ps2017-016-04-003-060.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-06-29 ps2017-016-04-003-060 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(11.00 hodin) Místopředseda PSP Petr Fiala Děkuji . Nyní s přednostním právem v rozpravě pan předseda Gazdík . Máte slovo . Poslanec Petr Gazdík Dobrý den , dámy a pánové . Máme před sebou novelu školského zákona , na kterou velmi úpěnlivě odborná školská veřejnost čeká . Přestože je to náš poslanecký návrh , tak bych chtěl velmi poděkovat Ministerstvu školství i kolegům poslancům hnutí ANO za to , že se chovali ve výboru společně velmi konstruktivně , skutečně v zájmu odborné veřejnosti , tak aby ve školství nenastal chaos . Ten chaos může nastat velmi snadno , jednak tím , že ta reforma bude , jak je tady návrh kolegy Klause , odložena o dva roky , v takovém případě , jak jsem o tom mluvil už ve druhém čtení , se dostaneme do stavu , kdy po Novém roce minimálně pět krajů nebude schopno doručit jednotlivým učitelům ani tarifní platy , natožpak nějaké příplatky či něco navíc . To je velký problém a my bychom ho měli řešit . Věřím , že se podařilo dohodnout dobrý kompromis , který vyřeší jak problém obcí s dvouletými dětmi , který se dá skutečně řešit jinak , není to tak , a z mého pohledu je to typická subsidiární pravomoc , kdy si obec má sama upravit , jestli chce zřídit dětskou skupinu , jestli chce dobudovat školku , jestli ví o tom , že se bude rozvíjet více a budou se jí rodit děti více minimálně v příštích šesti až deseti letech , nebo bude stagnovat . A to bychom neměli řešit skutečně my zákonným příkazem , tak jak to doposud v zákoně bylo . Mrzí mě , že patrně neprojde zrušení povinnosti posledního předškolního roku , protože z mých ohlasů v terénu je to skutečně jenom hloupé , byrokratické opatření , které každý rodič může obejít tím , že řekne , že si dítě bude vzdělávat doma . Učitelé a ředitelé s tím mají jenom byrokracii a celkem k ničemu to není . Rozumím ale některým kolegům , kteří říkají , že je to zavedeno velmi krátce a že to chce vyhodnotit . Děkuji vám za pozornost a věřím , že schválíme dobrou novelu školského zákona . Místopředseda PSP Vojtěch Pikal Dobré dopoledne . Také děkuji . Nyní prosím do rozpravy pana poslance Ventrubu . Máte slovo , pane poslanče . Poslanec Jiří Ventruba Děkuji . Vážený pane předsedající , pane ministře , dámy a pánové , moji předřečníci už řekli mnohé , co jsem chtěl zdůraznit , ale chci říct , že novela tohoto zákona se mě dotýká nejenom jako poslance , ale jako rodiče . A chtěl bych říct , že to zajímá hlavně rodiče a mateřské školy v terénu . Já jsem si také prošel tento terén , ať už v naší obci Modřicích , kde jsme zřizovatelé , na Jihomoravském kraji , kde je oddělení , které má vzdělávání na starosti , s paní vedoucí . A chci jenom zdůraznit věci , které chodily ať už v poště , nebo v telefonních hovorech . Chci potencovat projednávání školského zákona , jednak povinnosti mateřských škol přijímat děti od dvou let a pak k tomu povinnému předškolnímu vzdělávání v rozsahu jednoho roku . Víte dobře , že ve Sněmovně , a to jsem rád , jsme byli svědky příspěvků , které obhajovaly argumenty pro i proti . Musím říct , že k podpoře toho druhého jsme dostali , nebo aspoň já jsem dostal , večer mail od prezidenta spolku Pedagogické komory - nevím , jestli jste to dostali - Ing . Radka Sárköziho . A musím říct , že mě to zaujalo , protože je to napsáno velice pěkně . Teď pominu všechno to , co už jsme si řekli , ale podpořím trošku jinou statistikou svého předřečníka pana poslance Klause mladšího . On říká , a to je ten druhý bod , který není vůbec jasný , jestli schválíme , nebo neschválíme , a to je tedy konstatování Pedagogické komory , že povinné předškolní vzdělávání od pěti let v mateřské škole se v praxi neosvědčilo , že počet dětí v mateřské škole dokonce oproti loňsku poklesl , a Evropská unie doporučuje , aby v předškolním vzdělávání bylo 95 % dětí , a my jsme měli 96 , 4 už před zavedením povinného předškolního vzdělávání . To jenom tak na dodání . To , co jsme si řekli o mateřských školkách . . . U nás v mateřské školce v Modřicích je výjimka . My bychom teoreticky kapacitně mohli vzít ty dvouleté děti , ale nejsou zatím peníze na vybavení a nejsou tam ani ti pedagogové . Víte dobře , že by to neměly být učitelky , ale měly by to být ty sestřičky nebo chůvy atd . Takže přijměte tento můj příspěvek k tomu , abych podpořil - podpořil , a to jednoznačně - novelu tohoto zákona , protože si myslím , že to bude dobré nejen pro rodiny tradičního - paní poslankyně Gajdůšková tady není , prostřednictvím pana předsedajícího - ale i netradičního typu rodiny , ale myslím si především pro naše nejmenší pokolení . Děkuju pěkně . Místopředseda PSP Vojtěch Pikal Také děkuji . Nyní prosím paní poslankyni Valachovou . Máte slovo . Poslankyně Kateřina Valachová Vážený pane předsedající , vážené kolegyně , vážení kolegové , dovolte mi , abych také já přičinila několik slov k podaným pozměňovacím návrhům do této novely školského zákona . Za paradoxně nejdůležitější změnu , byť to samozřejmě nikdo nepředpokládal při předložení tohoto poslaneckého návrhu , podle mého soudu je nutno považovat posunutí startu nového financování našich mateřských , základních a středních škol . Samozřejmě není šťastné , jakým způsobem se tato změna projednávala v Poslanecké sněmovně , tedy s jakou rychlostí a bez příslušných rozprav . A není samozřejmě šťastné také to , že v tuto chvíli účinnost příslušných pravidel nového financování mateřských , základních a středních škol začíná již od 1 . září , a je tedy jasné , že v tuto chvíli řada ředitelů škol neví , podle jakého způsobu financování tedy nakonec bude pokračovat . K novému financování mateřských , základních a středních škol se chci vyjádřit zejména proto , co tady zaznělo z úst předkladatele . Mateřské , základní a střední školy jsou v tuto chvíli financovány tak , že nemáme žádnou jistotu z hlediska objemu rozpočtu , tak jak ho schválíme tady jako poslanci , poslankyně v Poslanecké sněmovně , že také tyto finanční prostředky doputují ve stejné míře k dětem ve všech krajích v České republice . A toto si myslím , že je špatně . Stejně tak je špatně , že nemáme jistotu jako zákonodárci , nebo ti , co schvalují státní rozpočet , že budou zvýšeny platy učitelů , učitelek našich škol stejným způsobem , jak zákonodárce předpokládá , ani nemáme jistotu u mezd nepedagogických pracovníků . A stávající systém financování tak žádným způsobem nereaguje na to , jaká je struktura škol v tom či onom kraji . Výsledek je samozřejmě nespravedlivé financování škol , nepředvídatelné . Ředitelé škol nemohou plánovat rozvoj svých pedagogických týmů , nemají jistotu ani jasné transparentní pravidlo , kolik dostanou finančních prostředků rok co rok na zkvalitňování výuky vzdělávání ve školách . Z mého pohledu , tak jak prostřednictvím pana předsedajícího navrhl řešení stávající situace pan poslanec Vondrák svým pozměňovacím návrhem , to znamená , jedná se o jakési posunutí zejména přechodných ustanovení reformy financování regionálního školství tak , abychom učinili řekněme komfortnější situaci pro Ministerstvo školství , mládeže a tělovýchovy při zavedení reformy , tak tento pozměňovací návrh je tedy krajně přijatelný .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities