|

ps2013-059-02-003-038.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2017-06-28 ps2013-059-02-003-038 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

38. Návrh poslance Radka Vondráčka a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 340/2015 Sb., o zvláštních podmínkách účinnosti některých smluv, uveřejňování těchto smluv a o registru smluv (zákon o registru smluv), ve znění zákona č. 298/2016 Sb. /sněmovní tisk 1124/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2

Date2017-06-28
Meetingps2013/059
Agenda Itemps2013/059/038
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/059schuz/s059050.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   2 < Page 3 > 4

Ministr financí ČR Ivan PilnýDěkuji za slovo, pane předsedající. jako ministr financí jsem povinen vás seznámit s materiálem, který řeší dopad zákonu o registru smluv v jakékoliv verzi nařízení likvidity souhrnných účtů státní pokladny. Velice lituji, že tento příspěvek předkládám dnes. Byl jsem o něm informován včera, jsem ministrem financí měsíc, ale to neomlouvá a velice se omlouvám, že tento závažný příspěvek, protože se jedná o velice významné cifry, které jsou ve správě státní pokladny, vám přednáším právě dnes. Ministerstvo financí stejně jako subjekty jmenované v zákoně je povinné zveřejňovat veškeré smlouvy uzavřené také v souvislosti s řízením likvidity souhrnných účtů státní pokladny, což může vést k zásadnímu narušení možnosti technické realizace provádění těchto transakcí jménem České republiky na finančním trhu. Pro dosažení nejlepší možné ceny je nutné obchod uzavřít v řádu minut, přičemž v případě korunových operací dochází k vypořádání během několika hodin. Obchody uzavírané v rámci řízení korunové likvidity státní pokladny jsou okamžitě účinné, zákon o registru smluv však stanoví, že smlouva se stává účinnou dnem jejího uveřejnění. Některé operace na finančním trhu se uzavírají odpoledne a jsou platné a účinné ještě týž den, a není tak možné z důvodu časové tísně zaručit uveřejnění příslušné smluvní dokumentace v registru smluv. Upozorňuji jenom, že v loňském roce výnosy z depozitních obchodů uzavřených takzvaně dnes na dnes činily 9 miliard 750 milionů korun. Totéž se týká také řízení likvidity státní pokladny. Díky tomu, že s těmi prostředky na tom účtu se od roku 2013 zachází tak, že jsou soustavně investovány, tak přinesly příspěvek ve výši 736 milionů korun. Pokud bychom ponechávali z důvodu nemožnosti realizovat to tak, aby byla splněna zákonná povinnost registru smluv na účtě, tak se jasně jedná o nehospodárné nakládání s majetkem státu, protože v současné době v cizích měnách je úrok záporný a v českých měnách je velmi nepatrný. Dále pokud se týká případného vydání státních dluhopisů jinou formou než aukcí, například syndikovanou emisí používanou nejčastěji pro vydání dluhopisů denominovaných v cizí měně dle cizího práva, by potřeba uveřejnění smluvní dokumentace mezi Ministerstvem financí a protistranami mohla odradit případné zájemce na vedení či spolupodílení se na takovéto operaci, což by v konečném důsledku mohlo financování alternativními kanály zdražit, zkomplikovat, či dokonce úplně znemožnit. Místopředseda PSP Jan BartošekZnovu se omlouvám, pane ministře, že vám vstupuji do vašeho projevu, ale požádám vás, kolegyně a kolegové, o ztišení. Prosím, pokračujte. Ministr financí ČR Ivan PilnýZnovu se omlouvám, vážené kolegyně a kolegové, že s touto informací přicházím právě teď. Říkám, že ani jedna z verzí registru smluv toto neošetřuje, ale jako ministr financí jsem vás povinen upozornit na případné důsledky, které jsou opravdu v obrovské výši, které vznikají v souvislosti s přijetím zákona o registru smluv na řízení likvidity souhrnných účtů státní pokladny. Děkuji za pozornost. Místopředseda PSP Jan Bartošek vám také děkuji. Faktickou poznámku pan poslanec Vondráček. Prosím. Místopředseda PSP Radek VondráčekDěkuji, pane místopředsedo. bych rád reagoval na pana ministra. Samozřejmě také mrzí, že ta informace k nám nedoputovala dřív, byla by zřejmě řešitelná. Obdobný problém zaznamenaly lékárny ve větších nemocnicích, kde vlastně docházelo k velkému obratu léčiv, a z toho důvodu právě tato novela obsahuje řešení, kdy léčiva a zdravotní pomůcky jsou vyňaty. Smlouvy nabývají účinnosti okamžitě, takže to je jeden způsob řešení. Nicméně se domnívám, že odpovědí na tento problém může být novelizovaný článek § 8 odst. 2, podle kterého smlouva, na niž se vztahuje povinnost uveřejnění, musí být uzavřena písemně nebo jiným způsobem umožňujícím uveřejnění smlouvy prostřednictvím registru smluv. Takže nějaké technické řešení zřejmě možné je. Musím na to reagovat, pan kolega tady na mne gestikuluje. Rozhodně to není zřejmě úhelný kámen nebo natolik zásadní věc, že by nám zabránila přijmout tuto novelu. Možná je věc řešitelná i v rámci výjimky i pro komoditní burzy, regulované trhy a obdobné způsoby nákupu. To znamená, že napřed je třeba věc prodiskutovat, ale nemělo by nám to zabránit v přijetí této novely. Děkuji. Místopředseda PSP Jan BartošekDěkuji. Omlouvám se - v pořadí, tak jak jsou přihlášeni, s faktickou poznámkou pan ministr financí Ivan Pilný. Prosím, máte slovo. Ministr financí ČR Ivan PilnýDěkuji za slovo, pane předsedající. jsem byl upozorněn, jsem to řekl, ale možná ne docela jasně - ten problém, který jsem tady indikoval, a znovu se omlouvám za to zpoždění, se týká všech verzí registru smluv. Není to otázka této verze, kterou teď přijímáme. Je to otázka všech verzí registru smluv, které jsou předkládány. Netýká se to tedy pouze této verze. Jenom pro upřesnění, protože jsem byl požádán o to, abych to vysvětlil. jsem to řekl, ale znovu to tady opakuji. Týká se to všech verzí registru smluv. Děkuji. Místopředseda PSP Jan BartošekDěkuji. Další faktickou poznámku pan poslanec Petr Kořenek. Prosím. Poslanec Petr KořenekDěkuji. Budu velmi stručný. Chtěl bych jenom upozornit, že jsem narazil na problém, že sice máme registr smluv, ale nikdo nedal peníze do škol pro lidi, kteří to budou realizovat. U naší školy to znamená půl úvazku, kde musíme najít peníze na mzdy, abychom byli vůbec schopni tomuto zákonu vyhovět. Tak nevím, jestli tyhlety - s prominutím - blbosti tady máme schvalovat. Místopředseda PSP Jan BartošekDěkuji. S přednostním právem pan poslanec Sklenák. (Poslanec hovoří před lavicemi s poslancem Kořenkem.)Pane poslanče Sklenáku, jste přihlášen s přednostním právem. Prosím, máte slovo. Poslanec Roman SklenákDěkuji. Budu velmi stručný. Jen upozorňuji všechny, kteří jsou ještě přihlášeni, že máme zhruba 20 minut na to, abychom tuto novelu projednali a případně schválili. Pokud se tak nestane, víte, jak probíhal včerejší den a dnešní den, je možné, že se na ni nedostane na této schůzi. Tak prosím, abychom se řídili heslem, že důležité jsou činy, ne slova, a přistoupili k hlasování. Jenom chci velmi stručně zareagovat na to, co říkal pan ministr Pilný. V podstatě budiž projednávání zákona o registru smluv pro všechny mementem, pro ty, kteří se tady sejdou po volbách, že takhle se zákony tvořit skutečně nemají. Ten zákon nás provází v podstatě celé volební období. Byl to jeden z prvních poslaneckých návrhů, který byl podán. Tehdy se tady řada lidí předháněla, kdo víc bojuje s korupcí. Pod tím návrhem je podepsán, pane ministře, mimo jiné váš předseda Andrej Babiš a předseda poslaneckého klubu Faltýnek, a všichni chtěli být podepsáni a všichni chtěli prostě ukázat, jak ten zákon je důležitý a jak s tím bojují. Samozřejmě že to měl být vládní návrh. Toto je zcela zásadní norma, která téměř ve světě nemá obdoby. Měl to být vládní návrh, mělo být připomínkové řízení, a ne se takto předhánět, kdo více bojuje s korupcí. A proto nás ten zákon provází celé volební období a proto teď - ani bych neřekl na poslední chvíli, ale skoro po 12. hodině - zachraňujeme, co se , protože v praxi to způsobuje obrovské potíže. Takže my tady máme dneska před sebou rozhodnutí, jestli alespoň ochráníme některé ty subjekty, které se pohybují na konkurenčním trhu, a v podstatě tento zákon je ničí. Máme možnost alespoň toto napravit a tomu zákonu dát smysl, který původně jsme ti z nás, kteří podporovali myšlenku registru smluv, zamýšleli. Místopředseda PSP Jan BartošekDěkuji. Nyní tedy řádně přihlášení do rozpravy. Nejprve pan poslanec Jan Klán a po něm pan poslanec Zlatuška. Prosím. Poslanec Jan KlánDěkuji za slovo. Hezké odpoledne, nebo poledne, dámy a pánové, vážený pane místopředsedo. Dovolte, abych řekl také několik slov k registru smluv. Nebojte, nebudu příliš dlouhý, třeba půl hodiny atd., i když bych mohl být, protože mám zájem na tom, aby tato novela byla přijata a byla schválena. Nicméně zde řeknu jeden poznatek. Kromě toho, že ta novela nějakým způsobem řeší dílčí problémy, tak si řekněme, že v ani jedné verzi registru smluv nejsou neziskové organizace jako příjemci veřejných peněz. Nejsou tam. To je právě ten kámen úrazu, že tam prostě nejsou. A to považuji za velkou chybu, že do registru smluv nespadají právě neziskové organizace, které tlačí na transparentnost, dělají třeba billboardy, plakáty a různé věci, tak tam prostě chybí. A prostě jasně budu vždycky říkat, že registr smluv je nástroj kapitalistické konkurence na oslabení pozice národního státu. Je to tak. Prostě soukromý sektor, resp. kapitalistická konkurence chce vidět do uzavíraných smluv, které uzavírá stát. Tím pádem je stát oslabován. Je oslabován a je tenhleten princip, o to tady celou dobu jde těm nevládním neziskovým organizacím, oslabit pozici státu, veřejného sektoru. Co se poté děje? Poté se děje jenom privatizace. To je prostě jablko sváru toho registru smluv. Jak jsem řekl, poslanecký klub KSČM podpoří tuto novelu, kterou předkládá pan poslanec Vondráček, aby to bylo předloženo napříč politickým spektrem, našla se určitá shoda. Jenomže se pak nestačím divit, když tady vystoupí pan ministr financí a říká tyto věci, které měly být dávno jasné a dávno vyřešené. Jenomže tady je vidět, že se tady vždycky něco schválí, pak se tomu všichni divíme. Někdo podléhá tlaku nevládních neziskových organizací, které jsou příjemci veřejných peněz a dělají si z toho byznys. Řekneme si to na rovinu - další byznys.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities