ps2017-026-09-008-064.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-02-12 ps2017-026-09-008-064 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(16.30 hodin) V souvislosti s tím navrhujeme zavedení nového trestu zákazu chovu a držení zvířat . Tento trest má kompenzovat nedostatky v ukládání trestu zákazu činnosti a trestu propadnutí věci - zvířete - osobám , které se trestné činnosti dopustily v souvislosti s držením nebo chovem zvířete či péčí o něj . S ohledem na připomínky veřejnosti byla trestnost takzvaných množíren rozšířena i na případy chovu zvířat v nevhodných podmínkách bez existence úmyslu a nutnosti jeho prokázání v trestním řízení se zvířaty obchodovat . Z důvodu dodržení zásady subsidiarity trestní represe je jednání podmíněno tím , že se musí jednat o větší množství zvířat . Chov zvířat v nevhodných podmínkách za účelem obchodu a kořistění z něj , takzvaný množírenský byznys , je pak postihován přísněji v rámci kvalifikované skutkové podstaty . Kořistěním se rozumí jakýkoliv způsob získávání majetkového prospěchu z takového jednání . Za trestný čin chovu zvířat v nevhodných podmínkách bude odpovědná i osoba , která zajistí potřebné doklady nebo potvrzení za účelem vývozu zvířat do jiného státu , osoba , která zvířata vyveze , osoba , která pronajme nemovitost , ve které je množírna provozována , a podobně . Ještě něco málo k účinnosti . Navrhuje se , aby zákon jako celek nabyl účinnosti patnáctým dnem po jeho vyhlášení . Navrhovaná úprava nepředpokládá rozsáhlejší související či navazující změny právního řádu . Předkladatelé mají za to , že obecnou úpravou účinnosti se dává dostatečný prostor adresátům právní úpravy pro seznámení se s ní vzhledem k jejímu relativně stručnému rozsahu . Vláda návrh zákona projednala a posoudila na své schůzi 24 . července minulého roku a zaujala k němu neutrální stanovisko s tím , že upozorňuje na některé skutečnosti , které doporučuje při dalším projednávání tohoto návrhu zohlednit . Dle vyjádření vlády není například z návrhu zákona zřejmý dopad uložení trestu zákazu držení a chovu zvířat na vlastnické právo ke zvířeti . Z navržené právní úpravy dle vlády nelze dovodit , že by zvíře mělo připadnout státu . Dále , není stanovena lhůta v rámci vykonávacího řízení , během které by měl pachatel zajistit umístění zvířete na vhodné místo nebo jeho prodej . Není ani řešeno , jak by se mělo postupovat , pokud se toto nepodaří . K tomu lze uvést , že navržený trest zákazu chovu a držení zvířat směřuje k činnosti odsouzeného pro futuro , to je v návaznosti na trestní odsouzení tak , aby napříště bylo páchání předmětné trestné činnosti zamezeno , aby v budoucnu již nemohl mít zvířata ve své dispozici . Neřeší tedy otázku vlastnického práva odsouzeného ke zvířeti , které bylo předmětem útoku trestného činu , pro který byl v daném případě odsouzen . Ostatně k uvedenému lze uvést příklad , že například i v případě uložení zákazu řízení motorového vozidla jako trestu zákazu činnosti neřeší zákonná úprava v trestním zákoníku otázku omezení či zánik vlastnického práva k vozidlu samotnému . Stejně tak je i v posuzovaném případě rozhodující , že odsouzený fakticky nebude mít zvířata ve své dispozici , nikoliv že nebude jejich vlastníkem . Nadto lze uvést , že ve vztahu ke zvířeti , jež bylo předmětem útoku trestného činu , pro který byl pachatel odsouzen , bude i nadále možné uplatnit trest propadnutí věci , neboť v souladu s ustanovením § 134 trestního zákoníku se ustanovení o věcech vztahují i na živá zvířata . Vláda ve svém stanovisku upozorňuje na nedostatečnou úpravu kontroly výkonu trestu zákazu chovu a držení zvířat . Podle vlády není z návrhu zřejmé , zda kontrola bude moci probíhat i na pozemcích , které nejsou ve vlastnictví odsouzeného . Vláda má pochybnosti , zda se u oprávnění probačního úředníka provádět namátkové kontroly nejedná se o nepřiměřený zásah do základního lidského práva na nedotknutelnost obydlí . Podle našeho názoru je pojem " pozemky odsouzeného " třeba vykládat nejen jako pozemky , k nimž má odsouzený vlastnické právo , ale také jako pozemky odsouzeným pronajaté či pozemky , v nichž odsouzený chová či drží zvířata na základě jiného právního titulu či svolení vlastníka . Pokud jde o namátkové kontroly probačního úředníka , nejde o novum zaváděné do právního řádu České republiky v souvislosti s tímto navrhovaným trestem . Na obdobném principu může být prováděna kontrola výkonu trestu domácího vězení , který se ukládá rovněž za přečin . Je - li taková úprava ústavně komfortní , pak není důvodu zpochybňovat její konformitu ve vztahu k navrhovanému trestu zákazu chovu a držení zvířat . Vláda se také vyjadřuje k některým pojmům v návrhu zákona . Například pojem " držení , chov a péče o zvíře " není podle vlády v textu návrhu zákona ani v důvodové zprávě nijak upřesněn . Slovní spojení " větší množství " v definici trestného činu " chov zvířat v nevhodných podmínkách " je pak neurčité . Bylo by vhodnější používat již zavedený pojem " větší počet zvířat " . Nepovažuji za nutné uvedené pojmy opětovně definovat , neboť jde o pojmy v právním řádu již ukotvené a zažité . Držení , stejně tak jako v případě poměru občanského práva , znamená primárně faktickou dispozici se zvířetem . Nahrazení pojmu " větší množství zvířat " za pojem " větší počet zvířat " by s sebou neslo určité důsledky . Stávající právní úprava skutečně pracuje s pojmem " větší počet zvířat " . Ve vztahu k těmto ustanovením dospěla soudní praxe k závěru , že by mělo jít nejméně o sedm kusů zvířat . Je tedy třeba uvážit , zda je žádoucí tento závěr vztáhnout též k ustanovením , jejichž primárním úkolem je postih nežádoucího množírenského byznysu . Užití pojmu " větší množství zvířat " , s nímž zákonodárce dosud nepracuje , by umožnilo , aby byl obsah tohoto pojmu definován teprve následnou soudní praxí a třeba i odchylně od dosud zavedeného . Dámy a pánové , velmi stručně si ještě na závěr dovolím několik málo poznámek . Ten návrh zákona byl psán odborníky na trestní právo z právnických fakult . Jeden z právníků , který se dlouhodobě ve své praxi zabývá právě týráním zvířat , pan doktor Plicka , byl mimochodem i vyhlášen právníkem roku 2018 , je taktéž tedy autorem tohoto návrhu . Myslím si , že návrh je tedy zpracován velmi kvalitně . Samozřejmě je na diskusi následně v dalších čteních , zejména tedy na výborech , na výboru ústavněprávním , případně doladit nějaké nesrovnalosti i třeba podle výtek , které vláda přijala , byť jsem se samozřejmě snažila na ně už teď v úvodu odpovědět . Počet týrání zvířat v České republice bohužel neklesá . Všichni jsme asi měli možnost vidět celou řadu velmi hrozivých případů , a bohužel tresty , které byly uděleny těm , kteří se dopustili těchto činů , kteří páchají tyto činy , jsou v České republice opravdu velmi nízké a jediný případ , kdy by byl někdo odsouzen k trestu odnětí svobody , byl až teprve v nedávné době . Přestože tedy dochází k celé řadě takovýchto činů , včetně tedy takzvané praxe množíren , zatím jsou u nás tresty trestuhodně lakonické . A tento návrh zákona je vlastně prvním pokusem právě definovat pojem množíren v zákoně , protože doposud nic takového naše právní předpisy neznají . Samozřejmě to neznamená , že každý , kdo týral zvíře , by měl skončit až ve vězení . Jsou tady určitě jiné formy trestu podle závažnosti , ale ty nejbrutálnější formy si podle předkladatelů určitě zaslouží tvrdší postup . Ono se totiž nejedná jenom o týrání zvířat , ale podle celé řady studií , mezinárodních studií , ti , kteří páchali trestnou činnost právě týrání zvířete , se v budoucnosti byli schopni dopouštět podobné trestné činnosti týrání i na lidech . A myslím si , že jako forma prevence by právě ty tresty , které by měly odrazovat pachatele , měly sloužit . To je také jeden z důvodů , proč tedy přistupujeme k této novele . Děkuji vám velice nejenom za podporu zařazení tohoto bodu . Vám , vážené kolegyně a kolegové , kteří jste připodepsali návrh , děkuji i za to . A velmi vás žádám o podporu tohoto návrhu , tak abychom jej mohli diskutovat odborněji právě v dalších čteních , zejména tedy ve výboru . Děkuji za pozornost . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji zástupkyni navrhovatelů paní poslankyni Markétě Pekarové Adamové . Ještě než budeme pokračovat a udělím slovo paní zpravodajce , konstatuji omluvy došlé předsedovi Sněmovny , a to paní Margity Balaštíkové od 16.30 do 17.30 , od 16.30 do konce jednacího dne se omlouvá Ondřej Benešík a od 17.00 do 19.00 pan poslanec David Pražák . Nyní požádám zpravodajku pro prvé čtení paní poslankyni Helenu Válkovou , aby nám přednesla svou zpravodajskou zprávu . Paní zpravodajko , máte slovo .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities