ps2013-056-08-002-240.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2017-04-26 ps2013-056-08-002-240 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(9.40 hodin) Přijetí skutečně kvalitního zákona o vzdělávání je samozřejmě důležité , ale dlouhodobé řešení . Tento návrh zákona , kterému trvalo tak dlouho , než doputoval k tomuto dnešnímu třetímu čtení , vyvolává více otázek , než nabízí konsenzuálních řešení včetně faktu , že nebyla tímto zákonem odstraněna dvoukolejnost vzdělávání a místo toho přibyla další kolej , další vzdělávací model . Přes to přese všechno je poslanecký klub Komunistické strany Čech a Moravy připraven tento návrh podpořit včetně některých pozměňovacích návrhů . Děkuji vám za pozornost . (Potlesk poslanců KSČM.) Místopředseda PSP Radek Vondráček Já vám děkuji , paní poslankyně . Jako další v rozpravě vystoupí pan poslanec Vít Kaňkovský , připraví se pan poslanec Bohuslav Svoboda . Pane poslanče , máte slovo . Poslanec Vít Kaňkovský Vážený pane předsedající , vážení členové vlády , milé kolegyně , vážení kolegové , já jsem zde ve druhém čtení tohoto návrhu zákona načetl několik modelů možného vzdělávání farmaceutických asistentů . Pozměňovací návrhy jsou dnes v proceduře hlasování pod body F 1 až F 5 . Už tenkrát jsem avizoval , že to vyplývá z podnětů části lékárenské obce , která avizovala , že i v oblasti vzdělávání farmaceutických asistentů je řada obtíží a že dneska už máme reálně významný nedostatek této profese . Také jsem avizoval , že budeme ještě mezi druhým a třetím čtením odborně diskutovat s lékárenskou obcí , zda některý z navrhovaných modelů je pro ně akceptovatelný . Diskuse proběhla , byla poměrně dlouhá a náročná . Nakonec se ukázalo , že většinově lékárenská obec ani jeden z navrhovaných modelů neakceptuje , a proto chci navrhnout vzetí zpět pozměňovacích návrhů pod body F 1 až F 5 . Myslím si , že to i přispěje k tomu , aby se hlasovací procedura zjednodušila . Tedy žádám Sněmovnu o zpětvzetí těchto pozměňovacích návrhů . Děkuji vám za pozornost . Místopředseda PSP Radek Vondráček Já vám děkuji , pane poslanče . Paní zpravodajka kýve hlavou , poznačila si váš návrh a přednese jej při hlasování o jednotlivých návrzích . Nyní vystoupí v rozpravě pan poslanec Bohuslav Svoboda , připraví se pan poslanec Leoš Heger . Prosím , pane poslanče , máte slovo . Poslanec Bohuslav Svoboda Děkuji , pane místopředsedo . Pane ministře , kolegyně a kolegové , dovolte mi , abych se vyjádřil k návrhu zákona o nelékařských zdravotnických povoláních jménem klubu ODS . Je to zákon , který vnímáme jako zákon krizový , který řeší aktuální situaci na trhu práce ve zdravotnictví a snaží se ji řešit způsobem , který z pohledu rychlosti řešení je pravděpodobně jediný možný . Na druhou stranu je třeba říct , že zákon je vlastně v principu špatný . On řeší aktuální krizovou situaci , pošle do zdravotnických povolání zdravotní sestry , které projdou jinou variantou vzdělávání , vůbec tedy neodstraňuje ten problém , který máme , to znamená tu dvoj - nebo trojkolejnost vzdělávání , a vychází z obráceného konce věci . Tyto věci se mají řešit tak , že když vznikne nějaké vzdělávání , musí mít návaznost na trh práce . Musí na trhu práce být po tomto povolání poptávka . My jsme zřídili v závislosti na přání Evropské unie vysokoškolské vzdělávání zdravotních sester , ale vůbec jsme pro ně nevytvořili pracovní náplň . Jsme dneska v situaci , že zdravotní sestry , ať vystudují zdravotní školu , bakalářský program , nebo magisterský program , vlastně mají pracovní náplň úplně stejnou . Jsme v situaci , kdy vzdělávání sester na úrovni bakalářské a magisterské vlastně neobsahuje žádný rozdíl . Děvčata , co vystudovala bakalářský program , v magisterském programu znovu studují to samé prostě proto , že tam není žádná návaznost na to , jaký pracovní proces bude . Rezignovali jsme tedy na to , že by vysokoškolsky vzdělané sestry mohly v řadě případů a procesů nahradit drahého lékaře , že bychom mohli změnit skladbu zaměstnanců ve zdravotnictví , jak to už je v některých zemích běžné . Já sám jsem se s tím setkal , když jsem pracoval v Itálii , kde jsme měli vysokoškolsky vzdělané sestry , které pracovaly na úkolech , které v našem pojetí jsou úkoly pro lékaře . Přes tuto námitku se domníváme , že je potřeba stávající návrh zákona podpořit prostě proto , že potřebujeme některé aktuální problémy vyřešit . Jenom upozorňuji na to , že všechny takto aktuálně přijaté zákony se v té druhé době projeví negativně , projeví se tam jejich slabina . Veliký problém , který vidím , je ten , že skladba uchazeček o zdravotní školy je zcela jiná , než byla před deseti lety , a bude možná problém dosáhnout toho , aby jejich výsledná práce byla dostatečná . Chtěl bych tedy zdůraznit to , že by ministerstvo nemělo tím , že aktuálně vyřeší nějaký problém , usnout na vavřínech a že by měla být připravována další dokonce ne novela , ale další , nové pojetí vzdělávání nelékařských zdravotnických pracovníků , protože je tam spousta věcí nedořešených . To , co primárně musí být vydefinováno , je , jaká je pracovní náplň ke kterému typu vzdělání . V tuto chvíli dosáhneme toho , že zdravotní sestra bakalářka a možná i magistra budou dělat stejnou práci , což určitě nebylo cílem novelizace zákona o vysokoškolském vzdělávání a není ani cílem tohoto zákona . Souvisí s tím i to , co říkal přede mnou kolega o farmaceutických povoláních . Chápu stažení bodů F 1 až F 5 , protože vztahový problém mezi různými typy vzdělávání je úplně stejně i u těch farmaceutických asistentů , jenomže tím , že oni na tom více pracují , tak vlastně dospěli k tomu , že se nejsou schopni na stávající podobě dohodnout , a i u nich bude nutné , aby se jasně definovalo , ke kterému typu vzdělání patří jaká činnost . Znovu upozorňuji na to , co jsem říkal včera - činnosti se mění . Medicína jde vývojově nahoru a potřeba specifického vzdělávání narůstá . Nemůžeme na to rezignovat a vrátit to zpátky k tomu , že všechny - řeknu to velmi zjednodušeně - sestry budou dělat jenom tu tělesnou péči o pacienta . Musíme počítat s tím , že se musí posunout někam jinam , ale musíme pro to pro ně vytvořit prostor . Děkuji . Ještě jednou opakuji , že v zásadě celek návrhu zákona podpoříme , máme pochopitelně nějaké jiné hlasování u pozměňovacích návrhů , ale jako celek to podpoříme . Místopředseda PSP Radek Vondráček Já vám děkuji , pane poslanče . Nyní v rozpravě vystoupí s faktickou poznámkou paní zpravodajka . Prosím , máte své dvě minuty . Poslankyně Jana Pastuchová Já děkuji za slovo . Jenom budu reagovat , vaším prostřednictvím , na pana kolegu ohledně kompetencí . Souhlasím s ním naprosto , že některé kompetence by mohly převzít zdravotní sestry , ale bohužel lékaři se těch svých kompetencí hodně neradi vzdávají . Když se o tom začne diskutovat , tak spíše narážíme na problém ten , že lékaři své kompetence těm sestrám dát nechtějí . Děkuji . Místopředseda PSP Radek Vondráček Já vám děkuji , paní zpravodajko , za excelentní dodržení času . Jako další v rozpravě vystoupí pan poslanec Leoš Heger . Připraví se pan poslanec Ludvík Hovorka . Máte slovo , pane poslanče . Poslanec Leoš Heger Děkuji za slovo , pane předsedající . Dobré dopoledne , paní poslankyně , páni poslanci . Dovolte mi , abych se jménem klubu TOP 09 a Starostové vyslovil k tomuto zákonu . Je pravdou , a řekli to již předřečníci , zejména pan kolega Svoboda , že zákon není dokonalý . On v době , kdy vznikl , vyvolal obrovskou revoluci a velikánské zmatky , které se velmi dlouho usazovaly , a zákon se i velmi špatně čte , protože jsou tam některé věci na přeskáčku , schované v různých kapitolách a je to prostě náročná záležitost . Zákon , který zde máme předložen jako novelizaci , ty věci trošku vylepšuje . Je to obtížné ten zákon udělat vylepšeními dokonalý v jednom kole a nepochybně se v tom vylepšování bude muset pokračovat , ale tentokrát jsou některé pozitivní věci přítomné .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities