|

ps2013-056-08-002-240.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2017-04-26 ps2013-056-08-002-240 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

240. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 96/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činností souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o nelékařských zdravotnických povoláních), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 880/ - třetí čtení

Date2017-04-26
Meetingps2013/056
Agenda Itemps2013/056/240
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/056schuz/s056266.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   2 < Page 3 > 4

Přijetí skutečně kvalitního zákona o vzdělávání je samozřejmě důležité, ale dlouhodobé řešení. Tento návrh zákona, kterému trvalo tak dlouho, než doputoval k tomuto dnešnímu třetímu čtení, vyvolává více otázek, než nabízí konsenzuálních řešení včetně faktu, že nebyla tímto zákonem odstraněna dvoukolejnost vzdělávání a místo toho přibyla další kolej, další vzdělávací model. Přes to přese všechno je poslanecký klub Komunistické strany Čech a Moravy připraven tento návrh podpořit včetně některých pozměňovacích návrhů. Děkuji vám za pozornost. (Potlesk poslanců KSČM.)Místopředseda PSP Radek Vondráček vám děkuji, paní poslankyně. Jako další v rozpravě vystoupí pan poslanec Vít Kaňkovský, připraví se pan poslanec Bohuslav Svoboda. Pane poslanče, máte slovo. Poslanec Vít KaňkovskýVážený pane předsedající, vážení členové vlády, milé kolegyně, vážení kolegové, jsem zde ve druhém čtení tohoto návrhu zákona načetl několik modelů možného vzdělávání farmaceutických asistentů. Pozměňovací návrhy jsou dnes v proceduře hlasování pod body F1 F5. tenkrát jsem avizoval, že to vyplývá z podnětů části lékárenské obce, která avizovala, že i v oblasti vzdělávání farmaceutických asistentů je řada obtíží a že dneska máme reálně významný nedostatek této profese. Také jsem avizoval, že budeme ještě mezi druhým a třetím čtením odborně diskutovat s lékárenskou obcí, zda některý z navrhovaných modelů je pro akceptovatelný. Diskuse proběhla, byla poměrně dlouhá a náročná. Nakonec se ukázalo, že většinově lékárenská obec ani jeden z navrhovaných modelů neakceptuje, a proto chci navrhnout vzetí zpět pozměňovacích návrhů pod body F1 F5. Myslím si, že to i přispěje k tomu, aby se hlasovací procedura zjednodušila. Tedy žádám Sněmovnu o zpětvzetí těchto pozměňovacích návrhů. Děkuji vám za pozornost. Místopředseda PSP Radek Vondráček vám děkuji, pane poslanče. Paní zpravodajka kýve hlavou, poznačila si váš návrh a přednese jej při hlasování o jednotlivých návrzích. Nyní vystoupí v rozpravě pan poslanec Bohuslav Svoboda, připraví se pan poslanec Leoš Heger. Prosím, pane poslanče, máte slovo. Poslanec Bohuslav SvobodaDěkuji, pane místopředsedo. Pane ministře, kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych se vyjádřil k návrhu zákona o nelékařských zdravotnických povoláních jménem klubu ODS. Je to zákon, který vnímáme jako zákon krizový, který řeší aktuální situaci na trhu práce ve zdravotnictví a snaží se ji řešit způsobem, který z pohledu rychlosti řešení je pravděpodobně jediný možný. Na druhou stranu je třeba říct, že zákon je vlastně v principu špatný. On řeší aktuální krizovou situaci, pošle do zdravotnických povolání zdravotní sestry, které projdou jinou variantou vzdělávání, vůbec tedy neodstraňuje ten problém, který máme, to znamená tu dvoj- nebo trojkolejnost vzdělávání, a vychází z obráceného konce věci. Tyto věci se mají řešit tak, že když vznikne nějaké vzdělávání, musí mít návaznost na trh práce. Musí na trhu práce být po tomto povolání poptávka. My jsme zřídili v závislosti na přání Evropské unie vysokoškolské vzdělávání zdravotních sester, ale vůbec jsme pro nevytvořili pracovní náplň. Jsme dneska v situaci, že zdravotní sestry, vystudují zdravotní školu, bakalářský program, nebo magisterský program, vlastně mají pracovní náplň úplně stejnou. Jsme v situaci, kdy vzdělávání sester na úrovni bakalářské a magisterské vlastně neobsahuje žádný rozdíl. Děvčata, co vystudovala bakalářský program, v magisterském programu znovu studují to samé prostě proto, že tam není žádná návaznost na to, jaký pracovní proces bude. Rezignovali jsme tedy na to, že by vysokoškolsky vzdělané sestry mohly v řadě případů a procesů nahradit drahého lékaře, že bychom mohli změnit skladbu zaměstnanců ve zdravotnictví, jak to je v některých zemích běžné. sám jsem se s tím setkal, když jsem pracoval v Itálii, kde jsme měli vysokoškolsky vzdělané sestry, které pracovaly na úkolech, které v našem pojetí jsou úkoly pro lékaře. Přes tuto námitku se domníváme, že je potřeba stávající návrh zákona podpořit prostě proto, že potřebujeme některé aktuální problémy vyřešit. Jenom upozorňuji na to, že všechny takto aktuálně přijaté zákony se v druhé době projeví negativně, projeví se tam jejich slabina. Veliký problém, který vidím, je ten, že skladba uchazeček o zdravotní školy je zcela jiná, než byla před deseti lety, a bude možná problém dosáhnout toho, aby jejich výsledná práce byla dostatečná. Chtěl bych tedy zdůraznit to, že by ministerstvo nemělo tím, že aktuálně vyřeší nějaký problém, usnout na vavřínech a že by měla být připravována další dokonce ne novela, ale další, nové pojetí vzdělávání nelékařských zdravotnických pracovníků, protože je tam spousta věcí nedořešených. To, co primárně musí být vydefinováno, je, jaká je pracovní náplň ke kterému typu vzdělání. V tuto chvíli dosáhneme toho, že zdravotní sestra bakalářka a možná i magistra budou dělat stejnou práci, což určitě nebylo cílem novelizace zákona o vysokoškolském vzdělávání a není ani cílem tohoto zákona. Souvisí s tím i to, co říkal přede mnou kolega o farmaceutických povoláních. Chápu stažení bodů F1 F5, protože vztahový problém mezi různými typy vzdělávání je úplně stejně i u těch farmaceutických asistentů, jenomže tím, že oni na tom více pracují, tak vlastně dospěli k tomu, že se nejsou schopni na stávající podobě dohodnout, a i u nich bude nutné, aby se jasně definovalo, ke kterému typu vzdělání patří jaká činnost. Znovu upozorňuji na to, co jsem říkal včera - činnosti se mění. Medicína jde vývojově nahoru a potřeba specifického vzdělávání narůstá. Nemůžeme na to rezignovat a vrátit to zpátky k tomu, že všechny - řeknu to velmi zjednodušeně - sestry budou dělat jenom tu tělesnou péči o pacienta. Musíme počítat s tím, že se musí posunout někam jinam, ale musíme pro to pro vytvořit prostor. Děkuji. Ještě jednou opakuji, že v zásadě celek návrhu zákona podpoříme, máme pochopitelně nějaké jiné hlasování u pozměňovacích návrhů, ale jako celek to podpoříme. Místopředseda PSP Radek Vondráček vám děkuji, pane poslanče. Nyní v rozpravě vystoupí s faktickou poznámkou paní zpravodajka. Prosím, máte své dvě minuty. Poslankyně Jana Pastuchová děkuji za slovo. Jenom budu reagovat, vaším prostřednictvím, na pana kolegu ohledně kompetencí. Souhlasím s ním naprosto, že některé kompetence by mohly převzít zdravotní sestry, ale bohužel lékaři se těch svých kompetencí hodně neradi vzdávají. Když se o tom začne diskutovat, tak spíše narážíme na problém ten, že lékaři své kompetence těm sestrám dát nechtějí. Děkuji. Místopředseda PSP Radek Vondráček vám děkuji, paní zpravodajko, za excelentní dodržení času. Jako další v rozpravě vystoupí pan poslanec Leoš Heger. Připraví se pan poslanec Ludvík Hovorka. Máte slovo, pane poslanče. Poslanec Leoš HegerDěkuji za slovo, pane předsedající. Dobré dopoledne, paní poslankyně, páni poslanci. Dovolte mi, abych se jménem klubu TOP 09 a Starostové vyslovil k tomuto zákonu. Je pravdou, a řekli to již předřečníci, zejména pan kolega Svoboda, že zákon není dokonalý. On v době, kdy vznikl, vyvolal obrovskou revoluci a velikánské zmatky, které se velmi dlouho usazovaly, a zákon se i velmi špatně čte, protože jsou tam některé věci na přeskáčku, schované v různých kapitolách a je to prostě náročná záležitost. Zákon, který zde máme předložen jako novelizaci, ty věci trošku vylepšuje. Je to obtížné ten zákon udělat vylepšeními dokonalý v jednom kole a nepochybně se v tom vylepšování bude muset pokračovat, ale tentokrát jsou některé pozitivní věci přítomné.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities