Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-05-30 ps2017-013-06-004-032 [ParCzech.ana]
Agenda Item Title
32. Návrh poslanců Jana Čižinského, Lukáše Bartoně, Václava Klause, Kateřiny Valachové, Heleny Langšádlové a Petra Gazdíka na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 115/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2
Místopředseda PSP Petr FialaDěkuji.FaktickápoznámkapanaposlancePojezného,poněmsfaktickoupoznámkoupanposlanecKlaus.Prosím,máteslovo.Poslanec Ivo PojeznýDobréráno,dámyapánové.Jádokoncemámtakovoupředstavu,žetěchpřípravnýchtřídconejvícubude.Právěžetím,žejsmeuzákonilipovinnýposledníročníkpředškolnípřípravy,kteránahradíspoustutépráce,kterásedělalazbytečněvpřípravnýchtřídách.Ajestližedětíchodídoposledníhoročníku,dělajítamvýchovnévzdělávacízáležitosti,jetoprvnídiagnostikaprávěprotytoděti,atím,žejsmeotevřelitutomožnost,takvěřímtakétomu,žebudeubývatpřípravnýchtřídvzákladníchškolách.Jestližechcetetamdostattydětipřednostněvtomvěkunarozenéodzářídokonceroku,ty,kteréchodilyoněcopozději,takjetotímpádemnaprostozbytečné.Děkuji.Místopředseda PSP Petr FialaDěkuji.SfaktickýmipoznámkamijsoupřihlášeniposlanciKlaus,Čižinský,BartoňaJuránek.PanposlanecKlausmáslovo.Prosím.Poslanec Václav KlausDobrýden.DovolilbychsizareagovatnapředřečniciposlankyniValachovou.Nevěřímvlastnímočím.Prostřednictvímpanapředsedajícího,vyjstetenzákonsamapodepsala,ten,kterýteďprojednáváme.Teďtadyváškoleganavrhujezamítnutíavyseodtohoupultíkunapůldistancujete.Topřecenenínormální!Buďdělámevěcnoupolitikuověcech,cojsmepřesvědčeni,anebopolitikařímepodlenějakýchnáladveSněmovně.Aletohlemipřijdeneuvěřitelné-zákonpodepsatapakseodnějtaknapůldistancovat.Tenzákonnikomunicnezhoršuje,jenomumožňuje,dávátamslovo"přednostně",čilinadálebytobylopřednostněprotymladšíděti,jenomdávámožnost,abyinějakédítěvzářínarozené,třebajá,mohlojítdopřípravnétřídy.Místopředseda PSP Petr FialaDěkuji.PanposlanecČižinskýajehofaktickápoznámka.Prosím,paneposlanče.Poslanec Jan ČižinskýDěkuji.Docházítadykurčitémunedorozumění.Toslovo"přednostně"znamená,žebudoupřijatydětisodkladem,tzn.tystarší,atybudouvzatypřednostněatybezodkladu,pokudpedagogicko-psychologickáporadnařekne,žetojeproněvhodné,takmohoubýttakédobrány.Anenítotak,žebypřednostněbylybránytymladší.Naopak.Přednostněbymělybýtpořádbránytystarší.Aještědocházíknedorozumění,cotojevlastněpřípravnátřídazákladníškoly.Vmateřskéškoleje24až25dětínajednohopedagoga.Vpřípravnétřídějeto10až15,protožetypřípravnétřídyjsouprávězaměřenénato,abysevěnovalytěmdětem,kterétopotřebujípodlenašichpedagogicko-psychologickýchporadenvíc,takabysejimmohlyvěnovatintenzivněji.Tojepodstatoupřípravnýchtříd.Protojetakétakzávažné,žedotétotřídysenemůžečtvrtinadětívůbecdostat.Pokudtadydošloknějakému-tadyzazněloslovo"nepravosti".Taktynepravostimůžepáchatjenomnašepedagogicko-psychologickáporadna,nikdojiný.Tadytynepravosti-pokudbypedagogicko-psychologicképoradnydobřefungovaly,nemůžeknepravostemdojít.Děkuji.Místopředseda PSP Petr FialaDěkuji.PanposlanecBartoňajehofaktickápoznámka.Prosím,máteslovo.Poslanec Lukáš BartoňDěkujizaslovo.Jábychjenrádupozornil,žesenejednápouzeoproblémPrahynebostředníchČech.Tatozměnapomůževcelérepubliceužizejménaztohodůvodu,žepřípravnátřídamůžebýtzřizovánaoddesetidětí,tzn.vmenšíchobcích,kdenenídesetdětísodkladem,bytotopomohlovůbeczaložitpřípravnoutřídu.Děkuji.Místopředseda PSP Petr FialaDěkuji.FaktickápoznámkapanaposlanceJuránka.Máteslovo,paneposlanče.Poslanec Stanislav JuránekOnoužtotadypředemnouvlastnězaznělo,alejátopřestozdůrazním.ChtělbychseobrátitnakoleguPojeznéhoprostřednictvímpředsedajícího.Chtělbychjenomupozornitnato,žemnožinatěchdětí,kteréjdoudopředškolnímateřskéškoly,nenístejnájakomnožinadětí,kterámátupovinnoudocházku.Tojeprvnívěc.Adruhávěc.Chtěljsemjenomříci,žestejnéproblémyjakovPrazejsoupocelérepublice.Předemnoutěsněpředřečníkřekl,ževeskutečnostimimoPrahu,Brno,PlzeňaOstravujsouještěvětší.Toznamená,chtělbychjenomzdůraznit,žejevelmidobréseotomtozákonupobavitaževtutochvíliužjsouproblémy-apropanaministra,typroblémyjsouivBrně.Místopředseda PSP Petr FialaDěkuji.FaktickápoznámkapaníposlankyněValachové.Prosím,máteslovo.Poslankyně Kateřina ValachováJábychjenomrádazareagovalanato,cotadyzaznělo.DanýnávrhzákonajsempodpořilaaPavel(Jan)Čižinský,vašímprostřednictvím,panepředsedající,jistěpotvrdí,žezcelačestněatransparentnějsemodsaméhopočátkuřekla,žechciřešittusituaci,kterouonpopsalvěcně,nicméněžeupozorňuji,želegislativněsetomusíupravitvrámcidruhéhočtení.Takžetojevšechno.Apotomdruhávěc,tojemožnápřekvapivéproněkterépolitickéstrany,alepokudněcopodpořísvýmhlasemajménemjedenposlaneczesociálnědemokratickéhoklubu,taktoopravduneznamenáononeomarxistickéjednotnéhlasování.Takžesociálnědemokratickýklubjezcelasvobodný.Místopředseda PSP Petr FialaDěkuji.ReagovatsfaktickoupoznámkoubudepanposlanecVýborný.Máteslovo,paneposlanče.Poslanec Marek VýbornýDěkuji,panepředsedající.Prvnívěc,formální-uvedlbychnasprávnoumírujménopanakolegy.NenítoPavelČižinský,aleJanČižinský,takžetomámevyřízené.Jábychalevrátilpozornostktomunávrhunovely.Položmesijednoduchouotázku.Pokudtutonoveluzamítneme,čehotímdosáhneme?Pokudjipodpoříme,pustímejidodruhéhočtení,takabyseonídálediskutovalo,případněabyseještěupravila,abytamdošloknějakýmúpravám,kteréužtadybylyzmíněny,notakpaksledujemezájemtohodítěte,tohožáka.Nechmestranouzákon,nechmestranouto,žeplatívnějaképodoběnějakoudobu,alemypřecechcemeprospětdítěti,žákovi,protožechceme,abymělydětimožnostbýtconejlépepřipravenynazákladnívzdělávání.Tojecelé.Děkuji.Místopředseda PSP Petr FialaDěkuji.Jsmestálevobecnérozpravě.SfaktickoupoznámkousepřihlásilapaníposlankyněMajerováZahradníková.Prosím,paníposlankyně.Poslankyně Zuzana Majerová ZahradníkováDěkuji.Jájsemchtělajenomnavázatnapředřečníka.Přesnětak.Provásprovšechny,kdoškolstvínerozumíte,tamnejdeonicjednoduššíhonežumožnitdětemipedagogůmtozprůchodnění,abytofungovalolépe.Nicvíc,nicmíňvtomnení.Takžetadytentonávrhvlastněpomáhá,nikolinaopak.Místopředseda PSP Petr FialaDěkuji.ReagovatsfaktickoupoznámkoubudepaníposlankyněHyťhová.Prosím,paníposlankyně.Poslankyně Tereza HyťhováJábychjenomkrátcechtělanavázatnapředřečníkyapoprosit,abychomsiotomopravdumohlipobavitvedruhémčtení.Samajsemabsolvovalapraxivpřípravnétřídějaknazákladce,takivpřípravnétřídě,aopravdusejednáotodítěarozšířenítoho,abytammohlybýtiděti,kterénemajípovinnýodloženýodklad.Prosím,propusťmetododruhéhočtení,pobavmeseotom.Jdejenomotodítě,abybylolépepřipravenonazákladníškolu.Kdyžhonechámevtémateřskéškole,taktamvpodstatědítěbudestagnovat,nenaučísenicnového.Vpřípravnétříděmáopravdušancibýtlépepřipravennatuprvnítřídu.Děkuji.