Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2017-03-15 ps2013-055-10-014-007 [ParCzech.ana]
Agenda Item Title
7. Vládní návrh zákona o ochraně památkového fondu a o změně zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů (zákon o ochraně památkového fondu) /sněmovní tisk 666/ - druhé čtení
Zákonoochraněpamátkovéhofondutedynepřinášízlepšeníochranykulturníhodědictví,nepřinášíaleaniposíleníprávníchjistotvlastníků.Dosystémupamátkovépéčevnášízmatekaznemožňujeracionálníochranuaobnovupamátek.Obsáhlý,složitýabyrokratickyzbytnělýzákondnešnísituacispíšezhoršujeakomplikuje.Zvyšujetakénákladyvlastníkůispolečností.Nákladnýjenapříkladplánochrany,§32až34,územísvyloučenýmiarcheologickýminálezy,§38až40,povinnézpracovánístavebněhistorickéhoprůzkumukulturníchpamátekzavšechokolností,§48.Zákonsnižujeprávníjistotuvlastníků.Jižřádněschválenéúpravypamátekmůžestátodstranit,pokudsemutozlíbí,podle§63odst.1písm.e)af).Orgányveřejnésprávynapříkladvsouladusezákonempovolilypůdnívestavbusvikýři.Pokudsitovšakrozmyslí,mohoujinaříditodstranit.Načínáklady?Zákontakéšpatněpopisujerůznéodbornéčinnostiadokumentace,kterésepřiobnověpamátekvykonávají,takžetytodokumentacenebudemožnézvelkéčástivůbecprovádět,napříkladpodle§47,49a73.Přitomjebudesprávnířízeníalevyžadovat.Vzniknetakzmatekachaosaprodloužíseisprávnílhůty.Tobudemítnegativnívlivnavšechnyzúčastněnévlastníky,odborníkyiúředníaparátaztížítoobnovupamátkovéhofondu.Opakbymělbýtcílemzákona.Zákonjediskriminačnívůčiodbornýmprofesím.Některéreguluje,jinénikoliv.Ktěmregulovanýmpatřínapříkladrestaurátoři,stavebníhistoriciaarcheologové.Ktěmsechovápřímošikanózně.MinisterstvokulturysepokoušípředPoslaneckousněmovnoutvrdit,žezákonbylřádněpřipomínkovánaprojednánsezainteresovanýmiosobami.Nenítopravda.Připomínkybylyodbyté,srestaurátory,zpracovatelistavebněhistorickýchprůzkumůanisprofesionálnímipracovníkypamátkovépéčenapříkladnikdonejednal.Váženékolegyněakolegové,nynísevšakdostávámzméhopohleduknejproblematičtějšíčástinávrhutohotozákona.Ačvětšinaznásnejsmepamátkáři,jistěseshodneme,žepojemkulturnípamátkajezákladnímkamenempamátkovépéčeajehojednoznačnávýkladovostmusíbýtnezpochybnitelná.Podlezněnízákonaokulturníchpamátkáchč.22/1958Sb.nebylykulturnímipamátkamipouzejednotlivéobjekty,aleipamátkovérezervace.ZtohotopojetíkulturnípamátkyvycházíisoučasnáListinazákladníchprávasvobod,dálejenomListina,kterávčlánku35říká,žepřivýkonusvýchprávnikdonesmíohrožovatanipoškozovatkulturnípamátkynadmírustanovenouzákonem.Tedyvhistorickémpojetínikdonesmípoškozovatnejenjednotlivéobjekty,aleanicelek,tedypamátkovézónyapamátkovérezervace.CeléhistorickéúzemíjetakpodleListinychráněno.Podle§2odst.4návrhuzákonajepamátkovourezervacíúzemíjakoceleksmimořádnýmsoustředěnímvzájemněprostorověprovázanýchkulturníchpamátek.Ztohovyplývá,ženávrhzákonavnímákulturnípamátkyjakojednotlivéobjekty,čisouboryobjektů,jakopříkladuvádím,žekdyžsejednáostatek,souboremjehlavníbudova,špejcharachlévy.Území,jakojsounapříkladhistorickájádraměstvládouprohlášenápamátkovourezervací,kulturnípamátkoutaknebudou.VymezeníkulturnípamátkyzákladníhopojmuoborustátnípamátkovépéčejeteďvnávrhuzákonavrozporuspojetímListinyajevrozporuisjejímtradičnímpojetímredukováno,nezahrnujehistorickájádraměsta,ježbylavládouČeskérepublikypovažovánazapamátkovérezervace,nezahrnujeanitakzvanépamátkovézónyvyhlášenéMinisterstvemkulturyČeskérepubliky.(V sále je obrovský hluk a neklid.)Znovuopakuji,podlesoučasnéhovýkladujsoukulturnímipamátkamizónyirezervace,alepodlenávrhuzákonapamátkovérezervaceazónykulturnímipamátkamiužnebudou.Dokládámsvétvrzenídalšímustanovením,kterév§19odst.1návrhuzákonaříká,žeřízeníoprohlášenízakulturnípamátkuvedeministerstvo.Ztohovyplývá,žeto,codnesvyhlašujevláda,jakojsoujižzmíněnépamátkovérezervace,kulturnípamátkynejsou.Jenepřijatelné,abynebylasjednocenaterminologievtakzákladnímpojmu,jakojepojemkulturnípamátka.Jenezbytné,abyterminologienávrhuzákonabylatotožnásterminologiíListiny.Podleméhonázoru,avtomtopřípaděbymězajímalnázorpředsedyústavněprávníhovýboru,terminologienávrhuzákonaaterminologieListinybymělybýtshodné,nemělybysevničemodlišovat.Jsempřesvědčena,ajistěseshodneme,ženenímožnézužovatpojemkulturnípamátka,kterýjepropamátkovoupéčinaprostoklíčovýmpojmem.Akceptujeme-li,žepamátkovérezervaceapamátkovézónynejsoupodlenávrhuzákonakulturnímipamátkami,pakvsouvislostisListinousicenikdonesmíohrožovatanipoškozovatkulturnípamátky,ovšemkaždýmůžeohrožovatapoškozovatpamátkovérezervaceapamátkovézóny.Totoustanoveníbudepříčinoumnohasoudníchsporůmeziinvestoryastátem.TerminologienávrhuzákonaoochraněpamátkovéhofondujeprotovrozporusListinouzákladníchprávasvobod,kterájesoučástíústavníhopořádkuČeskérepubliky.Vím,ženástlačíčas,ataksepokusímsvojevystoupenízkrátit.Podleméhonázorubudeschůdnějšívrácenízákonakpřepracování.Váženékolegyně,váženíkolegové,právějsemvámpředneslajenpoměrněmalývýčetnedostatků,kterévládnínávrhzákonamá.Jsemsivědomatoho,žepřijetízákonajeúkoldanývládouapředkládájejnáškoaličnípartner.Jsemalepřesvědčena,ženemůžemeobětovatkulturnídědictvínašízemějenproto,žemámenějakékoaličnídohody.Panministrbysiměluvědomit,žemy,poslankyněaposlanci,nejsmestátníúřednícianemůžemezajehopodřízenédávatnávrhzákonadopořádku,dopodoby,vjakébymělbýt.Mymámejenvrámcipozměňovacíchnávrhůzpracovatdílčívěci.Abychomtedyze140paragrafůpřeformulovali80,jeasipřílišvelkývýkon.Pokudbudestávajícízákonzroku1987ještědalšíčtyřirokyplatný,určitěsepamátkovápéčenezhroutí.Navícsimyslím,žejelepší,abyizacenutoho,žesoučasnáSněmovnazákondotřetíhočtenínepošle,dostalministrDanielHermanajehoúředníciúkolzákonpřepracovattak,abybylzákonemmoderním,abyšlooprávnímoderníúpravu,atobezvad.Poseznámeníspřipomínkamiodbornýchorganizacíkonstatuji,žedélkapřípravynávrhuzákonaneodpovídájehokvalitě.Vím,ženejsemjedinýkoaličníposlanec,kterýmáspředkládanýmnávrhemzákonaproblém.Protosděluji,ženávrhzákonaoochraněpamátkovéhofondunepodpořím,adoporučujijejbuďvrátitjakocelekpředkladatelikpřepracování,nebojejvrátitvýboruprokulturuavýboruproregionálnírozvojkdopracování.Děkujizatrpělivost.