ps2013-049-06-009-258.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-09-14 ps2013-049-06-009-258 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(17.00 hodin) Takže to je pak nepřímý efekt toho , že se nám nedaří - zase říkám nám , abyste to zase nevnímali tak konfrontačně - připravit ty klíčové stavby . Na tom asi shoda je . Jenom nesmí vláda , premiér a ministr dopravy objíždět každý kraj a v každém kraji tvrdit , že zrovna ta jejich stavba je ta priorita . V okamžiku třinácti priorit žádnou prioritu nemáte . Já doporučuji , abychom tohle pravidelně kontrolovali , abychom pravidelně dostávali zprávu , jak ty práce pokračují , jak u těch devíti staveb , tak u těch ostatních devadesáti , které to štěstí neměly . Abychom začali intenzivně pracovat na zjednodušení stavebního zákona , když to řeknu takhle , případně jiných předpisů , které k tomu budou potřeba , a abychom si stanovili dvě klíčové priority na silnici : R 35 a silniční okruh kolem Prahy . To si myslím , že jsou dvě stavby , které nám chybí nejvíce . Ta první zásadním způsobem odlehčí D 1 a ta druhá zásadním způsobem pomůže nejenom hlavnímu městu , ale všem nám , kteří pokračujeme za Prahu a potřebujeme Prahu objet , a ne vjíždět do Prahy . A pokud to bude priorita , tak jsme podle mě schopni najít možná i nějaké speciální legislativní řešení pro ty dvě stavby , protože ty opravdu potřebujeme . To je ten hlavní důvod , proč jsem navrhoval tyto body . Myslím , že problematika je naprosto provázaná , proto je fajn , že máme sjednocenou debatu . A opakovaně v oblasti dopravy nabízíme spolupráci a opakovanou reakcí je nezájem . Já si myslím , že možná v dopravě se politika dělat nemá . Říkám , máme plno jiných témat a s těmi si my jako občanští demokraté vystačíme . Když vidím pana ministra , a jeho představa , jak nám budou jeho úředníci kontrolovat kotle , je zrovna ideový zásadní střet o domovní svobodu a tam se můžeme přít . Ale v přípravě a realizaci klíčových infrastrukturních staveb bychom se přít neměli a nemáme . Navíc tady nejsou spory o tom , kudy ty komunikace mají vést . Trasy jsou stabilizované , všichni víme , kde to má být . Jenom se nedaří to připravit a zrealizovat . A podotýkám , problémem skutečně nejsou peníze . A to už roky nejsou problémem peníze . Problémem jsou nedostatečně připravené stavby , které mají za prvé legislativní důvody a za druhé chybná politická rozhodnutí zejména ministra Bárty . Nebojím se to pojmenovat takhle úplně přesně , protože zastavit přípravu a průběh staveb bylo chybné politické rozhodnutí . A podle mě neochota každé vlády stanovit dvě tři prioritní akce , a ty ostatní prostě musí počkat . Já tomu rozumím , každý jsme z nějakého regionu , nebo každý z nás považuje stavbu v tom svém regionu za nejdůležitější . Ale ty dvě , o kterých jsem mluvil , na tom bychom se podle mě shodnout mohli , protože silniční okruh kolem Prahy je vlastně pro všechny , minimálně se to týká dvou krajů , Prahy a středních Čech , a R 35 zajímá všechny kraje od Moravskoslezského , Olomouckého , Hradeckého , Pardubického , a tak bych mohl pokračovat . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu poslanci Zbyňku Stanjurovi . Nyní Karel Šidlo jako navrhovatel druhého bodu . Prosím , pane poslanče , máte slovo . Poslanec Karel Šidlo Děkuji za slovo , pane místopředsedo . Vážené kolegyně , vážení kolegové , členové vlády , dovolte mi , abych na úvod svého vystoupení poděkoval všem kolegům a kolegyním , kteří podpořili zařazení bodu , který je momentálně na tabuli , do programu této schůze , a dokonce se podíleli na pevném zařazení na dnešní den . Věřím , že všichni z hlediska zdůvodnění zařazení těchto bodů pochopili , nakolik je situace vážná , a teď nemíním pouze to , kolik staveb má či nemá EIA , ale z hlediska našeho národního hospodářství . Protože řekněme si , jsme závislí na exportu , ale na druhé straně stavebnictví v České republice pomalinku a pomalinku zhasíná . Velké firmy hledají zakázky v zahraničí . A když vezmeme čísla , která zveřejnil Český statistický úřad v nedávné době , tak je to poměrně tristní pohled , že za sedm měsíců letošního roku stavebnictví kleslo o 39 % a inženýrské stavitelství , kam patří dopravní stavby , dokonce o 43 % . Týká se to jak státního , tak i municipálního sektoru . Je to skutečně tristní výsledek . Svědčí to o tom , o čem tady před chvilkou hovořil kolega Stanjura . Proto jsem rád , že ta debata byla taky spojena , abychom se nevraceli ve dvou bodech ke stejnému , protože budou zaznívat podobné argumenty . Je to skutečně tristní , protože stavby připraveny nejsou . A když člověk pozorně sledoval vývoj letošního roku na konci prvního pololetí , kdy jsme projednávali novelu zákona o posuzování vlivu na životní prostředí , tak oba dva páni ministři , kteří už dneska hovořili , jak ministr životního prostředí , tak ministr dopravy , nás , zástupce jednotlivých politických subjektů , ubezpečovali , že společným úsilím udělají vše pro to , aby tam , kde jsme ztratili platné rozhodnutí EIA , bylo získáno co nejrychleji , a prioritní budou stavby , které mají souhlas ve výjimkách vyjednaných Evropskou unií . Dovolím si tady připomenout jednu věc . Jsem poměrně životní optimista . Možná i přes to dlouhé působení v politice , tady v Poslanecké sněmovně , jsem ještě ochoten věřit některým slibům ministrů . A musím se tady opravdu nechtěně vrátit k tomu , co říkal pan ministr dopravy v roce 2015 . Dovolte mi to odcitovat , protože to jsou čísla , která je třeba si zapamatovat . Na fóru českého stavebnictví v roce 2016 řekl v 2015 pan ministr dopravy , že v roce 2016 bude začato 223 kilometrů dálnic v České republice . Krátce poté v rozhlase prohlásil , že do konce roku 2017 se začne stavět celkově 400 kilometrů dálnic , a měly v tom být i rychlostní komunikace a silnice první třídy , to znamená nové stavby . Letos byla zahájena prosím jenom jedna jediná stavba , a to část D 3 mezi Bošilcem a Ševětínem o délce - zdůrazňuji - 8 kilometrů . Na příští rok pan ministr ve svém vlastním tiskovém prohlášení ze 16 . srpna slibuje zahájení budování pouze - to je upravené číslo - 141 km dálnic . Dokončení klíčových , jako je Pražský okruh , o kterém zde bylo hovořeno , D 52 na hranice s Rakouskem , D 35 na Hradec Králové jsou podle mého názoru zcela v nedohlednu , to znamená ani ty kilometrické délky těchto komunikací se nemohou započítávat , přestože slíbeny byly . Jsem přesvědčen , že svědčí o určitém přehnaném optimismu pana ministra , když to nechci nazvat jinak , v jeho vyjádřeních i to , že skutečnost posledních tří let od roku 2013 do roku 2016 - byla zahájena stavba pouze necelých 35 kilometrů nových dálnic . Porovnejte si to s vyhlášením . Porovnejte si to s čísly . A to je první důvod , proč jsem požádal o zařazení tohoto bodu . Protože když si tato čísla vezmete a dozvíte se z tisku a z informací ministra , že v podstatě , myslím teď ministra životního prostředí , že ty stavby , které byly námi schváleny pod slibem , že bude intenzivně pracováno s přípravou dalších staveb , se příloha sníží o jednu stavbu - prodloužená Rudná v Moravskoslezském kraji - a nakonec slíbený Pražský okruh , kde byla tvrdá podmínka všech politických subjektů , že se na něm musí pokračovat i za cenu vkládání vlastních zdrojů a nečerpání evropských zdrojů , které souvisí s programem operačního programu Doprava II , tak jsem byl přesvědčen , že tyto dvě stavby , které jsou v současné době s velkým otazníkem , zda vůbec k jejich realizaci dojde , vyvolávají současně s těmi prohlášeními a s těmi fakty , které dosud máme , velkou obavu , že vůbec k tomu dojde . K tomuto tématu jsem zvedl ještě jeden problém a to je to , že nám bude slíbeno , že bude docházet k intenzivnímu jednání mezi Ministerstvem životního prostředí a Ministerstvem dopravy , aby byla získána potřebná , znovuobnovená posouzení vlivu na životní prostředí , proto to je ten bod 258 , kde jsou bez výjimky v platnosti EIA , a že na nich bude jednáno tak , že se postupně budeme dovídat , jak jejich realizace přípravy bude probíhat .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities