Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2017-03-15 ps2013-055-10-014-007 [ParCzech.ana]
Agenda Item Title
7. Vládní návrh zákona o ochraně památkového fondu a o změně zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů (zákon o ochraně památkového fondu) /sněmovní tisk 666/ - druhé čtení
Místopředseda PSP Vojtěch FilipRozumímtomutonávrhu,aprotožejdeoprocedurálnínávrh,bezrozpravyhodámhlasovat.Atotak,ževásnejdřívodhlásím.Požádámvásonovouregistraci.Prosím,přihlastesesvýmiidentifikačnímikartami.OnávrhuposlaneckýchklubůKDU-ČSLahnutíANOrozhodneme,žebudemetentobodabod53projednávatipo.hodině.Zahájiljsemhlasováníčíslo294aptámse,kdojepro.Kdojeproti?Děkujivám.Hlasovánípořadovéčíslo294,ze107přítomnýchpro32,proti39.Návrhnebylpřijat.Takžemůžemepokračovat.DěkujipanuministrukulturyDanieluHermanoviazpravodajivýboruprovědu,vzdělání,kulturu,mládežatělovýchovuRomanuProcházkovi,kterýjezpravodajemgarančníhovýboru,žejsouustolkuzpravodajů.Dovoltemipoznamenat,žejsmepřerušilivystoupenípaníposlankyněChalánkové.Tanechceuždokončitsvépůvodnívystoupení.Budemetedypokračovatdalšímipřihlášenýmivrozpravě,atotak,že...TeďjsemodmazalpaníkolegyniStrnadlovouaptámse...Ne,dobře.VtompřípaděpokračujemevystoupenímpaníposlankyněNinyNovákové,kteráalenenípřítomna,takžepropadánakonecpřihlášených.ApřednámijevystoupenívobecnérozpravěpaníposlankyněJanyLorencové,připravísepaníkolegyněVěraKovářová.(Velký hluk v sále.)Jáještěpočkám,paníposlankyně,nežvámdámslovo,abychuklidnilsněmovnu.Tak.Ještě,váženépaníkolegyně,pánikolegové,prosímoklid.Máteslovo.Poslankyně Jana LorencováVáženýpanepředsedající,kolegyněakolegové,delšídobusledujisnahuvlastníkůkulturníchpamátekodkazynašichpředkůzachraňovatarekonstruovatapřitomvyhovětpožadavkůmpamátkovépéče.Velmičastoaledocházíkekolizimezipředstavami,čispíšepožadavkypamátkářůazájmyvlastníků,kteřísicevbaroknímdoměbydletchtějí,alerozhodněnevestavu,vjakémbylbaroknídůmvybudován,tedyvestavuze17.století.Všichniznámepřípady,kdypamátkovápéčeistavebníúřadpovolíuprostředhistorickézástavbysupermoderníbudovu,investorzaplatívdobrévířestatisícezaprojekty,akdyžjezahájenostavebnířízení,objevíseaktivistéčijiníúčastníciřízení,kteříprotistavbězačnouprotestovat.Vrámcirůznýchodvolánípakskončíponěkolikaletechprojektuleduainvestormůžeodečítatmiliony,kterépakpožadujepostátu.Častosetakéstává,žeodbornípamátkářipracujícívNárodnímpamátkovémústavuvydajívrámcisprávníhořízeníodbornéstanovisko,avšakvýkonnýúředníknaodborupamátkovépéčemístníhoúřadu,kterývšaknenípamátkář,natatoodbornástanoviskaneberevůbeczřetelavydározhodnutívnaprostémrozporusestanoviskemodborníků.Očekávalajsem,ževládnínávrhzákonaoochraněpamátkovéhofondu,kterýjeshodouokolností,náhod,vedenjakosněmovnítisksesymbolickýmčíslem666,tytoamnohédalšíproblémyodstraní,aneboseojejichodstraněníalespoňpokusí.ÚředníciMinisterstvakulturypřipravujívrůznýchintervalechpamátkovýzákontéměřdvacetlet.PředkládanouverzizákonazačalipřipravovatjižzaNečasovyvlády.Myslím,žetaktovelkýčasovýúsekbymělbýtprostátníhoúředníkadostatečnýnatolik,abynávrhzákonabylmoderníprávníúpravou.Českákomoraarchitektůbylajednouzprofesníchorganizací,kterébylysoučástívnějšíhopřipomínkovéhořízení.Komoravšakvlednuminuléhorokuvydalaprohlášení,vekterémuvedla,ženamístodefinováníhodnotaracionálníhoaefektivníhozpůsobujejichochranyjenávrhzákonaznačněobsáhlouanepřehlednounormousoustřeďujícísenadetailnípopisdílčíchčinnostíaobsáhlouregulaciněkterýchprofesí,žearchitektonickátvorbačiprojektovánínejsouvnávrhuzákonadostatečněformulovány,žezdechybícitliváinterpretacepamátekvsouvislostisnepotlačitelnýmvývojemsoučasnécivilizaceakultury,žesenávrhzákonasoustředípouzenaúdržbuakonzervacipamátkověchráněnýchobjektůaopomíjískutečnost,ženemovitékulturnípamátkyjsoulidmiužíványaztohotohlediskajsounaněkladenynárokynajejichreálnoufunkčnost.Tatoprofesníorganizacenavícuvedla-adovoltemiprosímdoslovaodcitovatzjejichprohlášení:Vůčinávrhuzákonaoochraněpamátkovéhofondujsmeuplatnilipřipomínkyvrámcipřipomínkovéhořízení.Jejichvypořádánívšakprobíhalovzhledemkvýznamuzákonadlenašehonázorupřekotněapodčasovýmtlakem.ČKAnakonecvevnějšímpřipomínkovémřízenípodporuzákonastáhla.Dalšízodbornýchorganizací,kterédlouhodoběkritizujíprůběhpřípravyisamotnývládnínávrhzákona,jeAsociaceproochranuarozvojkulturníhodědictvíČeskérepubliky.Krompřibližně80připomínek,kterédlemýchinformací,možnánenítočíslopřesné,asociacepředalaMinisterstvukulturysdostatečnýmpředstihemještěpředjednánímLegislativníradyvlády,apotédokonceivedoucímupremiérovýchporadcůVladimíruŠpidlovi,upozorňuje,ževnávrhuzákonajeopomíjenzcelapamátkovýurbanismus,nacožupozorňujeužzmíněnáČeskákomoraarchitektů.Zákontotižchránípouzejednotlivépamátky,jejichfyzickoupodstatu,kvalitujejichrekonstrukcezajišťujestavebněhistorickýprůzkum.Nechráníalejejichprostředí,jejichurbanisticképostaveníakontaktsokolím.Návrhzákonaopomíjíprůzkumurbanistickýchhodnotúzemí,bezkteréhonelzezajistitplošnouochranuměsta,postaveníjehodominantanihodnotujednotlivýchpamátek.Výsledkyurbanistickéhoprůzkumujsoupředpoklademprofunkčníspojenípamátkovéhoastavebníhozákona,zákonaoúzemnímzpracování,jsoupodklademproregulačníplán.Propojeníobouzákonůbyumožnilopodstatnézkráceníprojednáváníprojektovédokumentace.Vpřípadězpracováníregulačníchplánů,kterébyvycházelyizanalýzyurbanistickýchhodnot,byodpadlapodstatnáčástprojednáváníúzemníhoistavebníhořízení.Neúměrnědlouhéprojednáváníprojektovédokumentacejedůsledkemnedostatečnéúzemněplánovacídokumentace.Regulačníplánybyposkytlyjasnéinvestičnípodmínkyproinvestičnízáměryaomezilybypodstatněipřípadnoukorupci.Návrhzákonanověnabízídotacenaúdržbuimajitelůmnechráněnýchobjektůvpamátkovémúzemí.Myšlenkavzásadědobrá,můžemítalenegativnídopady.Protožezákonneumírozlišitkulturníhodnotutěchtodomů,atajezávislánajejichpůsobenívkompoziciměsta,dojdetakkzakonzervováníobjektů,kteréměstuškodí.Návrhpamátkovéhozákonanabízíplányochrany,neupřesňujealejejichobsah.Protoženepožadujezpracováníplánůochranyproceléúzemí,rozsahponechávámístnísamosprávě,nemohoubýtplányochranysoučástídokumentacepodlestavebníhozákona.Jakupozorňujedalšíodbornáorganizace,Sdruženíprostavebněhistorickýprůzkum,návrhzákonapočításneúměrnýmnavýšenímpočtuřízeníuvedenýchnaMinisterstvukulturyvprvnímstupnizdosavadníchosminadevatenáct.Diskriminačníjeiúpravatzv.regulovanýchčinností,přičemžzejménanazpracovatelestavebněhistorickýchprůzkumůjsoukladenynesmyslněvelkénárokyahrozíjimdrakonickésankce.Naprotitomunávrhvůbecneberevúvahumimořádnězávažnouproblematikurabováníarcheologickéhodědictvítakzvanýmidetektoráři,jehožnegativnídůsledkyjsouznámyužřaduletavevětšiněevropskýchzemívyvolalydůraznouregulaci.