministerstvu průmyslu a obchodu panem Ivanem Pilným , se kterým se právě zde na tomto místě v roce 2017 při projednávání novely stejného zákona strhla velká názorová polemika . Dnes však vláda můj tehdejší názor na nutnou modifikaci tržního prostředí v oblasti elektronických komunikací tímto svým návrhem prakticky potvrzuje . Někdo by mohl namítnout , že oligopol operátorů tady nebyl oficiálně nikdy prokázán , jinak by se muselo dle zákona jednat . Do jisté míry je to pravda , ovšem oligopolní stav na trhu se velice těžko prokazuje . V našem případě ale lze využít např . analýzu velkoobchodního trhu mobilních služeb , kterou zpracoval Český telekomunikační úřad , která jasně dokladuje , že v České republice funguje minimálně tzv . tacitní koluze . Tento pojem znamená , že přestože operátorům nelze prokázat , že se na společných strategiích domlouvají , tak i přesto poté postupují shodně . Ale například náměstek ministra průmyslu a obchodu , resp . ministryně průmyslu a obchodu pan Očko dokonce explicitně potvrzuje , že oligopol tady skutečně je . A já k tomu dodávám , že je tedy nutno jej rozbít , a to zejména proto , abychom odstranili poškozování domácností všemocnými operátory , kteří jim účelově škrtí data . Jako předchozí zpravodaj zákona o elektronických komunikacích jsem tady již v roce 2014 popisovaný oligopol kritizoval , podpořil i vstup dalšího operátora , ale vláda k tomu byla slepá a hluchá , a to bohužel včetně tehdejšího vicepremiéra Babiše , který dnes tak velice chvátá , jaksi až podezřele , na vylepšení zjevně nedobrých podmínek pro naše občany . Ostatně na něco bych se v tomto ohledu rád pana předsedy vlády zeptal , kdyby tady byl , ale on odešel , takže aspoň virtuálně a určitě mu to bude nějakým způsobem poté tlumočeno . Tedy konkrétně , pane premiére , myslíte to s těmi vašimi aktivitami ke snížení cen hovorů a přenášení dat skutečně vážně , nebo je to jen jakási z nouze ctnost a drobek od stolu vynucený nespokojenou veřejností a také , a to v neposlední řadě , blížícími se eurovolbami ? Proč by jinak loni paní ministryně Nováková odvolávala svého náměstka Ondřeje Malého , kterého jsme nejen já , ale i odborná veřejnost registrovali jako velkého propagátora snížení cen dat , a nahrazovala ho již zde zmíněným Ivanem Pilným , který obratem po nástupu do úřadu prohlásil , že snižování dat není jeho prioritou ? Přestože si pana Ivana Pilného odborně velice vážím , některé jeho výroky nejspíše v jejich až zavádějící složitosti prostě nechápu , přičemž jednou z těch nejslavnějších rad byla ta o důchodcích , jak si jistě pamatujete , kteří by si měli jít přivydělávat ke svému nízkému důchodu na sekačkách v parcích .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities