ps2017-028-05-002-027.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-04-24 ps2017-028-05-002-027 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(9.50 hodin) Třetí - přenesení čísla za dva pracovní dny . Zde jenom doplním paní ministryni právě se zdůrazněním - dva pracovní dny . Protože i v komunikaci s operátory došlo ke zjištění , že samotné nepracovní dny jsou samozřejmě i státní svátky a zde to úplně samozřejmě nefunguje , protože v přesunu čísel není pouze technický faktor , ale je tam i lidský faktor . Posledním bodem je definice spotřebitele ve vládním návrhu . A to je to , aby byl mezi spotřebitele brán i malý podnikatel , malá firma . To je v základu vše a nyní se tedy hlásím do rozpravy s přednostním právem . Předseda PSP Radek Vondráček Ano , děkuji . Otevírám obecnou rozpravu a potvrzuji , že pan zpravodaj s přednostním právem se přihlásil jako první , a dávám mu slovo . Poslanec Martin Jiránek Děkuji . Nyní již v rozpravě se chci vyjádřit z pozice navrhovatele bodu , který v pořadu schůze následuje , totiž bodu 28 , sněmovní tisk 417 . Jde o návrh zákona zcela stejného zaměření , které jsme jako téma před dvěma měsíci zdvihli . Nicméně vládní návrh je širší a v posledních týdnech spolupracujeme na jeho vylepšení . A protože respektuji dohodu , že jako nosič potřebných změn bude využit komplexnější vládní návrh , jménem předkladatelů tímto návrh zákona , kterým se mění zákon o elektronických komunikacích , sněmovní tisk 417 , stahuji . A nyní již do rozpravy k tématu samotnému . Osobně jsem velmi nadšený , že tuto novelu zde nyní řešíme . Před třemi měsíci jsem dal veřejný slib v Otázkách Václava Moravce , že pokuty za přechod zkusíme nějak snížit . Zda se to povede , jsem samozřejmě netušil . O to víc mě těší , že tu teď stojím . Děkuji všem , kteří se na přípravě novely podíleli . I proto , abychom vše dobře rozebrali a vykomunikovali , jsme s kolegou Nacherem uspořádali již dvě debaty na podvýboru pro ICT a telekomunikace a podvýboru pro ochranu spotřebitele . Na nich jsme s odborníky z oboru podrobně řešili technikálie , použitelnost a efektivitu jednotlivých návrhů na změny . V několika minutách vám představím , proč jsou tyto změny třeba . To , že tu máme drahá mobilní data , všichni víme . Máme na to hromadu čísel a mohli bychom to tu řešit hodiny . Každopádně jelikož nemůžeme nařídit mobilním operátorům , za kolik mají prodávat volání a data , tak v základu potřebujeme zvýšit konkurenci na trhu mobilních operátorů . Tak můžeme pomoci dlouhodobě snížit pro lidi ceny . Náš trh je jednoznačně až moc zabetonovaný a přesuny zákazníků mezi jednotlivými operátory jsou velmi nízké . Lidé vlastně nemají ani moc šancí vybrat si výrazně lepší nabídku , protože výrazně lepší nabídka jednoduše neexistuje . Nabídky všech tří operátorů jsou si velmi podobné a konkurenční boj probíhá jen ve firemních a speciálních retenčních nabídkách . A virtuální operátoři , kteří by s tím mohli něco dělat , kteří by mohli trh rozhýbat , mají zase velmi vysoké velkoobchodní ceny a nemohou tedy velké trojce u většiny zákazníků reálně konkurovat . A když už by tedy zákazník přejít chtěl , když se objeví nějaká o trochu lepší nabídka , je limitován právě tím , že musí zaplatit pokutu za předčasné ukončení smlouvy v řádu i několika tisíc korun . V souvislosti se zjednodušením přechodu mezi operátory , jak představila paní ministryně , musíme myslet i na chystaný plánovaný příchod čtvrtého operátora , který pro úspěšný start samozřejmě potřebuje co nejjednodušší systém přechodu mezi jednotlivými operátory . Uvedu jedno srovnání , proč je dobře , že nyní tuto problematiku řešíme . V Itálii před rokem přišel čtvrtý operátor . Ten dokázal za první čtyři měsíce získat tři miliony nových zákazníků , které přetáhl stávajícím operátorům . Tři miliony zákazníků za čtyři měsíce . Pro představu , náš největší operátor T - Mobile navýšil počet svých zákazníků za celý minulý rok , tedy za dvanáct měsíců , o jedenáct tisíc . Tři miliony za čtyři měsíce v porovnání u nás jedenáct tisíc za dvanáct měsíců . To je rozdíl v konkurenčním boji mezi námi a Itálií . Jak to nový operátor v Itálii dokázal ? Samozřejmě , za prvé , měl dobrou nabídku , za druhé však - a k tomu mířím - je to proto , protože v Itálii je osmdesát procent lidí bez závazku . Bez smlouvy , tedy bez rizika pokuty , takže mohou kdykoliv přejít a operátoři se tak o ně musí starat daleko více a pravidelně . U nás je to naopak , protože sedmdesát procent lidí závazek , zpravidla dvouletý , má , a musí tedy platit pokutu , když chtějí přejít předčasně . Pokud by tady nový operátor , který by k nám mohl přijít , nebo jeden ze stávajících , chtěl udělat cenovou revoluci a získat řádově třeba milion zákazníků , aby se mu to výrazné zlevnění vyplatilo , jeden měsíc může oslovit pouze 1 / 24 zákazníků , těch volných , kteří jsou na trhu . Všichni ostatní by s přechodem za lepší nabídkou museli platit pokutu . Pro podzimní aukci a možný příchod nového operátora proto , pokud nějak můžeme , potřebujeme trochu vydláždit cestu . Náš trh je opravdu malý a dost uzavřený a sehnat dobrého , motivovaného a silného operátora bude těžké . Myslím , že je vám všem jasné , že vysoká pokuta za odchod a složitost přechodu logicky snižují chuť lidí přecházet a operátorům vlastně vyhovují , protože daného zákazníka musí marketingově oslovovat a starat se o něj vlastně jen jednou za dva roky a ne po celou dobu . To je v základu k motivaci , proč tyto změny potřebujeme . Potřebujeme zvýšit konkurenci a potřebujeme pro přilákání čtvrtého operátora , aby se celkově samozřejmě zlepšily nabídky , a tím pádem ceny pro lidi . Tato novela je v základu jeden ze tří hlavních kroků , které nyní lze pro snížení cen volání a dat udělat . Další dva kroky , tedy příchod čtvrtého operátora v rámci chystané podzimní akce aukce kmitočtů a regulace velkoobchodních cen , vzhledem ke zvýšení konkurenceschopnosti virtuálních operátorů , jsou již primárně v rukou ministerstva a Českého telekomunikačního úřadu . Pokud se alespoň dva z těchto tří kroku povedou účinně zvládnout , budeme se moci dočkat výrazného zvýšení konkurence na trhu mobilních operátorů a konečně lepších cen pro lidi . Děkuji . Předseda PSP Radek Vondráček Děkuji vám . S faktickou poznámkou se přihlásil pan poslanec Bláha . Poslanec Jiří Bláha Vážené kolegyně , kolegové , chtěl bych se jenom znovu podívat na problém , o kterém se dneska bavíme . Osobně si myslím , že na to jdeme špatně , protože tady to zaznělo - zaznělo to tady - náš trh je příliš malý . Vezměte si , kolik tady máme bank , přesto se ty banky domluví . A zkuste si projít bankovní nabídku , jestli vám některá banka v rámci podnikatelského prostředí nabídne něco lépe . Jedni umí to , druzí něco jiného , ale ve výsledku jste na tom stejně , ať jste u jedné . Podívejte se na bankovní karty a strhávání poplatků za platbu zákazníka - 1 , 8 procenta chtějí ve finále všechny banky . Osobně si myslím , že bychom v tomto případě měli využít toho , že jsme v Evropě , a pokusit se udělat evropský trh s informačními technologiemi neboli s elektronickými službami . V ten okamžik máme možnost si sáhnout na ceny , jako jsou v Polsku nebo v jiných státech . V okamžiku , kdy zůstaneme zabedněni tady , opravdu jsme pro potenciálního podnikatele , který by měl tu službu tady nabízet výrazně levněji , nezajímaví , protože třeba oproti zmiňované Itálii rozdíl v počtu hlav nebo telefonů je neuvěřitelný . To jenom abychom se na to začali dívat trošku jinak . Předseda PSP Radek Vondráček Děkuji . Další faktická poznámka , pan poslanec Černohorský .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities