ps2017-026-09-008-064.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-02-12 ps2017-026-09-008-064 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(16.40 hodin) Poslankyně Helena Válková Děkuji , pane místopředsedo . Milé kolegyně , milí kolegové , ono to tady bylo všechno velmi detailně popsáno , co je obsahem toho návrhu novely trestního zákoníku , a já už vás nebudu unavovat znovu popisem té změny . V podstatě kriminalizujeme v současné době přestupková jednání postihovaná , nevhodná , nevhodné formy zacházení se zvířaty , čili je kriminalizujeme . Využíváme nástrojů trestního práva . To vždycky stojí za zamyšlení , jestli je to správné . Ale myslím si , že v tomto případě takovou poslední kapičkou , kterou asi přetekl pohár trpělivosti řady z nás , byl ten případ štěňátka , jehož osud koloval na sociálních sítích . Já to chci jenom připomenout , protože nejenom předkladatelka , ale my všichni , kteří jsme to viděli , jsme si říkali " musíme s tím něco dělat " , a protože byla velmi rychlá , využila , jak tady otevřeně říká , i podpory a pomoci právníka , který je na tuto problematiku specializovaný , tak jsme spolupodepsali ten návrh , bylo nás mnoho . Cíl toho návrhu je nezpochybnitelný - kriminalizovat a generálně preventivně působit prostřednictvím hrozby trestní represe na všechny , kteří by se podobným způsobem chtěli chovat . Nadto se přímo tedy nabízelo i rozšíření trestní represe , pokud jde o chov zvířat v nevhodných podmínkách , což považuji za dobré spojení , rozhodně věcně opodstatněné , takže v rámci toho jednoho návrhu řešíme dvě věcné problematiky úzce spolu propojené . Samozřejmě na to je reagovat třeba nejenom v oblasti viny , to znamená zavedení trestní odpovědnosti , ale i v oblasti sankce , čili přiměřeně trestat . A tady vidím největší problém toho předkládaného návrhu , který v podobě , která unikla i nám některým , kteří jsme spolupodepsali ten zákon , v podstatě říká - protože trestní zákon je od toho , že něco říká , deklaruje , snaží se zlepšit prevenci , předcházení určitým formám jednání . Ona v podstatě říká - když budete někoho týrat a bude to zvíře - tady jste naznačila jednu skutkovou podstatu , já doplním další - nejde jenom o to ublížení na zdraví , úmyslné ublížení na zdraví , ale například je to přísněji postižitelné než v současné době § 150 Neposkytnutí pomoci , kde je výslovně stanoveno , kdo osobě , která je v nebezpečí smrti nebo jeví známky vážné poruchy zdraví atd . , neposkytne pomoc , a to v případě , když mu nehrozí žádná újma , nebezpečí pro sebe nebo jeho blízké , tak je méně trestný , respektive hrozí mu nižší sankce než v případě základní skutkové podstaty v odstavci 1 , kde hrozí až tři roky , zatímco u té 150 , neposkytnutí pomoci , pouze až dva roky . Jenom na tomhle příkladě vidíte , že v zájmu dobré věci by se nám stalo , že bychom dost vážně rozkolísali ty trestní sazby , a myslím si , že by to nebylo správně , a je to ve více případech . Některé z nich tady zmínila paní předkladatelka , jiné se ještě nabízejí . Já si myslím , že tohle je všechno potom úkolem druhého čtení a výboru , které se tím budou zabývat , a samozřejmě i nás poslanců , kteří by měli v této oblasti být aktivní , já sama jsem to přislíbila , a snažit se to , co jsme spolupodepsali , vylepšit tak , aby to odpovídalo i té společenské škodlivosti jednání , které je zakotvené v trestním zákoně a které v českém trestním zákoníku je hodnoceno jako více či méně společensky škodlivé podle trestních sazeb . Myslím si , že člověk by vždycky měl být chráněn o chloupek , i symbolicky , více nežli zvíře . Otázka do diskuse i potom tedy do konkrétní formy navrhované změny . Další věc , kterou bych tak úplně neodbyla argumentací , kterou jsem před chviličkou od paní předkladatelky slyšela , je ta sankce - jednak její délka , která v praxi už nám dělá i u jiných alternativních zákazů činnosti deset roků problémy , jednak se nevyužívá , jednak těch deset let i ze zahraničních právních úpravy je vnímáno jako příliš dlouhé , a proto třeba já budu navrhovat zkrácení na pět roků . Ale to je teď předčasné . Musíme vycházet z toho , co se nám v praxi osvědčuje , co nikoliv , a přizpůsobit tedy , když už děláme nějakou novou právní úpravu - nebo nemusíme , ale měli bychom - , potřebám aplikační praxe a toho , co se osvědčilo . Já osobně považuji a nejvíce kladu za vinu , že jsem si pořádně nedočetla ten návrh do bodu , kdo kontroluje výkon , protože jinak je to tzv . bezzubá sankce . Pokud uložím zákaz a nebudu mít vhodnou osobu a vhodným způsobem zajištěnou kontrolu výkonu takového nového trestu zákazu chovu a držení zvířat , pak samozřejmě taková sankce nebude vůbec účinná . A navrhovaný probační úředník , kterých nemáme dostatek , který stěží zvládne výkon alternativních sankcí , které jsou mířené na pachatele trestných činů , ale současně se snaží i o to , aby zahrnuli do toho komplexu zacházení i oběti trestných činů , čili opravdu ty pravomoce a kompetence probačních úředníků jsou vymezené jinak , než aby chodili a kontrolovali na pozemcích , kde jsou chována zvířata , zda se zákaz dodržuje , nebo nedodržuje , tak rozšiřovat tyto jejich kompetence . Tímto směrem si myslím , že by uškodilo tomu původnímu a v zákoně o Probační a mediační službě dobře formulačně i věcně zakotvenému poslání . Čili práce s pachatelem trestného činu , posléze i s obětí , nebo současně i s obětí , v zájmu jeho co nejrychlejší resocializace a minimalizace rizika recidivy trestné činnosti . Tady si myslím , že musíme doslova tedy v tomto případě vymyslet trošku jiný mechanismus nebo postup . A já věřím , že vedeni jednotným záměrem zlepšit ochranu zvířat před formami , jaké reprezentuje týrání nebo chov zvířat v naprosto nevhodných podmínkách , nakonec k závěru , který bude akceptovatelný pro většinu z nás v Poslanecké sněmovně , dojdeme . Čili za sebe poté , co jsme se seznámili všichni s tím návrhem , tak já můžu jenom navrhnout , a jako zpravodajka určitě to prosazuji , abychom pustili tuto normu , tento návrh , byť z mého pohledu trpí jistými vadami jak v oblasti formálně právní , tak v oblasti faktického výkonu jistými vadami , pustit do druhého čtení a ty jeho vady v rámci pozměňovacích návrhů potom napravit . Děkuji . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji paní zpravodajce za její zpravodajskou zprávu a mohu tedy otevřít rozpravu , do které jako první přihlášený je pan poslanec Dominik Feri . Připraví se pan kolega Tomáš Kohoutek . Prosím , pane poslanče , máte slovo . Poslanec Dominik Feri Děkuji za něj , pane místopředsedo . Vážené kolegyně , vážení kolegové , vážení členové vlády , v zásadě dvě věci . Za prvé bych chtěl poděkovat vládě , že k tomuto návrhu dala neutrální stanovisko . U opozičních návrhů to nebývá zvykem . Myslím si , že u tohoto návrhu je to dané tím , že ta podpora byla zkrátka tak široká , i z řad poslanců koaličních stran , velmi jim děkuji za podporu , že se to zkrátka nedalo odbýt , a zároveň ta problematika a materie je zkrátka tak zásadní a hýbe společností , že se to zkrátka nedá přejít . Za to vládě opravdu velmi děkuji . Byla to už tato vláda , byť tento návrh tu je přibližně půl roku . A pak také druhá věc , ta se týká otázky zásahu do trestního kodexu z opozičních lavic . Byl bych asi ten poslední , kdo by volal po tom , že je potřeba aktivisticky zasahovat do kodexů , už jsme tady měli návrhy , které se týkaly občanského zákoníku , anebo do jiných velkých kodexů , ucelených děl , z opozičních lavic nějakými dílčími návrhy . Na druhou stranu právě ta zmiňovaná široká podpora ukazuje , že se řešení této problematiky nebudeme zkrátka moci vyhnout .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities