ps2013-049-06-009-258.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-09-14 ps2013-049-06-009-258 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(16.50 hodin) A hlavně v tom harmonogramu , který jste popsal , co by se stalo , kdyby se zvolila ta druhá cesta ? To bych rád slyšel . Co jste vlastně ušetřili teoreticky ? Protože kdyby to bylo v tom nařízení vlády , tak jak bylo slíbeno - já to skutečně nesu tak , že jsem se nechal nachytat , a když ptáčka lapají , hezky mu zpívají . Zazpívali mi , že klíčová stavba v Moravskoslezském kraji nebude potřebovat novou EIA a to zdržení nebude , tak jsem tomu uvěřil , když mi tak hezký zpívali páni ministři . A nevím žádný důvod , zatím jsem neslyšel , kromě toho , a to je pravda , že se Ministerstvo dopravy rozhodlo jinak . Ale proč ? A zkuste nám namodelovat případ , že by ta stavba zůstala v tom nařízení vlády , a dát nějaký časový harmonogram a pak to porovnat . To je první věc . Docela komické bylo , jak na té tabuli jsou vždycky zkracovány ty body , tak ty body byly napsané - tento bod , který jsem navrhl já , se jmenoval " stavby s EIA " a ten druhý bod " stavby bez EIA " . A ono je to přesně naopak , ale to je spíše jenom kouzlo toho , když se zkracují názvy bodů . Já dlouhodobě tvrdím , a bohužel moji nástupci v tom takhle nepokračovali , že máme dvě , dvě klíčové infrastrukturní stavby na silnicích - R 35 , která po nějakém zbytečném zdržení měla to štěstí , že se do nařízení vlády dostala , a silniční okruh kolem Prahy , což je podle mě mnohem přesnější výraz , než když se mu říká Pražský okruh , protože Pražský okruh evokuje v obyvatelích České republiky , že je to nějaká městská záležitost hlavního města Prahy , a říct , že Pražákům nic nedáme , je docela populární v mnoha krajích . Ale ta stavba je klíčová pro celou českou infrastrukturu , samozřejmě pro Středočechy . To řešení , podle mě úsměvné , jak se část pražských politiků snaží vymístit ten problém z Prahy do středních Čech , aniž by to měli ve středních Čechách domluvené , když sleduji ty zatím mediální přestřelky , kam pošleme kamiony delší než 12 metrů , je to ten typický problém , já jsem ho nazval problém sousední ulice . Všichni s tím souhlasí , potřebné to je , ale ne u nás . Uděláme to u toho souseda . Takže to je problém . Já považuji - ať se na mě pan premiér nezlobí , není tady - za vrcholně nezodpovědné říct , že v roce 2019 se bude jezdit po úseku Pražského okruhu , já to říkám zjednodušeně , nebo že se začne stavět v roce 2019 mezi brněnskou a hradeckou dálnicí , ať to řeknu zjednodušeně . Neříkám úsek 511 . To prostě není pravda , to je pohádka pro dospělé . Kdo se chce nechat opít rohlíkem , ať tomu věří . Doporučuji jinou věc . Najděte si tiskové zprávy Ministerstva dopravy vždycky z toho podzimu roku , které stavby budou zahájeny v příštím roce . A najděte si zprávy z roku 2015 , 2016 a teď zpráva , co se zahájí příští rok . A co zjistíte ? Možná se mění den v tom měsíci , určitě se mění datum té tiskové zprávy , ale obsah je takřka stejný . Slibem nezarmoutíš . Takže stavby , které vláda chce příští rok slavnostně zahájit , to samé nám říkala loni i předloni u mnohých staveb . Korektní vystoupení obou ministrů , musím říct , že byla korektní . Zapomněli říct něco jiného - že hasí požár , který sami založili , bohužel . Já jsem včera říkal v jiné debatě , že nám se smrskla debata o evropské politice na čerpání a zachraňování miliard . To je poměrně plochá debata , ten problém je mnohem větší . Proč jsme si nevyjednali výjimky pro všechny stavby , když máme tolik spojenců v Evropské unii a když tato vláda patří do toho hlavního proudu ? Kde jsou ti naši spojenci ? Proč nám do toho mluví ? Co je jim po tom , jestli máme EIA podle starého , jestli minulé , nebo předminulé verze toho zákona ? Tomu já vůbec nerozumím . A že si to necháme líbit . Tomu skutečně nerozumím . Ale já říkám , pokud by to byl pouze úřední proces bez možnosti vstupu , řekl bych , zejména ideových odpůrců stavby - vždycky říkám , nebo ne vždycky , často říkám , že mnohdy projektanti trasy navrhovali necitlivě a mohli odhadovat , kde bude nějaký oprávněný odpor veřejnosti , těch , kteří tam bydlí a kteří tu situaci znají . Takže ono to není jakoby černobílé úplně . Ale současně dávat tu obrovskou možnost tolikrát vstupovat do toho procesu je prostě chybné . A je to chyba všech vlád , které tady byly , aby zase se neřeklo takové to oblíbené : no co jste tady dělali vy ? Za prvé tato vláda už je tam tři roky . Sami si vzpomeňte , kolikrát jsme slyšeli ve vystoupení ministra dopravy , ministerského předsedy , ministryně pro místní rozvoj , že se chystá nová legislativa . Tu stavební zákon , úplně nový , revoluční , zjednodušující , tu zákon o liniových stavbách , který bude stejný jako v Německu . No to jsou všechno jenom slova . Příští měsíc bude tři roky od voleb . Kolik tisků máme k dispozici k projednání ? Žádný . Je reálné očekávat schválení nového stavebního zákona do konce volebního období ? Není . Je reálné očekávat schválení zákona o liniových stavbách do konce volebního období ? Není . Ale to nevadí , přesto bychom na něm měli pracovat , protože podle mě to není úplně politická věc , pokud ovšem nenasadíte zelené brýle , zelený ideologický pohled na svět , který vlastně říká : vystupte z aut , jezděte MHD . To je mimochodem taky dnešní problém Pražského okruhu a toho , že dvě vládní strany tam sedí v koalici se zelenými , kteří podle mě z ideových a ideologických důvodů brání této stavbě . A místo abychom my ostatní se snažili najít nějakou shodu na tom , jak zjednodušíme - a já říkám , že základní princip je , že dotčená veřejnost může vstoupit do toho procesu pouze jednou . Velmi pragmatický obecně je vstup správních soudů do zásad územního rozvoje kraje či města . To mi připadá mimořádně nešťastné . Nevím , jestli pan ministr Ťok , ale já jsem rád jezdil na jižní Moravu jako ministr dopravy , protože vždycky se na vás sesypou , co všechno chtějí , jakou stavbu , logicky , a tam se mohlo říct : já bych vám hrozně rád pomohl na té jižní Moravě , máte pravdu , ale bohužel nemáte zásady územního rozvoje , do té doby logicky investorská organizace nemá šanci získat ani územní rozhodnutí , ani stavební povolení , máte domácí úlohu . A nemám odvahu tvrdit , že jižní Morava měla nejhorší zásady územního rozvoje v porovnání se všemi kraji . Měli jenom smůlu . Měli proti sobě nejvíc kvalifikované protivníky , kteří nakonec ten soudní spor vyhráli . Otázka je , zda je to dobře . A tohle bychom měli debatovat , i s tím , že třeba to paragrafované znění neschválíme v tomto volebním období . Ale mohli bychom mít nějakou základní politickou shodu . Já myslím , že jsme schopni ji najít všichni kromě těch zelených , tam jsem velmi skeptický , ale dobře , nejsou tady , nebudou tady , takže to se nic nemění . A na tom bychom pracovat mohli . Já příliš nevěřím těm lex specialis , tomu zákonu o liniových stavbách , protože je hrozně složité , hlavně retroaktivitu jak posoudit . Ano , u nových nápadů by to možná pomohlo , ale u těch , které jsou už v běhu , se obávám oprávněně a logicky , že by to příliš nepomohlo , že by to mohlo být vykládáno jako buď přímá , nebo nepřímá retroaktivita . Ale já jsem to říkal , když jsme schválili tu poslední novelu zákona EIA - dobře , devět staveb , resp . devět akcí , dvanáct staveb , abychom byli přesní , to je dobře . Ale co těch devadesát ? Nebo možná osmdesát osm , ať mě nechytáte za slovo . Co tam ? A víte , jaký je výsledek . Jezdíte letos po těch cestách . My obecně , a říkám my všichni , máme jakoby za úkol , když dostanu nějaké peníze , tak je musím utratit . Nedej bože , abych nevyčerpal peníze ! Velmi často z našeho pohledu - a na to je čas na podrobnou debatu buď v hospodářském výboru , nebo v podvýboru pro dopravu - měníme svodidla tam , kde bychom nemuseli . Ta nová svodidla vypadají úplně stejně jako ta stará , žádnou změnu tam nevidíme . Takže se masivně investuje do oprav , opravy nejsou koordinované . Když jedete autem , tak se ocitnete v pasti , a pak jedete 160 km z Opavy do Brna tři a půl hodiny , když máte štěstí . Natrefíte za těch 160 km na osm dopravních uzávěr , některé jsou řešeny podle mě naprosto chybně , typu , kdy se sjíždějí tři pruhy a jsou tam semafory . A máte třicet minut na místě a ta obec , ve které se to děje , tím samozřejmě trpí . Pro znalce severní Moravy a Moravskoslezského kraje je to Hradec nad Moravicí .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities