Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-05-30 ps2017-013-06-004-032 [ParCzech.ana]
Agenda Item Title
32. Návrh poslanců Jana Čižinského, Lukáše Bartoně, Václava Klause, Kateřiny Valachové, Heleny Langšádlové a Petra Gazdíka na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 115/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2
Poslanec Antonín StaněkDěkujizaslovo,panepředsedající.Váženékolegyně,váženíkolegové,dovoltemijenomkrátkoufaktickoupoznámkuknávrhutohotozákona.JáseplněztotožňujisestanoviskemvládyČeskérepublikyjednakvtéčásti,kterájeuvedenaatýkásekrátkéhopůsobenísamotnéhozákona,atudížtoho,žebybylodobré,abychommudaliještěšanci.Užjsmesebavilivjinýchpřípadech,ževelmičastoavelmibrzyseněkterévěcinovelizují.Azadruhé,tadruháčásthovoří-nebojátammámpřipomínkuktédůvodovézprávě,protožetyinformace,kteréjsouposkytoványjakoempirické,setýkajípouzeskutečnějednohomaléhookruhu.Vytamuvádíte,žejetozjištěnovPraze.Alejsounáznakyajsouinformace,kteréříkají,žetootevření,kterévynavrhujete,jemnohonásobněširšíanebudetourčenojenomtomuPepíčkovi,okterémjstemluvil,alehrozítam,žetootevřeníbudemnohemvětší.Atřetípoznámkaje,žemateřskéškolymajískutečněplnitsvojirolianejinak.Jádokoncezvažujipodánínávrhunazamítnutítohotozákona.Anavrhujitedy,abyzákonbylzamítnut.Místopředseda PSP Petr FialaAno,stačítotakto.Poznamenaljsemsinávrhnazamítnutí,kterýpředneslpanposlanecStaněk.Následujefaktickápoznámka,sekterouvystoupípanposlanecČižinský,poněmsfaktickoupoznámkoupaníposlankyněKovářová.Prosímmáteslovo.Poslanec Jan ČižinskýRádbychzareagovalnapředřečníky.Takjakjetonynínapsánovzákoně,znamená,žečtvrtinadětísevůbecnemůžedopřípravnýchtříddostat.Jsoutoprostěvšechnyděti,kteréjsounarozenyvzáříažprosinci.Natonepotřebujemežádnoustudii.Prostěvíme,žečtvrtinědětíupírámepřístupdopřípravnýchtřídzákladníchškolzdůvodujejichnarození.Toznamená,diskriminujemetadyčtvrtinudětí,kterésenarodívnašízemi.Tenzákonplatilod1.září,aleužsesamozřejměprojevil,protožejakplatilod1.září,takřediteléškolmuselipodlenějpřijímatděti.Atenvlivbyljednoznačněnegativní.Takžejáupřímněřečenovůbecnerozumímtomu,pročněkdovolápodopadech,kdyžvšechnydětinarozenévzáříažprosincijsoudiskriminoványadopřípravnýchtřídpřesto,žebyproněbylyvhodné,senikdynemohoudostat.Místopředseda PSP Petr FialaPaníposlankyněKovářováajejífaktickápoznámka.Máteslovo,paníposlankyně.Poslankyně Věra KovářováVáženédámy,váženípánové,nejsemsiceexpertemnaškolství,alezvlastnízkušenostivím,jakvypadají,cosetýčevěku,prvnítřídy.Dostávajísetamdětišestiletéazároveňosmileté.Myslím,žetyšestiletédětinemohoukonkurovattěmosmiletýmamajíbýtnastejnéúrovni.Nechciříci,žepaktyšestiletédětinestačítěmosmiletým,atojeoprávněné.Protosimyslím,žejepotřebatototémaotevřít,diskutovat,aprotomyjakoStarostovéanezávislípropustímetentonávrhdodruhéhočtení.Místopředseda PSP Petr FialaDěkuji,paníposlankyně.DoobecnérozpravyjepřihlášenpanministrPlaga.Prosím,paneministře,máteslovo.Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Robert PlagaDěkuji,váženýpanepředsedající.Paníposlankyně,pániposlanci,jánebuduopakovattyargumenty,kteréřeklpanposlanecRais.Jenombychserádvyjádřilkněkterýmvěcem,kterépadlyvdůvodovézprávě.ZaMinisterstvoškolstvínesouhlasímesargumentací,žejezcelaopomíjenaskupinadětínarozenýchodzářídoprosincekalendářníhoroku,kterémajítakzvanýodkladvěkem.Děti,kteréjsounarozenépoposlednímsrpnudanéhoškolníhoroku,procesempovinnéhopředškolníhovzdělávánívmateřskéškoleještěneprošly,tudížpřípravnátřídanemánávaznostnacíle,kompetence,vzdělávacíobsahaoblasti,nanichžjepovinnépředškolnívzdělávánívmateřskéškolepostaveno.Tyhledětisicemohouktakzvanémupředčasnémuzápisukpovinnéškolnídocházce,avšakmusísejednatodětijižcelkověvyzráléazpravidladětinadané,nebomimořádněnadané.Tudížjestlisedlevyjádřenívdůvodovézprávědětivmateřskéškolenudí,jednáseprávěodětitakové,kterémohoupovinnouškolnídocházkupředčasnězahájit.Rovněžsidovolímnesouhlasitstvrzením,kterésenacházívodůvodnění,žetentopoznatekzpraxepotvrzujetaképrůzkum,kterýnavrhovatelprovedlvúnoru2018meziředitelipražskýchzákladníchškolakterýukázal,žepřibližněčtyřipětinyředitelůnavrhovanouzměnuškolskéhozákonapodporují.Dleméhonázorusejednáodocelazkreslený,respektivemalývzorekslokálnímaúzkýmzaměřenímnaPrahuamotivaceředitelůspočíváčastovzájmuzajištěnínaplněnostianáslednéhootevřenípřípravnétřídy.Skutečněněcotadyběžíosmměsíců,cožjeposlednípřípravnátřídapředškolky,amysetadysnažímezpátkymixovattensystémdohromady.Jájsemzato,abychomskutečněvyčkali,rozhodlisenazákladětvrdýchdat,aneskákalizlevadoprava.Pokudseještěvrátímktomu,ževdůvodovézprávějeuvedeno,žemateřskáškolaužproněnenímotivační,zvlášťvesmíšenýchtřídách,vekterýchzejménavmenšíchobcíchběžněbývajíidvouletéděti,nudísezde,ztrácejízdesvůjpotenciálamotivaciprovýuku,takjenutnéříct,žepovinnostímateřskéškolyjeorganizačněnastavitpodmínkykevzdělávánívšechdětí,cožmusíbýtnastavenoveškolnímvzdělávacímprogramu.Takžeitotoodůvodněníjedleméhonázoruzavádějící,nebominimálnězkreslující.Takžemojestanoviskojakoministraškolstvíjenegativní.Děkujizapozornost.Místopředseda PSP Petr FialaDěkuji.SfaktickoupoznámkoubudereagovatpanposlanecČižinský.Prosím,máteslovo.Poslanec Jan ČižinskýDěkuji.Rádbychjenomzareagovalnapanaministra.Panministrhovořilonadanýchpětiletýchdětech,tojevpořádku,tyskutečněmohoujítkpředčasnémuzápisu,aleúplněopomnělskupinudětí,kterénejsouvelminadané,aleprokterétapřípravnátřídazákladníškolyjevhodná.Tysetamprostěnikdynedostanou,dotétřídy.Nemajítumožnost.Anavíc,uvědommesiprosím,žeotom,zdadítějevhodnéprozařazenídopřípravnétřídyzákladníškoly,rozhodujepřecepedagogicko-psychologickáporadna,kteráříká:jetoprotodítěvhodné.Tentomechanismusmávlastněstátpodkontrolou.Ajásistojímzatím,žejepravda,žeprostědiskriminujemedětinarozenévzáříažprosinci,protožemajídvěmožnosti:buďtosedostanoudoprvnítřídyažvosmiletech,aneboprostěpřípravnoutřídunemohouvyužít,přestožebyproněvhodnábyla.Takženaopakžádám,abychomtopustilidodruhéhočtení,probraliveškolskémvýboru,vychytalitedyněco,ipokudtamtřebavdůvodovézprávě,pokud-samozřejmějájsemtozkoumalnavzorku,kterýjemiblízký.Tenvzorek,kdybyserozšířil,takpojďmeudělatvětšívzorek,pojďmetoudělatdodoby,nežseotomvevýborubudejednat.Alejepotřebatrvatnatom,žetenprocesjepodkontrolou,protožeotomrozhodujepedagogicko-psychologickáporadna.Ajepotřebaříci,žejetadyskutečněčtvrtinadětí,kteréjsoudiskriminoványnemožnostípřístupudopřípravnýchtříd.Místopředseda PSP Petr FialaNásledujefaktickápoznámkapaníposlankyněValachové,ponísfaktickoupoznámkouvystoupípanposlanecPojezný.Paníposlankyně,máteslovo.Poslankyně Kateřina ValachováVáženýpanepředsedající,váženékolegyně,kolegové,stávásetomálokdy,alevpodstatěbychřekla,ževrámcitétorozpravykaždý,kdomluví,mávlastněpravdu.Protožejipopisujezjinéhoúhlupohledu.Zméhopohledu,takjakPavelČižinskývašímprostřednictvím,panepředsedající,popisujesituacivPraze,takjebezpochybypravdivá.Alemyslímsi,žepravoupříčinounenínedostatečnostzákona,alenedostatečnostkapacit.Protožepokudbychomvpřípravnýchtřídáchmělivětšíkapacity-ajetoprávěPraha,kterámásamozřejměvtomhleohleduproblémnavšechstupníchvzdělávání-takbynámzákon,takjakjenynínapsán,nevadil.Kdežtosohledemnato,žekapacityproblémjsou,zejménatadyvPrazeavestředníchČechách,takprávědocházíktédiskriminaci,vuvozovkách,takjakPavelČižinskýpopisuje.NaopakvašímprostřednictvímRobertPlagajakoministrškolstvívdemisipopisujesituacitaképravdivě,protoževminulostipředtouúpravoudocházelo,řekněme,knekalýchpraktikámaknekalýmvýkladůmatakézpůsobům,jaknaopakněkterédětibylyvylučovány,řekněme,ztohoběžnéhohlavníhovzdělávacíhoproudu,cožbezpochybynenísamozřejmězáměremvašímprostřednictvím,panepředsedající,PavlaČižinského.Takžejekúvaze,zdapropustitzákondodruhéhočtení,nicméněhorozhodněupravit,abychomzasetynekalépraktikyneumožnili,anebořekněmetedypřistoupitktomudálezákonneprojednávat.Děkujivámzapozornost.