Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-12-06 ps2013-053-05-005-048 [ParCzech.ana]
Agenda Item Title
48. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 959/ - prvé čtení
Astejnětakkdyžsebavímeokariérnímřádu,taksetonesmísmrsknoutnanějakétabulky,že...Nedělejmesiiluze.Učitelémajíveliceobtížnouprácivterénuaoniopravduzato,abydostaličervenýpuntíkahvězdičkuaposkočilivnějakétabulceadostaliotisíckorunvícneboodvatisícekorunvíc-jetoskutečnědostatečněmotivační?Máme-liprovéstdobřetuzměnu,atojepřechodnakvalifikačnístupněvrámciučitelů,cožTOP09dlouhodoběpodporovala,taknesmímezapomenoutnajednupodstatnoufázi.Nemůžemepřeceříkat,žeudělámenějakéatestačnízkoušeníneboproces,kdebudemesprávněhodnotit,jestliučitelrostemetodicky,jestlirostevesvéodbornézpůsobilosti,jestlirostevtom,žechápe,jakjehoprácejevkontextuškolynebovkontextuměsta,alemusímetamještěudělattenprvníkrok.Má-liněkdorůst,musívědět,jaknatomjepůvodně.Toznamená,žebeztoho,abyučitelédostalipodporuvtom,ževlastněprovedounejdřívereflexisvévlastnípráce,žejimněkdořeknetotojsoutvésilnéstránky,totojsoutvéslabéstránkyatadysemášzlepšovatatadyjsivynikající,tadyprostětojenomnezapomeň,jenomsenepřestaňrozvíjet,takbeztohotokroku,jaksetenučitelmásprávněrozvíjet?Paksidovolím-abezpocituosobníhorozvojetohoučitele,tokaždýopravduchce,věřtemi,žetokaždýučitelchce,takbeztohotovnitřníhohnacíhomotorujekariérnířádúplněnanic.Paníministryněnaštěstíví,žepřestoupenínasytémkariérníhořádunejdebeztoho,abychomobnoviliregionálnísíťmetodickýchavzdělávacíchcenter,kterásenámpodařiloúplnězdevastovat,tusíťsenámpodařilodefactozlikvidovat.Čilibeztohotonepůjdetaké.Adovolímsidopředuupozornitnaněkolik,řekněme,drobností,kterémožnábudememociřešitvrámcipozměňovacíchnávrhůvedruhémčtení.Vždyckykdyžjenějaképřechodnéobdobí,taksevedlesebeocitnounastejnéškoleučitelé,kteřítamužjsou,učitelé,kteřínověnastoupí,takzvaněnabitívědomostmizvysokéškoly,atitoučitelé-jedenznichabsolvujeněkolikaletoudobuapaksepodrobíatestačnímuřízeníatendruhýtotammátzv.vydržením,protožetamprostězůstalnatéškole.Možnážetadypropásnemeokamžik,kdyředitel-atojedalšímožnáslabinatoho,očembychommělimluvit-bymohlskutečněnastavitpedagogickýsbortak,abytamměltoho,kohotamopravdudotohoživéhosystémuškolypotřebuje.Dalšívěcjetzv.uvádějícípracovník.Tojepracovník,který,má-liněkomupomocijakozačínajícímupedagogovi,takmusísnímvytvořitpartnerskývztah,musínanějmítdostatekčasu.Atonemůževžádnémpřípaděudělat,kdyžbudemítplnýúvazek,tedyplnýpočethodinpřímépedagogickéčinnosti.Můžemesamozřejmětakétřebapočítatstím,žemubudevěnovatsvůjvolnýčas,amístotoho,žemusnížímepočethodinpřímépedagogickéčinnosti,můžemehotřebanějakvícefinančněohodnotit.Tojesamozřejměindividuální.Aletohlejednatakováslabinka.Apotom.Nemělibychomprojítprocesemschvalovánítohotozákona,pokudnámjasněnepostavíministerstvoobrazkompetencí,povinnostíavůbecpostaveníředitelejakotakového.Přitommusímpochválit,resp.mnětovelmikonvenujeaikolegůmzTOP09,žeředitelnenípovažovánzamanažerajakéhokolivtypu,aležeředitelječlověk,kterýmákromětoho,žejedobrýpedagog,ještěmanažerskéschopnosti.Tototedyoceňuji,ztohojasnětanovelavychází.Noanazávěrsnadjenomřícito,cojsemnaznačovalapředchvílí.Nedělejmesiiluze,žeučitelétoužípotomzískávatnějakéfrčky,hvězdičky,býtmetodiky,koordinátoryatd.Ti,kteříužtřebajsoumetodikyprevence,tipotřebujímaximálnípodporuavelikésníženípočtupřímépedagogickéčinnosti,stejnětakvýchovníporadci.Aleučitelépotřebujíto,počemtoužícelálétaazčehojsouneustálezklamáváni.Kromětoho,žejsoutedyfinančněohodnoceni,onipotřebujímítmožnostsedálvzdělávataopravdudálvzdělávattak,abytobyloproněsmysluplné,rostlivodbornosti.Druháliniedalšíhovzdělávánímusíbýtvoblastipsychologie,vývojovépsychologie,protožednešníučiteléjsouvúplnějinémterénu,nežbyliučitelétřebapřed15lety.Atřetívěcje,tajetakéjasná.Učitelnesmíbýtotloukánkemvevztahurodičaučitel,kderodičmudávánajevo,žejeklient,aučitelvlastněnevíani,nemádostatečnéprávnívědomí,abyvěděl,kdejsoujehopráva,kdejsoujehopovinnosti,alezároveň,tosnadkariérnířádadiskuseotomtaképřinese,takédiskusiotom,kdejsoupráva,aletaképovinnostirodičů.Jádoufám,žetohlebudetakovývedlejšíefektrozsáhlédiskusekolemnovelyzákonaopedagogickýchpracovnících,tzv.zkrácenokariérnířád,kterýtotaképřinese.Jsemtroškuskeptickánektomupočtudní,vím,žehonaplníme,alektomu,jakékonkrétnědny,jakékonkrétnětýdnyvzimníchměsícíchktomumámevyhrazeny,avelmiapelujinaministerstvo,abyudělaloopravdumaximumproto,abychommyposlancibylipřesvědčeni,žetojeprojednáno.Děkujizaslovo.Místopředseda PSP Petr GazdíkHezkédobréodpoledne,milékolegyně,milíkolegové.DěkujipaníkolegyniNiněNovákové.SfaktickoupoznámkounynípanposlanecKarelRaisaponěmpaníposlankyněMartaSemelová.Prosím,panekolego.Poslanec Karel RaisPřejidobrýden.Mněsesamozřejmělíbítaušlechtilámyšlenkaministerstvaapaníministryně,cosetýkápropojitkariérnířádsplatovýmohodnocením.Myslímsi,žejednazcestjeskutečnězvýšitspolečenskouvážnostučitelůcestouzvýšeníplatů,atovýraznýmzvýšenímplatů,takžetojevpořádku.Alekdyžsehovořítakéokariérnímřádu,taktahleúsečka,jábychztohoudělaltrojúhelníkaupozornilbychnanárůstbyrokracienaškolách.Vtésouvislostibychpoznamenal,žeskutečněředitelé,kdyžječlověksnimivkontaktu,takpoměrněhodněpláčouprávěnadtímobrovskýmnárůstembyrokracie.Takžebylbychdocelarád,kdybyvprůběhudalšíchdiskusísetakédiskutovaloiosníženíbyrokracie.Děkujizapozornost.Místopředseda PSP Petr GazdíkDěkujipanuposlanciRaisovi.NynířádněpřihlášenápaníposlankyněMartaSemelová.Prosím,paníposlankyně,máteslovo.Poslankyně Marta SemelováDěkuji.Váženékolegyněakolegové,kariérnířádučitelůjetéma,kterésetadyobjeviloužpředlétyanikdynebylodotaženotak,abyseobjevilotadyvPoslaneckésněmovně.Musímříci,ženaprostosouhlasímstím,cotadyříkalakolegyněNinaNováková,žedobrýučitelchceučit,nevytvářetnějaképapíry,nějakáportfolia,dokumentyadalšíadalší.Prostěchcebýtvetřídě,pracovatsesvýmižáky,jimsevěnovatpostráncevýchovně-vzdělávacíipotéstránce,copotřebujíporaditisjejichvlastnímživotem.