ps2013-056-08-002-240.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2017-04-26 ps2013-056-08-002-240 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(9.30 hodin) Dále bude zakotven stejný model zkráceného studia na vyšších odborných školách jako u všeobecné sestry , pokud uchazečem bude praktická sestra , všeobecná sestra , zdravotnický asistent nebo porodní asistentka . Dále se navrhuje zařazení praktické sestry , která se dosud nazývá zdravotnický asistent , mezi zdravotnické pracovníky , kteří mohou vykonávat povolání po získání způsobilosti bez odborného dohledu . Na druhou stranu se zavádí nově povinnost doškolení , pokud zdravotnický pracovník nebo jiný odborný pracovník dlouhodobě přeruší výkon zdravotnického povolání . Návrhem se naopak ruší kreditní systém ke kontrole celoživotního vzdělávání , který neplnil dostatečně motivační roli a nebyl efektivní . Ruší se zároveň i dosavadní registr zdravotnických pracovníků způsobilých k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu , protože se zřizuje Národní registr zdravotnických pracovníků , který bude součástí Národního zdravotnického informačního systému , v němž budou zaregistrováni všichni zdravotničtí pracovníci a který byl zřízen novelou zákona o zdravotních službách s účinností od 1 . července 2016 . K návrhu byla v rámci jeho projednávání v Poslanecké sněmovně vedena velmi široká diskuse , která vyústila v podání řady pozměňovacích návrhů . Já bych k nim rád uvedl , že mohu podpořit ty , které jsou technického a upřesňujícího charakteru , což je většina změn , které navrhuje výbor pro zdravotnictví , a dále takové , které zachovávají či podporují principy touto novelou sledované , což je stabilizace , zkvalitnění a zatraktivnění vzdělání pro nelékařská zdravotnická povolání . Ke konkrétním pozměňovacím návrhům se případně vyjádřím v průběhu debaty . Dámy a pánové , vážený pane předsedající , jsem přesvědčen , že vládou navrhované změny v oblasti vzdělávání nelékařských pracovníků povedou k větší motivaci k tomuto vzdělávání a dále usnadní výkon některých povolání v praxi , čímž by mohlo dojít i k jisté stabilizaci pracovní v této oblasti , kterou si všichni , kteří pracujeme ve zdravotnictví , velmi přejeme . Děkuji za pozornost . Místopředseda PSP Radek Vondráček Děkuji vám , pane ministře . Otevírám rozpravu k tomuto bodu . Jako první se do rozpravy přihlásila paní poslankyně Soňa Marková , které tímto dávám slovo . Poslankyně Soňa Marková Děkuji za slovo . Přeji krásný den , vážený pane místopředsedo , vážená vládo , milé kolegyně a kolegové . Dovolte mi , abych se vyjádřila za poslanecký klub KSČM k tomuto návrhu zákona . Máme před sebou třetí čtení dlouho očekávaného zákona . Původně měl být předložen již na konci roku 2015 s účinností od ledna 2017 . Návrh si klade za cíl především řešit problémy spojené se vzděláváním zdravotních sester . Tyto problémy nastaly poté , co Česká republika přistoupila k Evropské unii a byla nucena zavést pro zdravotní sestry vysokoškolské vzdělání ve formě vyššího odborného nebo vysokoškolského bakalářského , popřípadě magisterského studia . Z dosud plně kvalifikovaných absolventek středních zdravotnických škol se tak staly zdravotničtí asistenti , kteří nemají některé potřebné kompetence a nemohou samostatně pracovat . Prodloužilo se tak vzdělávání sester s plnými kompetencemi . Pro zajímavost , v roce 2014 úspěšně ukončilo studium 581 absolventů vyšší odborné školy a 1 019 absolventů oboru bakalářského . V roce 1994 to bylo ale 5 147 všeobecných a dětských sester . Spolu s nedostatečným platovým a mzdovým ohodnocením , nárůstem byrokracie , náročností povolání v podobě fyzické náročnosti i psychického vypětí a také požadované směnnosti , neadekvátně sestavenými ošetřovatelskými týmy , kdy všeobecná sestra často supluje práci asistentů a ošetřovatelů , a někdy i s problémem mediálního obrazu všeobecných sester zde máme hlavní příčiny nedostatku sester v lůžkových zdravotnických zařízeních . Oproti Dánsku , Norsku nebo Švýcarsku máme sotva polovinu těchto sester . Konkrétně v letech 2010 až 2015 ubylo v českých nemocnicích 1 300 sester a dalšího ošetřovatelského personálu . Přitom podle průzkumu zaujímají všeobecné sestry třetí místo v žebříčku prestižních povolání . To je ale v naprostém kontrastu s faktem , že při porovnání průměrných výdělků pěti neuznávanějších profesí vycházejí spolu s učiteli základních škol nejhůř . Je tedy jasné , že sebelepší zákon o vzdělávání nemůže okamžitě změnit situaci k lepšímu . A upřímně řečeno , tento návrh nakonec bohužel vůbec nepatří k nejlepším , i když se o něm diskutuje tak dlouho . Samotné sestry , a byly jsme na zdravotním výboru svědky mnoha bouřlivých diskusí , se nedokázaly a ani dnes nedokážou na konečné podobě shodnout . Především požadavky z praxe přinesly vzdělávací model 4 + 1 , který je ale nyní částí odborné veřejností vážně zpochybňován právě z důvodu zkráceného vzdělávání . Poukazuje se dokonce na možné ohrožení kvality poskytované ošetřovatelské péče . V dopisu Profesionální a odborové unie zdravotnických pracovníků z 26 . 10 . 2016 se dokonce upozorňuje , že pokud bude model 4 + 1 schválen , obrátí se na Evropskou komisi s žádostí o přezkum . Rozpaky vzbuzuje také fakt , že není zcela jasné jak vlastně bude vypadat ten poslední rok vzdělávání . Na svou otázku při projednávání ve výboru jsem nedostala úplně jasnou odpověď . Často se také poukazuje na skutečnost , že se nyní na zdravotní školy hlásí žáci a žákyně s nižší úrovní , zatímco v minulosti se tam dostali pouze s vyznamenáním . Tím samozřejmě klesá i úroveň absolventů , respektive absolventek . To je ale bohužel smutným faktem i na ostatních středních školách poté , co po roce 1989 nekontrolovaně narostla nabídka míst na středních školách , ale ubývá vycházejících žáků , byly zrušeny přijímací zkoušky , a dokonce i jednotné maturity . Dnes se k těmto věcem znovu vracíme . Další problémy tohoto zákona spatřuje odborná veřejnost v systému celoživotního vzdělávání . Pokud se totiž schválí , že doklad o celoživotním vzdělávání bude pracovníkovi potvrzovat zaměstnavatel , je nutné , aby to bylo na základě certifikátu o účasti na vzdělávací akci , kterou odsouhlasila profesní organizace . Neměla by to být záležitost soukromých agentur . Akce zařazené do celoživotního vzdělávání by měly pořádat zdravotnické instituce , sociální služby a lékárenské instituce , výrobci zdravotnických pomůcek a lékárenských výrobků . O schválení takové akce by pak měla rozhodovat odborná komise , třeba při České asociaci sester , složená ze zástupců profesí nelékařských pracovníků . Recept na řešení nedostatku nelékařského zdravotního personálu není jednoduchý a je jasné , že nestačí změnit pouze způsob vzdělávání . Musí jít o komplex opatření spočívajících ve snížení povinné administrativy , v odpovídajícím finančním ohodnocení , novém nastavení kompetencí pro vysokoškolsky vzdělané sestry , ty mohou převzít část kompetencí lékařů , ale musí být k tomu nastaveno i financování ze strany zdravotních pojišťoven a také je nutné mít adekvátně sestavený ošetřovatelský tým . Aktuálně je třeba vyřešit i další palčivý problém . Reálně totiž existuje diskriminace zaměstnanců a zaměstnankyň nemocnic podle toho , v jaké nemocnici pracují . Zaměstnanci pracující v obchodních společnostech mají na svých výplatních páskách v průměru o 18 procent méně než zaměstnanci v příspěvkových organizacích . Rozdíly jsou markantní zvláště u zdravotních sester , kdy má sestra z nemocnice obchodní společnosti měsíčně o 6 000 na výplatní pásce méně než její kolegyně v příspěvkových organizacích . Zajistit sjednocení platů a mezd v nemocnicích novelou zákoníku práce je to , co můžeme udělat hned pro personální stabilizaci ve zdravotnictví . Tedy pro to , aby bylo naplněno právo každého občana České republiky na kvalitní zdravotní péči .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities