ps2017-012-02-004-008.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-04-11 ps2017-012-02-004-008 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(12.50 hodin) V rámci diskuse nad tímto problémem se nyní častěji než dříve ozývají názory , že důvodem pro snížení hranice pro přijímání dětí do mateřských škol o rok bylo pomoci matkám samoživitelkám , které si docházku dítěte do těchto soukromých zařízení nemohou dovolit . Pokud tady skutečně existuje takováto společensky žádoucí objednávka , potom je dle mého názoru třeba tento problém řešit zřízením specializovaných zařízení z veřejných zdrojů , jakými by byly třeba v úvodu zmiňované jesle . Není však možné ani vhodné tento problém přesunout na mateřské školy , které byly zřízeny za účelem vzdělávání . Je si třeba uvědomit , že konečným výsledkem je , že kromě výše popsaných problémů , zejména doručení méně kvalitní služby , což je vzdělávání těm , pro které jsou školky zřízeny primárně , tedy dětem starším tří let . (V sále je hlučno.) Ze všech uvedených důvodů tedy zastávám názor , že zákonná úprava obsažená v zákoně č . 178 / 2016 Sb . zavazující mateřské školy přijímat k docházce děti ve věku již od dvou let , jejichž účinnost je naplánována na 1 . září 2020 , by měla být zrušena . Pokud dospějeme po provedení potřebných analýz k závěru , že garance možnosti umísťovat děti mladší tří let mimo rodinu je žádoucí a potřebná , potom se domnívám , že je třeba hledat možnosti , jak tyto děti umístit do specializovaných zařízení jeslového typu , která budou odpovídat jejich potřebám a nebudou znamenat zhoršení úrovně doposud poskytovaných vzdělávacích služeb dětem starším . Děkuji vám za pozornost . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu poslanci Milanu Pourovi za jeho vystoupení . A ještě než udělím slovo paní kolegyni Valachové , tak mi dovolte , abych přečetl omluvy došlé předsedovi Sněmovny . Od 10.55 do 13 hodin se omlouvá pan poslanec Rostislav Vyzula ze zdravotních důvodů , ministr dopravy Dan Ťok se omlouvá od 11.30 do konce jednacího dne z pracovních důvodů , paní poslankyně Monika Jarošová od 14.30 do konce jednacího dne a paní poslankyně Věra Adámková od 14 do 16 hodin z pracovních důvodů . Nyní tedy vystoupení paní poslankyně Valachové . Připraví se paní kolegyně Matušovská . Prosím , paní poslankyně , máte slovo . Poslankyně Kateřina Valachová Vážený pane předsedající , vážené kolegyně , vážení kolegové , chtěla bych ještě doplnit několik informací , které zatím v rozpravě nezazněly a pokládám je pro rozhodnutí Poslanecké sněmovny za důležité . Na základě odborného nezávislého reprezentativního výzkumu víme , že většina občanů v České republice vítá a podporuje , souhlasí s povinným předškolním vzděláváním . Na základě stejného reprezentativního nezávislého výzkumu , podotýkám Akademie věd , víme , že většina občanů v České republice souhlasí a podporuje předškolní vzdělávání dětí mladších tří let . To jsou fakta . Já to beru tak , že to je úkol pro nás politiky na tuto poptávku zareagovat . Ale samozřejmě ne na úkor paní učitelek . Ne na úkor toho , že se nebudeme zabývat již existujícími aktuálními podmínkami v mateřských školách . To je pravda . Z debaty , tak jak se vede , mě trochu mate to , že na jednu stranu nikdo nepopírá , že po dlouhé roky , a bude to tak i nadále , minimálně polovina populačního ročníku , to znamená přibližně 45 tisíc dětí , nebo 45 až 50 tisíc dětí mladších tří let , to znamená dvouletých , v mateřských školách je a bude , a my v tuto chvíli projednáváme návrh , který podle mého soudu z hlediska této věci neřeší vůbec nic , pouze říká : negarantujme místa zbývajícím dětem z tohoto populačního ročníku od roku 2020 . Podotýkám , že máme jaro 2018 , bavíme se o září 2020 . Z mého pohledu to nic neřeší . Stejně tak tady zaznívají různé názory na povinné předškolní vzdělávání nebo na to , zda má či nemá rodič platit úplatu za vzdělávání dítěte od pěti do šesti let . Z mého pohledu , vážené kolegyně a kolegové , tak jak tu rozpravu poslouchám už druhý den , nemám pocit , že by tady existovala většina pro zrušení povinného předškolního vzdělávání ani většina pro zavedení úplaty od pěti do šesti let . Rozhodně existuje většina na základě běžící rozpravy minimálně na úpravu garance míst pro děti od roku 2020 , které jsou mladší tří let . Také mě mrzí , že na jednu stranu hrozíme tím , kolik nás bude stát , pokud to zůstane tak , jak to je , dobudování kapacit mateřských škol . A je to pravda , stojí to peníze a úsilí , a zejména úsilí starostů a starostek našich obcí a měst , na druhou stranu jedním dechem jako politici se shodujeme na tom , že chceme snížit počty dětí ve třídách v mateřských školách . A všem vám je jasné , že zejména v dynamicky se rozvíjejících regionech samozřejmě bude nutné , pokud to chceme skutečně splnit , pokud to nejsou jenom takové hrátky s mateřskými školami a s paními učitelkami , a chceme snížit počty dětí ve třídách ze stávajících vysokých počtů na 20 , tak nás to také bude stát budování kapacit . A já bych byla moc ráda , abychom při tom zrušování nezapomněli na to , že především bychom měli řešit ty podmínky , které v tuto chvíli jsou , a podmínky paní učitelek , které už ve školkách jsou , a dětí , které ve školkách jsou , včetně dětí mladších tří let . Zdůrazňuji to tady proto , protože neustále se v té debatě tyto dvě věci zaměňují . Stávající situace a možná plánovaná v září 2020 . Také bych se chtěla vyjádřit k tomu , že více kolegů vystoupilo s tím , že pro děti mladší tří let máme nějaké speciální stavebně technické , hygienické , stravovací nebo požárněbezpečnostní předpisy . Toto je věc , kterou na základě sdružení místních samospráv a Svazu měst a obcí Ministerstvo školství řešilo a vydalo společný metodický pokyn s Ministerstvem zdravotnictví , Ministerstvem vnitra , Hasičským záchranným sborem a Ministerstvem pro místní rozvoj z ledna 2017 , je veřejně dostupný , a ten prokazuje , a je samozřejmě pomůckou pro ředitelky mateřských škol , že všechny předpisy , které máme na těchto úsecích , se týkají dvou skupin dětí . Do tří let - poslouchejte - do tří let a potom starších tří let . To znamená , všechny předpisy , které platí pro tříleté dítě , platí i pro dvouleté dítě . To znamená , nic takového , co tady zaznívalo , není pravda . Seznamte se prosím s tímto metodickým pokynem , seznamte se se stanovisky , která jsou oficiální všech resortů , a je to jejich společné stanovisko . Podotýkám , že sama vím od ředitelek mateřských škol , že čas od času se stanou " obětí " nějakého inspekčního orgánu , který je šikanuje nad rámec zákona , chce po nich něco , na co nemá právo . To je pravda . Ale měli bychom tomu říkat ne , a ne tedy šířit to , že snad je to něco speciálního . Co ale rozhodně vyplývá z debat s učitelkami mateřských škol a s ředitelkami mateřských škol , a to je pravá podstata věci , o které se tady vůbec nemluví , je absolutní podcenění personálního vybavení , úvazkového zajištění v mateřských školách , to znamená učitelek a chův . A samozřejmě toto je věc , která je k řešení , je ji nutné řešit , ale zase ten návrh zákona , tak jak je na stole , nepřináší v tomto směru vůbec nic . Neřeší to , co je skutečný problém , to znamená počty učitelek na třídu , popřípadě počty chův na třídu . Znovu opakuji , k dětem , které už v mateřských školách dávno jsou . Z hlediska tedy návrhu zákona , tak jak je předkládán , mám za to , že ačkoliv rozprava je vedena určitě věcně , korektně a zaznívá tady spoustu pravd , z mého pohledu , tak jak je návrh zákona předložen , neřeší zrušení plánované garance od roku 2020 z hlediska stávající situace v mateřských školách vůbec nic . Děkuji .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities