Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-06-29 ps2017-016-04-003-060 [ParCzech.ana]
Agenda Item Title
60. Návrh poslanců Václava Klause, Petra Fialy, Zbyňka Stanjury a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 61/ - třetí čtení
Ksamotnémumerituvěci.Novela,jakužtadybylořečeno,setýkáškolek,týkalasepovinnéhozajištěnímístaprodvouletédětiveškolkách,kterénovelanavrhujezrušit,týkalasepovinnéhopředškolníhovzděláváníatýkalaseotázkyplacení.Tatotřetíčástužnynítamnení,protoženeprošlavýboremanikdotakovýpozměňovacínávrhnenačetl.Dovoltemikrátcezalobbovatktěmtodvěmavěcem.Povinnáškolka,posledníročník,vpátémročníku,budehnedvprvnímhlasování.Jájsemnavrhltutopovinnostzrušitaškolskývýbortotedytěsněnepodpořil,aleřeknuvámktomupárslov.Přes94%dětíuždoškolekbeztohochodilo,bezohledunazákon,kterýbylpřijat.Zákonbylpřijatsnadsúmyslempomocisociálněnejslabšímnebonějakýmvyčleněnýmskupinám.TadysidovolujiocitovatzprávuČeskéškolníinspekce."Nepodařilosezapojitděti,prokterébybylposledníškolnírokpovinný,zhruba3%dětízpopulačníhoročníku,zejménaty,prokterébypředškolnívzděláváníbylonejvícepřínosné,protožepocházízesociálněaekonomickyznevýhodněnéhoprostředí."Nebolitentozákonjaksinefungujevpraxinatuskupinutěchdětí,kterépakčastotřebaaninechodídoškolyaprokterésnadpůvodnínavrhovatelzákonatozamýšlel.Zadruhénenístanovenápročástdětíspádovámateřskáškola,čilinenívůbecjednoznačnýtenlegislativnípostup.Zatřetí,povinnépředškolnívzděláváníznamenalonárůstadministrativypropracovníkyškol,napříkladvoblastiorganizacezápisů,sledováníspádovýchdětí,sledovánídocházky,vymáhánípravidelnédocházky,zdůvodňováníabsencíatakdále.Čilidovolujisinavásapelovat,podpořtetenprvnípozměňovacínávrh,kterýnačetlapaníposlankyněKozlovázaPiráty,protožeskutečnětenzákonsemíjíúčinkemapřinášíspíšjenombyrokracii.Uvidíme,jaktoveSněmovnědopadne.Druháčást.Dvouletédětiobligatornědoškoleknepatří.TadypanovalaširokáshodanapříčpolitickýmspektremaškolskývýborsepřiklonilkverzipanaposlanceRaise,kterýtopřesněspecifikoval,atotobudupodporovat.Čilitojetačást,kterásimyslímbyurčitětímzákonemmělaprojít.Třetívýznamnáčást,okterésednesbudehlasovat,senetýkalapůvodníhomeritavěci,týkalaseodkladureformyfinancování.Možnosti,kterédneskamáme,jsoudvě.Buďodložitodvaroky,jakjsemnavrhovaljá,neboodložitorok,jaknavrhovalpanministr,respektivepanVondrákprostřednictvímpanaŠpičáka.Tadyzasesidovolujizalobbovat,kdyžmámtoslovo,ozvolenítédelšílhůty,protožetatoreformajestskutečněnebezpečnou,atoříkámbezjakékolivideologicképředpojatosti.Velmivýraznýmzpůsobemnavýšípočetfinančníchprostředků,kteréstátbudedoškolstvípumpovat,anižbydosáhlatoho,žeučitelédíkytomudostanouvícepeněz.Samavládavesvémmateriáluříká,žedoškolzamíří9600až10000učitelůnavíc,učitelů,kterénemáme.Horkotěžkoshánímematikáře,chemikáře,učiteleodbornýchpředmětů.Čilivíceménějdeonafouknutíškolskéhosystémuanikolivořešeníreálnýchproblémů,kterémáme.Tadymyslímdošlotroškukzatemněnípojmůvtédiskusi,cotadybylavprvnímčtení,žeskutečnětukritikusoučasnésituacejásdílím.Pouzesimyslím,ženápravatoutopodivnoupseudoreformoufinancovánínenítapravá.Čilitojedruhýlobbing,kterýsidovolujiříci.Ktěmostatnímbodůmsevyjádřímtady,ažbudemehlasovat,aťjižnezdržuji.AsinejvýraznějšíjenávrhpanaposlanceČižinského,kterýbyltamimplementovánjakopozměňovacínávrh,mámetadyisamostatnýzákonpakpřípadně.Čilitojezasetavěc,kterouskupinaposlancůtadypodala,alejinakteďužvástímnechcizdržovat.Děkujizapozornost.Místopředseda PSP Petr FialaDěkujipanuposlanciKlausovi.Otevírámrozpravu,dokteréjespřednostnímprávempřihlášenpanpředsedaGazdík.Poněmudělím...(O slovo se hlásí zpravodaj Bartoň.)Zpravodajmátaképřednostníprávo,aleprvníhojsemvidělvrozpravěpřihlášenéhopanapředseduGazdíka.Pokuddátepřednostpanuzpravodaji(předsedající se obrací na poslance Gazdíka),udělímmuslovo.Prosím,panezpravodaji,máteslovo.Jájenompodotýkám,žejsmevetřetímčtení.Podlejednacíhořáduvystoupípouzenavrhovatel,pakseotevírározprava,pakmůževystoupitzpravodaj,kterýdisponujetaképřednostnímprávemvtomtopřípadě.Abybylojasné,jakpostupujeme.Prosím,panezpravodaji,máteslovo.Poslanec Lukáš BartoňDěkujizaslovo.Rádbychinformoval,žeškolskývýborvesvémusnesení,kteréjepodtiskemčíslo61/6,přijalproceduru,přijaljednotlivástanoviskakjednotlivýmpozměňovacímnávrhůmazabývalsepozměňovacíminávrhy,kteréjsouuvedenyvtiskučíslo61/5.PrvnítřinávrhyoznačenépísmenemA,jsounávrhy,kterévzešlyzgarančníhovýboru,školskéhovýboru.DálezdemámenávrhyB,respektiveB1odpanaposlanceStanislavaFridrichačipanaposlanceRaise,kterýposouváodkladregionálníhoškolství(?)ojedenrok.Tadybychuvedl,žezatímcomůjpředřečníkzmiňovalpozměňovacínávrhA3,kterýposouváodvaroky,takodvarokyseposouváúčinnostzákona,zatímcovpozměňovacímnávrhuB1seorokposouvápřechodnéustanovení.Obadvatytopozměňovacínávrhyjsouhlasovatelnéizasebou.Vpřípadě,žebudeschválenpozměňovacínávrhA3avejdevplatnostpřed1.zářím2018,budeplatitodkladodvaroky.JakopozměňovacínávrhyCjsounávrhypaníposlankyněValachové,načtenépaníposlankyníAlenouGajdůškovou.PísmenyCkončívlastněnávrhy-vlastněnekončí.PísmenoDjepanposlanecČižinský,kterýbylzdezmiňovánmýmpředřečníkem.Jednáseojednoslovíčkoajednáseopřípravnétřídy.PísmenoEjepanposlanecJiříMihola,kterývlastně,jakjevproceduřenavrženo,napořadnepřijde,protožejepředřazennávrhA2,A1,kterýjeotomsamém,vypouštívlastnězrušenípovinnépředškolní...zavádíopětpovinnoupředškolnídocházku.PoslaneckénávrhyFjsouodpaníposlankyněLenkyKozlovéazejménazdebychzdůraznilF7,F8...F6,F7,kterésetýkajíindividuálníhovzdělávání.JakopozměňovacínávrhbylnahránbodG,kterýjeodemě.Nejednáseopozměňovacínávrh,jednáseodoprovodnéusnesení,aažbuduříkatproceduru,kterouschválilgarančnívýbor,takbudunavrhovatzměnutétoprocedurynapřánílegislativníhooddělení,abyG,todoprovodnéusnesení,bylohlasovanéažpocelémzákonu.Izhlediskapodstatyvěcijetovpořádku,protožetotodoprovodnéusneseníseprimárněnetýkáškolskéhozákona,nicméněsetýkámožnostiumístěnídvouletýchdětí,okterýchtadynyníjednáme,atýkásedětskýchskupincobydalšíhozařízení,kterésestaráodvouletéděti.Ještěinformuji,ževdruhémčtenínebylpodánnávrhnazamítnutí.Děkuji.