ps2013-053-05-005-048.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-12-06 ps2013-053-05-005-048 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(15.20 hodin) Na závěr bych chtěla jenom shrnout , co podle mého názoru tento kariérní řád přináší . Kariérní řád přináší tři věci . Za prvé vytyčuje tři prostory , ve kterých se pedagog může během své kariéry pohybovat . Za druhé zajišťuje promítnutí tohoto rozdělení do skutečného světa tím , že garantuje nutné finance , bez kterých by zařazení učitelů na kariérní posty nemělo smysl . Za třetí přináší systém soustavné pomoci začínajícím učitelům během jejich prvních dvou let praxe . Na druhou stranu kariérní řád v žádném případě neruší osobní ohodnocení a další pobídkové mechanismy , které má k dispozici ředitel školského zařízení . Neboť znovu je třeba říci , že jde o dva souběžné , ale odlišné systémy , a bylo by velkou chybou , pokud by existence kariérního řádu měla snižovat pravomoci vedení škol . Myslím , že o této normě zde budeme velmi diskutovat , a byla bych nerada , kdybychom tuto legislativní změnu bagatelizovali , kdybychom se na to dívali , jak se mnoho lidí dívá - no jo , zase se jedná o učitele . Já bych na závěr chtěla připomenout jednu věc . Změna financování regionálního školství za prvé , navýšení rozpočtu kapitoly školství o 13 , 5 mld . pro rok 2017 za druhé a nyní kariérní řád jsou tři zásadní věci , které mohou české školství posunout dopředu . A máme je tady ve chvíli , která - možná se vám zdá , že nebudu mít pravdu , ale je alarmující . Mluvila jsem včera ve své poslanecké kanceláři se dvěma ředitelkami základních škol , které jsou v zoufalé situaci , protože nemohou sehnat kvalifikované učitele . Chtějí mladé lidi . Ale jakmile se jim mladá kolegyně , která na škole učí tři čtyři roky , po těch třech čtyřech letech objeví v ředitelně , mají v očích hrůzu , protože si říkají - tak buď jde na mateřskou a už se nevrátí , nebo mi jde říct , že končí . Opravdu sehnat učitele prvostupňaře nebo základní předměty na druhý stupeň začíná být dneska problém . Takže tyto tři základní body , které já jsem tady řekla , navýšení rozpočtu , změna financování regionálního školství a kariérní řád , je to , co můžeme aspoň teď pro školství udělat . Děkuji za pozornost . Místopředsedkyně PSP Jaroslava Pokorná Jermanová Já děkuji , paní zpravodajko , a otevírám obecnou rozpravu , do které eviduji tři přihlášky . První prosím k mikrofonu pana poslance Junka , připraví se paní poslankyně Nováková a po ní paní poslankyně Semelová . Prosím , máte slovo . Poslanec Jiří Junek Děkuji za slovo , vážená paní předsedající . Paní ministryně , kolegyně , kolegové , než se pustíme do diskuse o kariérním řádu , já bych jenom velice rád a stručně upozornil na možná marginálii z pohledu celé této normy , ale jedná se o konkrétně § 133 s názvem příplatek pedagogického pracovníka , konkrétně na příplatky třídním učitelům . Ty jsou v současné době upraveny nařízením vlády č . 564 / 2006 Sb . , o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě . Nyní se ovšem v této novele navrhuje tyto příplatky vložit přímo do zákona , což samo o sobě si nejsem jist , jestli je úplně ideální stav , protože případně kvůli každému navyšování finančních prostředků za třídnictví vždycky otevírat zákon nevím , jestli je dobře . Ale budiž . Co ale dle mého názoru není úplně v pořádku , je to , že je tam rozdílná částka za třídnictví pro učitele prvních stupňů a pro učitele druhých stupňů . Nyní se tedy nově navrhuje , aby příplatek za třídnictví pro učitele prvních stupňů zůstal stejný , tzn . 400 až 1 000 korun , a pro učitele druhých stupňů se navrhuje příplatek zvýšit na 1 000 až 2 000 korun . Když se tedy bavíme o kariérním řádu , motivaci učitelů atd . , tak se ptám , zda je to krok správným směrem a zda je to věc spravedlivá . Samozřejmě argumentace , že třídní učitel na druhém stupni má víc práce než třídní učitel na prvním stupni , asi není ta správná , je poněkud lichá . Můžeme se samozřejmě dohadovat o tom , kdo má víc práce , jestli učitelé na prvním stupni , nebo na druhém stupni . O tom bychom mohli diskutovat dlouho . Nerad bych do toho zabředával . Ale přece jenom nějaké tři základní argumenty . Myslím si , že třídní učitel na prvním stupni se svými žáky tráví když ne víc , tak určitě stejně času jako ten na druhém stupni . Tráví s nimi všechny malé a někdy i velké přestávky , před vyučováním s nimi řeší jejich drobné domácí problémy atd . , které mu žáci musí před vyučováním určitě sdělit , a po vyučování s nimi řeší takové drobnosti , jako je úklid atd . atd . Ten druhý argument . Myslím si , že veškeré dokumenty musí třídní učitel na prvém stupni vyplnit úplně stejně jako ten na druhém stupni . Rozsah je stejný , má s tím úplně stejně práce atd . atd . Čili tady absolutně žádný rozdíl není . Navíc ten učitel prvního stupně v daleko větší míře než učitel z druhého stupně zajišťuje komunikaci s pedagogicko - psychologickou poradnou při vyšetřování svých žáků , na druhém stupni už většina žáků je diagnostikována . A třetí argument . Myslím si , že když máme např . školu , kde je jak první , tak i druhý stupeň , a na prvním stupni máme třídu o třiceti žácích , na druhém stupni už může být třída také třeba jen o sedmnácti žácích , tak je určitě nespravedlivé , aby učitel na prvním stupni měl menší příplatek za třídnictví než ten na druhém stupni , který má polovinu žáků než učitel na prvním stupni . Takže to jen některé podpůrné argumenty , které si myslím , že by měly podpořit to , aby se ten příplatek srovnal , aby byl pro všechny třídní učitele stejný . Já bych byl rád , kdybychom se k tomu mohli tady pobavit , nebo jestli je k tomu nějaké vysvětlení , příp . se o tom pobavit na výborech , nějak to změnit . Ale třeba mě paní ministryně nějak opraví a řekne , jak celá věc byla myšlena . Ale říkám , byl bych rád , kdyby se to mohlo narovnat . Děkuji . Místopředsedkyně PSP Jaroslava Pokorná Jermanová Já děkuji , pane poslanče . A prosím k mikrofonu paní poslankyni Novákovou , připraví se paní poslankyně Semelová . Prosím , máte slovo . Poslankyně Nina Nováková Děkuji za slovo , paní předsedající . Dámy a pánové , dovolím si říci několik poznámek . Jsem ráda , že v několika diskusích , které jsme mohli vést , poslanci ze všech politických stran , s paní ministryní , se podařilo vyjasnit , že skutečně je nutné na maximum prodloužit období mezi prvním a druhým čtením , i když svá úskalí to má . Protože s druhým čtením počítáme na přelomu února a března a mezitím nejen že proběhnou Vánoce , ale budou probíhat také jarní prázdniny atd . a takový finiš konce prvního pololetí , takže pro skutečnou opravdovou práci v terénu , do které bychom se opravdu museli zapojit všichni , moc času nebude a bude to muset být opravdu velmi , velmi intenzivní . Když tady paní zpravodajka mluvila o tom , že má do sebe zapadat pozitivní změna ve školství , že do sebe má zapadat navýšení rozpočtu , změna financování a kariérní řád , dovolím si upozornit , že tyhle věci jsou správné . Když se ale jedna z nich udělá špatně , zejména ta změna financování a kariérní řád , a nebude se při těch obou změnách přemýšlet komplexně o škole jako organismu , jako živém organismu , tak to nemusí přinést automaticky pozitivní změnu ve školství . Třeba u té změny financování . Pokud budeme mluvit o změně financování a zároveň nedáme jasně najevo , že jsme si vědomi , že před x měsíci jsme schválili inkluzi , která nemůže být pozitivní , když neprovedeme záměrné snížení počtu žáků ve třídě , tak tady už narážíme u změny financování školství , že tady to důsledně vůbec neděláme .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities