Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-04-11 ps2017-012-02-004-008 [ParCzech.ana]
Agenda Item Title
8. Návrh poslanců Václava Klause, Petra Fialy, Zbyňka Stanjury a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 61/ - prvé čtení
Spovinnoudocházkoubylonutnézavéstpovinnostrodičůomlouvatnepřítomnostdítěte,takjaktoznámezezákladníchškol.Nicméněpravidlaprototoomlouvánícentrálněnastavenánebyla,ataksestímkaždámateřskáškolkamuselavyrovnatsama,vdůsledkučehožjsoupodmínkyproomlouvánídětívrůznýchškolkáchrůzné.Některéškolkypožadujíomluvenkuodlékařeproomluvenínepřítomnostidelšístanovenéhopočtudní,avšakněkteřílékařiúdajněodmítajítakovápotvrzenívydatsodkazemnato,žetoneníjejichzákonnápovinnost.ŠkolkámtedyvtétofázipřibylaadministrativaspojenásevidencíomluvapřípadnýmhlášenímneomluvenýchdětínaOSPOD.Právníúpravavšakzároveňumožňujerodičům,kteřídítěnechtějídoškolkypřeszavedenípovinnépředškolnídocházkyumisťovat,abyoznámilispádovémateřskéškole,žebudousvédítěvzdělávatindividuálně.Vtakovémpřípadějepotomdítěpodrobenopřezkoušení,prokteréopětvšakneexistujístanovenápravidla,ajetedyzasenakonkrétníškolce,případněpaníučitelce,jakktomupřistoupí.Důležitýmfaktemjeovšemto,žeproděti,kteréjsouvzděláványdoma,musíbýtveškolcedrženomísto.Jetadyzapsánojakodocházející,atopropřípad,žedojdeknaplněnípodmínekproukončeníindividuálníhovzdělávání.Vtakovémpřípaděbymělonásledujícídennastoupitkřádnédocházce.Mateřskýmškolámtedyopětpřibylaadministrativasouvisejícísevidencídomavzdělávanýchdětíasjejichpřezkušováním.Domavzdělávanéděti,kterédoškolkynechodí,navíczabírajímístojinýmdětem,kterépotomnemohoubýtdoškolkypřijaty,přestožejejichrodičeotozájemmají.Výsledkemtaktozavedenépovinnépředškolnídocházkyjetedyznačnýnárůstadministrativypromateřskéškoly,kterázvelkéčástidopadáprávěnaučitelky,jejichžhlavnínáplníprácebyalemělobýtdětivzdělávat.Přitomrodiče,kteřídětidomateřskéškolyvoditnechtějí,mohouvyužítmožnostiblíženeupravenéhodomácíhovzdělávání,avšaknamístatěchtodětínenímožnépřijmoutdítěrodičů,kteříbyodocházkusvéhodítětevmateřskéškolcestáli.Rodičeostatníchpředškolákůjsoupotomnuceniabsencisvéhodítěteomlouvat.Ještěsezmínímopovinnémpřijímánídětíjižoddvouletvěkukdocházcevmateřskéškole.Povinnépřijímánídětí,kterédovršilydvouletvěku,tedydětíorokmladších,nežjetomuzpravidlanyní,kdocházcedomateřskéškolyjezáležitostí,kterárovněžkomplikujeprovozmateřskýchškol.Vdřívějšídoběbylydomateřskýchškolpřijímányděti,kterédovršilytříletvěku.Mladšíděti,unichžbylotřebazajistit,abyseoněmělběhemdnekdopostarat,napříkladzdůvoduzaměstnánírodičů,navštěvovalyspeciálnízdravotnickézařízení,jesle.Tatohranicetříletvěkumásvojeodůvodněnívefyzickémapsychickémvývojidítěte.Dětimladšítříletmajízcelajinépotřebyamožnostineždětistaršítřílet.Otomtadyodostatníchpředřečníkůbylacelářadanázorůafaktů.Mateřskéškolyjsouzařízenívzdělávacíajejichprioritnímúkolemjedětivzdělávat.Znovuzdůrazňuji:dětivzdělávat.Dvouletédětivšaknemajíještěpotřebubýtvzdělávány,tytodětimajíbýtopečováványavychovávány.Vmateřskéškoleplatíurčitýdennírytmusarežim,kterýprůměrnédvouletédítěneníschopnopřijmout.Taktomalédětinejsouschopnyspolupracovat,mnohdynejsousoběstačnévsebeobsluze,aťužsejednáopřevlékání,používánítoaletyapod.Aktivity,kteréstaršídětivykonávají,jenezaujmou,nerozumějíjim,nebavíjeto,atedystaršídětiruší,vhoršímpřípadějimubližují,jakojenapříkladházeníhračekapod.Vpřípadě,žejetěchtodětívetříděomezenýpočet,napříkladzpravidlajeden,dva,lzenamítnout,žeprotytodětijemožnévyužítchůvu.Tatonámitkajevšakplatnápouzevomezenémrozsahu.Idítěschůvoubudevnějakémrozsahuostatnídětirušit.Navícsamotnápřítomnostchůvystejnějakoasistentůpedagogapřirozeněkonkurujeroliučitelkyjakotoho,kdokolektivřídí.Největšímproblémemvšakje,žepokudjechůvanepřítomnázdůvodupracovníneschopnosti,péčeosvévlastnínemocnédítěavjinýchpřípadech,vtakovémpřípaděnenímožnénechatmalédítěrodičůmdoma,tedypovinnostpéčeototodítě,případněděti,jepřenesenapotomnapaníučitelku.Tasepotomnemůžeplněvěnovatostatnímdětem,tedyvsamotnémdůsledkumusínutnědojítkzhoršenívzděláváníposkytovanéhostaršímdětem.Dalšíotázkou,nepříliščastoveřejnědiskutovanou,jesnižujícísemotivaceučitelekmateřskýchškolsvézaměstnánívykonávat.Učitelkyvmateřskýchškoláchstudovalypředškolnívzdělávánídětínejčastějiprávěproto,žechtělyvzdělávatpředškolníděti.Tatonáplňprácevšakprocházípostupemčasuřadouproměn,kterévyžadujístálevětšíčasovoudotaciučitelekproplněníadministrativníchúkolů.Učitelkysenynímusejívypořádatsdětmizařazenýmidodocházkyvrámciinkluze,cožjezvláštěumentálněpostiženýchdětívelicepsychickynáročné.Množíseipočetcizinců,sekterýmijeobtížnějšíkomunikace.Zasaženídenníhorežimumateřskýchškoldocházkoudvouletýchdětí,ukterélzepředpokládat,žeodzáří2020,kdymápříslušnáúpravavstoupitvplatnost,budepočetná,znamenáprořaduučitelektupověstnouposledníkapku,kterábudeznamenatukončeníjejichpráceučitelky.Bohuželjižvdnešnídoběseškolkypotýkajísnedostatkemkvalifikovanýchučitelek.Obdobnějakovpřípaděpraktickýchlékařůiučitelkyvmateřskýchškoláchjsouzvelkéčástiženyvdůchodovémvěku.Přísunnovýchsildomateřskýchškoljeveliceobtížný.Absolventkystředníchpedagogickýchškoldopraxenenastupují,apokudnastoupí,častonevydržíprácivykonávatdlouhoaodcházejí.Totojedalšíproblém,kterýbudenutnévýhledověřešit,nicméněřešenítétoproblematikybyjižpřesahovalorámectohotopříspěvku.Málozdůrazňovaným,alerovněžzávažnýmproblémemjemateriálnívybavenímateřskýchškol.Vybavenímateřskýchškoljecertifikovánoprodětiodtříletvěku.Jednásezejménaovenkovníprvky:houpačky,prolézačky,klouzačky.(Celý projev poslance Poura je provázen hlukem v jednací síni.)Místopředseda PSP Vojtěch FilipPaneposlanče,jávásnachvilkupřerušímapožádámsněmovnuoklid.Jásimyslím,žejemožnéještědohodintadyjednatopravdutak,abykaždý,kdomluví,komubyloudělenoslovo,mohlsvůjpřednesuvéstvopravdudůstojnémprostředí.Děkuji.Pokračujte.Poslanec Milan PourJátakéděkujipanupředsedajícímu.Budupokračovat.Nicméněivybaveníuvnitřmateřskýchškoljeurčenoprimárnědětemstaršímtřílet,aťsejednáohračky,nebonapříkladsanituvkoupelnách.Vpřípadě,žedojdekezraněnídítětemladšíhotříletnazahraděškolypřiužíváníprvkůcertifikovanýchprodětistaršítřílet,nebudemateřskáškolamociuplatnitžádnýnárokvůčivýrobcitakovéhoprvku.Vybaveníškolekstojízřizovatelenemaléfinančníčástky,potřebámdvouletýchdětívšaknemusítotovybaveníodpovídatačastojimanineodpovídá.Zvýšeuvedenéhojednoznačněplyne,žepropéčiodvouletédětibymělabýtzřízenaspeciálnízařízení,kdebudeprostředí,aleipersonálníobsazeníodpovídatdětemtohototypuvěku.Vdnešnídoběfungujeřadasoukromýchmateřskýchškol,kdejemožnépéčiomladšídětizajistit,stejnětakjakovřaděměstexistujíisoukroméjesle.